Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F jobbigt. C såg i alla fall fin ut!

Min nya häst har börjat vandra i hagen. :( Han går själv med kompisar runt om, dvs ser andra hela tiden. Han har gräs och hur mkt hö som helst hela tiden. Nu har han gjort en en meter bred gång längs en sida i hagen. Han har hos förra ägaren gått själv senaste 2 åren. Ser gärna att han får sällskap men har tyvärr inget bra alternativ just nu. Får ont i magen av sånt här...:arghh: Är rädd att han snabbt kommer gå ner i vikt om detta fortsätter.
 
Wohoo! Det här är helt galet, men: Vi blev placerade idag!! :banana::banana::banana:

Visserligen en sista placering (4:a) på en liten H90, men vafan, det är min första placering nånsin på nåt som inte är en klubbtävling. Yey!

Och inte en endaste bild eller filmsnutt, för vi åkte helt själva. :p

Dressyren var ute med framridning inne. Red fram kort, satt upp 30 minuter innan start och skrittade minst 10 minuter. Hon kändes mjuk och ridbar. Red ihop 65,25% och låg trea efter dressyren! Ett snäpp uppåt från förra veckans 54,05%... :angel:

I hoppningen satte jag en bra galopp i henne, hon körde lite kors och förvänd galopp på sina ställen, men inga problem. Sista hindret låg vi helt rätt och ändå puttar hon ner en bom där? Tyckte jag var lite onödigt.

I terrängen ville hon halva banan vända till vänster (tillbaka till starten), fick hålla ganska bra i henne för att hålla henne på rätt spår, men hon galopperade på fint ändå, men lite snett... Sen längst bort på banan fick hon äntligen vända vänster efter ett upphopp och då var hon nöjd och for som en liten pil över banan.
6,4 tidfel och felfria på hinder.

Döm om min förvåning när vi låg på placering efteråt! :eek: Vi låg tvåa länge, sen precis innan prisutdelningen räknade de om alla tidsfelen och då blev jag 4:a istället. Lite surt, men ändå jätteglad!

 
Wohoo! Det här är helt galet, men: Vi blev placerade idag!! :banana::banana::banana:

Visserligen en sista placering (4:a) på en liten H90, men vafan, det är min första placering nånsin på nåt som inte är en klubbtävling. Yey!

Och inte en endaste bild eller filmsnutt, för vi åkte helt själva. :p

Dressyren var ute med framridning inne. Red fram kort, satt upp 30 minuter innan start och skrittade minst 10 minuter. Hon kändes mjuk och ridbar. Red ihop 65,25% och låg trea efter dressyren! Ett snäpp uppåt från förra veckans 54,05%... :angel:

I hoppningen satte jag en bra galopp i henne, hon körde lite kors och förvänd galopp på sina ställen, men inga problem. Sista hindret låg vi helt rätt och ändå puttar hon ner en bom där? Tyckte jag var lite onödigt.

I terrängen ville hon halva banan vända till vänster (tillbaka till starten), fick hålla ganska bra i henne för att hålla henne på rätt spår, men hon galopperade på fint ändå, men lite snett... Sen längst bort på banan fick hon äntligen vända vänster efter ett upphopp och då var hon nöjd och for som en liten pil över banan.
6,4 tidfel och felfria på hinder.

Döm om min förvåning när vi låg på placering efteråt! :eek: Vi låg tvåa länge, sen precis innan prisutdelningen räknade de om alla tidsfelen och då blev jag 4:a istället. Lite surt, men ändå jätteglad!

Hurra vad kul! Superduktiga (speciellt du tycker jag!)
 
@Marvin man ska vara glad när det går bra. Och typ innan när man hoppas att det kan gå bra. För när ska man annars vara glad? Jag fick upp ett minne idag att det är ett år sedan @Jfrelin vann en LA:3 som jag och C kom tvåa i. Jag var så sjukt glad då, och det är jag väldigt nöjd över idag, när hästlivet inte är lika framgångsrikt.
 
@cirkus Ja, Sibelius är en underbar hingst! Verkar vara ganska mycket ridponnyfolk som använt honom dessutom. Skrev åt en domare i våras som hade fått ett jättefint föl e Sibelius undan rp-sto. Jag kommer ha ändrat mig många gånger innan detta är klart :p. Är som inte alls säker om jag vill ha något supersportigt, vill ha en del massa men av mindre storlek. Highcruiser verkar tex lämna lite kralligare varianter av de jag sett.

Jag såg honom idag och han var helt överlägsen i Int 1 (tror jag eller var det Int 2?) han är så otroligt fin. Vilken häst! Jag hade tagit honom alla dagar i veckan till Indra.
 
Min nya häst har börjat vandra i hagen. :( Han går själv med kompisar runt om, dvs ser andra hela tiden. Han har gräs och hur mkt hö som helst hela tiden. Nu har han gjort en en meter bred gång längs en sida i hagen. Han har hos förra ägaren gått själv senaste 2 åren. Ser gärna att han får sällskap men har tyvärr inget bra alternativ just nu. Får ont i magen av sånt här...:arghh: Är rädd att han snabbt kommer gå ner i vikt om detta fortsätter.

:( Det kanske går över när han känner sig mer "hemma", eller hur man nu kan formulera sig...? Alla typer av omställningar kan ju vara jobbiga.
 
@Marvin Hurra vad roligt! Det är du så värd, mest att typ alla i tråden faktiskt :)

@Amanda_F Good times! Nu får man liksom vara glad om man är på övre halvan..... (överdriver lite nu har ju faktiskt 2 tredje placeringar i år på 5 starter :p)
 
@Marvin Hurra vad roligt! Det är du så värd, mest att typ alla i tråden faktiskt :)

@Amanda_F Good times! Nu får man liksom vara glad om man är på övre halvan..... (överdriver lite nu har ju faktiskt 2 tredje placeringar i år på 5 starter :p)
Övre halvan? Vissa har det lyxigt!! Jag är glad om jag kommer runt utan att någon av oss dött på vägen. Godkänt i helgen vore trevligt tycker jag, mer än så begär jag inte!
 
Så avis på er alla som är ute och tävlar!
Jag som verkligen hade tänkt rida lite mer dressyr i höst hann sitta i nya dressysadeln 1 gång innan hästen blev halt :cry:

På fredag är det ÅB. Hon är bättre, men inte bra. När svullnaden nu lagt sig visar sig en hårdare svullnad, som en halv golfboll på utsidan av benet, mellan kota och kronrand. Jag kommer kräva UL på fredag, vägrar gå vidare utan en diagnos. Hon har gått i sjukhage i 20 dagar nu, stått stilla enligt stallkompisarna = ett under eftersom hon varit bättre att ha på box p.g.a. myror i brallan. Vi
har promenerat 20 min om dagen och visst, hon är het, men hon är väl medveten om sin plats.
MEN igår kokade det över tydligen. Syrran promenerade några varv på volten (hon har en korsbandsskada och tänkte väl att hon kunde rehaba sig själv och hästen på samma gång.
Well, hästen exploderar och brallar till rejält vilket resulterar i att hon får in en fullträff mitt i syrrans rygg så hon faller omkull. :eek: Jag sitter i bilen och är på väg ut när hon ringer och berättar detta.
Väl framme i stallet står hästen nöjd och äter intagshö medan 3 mammor i stallet diskuterar säkerhet kring min häst. Den ena mamman slänger sig skräckslaget in i spolspiltan när jag ställer min häst i gången.. :confused: En annan mamma säger "hon har inte varit så snäll mot de andra som promenerat med henne heller, nu börjar hon nå bristningsgränsen" medan både syster, pappa och sambo som promenerat alla tyckt som jag; hon är pigg, men inte dum. Bufflig må hända, om du inte korrigerar i tid. Syrran var chockad, men inte rädd. Min familj skulle inte ljuga för mig.

Jag vet inte, men jag blev så himla nedstämd. :( Det är inget monster jag har.
Hon skall stå still enligt veterinären. det är ju inget jag vill, hon får så lite kraftfoder att det inte finns mer att minska, och hon är snäll mot mig, som sagt.
Det är ju inte mitt fel att hon äter rädda ponnymammor till middag? :angel:
Skämt åsido, jag tog illa vid mig. Ingen vill höra att ens barn beter sig illa.

Ge mig styrka fram till fredag, och hoppas att fredagen ger mig klarhet.
 
@spinxx Det är ju jättesvårt med hästar som får överenergi sådär, kanske bättre att bara utöka hagen lite så hon kan promenera lite själv än att utsätta sig för den risken. Sen är det ju så att mammor, som inte är fd ryttare själva, har en tendens att överdriva det mesta när det kommer till hästar och synd nog fick de vatten på sin kvarn just i detta fallet.

Låter iaf inte alls bra med en hård galla på det stället du beskriver och givetvis ska du få en diagnos innan du lämnar veterinären.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 781
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 325
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 270
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp