07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt onda i benen kom tillbaka med full kraft så i morgon tror jag att jag ska söka någon sorts hjälp. För nu känns det även om jag bara sitter still. Så jag och C hade inte så mkt val än att rida barbacka igen. Men han är så himla fin. Först är han spänd och tycker att det är läskigt, men sen är han supermysig och ridbar. Gjorde PK:s övning med "mindre hörn" idag, Vände snävare och fick honom att jobba riktigt bra. Han var lite stel i början men kom igenom ganska bra efter ett tag. Bildbevis:
https://www.instagram.com/p/BQODhUbFYbo/?taken-by=amandafog

Efter barbackapassen har han sett helt slut ut, går nästan inte att väcka där han står i boxen. Det måste verkligen ta på hans huvud.

En annan sak, som jag tror är bra, är att en stallkompis vill flytta in sin häst i Caspians hage. För mig spelar det inte så stor roll, för den är hemskt undergiven, men hon tror att C är snällare än de andra, och det kan mycket väl stämma för när han var ledare för flocken förra vintern gick inte ett enda täcke sönder (bara Caspians ben...). Vi ska se till att de har enormt mycket mat och två tråg att äta från, en bit ifrån varandra, så kommer det nog gå bra.
 
Själv var jag på hoppträning igår efter fyra dagar i Tyskland. Första gången sedan i Juni jag kunde vara med på hemmaplan för vår ordinarie hopptränare.

Dagarna i Tyskland var fantastiska, som vanligt.
Har hoppat en del fina hästar, blivit super-inspirerad och fått några aha-upplevelser. Därför var det också så himla kul att få landa på eftermiddagen och hinna vara med på träningen en stund.

Hon kändes trött, jag var också trött. Och grundproblemet med att få henne framför mig och med ett genuint tryck i baken visade sig tydligt i flera av de övningar vi värmde upp med.
Så. himla. tråkigt. Och jag blir besviken, såklart, då jag givetvis har lydig-häst känslan kvar från Tyskland och det kändes ärligt talat inte lika kul att sitta på min då, fast jag vet att hon inte är helt igång.

Well, vi kämpade på, fick ponnysparka igång henne ett antal gånger under passet när skänkeln inte väckte någon reaktion.
Avslutade med att hoppa en liten bana som hon hoppade helt perfekt vilket ju fick mig på bättre humör. Jag vet ju att hon kan. För det har mina tränare sagt, ju.

MEN! Efter ridpasset kom tränis fram och ville prata.
Han sa att han tyckte jag skulle sälja.
Han motiverade det med:
1, Hennes överlinje kräver mer effort i samlingen än vad jag är kapabel/villig att rida till. Hon faller isär, helt enkelt.
2, Han tror att hon p.g.a. överstående kommer att ha återkommande problem/skador.
3, Hon kommer inte att kunna gå de klasserna jag vill rida.

Jag var i chock.
Han som själv har sagt att hon är så himla fin. :(
När jag köpte henne skulle 130 inte vara några problem. Igår hette det att 130 inte kommer att gå.
Är det jag som förstört allt då?
Hur kan man ändra sig helt under ett halvår?

Jag vill ju att mina tränare är uppriktiga och jag vill veta om de tycker att jag sitter på fel häst men hur kan det komma nu? Och varför blev det en sån kontrast?
De som sagt att hon är fin, ljuger dem? Eller är det verkligen jag som inte lyckats hålla kvar hennes ridbarhet?

Är jag konstig som inte vill rida för honom mer? Inte för att han rekommenderar mig att köpa en annan häst, utan för att han sagt tvärt om tidigare. Skall man verkligen börja en helt ny termin på det sättet?

Usch, detta blev så himla himla tråkigt. Nu när jag äntligen skulle få komma igång med allt igen.
Men jag vet ju också att detta är ett problem vi haft länge... :cry:
 
Själv var jag på hoppträning igår efter fyra dagar i Tyskland. Första gången sedan i Juni jag kunde vara med på hemmaplan för vår ordinarie hopptränare.

Dagarna i Tyskland var fantastiska, som vanligt.
Har hoppat en del fina hästar, blivit super-inspirerad och fått några aha-upplevelser. Därför var det också så himla kul att få landa på eftermiddagen och hinna vara med på träningen en stund.

Hon kändes trött, jag var också trött. Och grundproblemet med att få henne framför mig och med ett genuint tryck i baken visade sig tydligt i flera av de övningar vi värmde upp med.
Så. himla. tråkigt. Och jag blir besviken, såklart, då jag givetvis har lydig-häst känslan kvar från Tyskland och det kändes ärligt talat inte lika kul att sitta på min då, fast jag vet att hon inte är helt igång.

Well, vi kämpade på, fick ponnysparka igång henne ett antal gånger under passet när skänkeln inte väckte någon reaktion.
Avslutade med att hoppa en liten bana som hon hoppade helt perfekt vilket ju fick mig på bättre humör. Jag vet ju att hon kan. För det har mina tränare sagt, ju.

MEN! Efter ridpasset kom tränis fram och ville prata.
Han sa att han tyckte jag skulle sälja.
Han motiverade det med:
1, Hennes överlinje kräver mer effort i samlingen än vad jag är kapabel/villig att rida till. Hon faller isär, helt enkelt.
2, Han tror att hon p.g.a. överstående kommer att ha återkommande problem/skador.
3, Hon kommer inte att kunna gå de klasserna jag vill rida.

Jag var i chock.
Han som själv har sagt att hon är så himla fin. :(
När jag köpte henne skulle 130 inte vara några problem. Igår hette det att 130 inte kommer att gå.
Är det jag som förstört allt då?
Hur kan man ändra sig helt under ett halvår?

Jag vill ju att mina tränare är uppriktiga och jag vill veta om de tycker att jag sitter på fel häst men hur kan det komma nu? Och varför blev det en sån kontrast?
De som sagt att hon är fin, ljuger dem? Eller är det verkligen jag som inte lyckats hålla kvar hennes ridbarhet?

Är jag konstig som inte vill rida för honom mer? Inte för att han rekommenderar mig att köpa en annan häst, utan för att han sagt tvärt om tidigare. Skall man verkligen börja en helt ny termin på det sättet?

Usch, detta blev så himla himla tråkigt. Nu när jag äntligen skulle få komma igång med allt igen.
Men jag vet ju också att detta är ett problem vi haft länge... :cry:


Eh men va? Enligt Svante eller Roffe eller vem det nu var Jens kanske så kan en kossa hoppa 130

Jag hoppade min första storhäst som var 157 med noll kapacitet i 130 så jag tror väl inte det kommer bli ett problem för Er! Däremot kan ju hållbarheten bli ett problem om du inte klarar av att rida ihop hästen i balans, då kanske du ska skaffa en lite enklare häst.

Jag har inte sett så mkt av din häst men är den stor och lång och långsam eller? För annars borde det ju inte vara en omöjlighet att sätta ihop hästen med div övningar.
 
Själv var jag på hoppträning igår efter fyra dagar i Tyskland. Första gången sedan i Juni jag kunde vara med på hemmaplan för vår ordinarie hopptränare.

Dagarna i Tyskland var fantastiska, som vanligt.
Har hoppat en del fina hästar, blivit super-inspirerad och fått några aha-upplevelser. Därför var det också så himla kul att få landa på eftermiddagen och hinna vara med på träningen en stund.

Hon kändes trött, jag var också trött. Och grundproblemet med att få henne framför mig och med ett genuint tryck i baken visade sig tydligt i flera av de övningar vi värmde upp med.
Så. himla. tråkigt. Och jag blir besviken, såklart, då jag givetvis har lydig-häst känslan kvar från Tyskland och det kändes ärligt talat inte lika kul att sitta på min då, fast jag vet att hon inte är helt igång.

Well, vi kämpade på, fick ponnysparka igång henne ett antal gånger under passet när skänkeln inte väckte någon reaktion.
Avslutade med att hoppa en liten bana som hon hoppade helt perfekt vilket ju fick mig på bättre humör. Jag vet ju att hon kan. För det har mina tränare sagt, ju.

MEN! Efter ridpasset kom tränis fram och ville prata.
Han sa att han tyckte jag skulle sälja.
Han motiverade det med:
1, Hennes överlinje kräver mer effort i samlingen än vad jag är kapabel/villig att rida till. Hon faller isär, helt enkelt.
2, Han tror att hon p.g.a. överstående kommer att ha återkommande problem/skador.
3, Hon kommer inte att kunna gå de klasserna jag vill rida.

Jag var i chock.
Han som själv har sagt att hon är så himla fin. :(
När jag köpte henne skulle 130 inte vara några problem. Igår hette det att 130 inte kommer att gå.
Är det jag som förstört allt då?
Hur kan man ändra sig helt under ett halvår?

Jag vill ju att mina tränare är uppriktiga och jag vill veta om de tycker att jag sitter på fel häst men hur kan det komma nu? Och varför blev det en sån kontrast?
De som sagt att hon är fin, ljuger dem? Eller är det verkligen jag som inte lyckats hålla kvar hennes ridbarhet?

Är jag konstig som inte vill rida för honom mer? Inte för att han rekommenderar mig att köpa en annan häst, utan för att han sagt tvärt om tidigare. Skall man verkligen börja en helt ny termin på det sättet?

Usch, detta blev så himla himla tråkigt. Nu när jag äntligen skulle få komma igång med allt igen.
Men jag vet ju också att detta är ett problem vi haft länge... :cry:
Förstår att det känns tungt. Tycker det låter lite drastiskt. Som @fio citerats är ju inte 130 jättehögt(För mig är det dock det.:angel:) Vad är det som fått tränaren att ändra sig som han inte såg tidigare? Vad har du för ambitioner själv? Tycker inte du är konstig om du inte vill rida för honom längre. Jag vill ha en tränare som peppar en, självklart ska det vara ärliga. Men om du inte siktar på GP så kanske din häst funkar för dina mål? Skickar en tröst kram.
 
Näh men fy, @spinxx - vad tråktigt att tränaren sa sådär! Men det känns lite orättvist mot hästen att komma med något sådant när hon inte varit igång på såpass länge?

Jag skulle nog helt krasst inte lägga så mycket vikt vid ett sådant påstående i detta läge, om han sagt det samma när hon var i full tävlingskondition så vore det en annan sak... Men som @fio säger så kan de flesta någorlunda kapabla hopphästar gå 130 och vad jag kommer ihåg från dina tidigare filmar så hoppar hon ju riktigt fint!

Har ingen aning om hur din tränare är, men vissa brukar ju typ rekommendera att man ska skaffa ny häst direkt något börjar bli lite jobbigt... (somliga har även ekonimiska interässen i att förmedla salu hästar) Min filosofi är snarare att man lär sig mera av de hästar där man inte får allt gratis sas.

Lyssna på din egen magkänsla, om du känner att du har kul och utvecklas med din häst så gör du ju det, hurvida den kan gå 130 eller inte vet ni oavsett inte innan du kommit så långt. Men jag gissar på att tränaren gjorde en orättvis bedömning utifrån hur hästen ser ut just nu.
 
I dag har jag och Harry varit i väg och tränat för ny tränare. Jag "känner" henne sen tidigare men inte ridit för henne. Harry var sjukt laddad hemma och stod och piaffa på stallgången så jag knappt kunde linda. Sen skulle ha inte gå in i släppet så han låg lite på minus när vi väl kom iväg. Men på plats skötte han sig, inte allt uppstressad. Jobbade mkt med att hitta en bra självbärig arbetsform. Han har lätt att bli för stark alt. släpper stödet. Stundtals blev de riktigt bra. Sen när vi kom till att rida serpentiner i galopp upptäckte vi ett litet problem. Han gör klockrena byten rakt på medellinjen när jag tänkt rida förvänd. På volt och på fyrkantsspåret är det inga större problem, men nu visade han upp att här är jag lärd att byta.:angel: Vi valde att göra enkla byten och fatta förvänd på medellinjen för att förtydliga och det blev bättre men långt ifrån säkert. Så nu har jag något att träna på hemma. Men förutom detta så är jag supernöjd med dagen.
 
Jag hade ju kunnat fortsätta för en sådan tränare om jag vet orsaken till hans tänk och att han är beredd att kämpa vidare, annars är det ju meningslöst!
Dock tycker jag det är märkligt med denna helomvändning såvida inte han vill a) sälja en häst till TS eller b) Köpa TS häst billigt för att tjäna en hacka! Dessa scenarion är ju inte helt ovanliga menar jag! Jag litar inte på en jävel i denna bransch, har varit med alldeles för länge!
 
@spinxx Usch, vad tråkigt! Men han har alltså inte sett er på ett halvår?
Jag kan ju tycka att det är lite orättvist mot er båda att ta ett sånt samtal efter bara en träning då.
 
Eh men va? Enligt Svante eller Roffe eller vem det nu var Jens kanske så kan en kossa hoppa 130

Jag hoppade min första storhäst som var 157 med noll kapacitet i 130 så jag tror väl inte det kommer bli ett problem för Er! Däremot kan ju hållbarheten bli ett problem om du inte klarar av att rida ihop hästen i balans, då kanske du ska skaffa en lite enklare häst.

Jag har inte sett så mkt av din häst men är den stor och lång och långsam eller? För annars borde det ju inte vara en omöjlighet att sätta ihop hästen med div övningar.

Ja.. Jag stör mig lite på sättet han sa allting på.
Konversationen löd typ såhär:
-"Skall jag vara jobbigt ärlig?"
-"Ja.."
-"Byt häst. Nu när hon är ok igen. Byt häst till någon som är enklare, denna har en överlinje som gör att hon faller i bitar när du rider. Visst kan du förbättra allt med träning men jag tror inte heller att det dröjer länge innan hon blir dålig igen."
-"Men det var en felskoning som gjorde henne dålig.."
-"Det är nog inte hela sanningen, jag hade bytt häst, förlåt. Var jag för hård nu?"

Han har aldrig sagt ett ont ord om henne, aldrig sagt att hon har svårt, utan snarare att jag måste lära mig att rida bättre. Nu rider jag såklart bättre, efter 2 års träning, men hästen hoppar för andra gånger på 6 månader och han säger allt detta. (8 månader sedan han såg henne sist)

Han förmedlar inte hästar. Han är nog väldigt medveten om att jag tar hem någon från Holland eller Tyskland på en vecka om det behövs, eftersom jag har (gemensamma) kontakter där.
Svårt att tänka mig att han vill tjäna en hacka på henne, då han helt ärligt och uppriktigt verkade tycka att hon sög. Jag citerar "LA kommer att gå, och kanske några enstaka språng på 130, men det är nog det"

När vi har hoppat banor på 130 för honom tidigare... O_o Har han glömt det?
En del av mig trodde att han blandat ihop oss med ett annat eqipage.. men vadfan. Vi står ju där och han ser hur vi presterar.

Så jag vet inte, hon är ju lång. Och ja, långsam. Inte alls sådär het på hinder som jag kanske helst hade velat att hon var. Men jag har haft 130 som mål och fått höra att det inte skall vara några problem. 5 veterinärer har tittat på henne och inte hittat något fel förutom läderhudsinflammationen och de felaktiga vinklarna fram. Massörer och EQ tycker att hon är superfin, aldrig några problem med låsningar etc.
Bild och filmer från Januari. Alltså efter 6 månaders vila/rehab.
3tRQ34d.jpg


@Charlotte1975 @sorbifolia Ja, först tyckte jag att jag kanske överreagerade. Men det känns faktiskt olustigt att betala så mycket pengar för att rida för någon som jag vet tycker att jag sitter på helt fel häst utan utvecklingsmöjligheter...

Nu känns det som om jag vill rida för någon som ser våra möjligheter istället, och "visa" den andra tränaren att vi visst kan! Men då är jag rädd att han har rätt istället, och att hon kommer att bli halt. Så står jag där med min stolthet och envishet och med en trasig häst, igen.
 
Ja.. Jag stör mig lite på sättet han sa allting på.
Konversationen löd typ såhär:
-"Skall jag vara jobbigt ärlig?"
-"Ja.."
-"Byt häst. Nu när hon är ok igen. Byt häst till någon som är enklare, denna har en överlinje som gör att hon faller i bitar när du rider. Visst kan du förbättra allt med träning men jag tror inte heller att det dröjer länge innan hon blir dålig igen."
-"Men det var en felskoning som gjorde henne dålig.."
-"Det är nog inte hela sanningen, jag hade bytt häst, förlåt. Var jag för hård nu?"

Han har aldrig sagt ett ont ord om henne, aldrig sagt att hon har svårt, utan snarare att jag måste lära mig att rida bättre. Nu rider jag såklart bättre, efter 2 års träning, men hästen hoppar för andra gånger på 6 månader och han säger allt detta. (8 månader sedan han såg henne sist)

Han förmedlar inte hästar. Han är nog väldigt medveten om att jag tar hem någon från Holland eller Tyskland på en vecka om det behövs, eftersom jag har (gemensamma) kontakter där.
Svårt att tänka mig att han vill tjäna en hacka på henne, då han helt ärligt och uppriktigt verkade tycka att hon sög. Jag citerar "LA kommer att gå, och kanske några enstaka språng på 130, men det är nog det"

När vi har hoppat banor på 130 för honom tidigare... O_o Har han glömt det?
En del av mig trodde att han blandat ihop oss med ett annat eqipage.. men vadfan. Vi står ju där och han ser hur vi presterar.

Så jag vet inte, hon är ju lång. Och ja, långsam. Inte alls sådär het på hinder som jag kanske helst hade velat att hon var. Men jag har haft 130 som mål och fått höra att det inte skall vara några problem. 5 veterinärer har tittat på henne och inte hittat något fel förutom läderhudsinflammationen och de felaktiga vinklarna fram. Massörer och EQ tycker att hon är superfin, aldrig några problem med låsningar etc.
Bild och filmer från Januari. Alltså efter 6 månaders vila/rehab.
3tRQ34d.jpg


@Charlotte1975 @sorbifolia Ja, först tyckte jag att jag kanske överreagerade. Men det känns faktiskt olustigt att betala så mycket pengar för att rida för någon som jag vet tycker att jag sitter på helt fel häst utan utvecklingsmöjligheter...

Nu känns det som om jag vill rida för någon som ser våra möjligheter istället, och "visa" den andra tränaren att vi visst kan! Men då är jag rädd att han har rätt istället, och att hon kommer att bli halt. Så står jag där med min stolthet och envishet och med en trasig häst, igen.


Helt ärligt.. din häst är superfin, hoppar väl med bra teknik och det finns absolut ingen som helst anledning att den inte skulle gå 130 . Det var det dummaste jag hört!

Byt tränare!! Det ligger en hund begravd här :cautious:
 
@spinxx jag har ju lite samma läge. Först var han fin och sen var han bara skräp och borde säljas. Jag bytte tränare, det skulle ligga och gro hos mig varenda gång.

Jag har ju också tränat för samma tränare som du och jag måste väl säga att det känns som om hans omdöme brustit i hans uttalande. Hans roll är att hjälpa er framåt. Inte såga er efter 8 månaders frånvaro. Man får ju göra det bästa av det som är lixom.
 
@spinxx Din häst är verkligen superfin (och det säger jag inte för att vara snäll!)! Håller helt med fio att det måste ligga en hund begravd där. Den borde utan bekymmer gå 130 (och minst MsvB-dressyr) och jag tycker du rider trevligt och får med dig bakbenen mer än de flesta må jag säga.
 
@spinxx jag har ju lite samma läge. Först var han fin och sen var han bara skräp och borde säljas. Jag bytte tränare, det skulle ligga och gro hos mig varenda gång.

Jag har ju också tränat för samma tränare som du och jag måste väl säga att det känns som om hans omdöme brustit i hans uttalande. Hans roll är att hjälpa er framåt. Inte såga er efter 8 månaders frånvaro. Man får ju göra det bästa av det som är lixom.

Juste! Så himla trist.. Min värld rasade samman på något sätt. Jag var liksom inte alls beredd på en sådant totalt ultimatum. Får leta efter en annan tränare helt enkelt.

Man är väl inte heller löjlig om man byter tränare så fort man får en motgång? En sådan person vill man ju inte heller vara...
 
Juste! Så himla trist.. Min värld rasade samman på något sätt. Jag var liksom inte alls beredd på en sådant totalt ultimatum. Får leta efter en annan tränare helt enkelt.

Man är väl inte heller löjlig om man byter tränare så fort man får en motgång? En sådan person vill man ju inte heller vara...

Fast det här var ju inte en motgång utan din tränare uppförde sig högst opassande :wtf: och jag hade bytt utan att tveka det minsta! :up::up:Hade dessutom svartmålat denna inför andra å det grövsta inom sanningen. :devil:

Tycker att det är så vidrigt med människor som uttalar sig så otrevligt utan anledning bara för att dom ska vara experter. :yuck:
 
@Fiorano & @fio :heart

Tack! Det var ju inte heller meningen att fiska lovord, utan bara få fler åsikter och synpunkter.

Jag byter tränare ett tag nu i alla fall, och jobbar extra med att få med mig baken och få henne framför mig. Tips på övningar?

Veterinärerna är positiva till hennes framtid., då borde ju jag faktiskt också få vara det.
 
@spinxx

Är hoppfilmen från samma träning där han konstaterade att ni inte kommer rida 130?

Oavsett är det värsta bullcrapen! Din häst är fullt kapabel till att klara 1,30, du med!
Förstår dock ditt dilemma men det går ju inte att träna för någon som inte tror på en. Ni har dessutom varit borta i 8 månader så inte konstigt om det inte är superbra och hästen är ihop och jättemusklad på en gång, det är ju därför man tränar liksom.
Jag har 3 tränare och jag tränar faktiskt olika mycket för dem beroende på vart jag är mentalt för tillfället. Den ena när jag känner mig svindålig och behöver pepp.
Den andra när jag behöver jobba igenom grunderna och skärpa mig men ändå har bra självförtroende.
Den tredje för att jag är så kass tekniskt och behöver bli ordentligt utmanad med svåra övningar, känns ju typ aldrig bra när jag rider för henne :p

Kanske du ska ta en paus för denna och hitta någon lite mer peppig och sen testa igen när ni kommit igång mer?

Bakbenen under och hästen framför dig är ju utmärkt att köra cavaletti för att få till, eller studs.
Jag brukar galoppera på så mycket jag kan, vilket bör vara en typ vanlig hoppgalopp :p, och verkligen försöka känna att hästen är uppe framför en.... hur jag gör exakt kan jag inte berätta för det är en känsla, det var just det här med det tekniska :p
 
Juste! Så himla trist.. Min värld rasade samman på något sätt. Jag var liksom inte alls beredd på en sådant totalt ultimatum. Får leta efter en annan tränare helt enkelt.

Man är väl inte heller löjlig om man byter tränare så fort man får en motgång? En sådan person vill man ju inte heller vara...
Det konstiga är ju att jag vet att han kan vara lite väl snäll mot vissa. Jag tror att han tänker att du har höga ambitioner... Min gissning är att han inte fattade hur det skulle landa. Du är grym och ni som ekipage kan absolut nå den nivån. Visst är det här den tränaren jag också ridit för tidigare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
920
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 498
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 201
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 100
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp