07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx

Är hoppfilmen från samma träning där han konstaterade att ni inte kommer rida 130?

Oavsett är det värsta bullcrapen! Din häst är fullt kapabel till att klara 1,30, du med!
Förstår dock ditt dilemma men det går ju inte att träna för någon som inte tror på en. Ni har dessutom varit borta i 8 månader så inte konstigt om det inte är superbra och hästen är ihop och jättemusklad på en gång, det är ju därför man tränar liksom.
Jag har 3 tränare och jag tränar faktiskt olika mycket för dem beroende på vart jag är mentalt för tillfället. Den ena när jag känner mig svindålig och behöver pepp.
Den andra när jag behöver jobba igenom grunderna och skärpa mig men ändå har bra självförtroende.
Den tredje för att jag är så kass tekniskt och behöver bli ordentligt utmanad med svåra övningar, känns ju typ aldrig bra när jag rider för henne :p

Kanske du ska ta en paus för denna och hitta någon lite mer peppig och sen testa igen när ni kommit igång mer?

Bakbenen under och hästen framför dig är ju utmärkt att köra cavaletti för att få till, eller studs.
Jag brukar galoppera på så mycket jag kan, vilket bör vara en typ vanlig hoppgalopp :p, och verkligen försöka känna att hästen är uppe framför en.... hur jag gör exakt kan jag inte berätta för det är en känsla, det var just det här med det tekniska :p

Jo, jag får nog göra så att jag tar en paus från just dessa träningar.

Nej, träningen på filmen är för en vecka sedan. För en annan tränare.
Även det tränaren poängterade att min häst är lite lång och framtung, men menade på att det därför är extra viktigt att jag sitter till mellan hindrena och övar på att rida henne ordentligt och inte bara "åker" mellan hindrena: Det kändes som helt legit kritik. Och jag tog det inte alls hårt, utan blev bara taggad.

Tisdagens mardrömsträning bestod inledningsvis av att:
- Rulla över litet kryss på volt utan stigbyglar. Syfte: Få upp hästen till yttertygeln, hitta balansen i sitsen utan stigbyglar.
- Hoppa en låg serie med räcken och markbommar på medellinjen. 5st hinder med 6,5m mellanrum, 7m till kortsidans sarg efter sista hindret. Hålla rätt galopp igenom hela serien, landa i rätt galopp, varannan gång vänster och varannan gång höger. Syfte: Få dem framför skänkeln och lydiga för galoppskänkeln/vikthjälperna.

Bägge dessa gick verkligen dåligt. Sämre än någonsin, särskilt serien där vi landade i korsgalopp och fel galopp då hon verkligen aldrig tog min skänkel mitt i serien.
Jag var helt övertygad om att det var för att hon inte är igång riktigt helt.. därför tog jag det hela med ro även om det kändes lite tråkigt.
Banan vi hoppade (6 språng, ca 70-100 cm) satt som en smäck direkt och där valde jag att avsluta...

Nej, jag får nog precis som du säger byta till en peppig tränare just nu i igångsättningsfasen, för att få oss mentalt starka till att börja med.
 
@spinxx
När jag red markarbete i måndags så red vi en serie på långsidan där bommarna var höga på sidan mot väggen och låga in mot mitten. Det var 2,8 m och i höger galopp kom jag fel konstant, hon bröt av, bytte galopp och var allmänt ganska jobbiga :D Fick till det några gånger iallafall. Byter till vänster varv, kommer rätt varv efter varv efter varv. Slutsats: hon är inte undan min höger skänkel, ingen nyhet direkt.
Men det betyder ju inte att vi inte kommer rida MSV A liksom. Det betyder ju bara att vi behöver bygga upp mer saker och träna. Exakt samma som för dig.
Heja er! Hör av dig om du vill komma till oss och rida markarbete, vi kör ojämna veckor på måndagar för en bra och nogrann och peppig tränare. Ridhusavgift en hunka för utomstående.
 
@spinxx Åh, jag blir så arg när jag hör sådant. :rage: Känns som att han ska rättfärdiga sina tillkortakommande som tränare att inte kunna få er framåt. Och komma med ensån grej såhär i nystartsfasen. :yuck:

Just detta är faktiskt en av de viktigaste anledningarna till att jag gillade min hopptränare. Han sa uttryckligen att hans roll var att ta ekipage, häst och ryttare, de han hade framför sig, tillsammans, framåt från där de befinner sig där och då. Han skulle aldrig säga till någon att byta häst, det är inte hans jobb.
Visst skulle någon komma och säga att jag vill hoppa grand prix i falsterbo och sitter på en fjording, no offense, skulle han nog vid tillfälle, typ när ryttaren själv inser att det nog inte går men ändå hävdar sina mål, flika in ett ev hästbyte. Men aldrig förrän ryttaren själv tar upp det.
Kan sakna min hopptränare. :(
 
@Kirre
"Kan sakna min hopptränare. :("

Det känns som att det var när han flyttade som du började tappa gnistan med hästeriet. Så himla tråkigt. :(
 
Sålde resten av mina träningstillfällen igår till en tjej som stått som reserv.
Vi pratade lite om varför jag inte ville fortsätta och jag var uppriktig, och hon var förstående.
Hon berättade också att hon stött på tränare som placerat henne i "ej utvecklingsbara-facket" varpå hon också bytt tränare när det inträffat. Däremot har denna tränare, alltså min, varit den enda som trott på henne när alla andra tvivlat, och hon har idag nått sitt mål.
Det kändes också lite ledsamt, att han faktiskt också varit den peppiga och hoppfulla mot någon annan, men inte mig.. *offerkoftan på* Då kan jag liksom inte klandra honom för att alltid vara skeptisk.

Well! Igår var min häst underbar att rida, glad, framåt och lyhörd.
Vi red bakdelsvändningar på fyrkant i galopp, -för att få in baken, och jag hade en riktigt bra känsla igenom hela passet.

Den 15 har vi återbesök på kliniken. Jag tänker rida på och ha kul tills dess, och sedan se var vi hamnar. :)
 
@spinxx å jag blir helt galen på vad du skriver... skit i detta nu. Förövrigt så tycker jag din häst ser ut som en mkt modern hopphäst!

Å efter att ha varit och tittat på Gina Tricot GP i Borås så kan hopphästarna se ut hur fan som helst och ändå kunna hoppa :D

Såg 140 klassen innan oxå och blev jäkligt förtjust i Etalon Lux N 1262 Vilken häst! Hur häftig som helst Inte helt enkel och inte helt rädd om sig heller visseligen, OS hade fullt sjå att hålla honom på mattan :love:
 
@spinxx Skönt att du kunde sälja resten av dina träningar. Du får gärna skicka PM på vem tränaren är.:angel: Efter tt ha sett dina filmer blir jag mer och mer arg över kommentaren.

I dag har jag döpt om Harry till Dynamit Harry! Han hade dynamit under hovarna och slog med frambenen och ruska på huvudet i början av passet. Ganska laddad. Hoppas att han är mer sansad i morgon bitti då det är markträning/bomträning. I den gruppen ska han vara den unga stabila lite äldre.
 
Har tränat ikväll och satan i gatan. Nu händer det!
Gjorde skolor som var 7-8 på tävling och flöt fram som om hon hade fjädrar i skorna. Så himla roligt.
Bytena var också okej, tydligen värda godkänt på tävling enl tränaren.

Efteråt kom 3 personer fram och kommenterade hur fin hon var.
Nu ska jag käka chips!
 
Har tränat ikväll och satan i gatan. Nu händer det!
Gjorde skolor som var 7-8 på tävling och flöt fram som om hon hade fjädrar i skorna. Så himla roligt.
Bytena var också okej, tydligen värda godkänt på tävling enl tränaren.

Efteråt kom 3 personer fram och kommenterade hur fin hon var.
Nu ska jag käka chips!

Wohoo! :banana:
Jättekul! Och gott! :d Avis. :angel:
 
Har tränat ikväll och det va så himla kul! Stack ut hakan lite och sa att jag vill börja arbetstrampa henne för att få till mer samling framöver. Började med travjobba där jag red öppnor längs långsidorna med överdriven tvärning. Är sån skillnad att göra det nu från förr, så mycket lättare! Sen gick vi in på volten och gjorde mycket tempoväxlingar nästan ner till skritt och så fram igen. Väldigt noga med att inte fastna i handen och hålla händerna framför mig. Sen gick vi ut på längsidorna och tränaren hjälpte till med drivning bakifrån. Barb blir lite upprörd, men lite halvsteg fick vi till-och sen travade hon helt fantastiskt bra:love:! Fick bara sitta stilla och än igen bara hålla händerna framför mig.

Galoppen jobbade vi med slutor längs långsidan, som sen skulle ridas över i öppna-och där jag skulle göra så lite som möjligt med handen utan jobba med benen för att flytta runt henne, sen skulle jag räta upp henne och det jobbet gjorde henne riktigt rak och fin. Det bästa med galoppjobbet var nog ändå att tränaren hade kvar mitt spö och jag kunde rida dom skolorna utan att jag ens saknade det. Har aldrig hänt förr!

Kommer filmer såsmåningom, men bjuder på en där Barb är helt översocial med Tyra som inte alls var så himla road :D https://www.instagram.com/p/BQVlEHsDb7W/?taken-by=mysdressyr
 
Bara 14 år :p

Har varit här i 18 år :eek: :eek: Eller ja stallet.com först såklart

Fast jag blev ju livstidsavstängd och förlorade mitt nick men kunde ta tillbaka det i den stora kraschen. Så denna omgången av fio har ju inte så många år på nacken . 11 typ
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 203
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 130
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 939
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp