07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cirkus Ja, Sibelius är en underbar hingst! Verkar vara ganska mycket ridponnyfolk som använt honom dessutom. Skrev åt en domare i våras som hade fått ett jättefint föl e Sibelius undan rp-sto. Jag kommer ha ändrat mig många gånger innan detta är klart :p. Är som inte alls säker om jag vill ha något supersportigt, vill ha en del massa men av mindre storlek. Highcruiser verkar tex lämna lite kralligare varianter av de jag sett.
 
Kul men hoppträning @Kirre :)

Jag trodde ju vi skulle få ett uppsving i motivation av den här träningen och det fick jag väl förvisso men nu ligger jag med influensa och känner mig mindre taggad. Sen lyckades pålle dra av sig en sko i hagen igår och hovslagaren kommer på måndag. Kanske var meningen att vi skulle vila båda två. Men egentligen vill jag inte :wtf:
 
@cirkus Ja, Sibelius är en underbar hingst! Verkar vara ganska mycket ridponnyfolk som använt honom dessutom. Skrev åt en domare i våras som hade fått ett jättefint föl e Sibelius undan rp-sto. Jag kommer ha ändrat mig många gånger innan detta är klart :p. Är som inte alls säker om jag vill ha något supersportigt, vill ha en del massa men av mindre storlek. Highcruiser verkar tex lämna lite kralligare varianter av de jag sett.

Ja Highcruiser verkar ge lite rejälare stammen till trots. Jag tycker ju att han har en stam "to die for" - men tyvärr så är jag inte överförtjust i honom eller i avkommorna heller
 
@cirkus Ja, Sibelius är en underbar hingst! Verkar vara ganska mycket ridponnyfolk som använt honom dessutom. Skrev åt en domare i våras som hade fått ett jättefint föl e Sibelius undan rp-sto. Jag kommer ha ändrat mig många gånger innan detta är klart :p. Är som inte alls säker om jag vill ha något supersportigt, vill ha en del massa men av mindre storlek. Highcruiser verkar tex lämna lite kralligare varianter av de jag sett.

Kralliga, jättesnälla men utan nåt direkt extra. Rätt ordinärt skulle jag säga. Blev inte alls imponerad av honom när han gick hingstklassen häromåret... Men temperamentsmässigt är han ju :up:

Jag hade också tittat på Sibelius. Han ligger högt på listan till Queenie nästa gång det är dags. :)
 
Tävling idag och jag är så himla nöjd! Red MsvB2 och det är verkligen ett trevligt program att rida, perfekt för oss eftersom det inte är dom vanliga linjerna så hon förekommer mig inte. Det jag är missnöjd med är samma gamla vanliga-red skolor som en potta skit. Hittade ingen linje i öppnorna och det var nära regelrätt skänkelvikning, i slutorna red jag inte med baken före :banghead:. Jag skäms lite över hur pass mycket jag tappar konceptet inne på banan var och varannan gång. Men. Det som var bra var galoppen! 7or på båda åttametersvolterna och vet ni-bytena satt på hjälpen och på plats! Såklart ett efter, men 5a på ena och 4a på andra (jag var så chockad över att första funkade att jag red sämre på andra:p.) 60,11% blev det och det känns så himla bra att vi är på 60-strecket och ändå med känslan att vi kan ännu bättre :).
 
Kul @Fiorano väl värt! :D

Vi har också tävlat idag, MsvC:1. Jag är verkligen jättenöjd för det ser mycket bättre ut än förr. Domaren var den där skräcken och hon fortsätter vara det. Så jag avanmälde den MsvB som jag skulle ridit för henne, det är inte värt energin (eller pengarna). Ska rida programridning i stället.

Ryggningen som tidigare gått skit fick vi 6,5 på idag. En sjua också, sen var det mellan 4,5-6 genomgående.
 
Senast ändrad:
@Fiorano vad var det som gjorde att du bara fick en 5 a om bytet var rent? Det ska ju vara godkänt om det är rent menar jag.. Brukar ju stå typ rent men.. Bla bla
 
Vad @Brille och @Fiador tycker skiter jag tex fullständigt i. Vi är mil i från varandra, även fast vi kanske strävar mot samma mål (är fortfarande lite osäker på vad de tycker är målet)
Du uttrycker osäkerhet om vad jag anser samtidigt som du skiter i det.
- Jag är för utbildningssystem som respekterar hästen och som tar vara på hästens möjligheter.
- Jag är emot "system" för utbildning och träning som inte tillför något positivt för hästen, hästens utveckling eller för kommunikationen mellan häst och ryttare. Rollkur och LDR försvårar kommunikationen mellan häst/ryttare. Dessa "system" är dessutom, enligt mening, negativa för hästen ur flera perspektiv.
 
Brukar tjuvläsa i tråden och såg att vi varit på samma tävling. Blev nyfiken vad du menar med att domaren "var den där skräcken"? Är nybörjare i msvc och därmed med de domarna som brukar döma där:) tyckte inte hon skrev ngt konstruktivt alls och åkte också därifrån missnöjd fastän vi ändå fick godkända kvalprocent. Så himla tyken slutkommentar fick vi också tyckte jag!
Kul @Fiorano väl värt! :D

Vi har också tävlat idag, MsvC:1. Jag är verkligen jättenöjd för det ser mycket bättre ut än förr. Domaren var den där skräcken och hon fortsätter vara det. Så jag avanmälde den MsvB som jag skulle ridit för henne, det är inte värt energin (eller pengarna). Ska rida programridning i stället.

Ryggningen som tidigare gått skit fick vi 6,5 på idag. En sjua också, sen var det mellan 4,5-6 genomgående.
[/QUOTE
 
Brukar tjuvläsa i tråden och såg att vi varit på samma tävling. Blev nyfiken vad du menar med att domaren "var den där skräcken"? Är nybörjare i msvc och därmed med de domarna som brukar döma där:) tyckte inte hon skrev ngt konstruktivt alls och åkte också därifrån missnöjd fastän vi ändå fick godkända kvalprocent. Så himla tyken slutkommentar fick vi också tyckte jag!
För ett år sen red jag programträning för henne och då sa hon att jag borde sälja min häst för jag borde ha en bättre (typ: slösa inte din talang på det där skräpet). Det tog väldigt hårt och sen dess har jag undvikit hennes klasser för att slippa ont i magen. Men till igår tänkte jag att jag skulle knyta näven i fickan och rida bättre bara. Tyvärr fick jag som du, inte en enda positiv kommentar, inte ens slutkommentaren var uppmuntrande, för utom lycka till! Men det skriver hon på alla protokoll, jag har nog ridit 10-15 gånger på andra hästar för henne, så det vet jag..
 
Brukar tjuvläsa i tråden och såg att vi varit på samma tävling. Blev nyfiken vad du menar med att domaren "var den där skräcken"? Är nybörjare i msvc och därmed med de domarna som brukar döma där:) tyckte inte hon skrev ngt konstruktivt alls och åkte också därifrån missnöjd fastän vi ändå fick godkända kvalprocent. Så himla tyken slutkommentar fick vi också tyckte jag!
För ett år sen red jag programträning för henne och då sa hon att jag borde sälja min häst för jag borde ha en bättre (typ: slösa inte din talang på det där skräpet). Det tog väldigt hårt och sen dess har jag undvikit hennes klasser för att slippa ont i magen. Men till igår tänkte jag att jag skulle knyta näven i fickan och rida bättre bara. Tyvärr fick jag som du, inte en enda positiv kommentar, inte ens slutkommentaren var uppmuntrande, för utom lycka till! Men det skriver hon på alla protokoll, jag har nog ridit 10-15 gånger på andra hästar för henne, så det vet jag..
 
För ett år sen red jag programträning för henne och då sa hon att jag borde sälja min häst för jag borde ha en bättre (typ: slösa inte din talang på det där skräpet). Det tog väldigt hårt och sen dess har jag undvikit hennes klasser för att slippa ont i magen. Men till igår tänkte jag att jag skulle knyta näven i fickan och rida bättre bara. Tyvärr fick jag som du, inte en enda positiv kommentar, inte ens slutkommentaren var uppmuntrande, för utom lycka till! Men det skriver hon på alla protokoll, jag har nog ridit 10-15 gånger på andra hästar för henne, så det vet jag..
Äh vilken trist domare! Avskyr domare och tränare som dömer ut hästar! Känns inte alls som de är på rätt plats då heller, man ska tycka om djur för att jobba med dem!
 
Minns ni mig och min lilla paint Lotta?
wpid-img_20140513_193514.jpg

Vi har långt kvar för att nå upp till er andras nivå, men vi jobbar oss framåt.
Förra året hittade jag Lotta i hagen i mars med ett hål rakt in i kotan. Ledskada, akut operation på Strömsholm och en del komplikationer och efterföljande skador - t ex kolik 4 gånger det senaste året och inflammerad "hälsena" och reaktion i kota/gaffelbandsfäste i fram.
Vi kämpar på med att stärka kroppen och komma tillbaka till den träning vi var inne i vid skadetillfället. Skulle börja rida regelbundet för tränare nu i höst...men så blev jag visst gravid. Hoppas på att kunna hitta en medryttare att ta hjälp av, i just ridningen. Tömköra orkar jag med ett bra tag till.
 
Visst kommer vi ihåg er @malumbub :) Vi hade väl Lotta och en skäck till i tråden från början. Vilken obehaglig skada men skönt att det gick väl. Grattis till bebisen :) Jag tömkörde nästan hela min graviditet och det gick fint.
 
Visst kommer vi ihåg er @malumbub :) Vi hade väl Lotta och en skäck till i tråden från början. Vilken obehaglig skada men skönt att det gick väl. Grattis till bebisen :) Jag tömkörde nästan hela min graviditet och det gick fint.

Ingen kul skada alls. Förhoppningsvis håller hon för många år till, men eftersom vi inte kommit till den träning vi låg på vid skadan än (hade börjat träna med distansekipage med långa trav- och galoppsträckor, på deras "lugna" dagar, med målet att kunna hänga med i den lite mer "riktiga" träningen) och inte ens galopperat uppsuttet än, så känns det ändå som ett litet frågetecken. Alla inblandade tror dock att det ska gå bra.

Tack. Min tanke är att orka hålla igång nästan hela vägen, men vi får väl se. Har BF i januari och då är det ju ändå is överallt, så det är naturligt med en viloperiod då. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
892
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 458
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 169
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 995
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp