Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin @Amanda_F Då kanske vi ses där. Ska bli superkul att se.

I dag har jag och Harry varit med på Bom/hoppträning. Min kompis som hoppat honom har köpt ny unghäst så jag och hon fick en egen grupp med mest bomträning. Men skuttade några småhinder på slutet. Måste säga att Harry är väldigt snäll.:up: Han tycker det är superkul, men höll sig på mattan. Känns som superträning för honom. Fick honom att trava riktigt fint över en serie med upphöjda bommar, och han blev härligt mjuk i kroppen. Sist jag hoppade var det på Elle och då flög jag av så det heta duga när hon tvångade, så det kändes skönt att ha gjort detta.
 
Så inspirerad efter clinicen idag. Jag var lite tveksam innan. Tänkte att det blir väl samma som vanligt; jättefina ekipage som man inte kan relatera till som rider svåra rörelser. Något man sett på de flesta clinics man varit på. Har liksom lite svårt att relatera till hur man får bättre passage, hur saxen ska vara och seriebyten eller så rider de på unghästar av en kvalité man bara kan drömma om som aldrig hamnar i framstupa sidoläge eller blir stjärnkikare. Men så blev det inte! Halleluja!

Visst var alla ekipage på MSV B nivå och högre men det var grundridning vi fick se. Hästar som gick på dubblaspår på långsidan, inridningar som var svängiga, hästar som blev korta i formen med dåliga kontakt eller för starka, diagonaler som flöt ut till väggen kort sagt EXAKT de problemen man själv har och även fast man vet att man ska göra tempoväxlingar, vara noggrann hela passet igenom så är det alltid nyttigt att höra och se skillnaden när ryttarna gör rätt.

Fick en riktigt aha upplevelse med en häst som var så lik Divan i ridningen och rörelse att jag verkligen kunde känna hur det kändes för ryttaren. Kul!

Nu blir det mer programdelsridning, tempoväxlingar där jag utnyttjar fler växlar inte bara typ 2 som jag vanligtvis gör och fortsatt jobb med formen.
 
Här var det Eamon Hickey-clinic igår, också väldigt givande. Funderar på om jag ska försöka åka på Chris Burton clinicen i Flyinge nästa helg. Min tränare och hennes ena häst samt Penntrollet och hennes ägare ska rida på den extrainsatta träningen på söndagen.

Idag uteritt på vansinnigt pigga hästar. Rut har blivit svårare att galoppera bakom andra hästar nu, hon vill vara i svansen på hästen framför och får hon inte det så drar hon tills hon är där. Annars är hon ju så väldigt mjuk och lydig i munnen, men här blir hon stört omöjlig. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, vill inte betsla upp henne och det är ju kul att hon är pigg, men snart är det ju dax att börja galoppträna och då behöver vi kunna vara bakom, för de andra hästarna är ännu värre på att dra...
 
Så inspirerad efter clinicen idag. Jag var lite tveksam innan. Tänkte att det blir väl samma som vanligt; jättefina ekipage som man inte kan relatera till som rider svåra rörelser. Något man sett på de flesta clinics man varit på. Har liksom lite svårt att relatera till hur man får bättre passage, hur saxen ska vara och seriebyten eller så rider de på unghästar av en kvalité man bara kan drömma om som aldrig hamnar i framstupa sidoläge eller blir stjärnkikare. Men så blev det inte! Halleluja!

Visst var alla ekipage på MSV B nivå och högre men det var grundridning vi fick se. Hästar som gick på dubblaspår på långsidan, inridningar som var svängiga, hästar som blev korta i formen med dåliga kontakt eller för starka, diagonaler som flöt ut till väggen kort sagt EXAKT de problemen man själv har och även fast man vet att man ska göra tempoväxlingar, vara noggrann hela passet igenom så är det alltid nyttigt att höra och se skillnaden när ryttarna gör rätt.

Fick en riktigt aha upplevelse med en häst som var så lik Divan i ridningen och rörelse att jag verkligen kunde känna hur det kändes för ryttaren. Kul!

Nu blir det mer programdelsridning, tempoväxlingar där jag utnyttjar fler växlar inte bara typ 2 som jag vanligtvis gör och fortsatt jobb med formen.
Håller med om att clinicen var riktigt bra. Förutom att jag som vanligt frös så var allt :up:. känner mig mkt laddad att åka och rida i dag. Fick liksom inspiration att nöta "tråkiga" saker, typ uppridningar. I tempoväxlingarna ska jag tänka på mormor.:D
Vilken häst var lik Divan?
 
Jag var också på PK:s clinic igår. Hittade en lista med vilka ryttare som skulle fokusera på vilka delar av utbildningsskalan, men det tycker jag inte var så tydligt när jag var på plats. Det som var kul igår var att det var många duktiga ryttare med som jag inte sett så mycket förr. Och folk jag hört namnen på men inte sett rida. Don Sanchez var en väldigt fin häst och Terese visade honom väldigt fint tycker jag.

Clinicen var lite samma gamla vanliga men ack så nyttiga information. Övningen med hörnen ska jag ta med mig och jobba med, den hade jag glömt av.

Så ett bildbevis på vad jag och C ägnade oss åt igår..
16602936_10158674870135497_9189730696866568130_n.jpg

Barbackaridning! Det var första gången i hans liv men det lär inte vara den sista (även jag skulle vilja ha sadel, vilket jag knappt kan nu med mina dåliga ben). Han var MYCKET skönare att sitta på än med sadel, även om han fick trava på ordentligt. Skönt med en lagom rund häst!
Hade en stallkompis som hjälp och hon tyckte precis som jag att han var fin, så det här ska vi fortsätta jobba med när jag har möjlighet att bli uppkastad.
 
Ni som varit på clinics får jättegärna berätta mera om vad ni lärt/blivit påminda... :angel::)

Jag var hos tandvetten i fredags med mina ston, blev en lång och dyr kväll! Han förstod inte varför inte Skrullan blivit bättre sedan förra besöket, så hon ska in ännu en gång om en månad eller två om jag inte märker skillnad nu.

I lördags var både jag och hästarna ganska trötta, så då blev det bara en liten promenad, men söndag fick Skrullan en långritt på dryga två timmar ihop med distansryttaren på grannstallet. Hon (Skrullan) var sjukt pigg, och stack faktiskt iväg med mig i galoppen på en rak skogsstig... Jag red på hack iom att tandis ordinerat antigen hack eller rakt gummibett, såhär i efterhand så inser jag att det såklart inte funkar att ta tag med bägge händer i en tygel om man rider utan bett... :o "but it seemed like a good idea at the time".. :confused: :p
Aja - hon stannade till slut iaf, och i morgon ska hon få åka på dressyrträning! :angel:
 
Eamon Hickeys käpphäst är Back to basics. Han började med grundläggande övningar från marken även på redan ridna hästar. (Att kunna stanna, följa med och backa, inte knuffas och kunna flytta bakdelen och tåla att man rör den överallt med både händer, pisk och rep). Och när man kör fast i något så avbryter man omedelbart och går tillbaka till en grundövning som hästen redan kan. Det finns ingen prestige i att behöva gå tillbaka och man sparar trots allt tid i längden om man lägger ner mycket tid på grundhantering.

Sen lärde jag mig att man ska välja sina medhjälpare väldigt väl, men det var nog inte tanken riktigt. :angel:
 
Här börjar tävlingsinspirationen infinna sig. Var och tittade på träningar för Jeanna Högberg i lördags och blev väldigt peppad med bytesjobbet. Åkte hem och red och min lilla ponny gjorde rena byten (jaja, lite jämfota och lite hög rumpa). Ska försöka få pats nästa gång Jeanna kommer upp hit, det var trevling och mer avstämd ridning än jag trodde det skulle vara. Hade velat prova rida FEI MsvB lagtävlansprogram senare i vår, ingen koef på bytena, men med galoppslutor. Men men, vi får väl träna på under våren och så får ponnypiloten tävla lite.

SM-satsningen kommer nog bli svår eftersom det är supertajt med tävlingar och alla kval måste sitta på en gång. I efterhand känns det som allt för mycket att begära av ponnypiloten. De ska iaf starta nästa helg och rida en LB1. Jag är på domarutbildning just den helgen så jag släpper iväg dom själva. Känns lite läskigt, men både barnet, förälder och ponny är så rutinerade att det säkert går bra. Lite tråkigt såklart att jag missar det och jag kommer sitta som på nålar och bevaka Equipe :p. Om det funkar med mitt schema, utbildning och barnets andra tävlingar kanske de kommer rida i vårt division I-lag istället. Annars får jag planera in lite eget tävlande och det känns helt ok.
 
@Marvin Är egentligen inget revolutionerande :p. Hästen på träningen ville inte byta bak, alt var efter bak. Så hon fick galoppera långsidor och flytta fram och tillbaka mot kvartslinjen bara för att rubba balansen. Och så skulle ryttaren peta lite med spöt ganska högt upp och reta bakdelen sas så att hästen skulle slå om bak. Vilket den således gjorde och fick massor av beröm. Sen var det förstås det vanliga att verkligen sätta hästen i en aktiv galopp med mycket stamp i bakbenen.
 
Här är det inte bra. :( Jag tycker inte det är roligt. Jag bara ser mer och mer vilken sjuk mängd med pengar som går. Inget inspirerar. Efter en dryg vecka iväg i alperna kändes det ändå som en ansträngning att åka till stallet idag och väl där grät jag över mina uteblivna glädjekänslor över att träffa min häst igen. :cry:
Vet inte vad jag ska göra. Sälja? Ta ett break? Tänk om jag ångrar mig och vill ha tillbaks min häst? Ut på foder känns så vanskligt?
Blä! :crazy::cry:
 
@Kirre Lägg ut en trevare i bekantskapskretsen om fodervärd? Det är inte omöjligt alls att hitta bra fodervärdar, det gäller bara att vara noggrann och kolla upp. I den här cybereran är det inte så svårt att cybersnoka bakgrund på folk :p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 511
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 118
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp