Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minns ni mig och min lilla paint Lotta?
wpid-img_20140513_193514.jpg

Vi har långt kvar för att nå upp till er andras nivå, men vi jobbar oss framåt.
Förra året hittade jag Lotta i hagen i mars med ett hål rakt in i kotan. Ledskada, akut operation på Strömsholm och en del komplikationer och efterföljande skador - t ex kolik 4 gånger det senaste året och inflammerad "hälsena" och reaktion i kota/gaffelbandsfäste i fram.
Vi kämpar på med att stärka kroppen och komma tillbaka till den träning vi var inne i vid skadetillfället. Skulle börja rida regelbundet för tränare nu i höst...men så blev jag visst gravid. Hoppas på att kunna hitta en medryttare att ta hjälp av, i just ridningen. Tömköra orkar jag med ett bra tag till.


Åh fina Lotta! :love: Kul att höra av er, jag smyghänger ju här trots att det är 2 år sedan A's bortgång.. :heart

Saknar uppdatering av de andra, typ Pix & vilka mer? Nu är ju Lanzelot tillbaka då och då :)
 
@Brille det är ju omöjligt att veta vad tycker är bra eftersom du bara skriver negativt om all tävlingsridning.
Jag menar alltså att om du skulle kommentera att jag red dåligt så skulle jag inte bry mig men om @fio sa samma sak skulle jag ta åt mig. Det var den poängen jag ville få fram.
 
Knatte står med sparkskada IGEN.... :wtf:funderar faktiskt på att låta honom gå i egen hage. Tycker inte att de känns roligt men nu har sparkarna duggat väldigt tätt och jag är orolig över att det händer något riktig allvarligt snart:nailbiting:.
Hur gör ni? Går dom ihop? Har ni skydd på?
 
@sommarminne när Divans bästis bytte stall så fick hon börja gå själv. Bästa beslutet ever. Inte ett sår på 1 år, peppar peppar ta i trä. I somras gick hon med en kompis i större gräshage men nu är det tillbaks i egen ruta. Inga skydd i hagen, hatar sånt skit :p
 
Knatte står med sparkskada IGEN.... :wtf:funderar faktiskt på att låta honom gå i egen hage. Tycker inte att de känns roligt men nu har sparkarna duggat väldigt tätt och jag är orolig över att det händer något riktig allvarligt snart:nailbiting:.
Hur gör ni? Går dom ihop? Har ni skydd på?

Jag hade A med hennes bästis som hon dessutom var ranghög över vilket gjorde att dom älskade varandra men kunde också vara utan varandra. På betet gick dom många ihop men det var så stor yta att dom aldrig kom i konflikt. Hade absolut haft honom själv om han ofta blir sparkad istället för benskydd! Gillar iof benskydd också! :)
 
@Jfrelin @Vogue
Tack så mycket för svar! Känns helt klart som att ensam känns som ett klokt beslut. Är otroligt tråkigt om en så dum sak som en spark ska göra att han inte fungerar framöver.:down: Ska kolla med stallägren och se vad hon sägen men hon brukar va toppen att prata med så det borde inte va några problem.
Jag tycker benskydd är bra om de är tort ute men annars bara jobbigt:cautious::D
 
@sommarminne Har ju min på lösdrift med just nu tre kompisar men det har varit upp till åtta i flocken i omgångar. Senast jag hade en skada definitivt skapad av annan häst och som gav riduppehåll är nog snart tre år sen. Övriga blemor har hon med största sannolikhet åsamkat sig själv.
Gruppdynamik och ytor skulle jag säga är de två främst avgörande saker till skador. Två som inte älskar varandra men har tillräckliga ytor kan funka utmärkt alt två mycket nära kan funka på "för liten" yta också.

Här har jag en inställning att hästar inte ska gå själv. För mig funkar det inte att se min häst gå själv. Jag kan absolut förstå att man vill och skulle det hända drastiska saker typ som mins knäskada gång på gång så kanske jag ändrar mig men ser det inte ens på horisonten nu. :)
 
Jag håller med Kirre. Ytorna brukar vara avgörande för om det fungerar. Jag har min tillsammans med en häst just nu men har tidigare haft i större flock. Under vintern/ hösten står iofs min själv pga att vi har mindre grusade rastafaris för att inte slita på gräshagarna. Jag har bara haft en större spakskada på min häst. Jag tycker man får se det i relation till hur många skador det är. Har man en häst som blir sparkad ofta, då förstår jag att man funderar på att ha den själv. Annars hade jag försökt se över vad det är för hästar i gruppen och om det går att minska ner flocken och hitta individer som är lugna med varandra.
 
@oxo @Kirre
Svarar båda i samma inlägg. Vi har jättestor hage och det är bara 3 st valack men en är väldigt väldigt vaktig på mat. Han vallar och gör utfall mot dom andra två och hur många högar hö vi än lägger ut så springer han runt och passar dom innan han till slut ger upp och dom kan äta. På kvällen låter han inte dom andra komma fram till grinden utan passar även på dom där. Dom tvingas liksom slänga sig iväg så det har även rykt en del skor de sista och hinner dom inte hoppa undan så får dom sig en känga. :mad:
Jag är också för att ha hästar ihop men just nu är jag tveksam till om de är värt de. Är en svår avvägning det där!
 
@oxo @Kirre
Svarar båda i samma inlägg. Vi har jättestor hage och det är bara 3 st valack men en är väldigt väldigt vaktig på mat. Han vallar och gör utfall mot dom andra två och hur många högar hö vi än lägger ut så springer han runt och passar dom innan han till slut ger upp och dom kan äta. På kvällen låter han inte dom andra komma fram till grinden utan passar även på dom där. Dom tvingas liksom slänga sig iväg så det har även rykt en del skor de sista och hinner dom inte hoppa undan så får dom sig en känga. :mad:
Jag är också för att ha hästar ihop men just nu är jag tveksam till om de är värt de. Är en svår avvägning det där!

Då borde ju den som vaktar och jagar fått gå i egen :devil:
 
@sommarminne Låter ju som det är den hästen som skulle stå själv i så fall. Kan tänka mig att han skulle må bättre av det också. :)
Det beteendet är ju inget normalt hästflockbeteende och de hästarna skapar ofta alla bekymmer.

Är så tacksam över min stallägare när det kommer till sånt, den som inte kan bete sig som en häst i flocken, den åker ut.
Innan någon släpps in hos oss går de dagtid i fålla bredvid lösdriften i en vecka. Ytterst sällan det blir annat än lite glädjespring och något pip vid ihopsläpp.
Skulle säga att värsta ragatan har varit min i samband med att just stallägatens tvååring skulle ut. Jag hade dock sett tendensen redan i stallet, min avskydde hennes så jag avsa mig allt ansvar innan hon släpptes in. Min är dock supertydlig i sitt hästspråk och tvååringen hade vett att passa sig så inte en skråma tror jag min orsakat och då tog det 3-4 mån innan den lille fick komma inom 5m radie från min. Nu vaktar min den lille när hon ligger och de kan äta tillsammans osv.
 
@oxo @Kirre
Svarar båda i samma inlägg. Vi har jättestor hage och det är bara 3 st valack men en är väldigt väldigt vaktig på mat. Han vallar och gör utfall mot dom andra två och hur många högar hö vi än lägger ut så springer han runt och passar dom innan han till slut ger upp och dom kan äta. På kvällen låter han inte dom andra komma fram till grinden utan passar även på dom där. Dom tvingas liksom slänga sig iväg så det har även rykt en del skor de sista och hinner dom inte hoppa undan så får dom sig en känga. :mad:
Jag är också för att ha hästar ihop men just nu är jag tveksam till om de är värt de. Är en svår avvägning det där!

Sådär är min inackordering också... Har funkat jättebra i sommar när det varit gräs överallt men nu när det ska börja fodras delar vi på dem. Han är jätteful i sitt kroppsspråk och varnar inte utan bara slänger sig fram och runt och verkligen siktar efter de andra hästarna. :mad: Så där har jag sagt ifrån att ha dem ilag. I vinter när lillen ska skiljas av kanske vi ställer bal i hagen så det blir fri tillgång så kan lillen gå med kallblodet då. Borde gå bra tycker (hoppas) jag.
 
Glömde ju kommentera din film igår @Amanda_F
Råkade somna i soffan :p

Tycker det ser mycket bättre ut. Han svarar bättre när du försöker få fram nosen och han håller ihop mycket bättre i galoppen!
 
Glömde ju kommentera din film igår @Amanda_F
Råkade somna i soffan :p

Tycker det ser mycket bättre ut. Han svarar bättre när du försöker få fram nosen och han håller ihop mycket bättre i galoppen!
Tack! Det är min känsla också, och även om han var livrädd innan start och sen stum under ritten så är han mer påverkbar.

Sen var det mindre kul att de mailat ut till folk efter tävlingen att de haft en häst med feber, hosta och snor som insjuknat. Att de inte ställt in berodde på att de trodde det var kolik (!?!)

folk.. Hur lång är inkubationstiden på kvarka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
948
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 627
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 248
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 189
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp