07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx Usch va tråkigt det är med dom där diffusa grejerna:wtf:. Hoppas att det bara är en hovböld så att ni snart är på banan igen!

Vi va iväg och tävlade igår igen i en LA3. Knatte va kanonbra tempererad i både huvudet och kroppen och gick in med ett mycket större självförtroende än innan. Red ett mer eller mindre missfritt program förutom ett litet missförstånd i en nertagning. Slutade på 65% och poängen är jag nöjd med men inte kommentarena. Har ritten på film och jag varken kände eller ser vad hon ser men så är det såklart med bedömningssport:D.
Vi har tänkt försöka gå upp i msvc nu nästa start så nu gäller de att träna på:banana:
 
Jag har varit i väg på bröllop i helgen och haft en ridande hästvakt för första gången sen jag köpte C. Först var jag lite orolig att någon annan skulle sitta på min häst men jag vet att hon är orädd (fälttävlansryttare) och att hon är mjuk och inte allt för sned. Hur skönt var det inte att få sms om att hon är helt kär i min häst och att hon tycker att han är underbar. Hon hade suttit och skrattat hela passet åt att han var så fantastisk. Välriden, ambitiös och lydig, rak i kroppen och mjuk. Kändes som ett väldigt bra betyg. Och alltid kul att höra. Så nu känner jag att det inte blir lika svårt att åka bort igen eller att jobba lite extra någon gång igen...
 
Jag har köpt ny dressyrsadel! :love: :D En kompis som precis slutat rida sålde all sin utrustning billigt, inkl. en äldre passier dressyrsadel som jag lånat till -02an tidigare, en av de extremt få sadlar som ligger bra på henne. Och fantastiskt nog låg den även bra på Skrullan, bättre än stübbensadeln jag lånat hittils. :up:

Igår hoppade vi hemma i gräshagen, byggde en bana på 80-90 cm (var aningens blött och jag har klantat mig och skodd utan broddhål) med lite kluriga svängar och även vattenmatta. Skrullan blev lite väl taggad, men var positiv och glad och hittade inte på några dumheter. :up: Slutade med en jättefin runda och en bra känsla! :love:

Nu blir det antagligen Pay & Jump onsdag och tävling lördag. Trooor jag skippar KM på söndag, känns inte som att vi är helt redo för de höjderna än. (Det sitter nog mest i mitt huvud iom att hon stannade ut sig på de senaste tävlingarna innan vi upptäckte hältan, men vill inte riskera att hon påverkas av min osäkerhet.) :)
 
Jag har varit i väg på bröllop i helgen och haft en ridande hästvakt för första gången sen jag köpte C. Först var jag lite orolig att någon annan skulle sitta på min häst men jag vet att hon är orädd (fälttävlansryttare) och att hon är mjuk och inte allt för sned. Hur skönt var det inte att få sms om att hon är helt kär i min häst och att hon tycker att han är underbar. Hon hade suttit och skrattat hela passet åt att han var så fantastisk. Välriden, ambitiös och lydig, rak i kroppen och mjuk. Kändes som ett väldigt bra betyg. Och alltid kul att höra. Så nu känner jag att det inte blir lika svårt att åka bort igen eller att jobba lite extra någon gång igen...
Skönt att de gick så bra. Jag har som mål nu att låta flera rida Harry (vänjer mig inte vid de fula namnet) Med Elle va jag så himla begränsad med att jag bara hade en som kunde rida henne. Har redan frågat en vän som har skadad häst om hon vill hoppträna honom. Han har varit lite stressad i nya stallet, ätit lite dåligt och varit spänd. Men till skillnad mot Elle så är han inte explosiv utan stannar upp och blir stor och kollar. Inte konstig att han är lite fundersam som bott på samma ställe hela sitt liv. Nu är allt nytt, nytt stall, hage, ryttare, sadel osv. Har tur så all Elle utrustning fungerar tom sadeln. Trodde att han va lite större men tvärtom. Har fått spänna in träns och alla 155 täcken är något långa, men funkar bra. Han har extremt kort fin päls och förra ägare sa att han va enormt skavkänslig. Första dagen fick han ha grimma i hagen om han skulle sätta i gång och skena och nu är han hårlös bakom öronen.:angel: Nu går han utan grimma som alla våra normalt gör och jag får skaffa fårskinn till både träns och grimma och kanske även till sadelgjorden i förebyggande. I dag red vi ut för första gången (ridbanan stod under vatten) och red igenom bostadsområde med soptunnor och annat läskigt och en hage med kor. Sällskapet som va med betede sig som en grymtade gris, men Harry skötte sig bra trots de. När vi kommit förbi allt läskigt ut på ridvägarna så va han väldigt avspänd.
 
Idag har @Mirtai varit ute och trimmat oss inför helgens tävling! Det känns som om jag börjar hitta rätt ridning mer och mer. Alla rörelser sitter, nu ska det "bara" till lite mer lösgjordhet, samling och kvalité i allt:p. Öppnorna är hursom milsvid bättre och lättare att rida och idag hittade jag rätt uppåtkänsla i åttametersvolterna. Har bestämt mig för att det blir MsvBn iaf, dåliga (smått obefintliga) byten till trots.

Har funderat mycket på om det är dags för en "riktig" dressyrhäst nu när Indra inte ska ridas mer. Men har kommit fram till att tryggheten med ponny fortfarande är viktigare än tryck och gång. Detta bevisar Barbie om och om igen för mig-även om vi inte har en massa tryck och gång att jobba ur är hon ändå helt fantastisk :heart.

14089314_10208982164223224_3160321025192866261_n.jpg


14183822_10208982176863540_3406797093817187128_n.jpg


14088661_10208982172423429_8044657308426727597_n.jpg

14192008_10208982172383428_3963986478236135762_n.jpg
 
@Marvin Började känna motstånd i ridningen på Indra typ en vecka efter hennes tävlingsdebut. Lät henne vila och ta det lugnt ett par veckor men när jag sen skulle dressyra lite var något fel. Hon slog i vänsterfattningarna och var trutig som tusan. Så for till kliniken och hon var tre grader halt lågt båda fram, sämst på vänster fram Krävde röntgen eftersom det var helt enorma reaktioner på en ung häst som inte gjort särskilt mycket alls. Mycket riktigt fanns det en skada på utsidan av kotan vänster fram. Två veterinärer har kollat på pl¨tarna och båda säger yttre trauma. Det är ingen enorm förändraing och vi har behandlat. Så visst hade jag kunnat prova sätta igång, men jag orkar inte med att slitas mellan hopp och förtvivlan med en häst till. Så hon kommer få fortsätta som avelssto istället. Hon har onekligen visat en fantastisk arbetsmoral lilla stjärnan.

@fio Ja tanken är att tillverka en dressyrhäst modell lagom åt mig nu med Indra. Frågan är ju bara vad sjutton jag ska använda för hingst för att få vad jag vill ha? Har tom funderat på PRE :o :D.
 
@Fiorano du kan ju skaffa en övervuxen ponny annars? Då blir det ju fortfarande en ponny fast en häst :D

Min lilla Rut på 1,58 känns faktiskt alldeles lagom!

Var iväg med Chatsi på dräktighetskoll igen, hon är nu på dygn 69 och allt såg bra ut! Hon verkar dessutom hältfri nu, så det är vi glada över. Får skritta några veckor till innan de börjar trava. Pigg är hon iaf!
Det stod 15 ston i kö på gårdsplanen till seminstationen. Alla stod och hängde, utom 1. Gissa vilken! :angel:

Hon suckade, knuffade på mig, tjurade över bristen på mat i gruset och gick runt runt. Hon har faktiskt blivit lite bortskämd och ouppfostrad tycker jag! :o Däremot sprang hon snällt på släpet både dit och hem. Hoppas hon kan komma igång snart så kanske hon kan få komma med till terrängbanan och skutta lite, tror att hon skulle tycka det var roligt! Lite tradigt att bara få åka till seminstationen och vetkliniken.
 
@Marvin Nej det blir ingen ridning för henne alls. Hon kommer flytta söderut i oktober och då får jag en annan häst (eller ja, D-ponny) som jag ska ha under fem år (vi ska göra ett långtidsbyte) om allt går som planerat. Men mer info om den kommer så småningom :p.
 
@Fiorano Tycker Barb ser fantastiskt fin ut! Hur går det med bytena? Får ni till det?

Knatte har tagit de lite lugnt nu efter tävlingen och har bara gått i skogen. Så i morgon blir första riktiga passet. På morgonen ska jag följa med stallägaren till kliniken för att kolla upp sin häst. Har har fått head shaking syndrome helt plötsligt av någon anledning. Ingen erfarenhet alls av det mer än att det ser fruktansvärt otäckt ut!
 
Min lilla Rut på 1,58 känns faktiskt alldeles lagom!

Var iväg med Chatsi på dräktighetskoll igen, hon är nu på dygn 69 och allt såg bra ut! Hon verkar dessutom hältfri nu, så det är vi glada över. Får skritta några veckor till innan de börjar trava. Pigg är hon iaf!
Det stod 15 ston i kö på gårdsplanen till seminstationen. Alla stod och hängde, utom 1. Gissa vilken! :angel:

Hon suckade, knuffade på mig, tjurade över bristen på mat i gruset och gick runt runt. Hon har faktiskt blivit lite bortskämd och ouppfostrad tycker jag! :o Däremot sprang hon snällt på släpet både dit och hem. Hoppas hon kan komma igång snart så kanske hon kan få komma med till terrängbanan och skutta lite, tror att hon skulle tycka det var roligt! Lite tradigt att bara få åka till seminstationen och vetkliniken.
Men helt allvarligt hade jag inte satt igång ett blivande avelssto o börjat hoppa terräng med henne? Det hon behöver är ju att ta det lugnt, promenadrida och äta!
 
@sommarminne Nä bytena är det dålig ordning på. När jag sätter mer tryck i galoppen låser hon sig och bytena funkar inte alls utan allt blir bara spänt och dåligt. När hon är i en lugnare galopp med lite mindre tryck byter hon (oftast) rätt bra på hjälpen (när jag är tydlig nog), men är envist ett efter bak.

(Och ja, alla ni som tycker jag gör fel osv som lattjat runt med bytena mycket själv, jag VET att det är mitt fel att hon är efter bak och jag VET att det är ett svårt problem att komma åt. Men vet ni, det kan kvitta-jag hade inte gjort annorlunda ändå. Detta med ponnyn och byten är bara bonus-Barb har redan gjort allt hon behöver göra)
 
@sommarminne Nä bytena är det dålig ordning på. När jag sätter mer tryck i galoppen låser hon sig och bytena funkar inte alls utan allt blir bara spänt och dåligt. När hon är i en lugnare galopp med lite mindre tryck byter hon (oftast) rätt bra på hjälpen (när jag är tydlig nog), men är envist ett efter bak.

(Och ja, alla ni som tycker jag gör fel osv som lattjat runt med bytena mycket själv, jag VET att det är mitt fel att hon är efter bak och jag VET att det är ett svårt problem att komma åt. Men vet ni, det kan kvitta-jag hade inte gjort annorlunda ändå. Detta med ponnyn och byten är bara bonus-Barb har redan gjort allt hon behöver göra)
Herregud vad trist att du även i denna tråd känner att du måste göra det tillägget??? Trodde vi kommit längre här...
 
@Novali01 Ja tyvärr är det precis så jag känner. Det känns som om jag mer eller mindre ALLTID måste få med en disclaimer av något slag i allt jag skriver. Det är allt från mina tillkortakommanden som ryttare till storleken på mina hästar. Borde kanske ha med en disclaimer på disclaimern också.
 
@sommarminne Nä bytena är det dålig ordning på. När jag sätter mer tryck i galoppen låser hon sig och bytena funkar inte alls utan allt blir bara spänt och dåligt. När hon är i en lugnare galopp med lite mindre tryck byter hon (oftast) rätt bra på hjälpen (när jag är tydlig nog), men är envist ett efter bak.

(Och ja, alla ni som tycker jag gör fel osv som lattjat runt med bytena mycket själv, jag VET att det är mitt fel att hon är efter bak och jag VET att det är ett svårt problem att komma åt. Men vet ni, det kan kvitta-jag hade inte gjort annorlunda ändå. Detta med ponnyn och byten är bara bonus-Barb har redan gjort allt hon behöver göra)

Jag hade lite av samma problem med Grå, i bytena åt höger kom han efter bak i 99 av 100 fall.... (trots att jag sällan tränade byten utan tränare ;) ). Vad som hjälpte med honom var att träna byten ur galoppsluta, då var han tillräckligt balancerad för att klara (iaf ibland) att byta med alla 4 benen på samma tid. Men vi behövde tillräckligt med tryck, eller iaf luft i galoppen för att han skulle hinna med et rent byte.

Ofta är det ju även lite svårt för hästarna att förstå exact vad vi önskar, för dom kvittar det ju om de byter fram före bak... :p Så jag skulle nog fortsätta exprimentera och se om du kan "lura" henne att göra rätt någon gång, och därefter belöna som om hon precis vunnit OS... :D Tror ni kommer klara det till slut, så duktiga som ni är!
 
@Novali01 Ja tyvärr är det precis så jag känner. Det känns som om jag mer eller mindre ALLTID måste få med en disclaimer av något slag i allt jag skriver. Det är allt från mina tillkortakommanden som ryttare till storleken på mina hästar. Borde kanske ha med en disclaimer på disclaimern också.

Du ä ju en extremt duktig ryttare, säg inget annat! :heart Barbie är ju superläcker och innehar väl så fina titlar det går? Försök att njuta av din fina häst lite! :love: Och spännande med Indra, du ska inte lägga Totilas på henne? :d:D Jädrar i mig då har du tryck så att det sprutar ut mellan öronen och fortsätter uppåt några km! :rofl: (OBS något ironisk, men en PRE skulle väl vara läckert! :love::d)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
28
· Visningar
908
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp