07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Vogue Missförstå mig inte, jag älskar Barb och det är lika kul varje dag att rida henne! Men jag är typen som får prestationsångest och är väl medveten om mina brister, önskar alltid att jag var bättre och kunde mer. Angående hingstval satt jag senast i natt och spanade genom språngrulla och tänkte "Totilas är ju inte jättedyr längre":o:D. Trots allt fortfarande för dyr även om det hade varit rätt kul:p. Just nu ligger Highcruiser högst på listan (efter det Zafferano, PRE eller en stor connemara typ Starrhult Bossanova).
 
@Fiorano Äsch ni är ju så fina så de är klart du inte behöver försvara dig.:heart Jag tycker att det är superbra att du delar med dig om hur ni tränar för dressyr är svårt! Det vet vi ju alla som håller på och jag är säker på att jag inte talar för mig själv när jag säger att jag är sjukt imponerad över era resultat. Som dessutom är mot storhästar! En annan kan ju inte ens lyckas med en placering:banghead::D
 
@Fiorano Trist med Indras skada men kul att ta ett föl efter henne. Hon ser ju väldigt trevlig ut och verkar ha ett bra huvud. Kommer du sätta igång henne efter fölet?

Barbie ser verkligen strålande ut! Jag tycker också att det är beklagligt att du känner att du måste förklara dig och din träning.
 
Jag red träning igår och det var nyttigt som vanligt. Men hur svårt ska det vara att sitta rakt över hästen :banghead: Tur att det märks så stor skillnad när man verkligen sitter helt rakt.
 
@Fiorano så sjukt hur Bukeskadad man är ibland. Tänker alltid på det när jag kollar på bilder på mig och Divan. Vågar man lägga det på Buke eller? Går hästen perfekt? Sitter jag perfekt? Är inte hästen lite bakom lod osv

Fast samtidigt så måste man försöka släppa det och tänka på att de som är elaka kanske inte har så mycket att komma med eller så har de bara svårt att uttrycka sig i skrift. Man får lyssna på de som är vettiga runt i kring en IRL.

Jag har sjukt mycket respekt för flera här på Buke som jag vet rider bra och har mycket kunskap tex @fio och @Novali01 som hänger här i tråden. Vad Brille och Fiador tycker skiter jag tex fullständigt i. Vi är mil i från varandra, även fast vi kanske strävar mot samma mål (är fortfarande lite osäker på vad de tycker är målet)

I den här tråden känner jag mig alltid trygg och tycker det är så kul att följa er alla. Ni känns liksom som ens kompisar :love:

Ang dina byten så skulle jag kanske testa att vara lite tuffare mot Barb. Tror faktiskt mest hon är bekväm :p
Jag vet flera proffs som haft det bra mycket svårare än dig att lära in och där hästarna varit värre än Divan i reaktionerna som när de väl lärt sig byter som de aldrig gjort annat. Patience som i all ridning liksom.
Min tränare i Tyskland hade en hingst som stannade och bet henne i stöveln när han skulle byta :o den gick GP sen.
 
@Gabby_Ossi om det händer mig något, tar du min häst då? Jag är SÅÅÅ imponerad över ditt jobb med Bruce.

Igår tränade jag och C och det är jättestor skillnad mot förut. (Filmer finns på insta för den intresserade) Mest förbättring har det blivit i ryggningen och den sämsta utvecklingen är min obefintliga kondition. Jag fattar inte hur jag ska orka rida ett program på lördag.

Tömkörde idag och det blev rätt fattning varje gång. Sånt gör mig nöjd :love:

Fö ska min och @Jfrelin s tränare lära C byta ordentligt om två veckor när vi startat vår sista MsvC på ett tag. Sen har vi typ 12 dagar på oss till första MsvB:2an... Det ska bli intressant.
 
Men helt allvarligt hade jag inte satt igång ett blivande avelssto o börjat hoppa terräng med henne? Det hon behöver är ju att ta det lugnt, promenadrida och äta!

Skutta några småstockar och galoppera genom vatten på kul räknar jag som promenadridning på en frisk häst. Men skulle ju inte tro att det blir av innan banan stänger för i år, tiden går så fort.
 
@Fiorano Hur ska man annars göra, om man inte får "lattja med bytena själv"?

Jag tror att vi ryttare gör en alldeles för stor grej av det där med bytena. Speciellt dressyrryttare (såklart, större grej för dem om det inte blir bra) och alldeles särskilt här på buke. :angel: Med Chatsi vågade jag inte prova, mycket på grund av hypen på internet angående bytena. Så hon hasade runt i korsgalopp på hoppträningarna i flera år, tills jag en dag fick nog och började träna på det. Och visst kunde hon lära sig det! Och om till och med Chatsi, som alltid är i typ 2-4 delar kan byta rent så borde de flesta hästar kunna det. Tycker den här filmen med Charlotte Dujardin på en clinic är jättebra!
Å andra sidan så berättar hon inte vad man gör när hästen väl fattat vad den ska göra (typ) men byter orent. Hade varit intressant att se!

Rutan har jag på film hur hon byter på hjälpen med säljaren. Hur han fick till det förstår jag inte, för hon gick ju knappt att styra i galoppen ens. :p Nu är hon mer reglerbar så jag funderar på om det är dax att prova (i hoppsadeln!)
 
@Vogue Missförstå mig inte, jag älskar Barb och det är lika kul varje dag att rida henne! Men jag är typen som får prestationsångest och är väl medveten om mina brister, önskar alltid att jag var bättre och kunde mer. Angående hingstval satt jag senast i natt och spanade genom språngrulla och tänkte "Totilas är ju inte jättedyr längre":o:D. Trots allt fortfarande för dyr även om det hade varit rätt kul:p. Just nu ligger Highcruiser högst på listan (efter det Zafferano, PRE eller en stor connemara typ Starrhult Bossanova).


Jag missförstod dig inte, det var mer ett allmänt pepp för att jag verkligen gillar er som ett ekipage! Att du älskar Barbie är tydligt och det var just det jag ville berömma, menade inte alls att lägga in det som en förmaning, bara nätkärlek! :D:love:

Och ta en titt på Imperioso HM, MÄKTIG är bara förnamnet! :bow::love:
 
Senast ändrad:
Fast @Marvin, jag förstår att det är en stor grej för dressyrryttarna för det är ju det som gör att man inte kommer vidare. Sen fattar jag inte varför du hasade runt på chatsi i korsgalopp, du red ju hoppning :D
 
@Fiorano Hon ser superfin ut, härligt tryck!

Efter att våran bana stått under vatten efter måndagens skyfall så kunde jag för första gången denna vecka rida på banan. Har i stället ridit ut och arbetat honom lite från marken. Han kändes mera avslappnad nu än de 2 första gångerna, och jag började känna igen honom från provridningen.:up:

Men satan va skavkänslig han är. :banghead: Han har gått med ett HW flugtäcke ute nu, de är sjukt mkt flugor, mygg och knott. I går såg jag att han tappat lite päls framtill och i dag på FM är han helt kal på bogen och nästan så att de har gått hål.:arghh: Stackarn, jag har lyckats få han skavd både bakom öronen och på bogen på mindre än en vecka. Nu får han vara utan täcke helt, hoppas på att han inte blir uppäten av flugor och skit. Beställde precis ett HW Optimo stalltäcke för att se hur den modellen ligger på honom. Men inte alls sugen på att byta ut hela täckesgarderoben till en annan modell.:meh:
 
@Fiorano Hon ser superfin ut, härligt tryck!

Efter att våran bana stått under vatten efter måndagens skyfall så kunde jag för första gången denna vecka rida på banan. Har i stället ridit ut och arbetat honom lite från marken. Han kändes mera avslappnad nu än de 2 första gångerna, och jag började känna igen honom från provridningen.:up:

Men satan va skavkänslig han är. :banghead: Han har gått med ett HW flugtäcke ute nu, de är sjukt mkt flugor, mygg och knott. I går såg jag att han tappat lite päls framtill och i dag på FM är han helt kal på bogen och nästan så att de har gått hål.:arghh: Stackarn, jag har lyckats få han skavd både bakom öronen och på bogen på mindre än en vecka. Nu får han vara utan täcke helt, hoppas på att han inte blir uppäten av flugor och skit. Beställde precis ett HW Optimo stalltäcke för att se hur den modellen ligger på honom. Men inte alls sugen på att byta ut hela täckesgarderoben till en annan modell.:meh:
Härligt att det känns bra. Det är du värd!

Glansspray is your friend. Jag har massor av det på bogen på C och det funkar bra mkt bättre än mkt annat.
 
@Vogue Missförstå mig inte, jag älskar Barb och det är lika kul varje dag att rida henne! Men jag är typen som får prestationsångest och är väl medveten om mina brister, önskar alltid att jag var bättre och kunde mer. Angående hingstval satt jag senast i natt och spanade genom språngrulla och tänkte "Totilas är ju inte jättedyr längre":o:D. Trots allt fortfarande för dyr även om det hade varit rätt kul:p. Just nu ligger Highcruiser högst på listan (efter det Zafferano, PRE eller en stor connemara typ Starrhult Bossanova).

Jag tycker att du ska kolla på Sibelius till Indra - han är ju en liten hingst med ett stort hjärta - jag tror han skulle passa perfekt till Indra. Arbetsmoral, gångarter, temperament och stam - jag tycker han har allt.
 
Jag tycker att du ska kolla på Sibelius till Indra - han är ju en liten hingst med ett stort hjärta - jag tror han skulle passa perfekt till Indra. Arbetsmoral, gångarter, temperament och stam - jag tycker han har allt.
Har en vän som tagit honom till sitt sto som tidigare lämnat stooort. För mig är han rätt så "okänd" så tänkte passa på at åka och kolla på honom nu när han tävlar på våran ö i helgen @cirkus.
 
Har en vän som tagit honom till sitt sto som tidigare lämnat stooort. För mig är han rätt så "okänd" så tänkte passa på at åka och kolla på honom nu när han tävlar på våran ö i helgen @cirkus.
Och jag har en kompis som betäckt sitt stora och rejäla sto med honom i hopp om en lite mindre och sportigare häst :)
 
Dadumdadomdruumm *trumvirvel *
Kirre har ikväll hopptränat för första gången sen mitten av dec 2014! :banana: :D

Väldigt opretentiöst, åkte till VC som jag tränat en del terräng för tidigare. Kändes tryggt att hoppa första gången såhär med någon jag "känner".
Vi fick två stopp precis i början av passet men sen så. Löste alla övningar som om hon inte gjort annat de senaste två åren och gjorde byten så tom åskådarna kommenterade. :o:love: Nu ska ni inte tro för mkt, tror högsta hindret låg på 80, övriga 70-75. Det känns dock tryggt och bra så vi ska nöta här.
Sååå roligt! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
892
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 458
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 169
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 995
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp