Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsätter på glädje-temat då: Min 02-a är haltfri och ska sättast igång, juhuu! :love: Har varit orolig över om det var dags att pensionera henne, hon har lite gamla skador som ställt till med problem tidigare, men nu verkar det inte varit dom som spökat utan mest troligen en sålknusning (eller vad heter det på svenska?) Hon var iaf så busig i dag att det gick inte ens att promenera i grimmskaft utan att vara i livsfara... :o

Skrullan har fått gå på 02-ans dressyrlektioner på sistonde och det har varit mkt nyttigt för oss. Ska se om jeg kan få någon att filma nästa lektion, så att jag får se om det verkligen är så stor förbättring som det känns när jag sitter uppepå... :idea: :D Tror hon skulle kunna bli en riktigt rolig dressyrhäst om vi inte får riktigt tag på hoppningen nån gång. :)
 
@sorbifolia Sålknusning kan vara bland de roligaste ord jag nånsin har läst, men jag har absolut ingen aning vad det betyder :D! Nånting med sulan:o? Himla kul att hon är haltfri iaf och ni kan komma igång :).

Är så glad för att det fortsätter åt rätt håll med Barb. Har dock varit tvingen att byta över henne på spån iaf. Har inte velat pga hosta och damm men nu har det gått en halv rundbal på en vecka (!) för att hon äter så mycket. Det funkar intet, så nu blir det spån för henne.

Burban har fått gå i ridhuset två dagar i rad och hon är fantastisk till att till sig allt nytt! Från att springa runt som en yr ridskoleponny förra veckan till att idag (tredje gången i ridhus) börja bli stadig i formen och vara mer med mig. Galoppen är lite spännande och som sagt utmaningen. det är en sån där stor mysig "bomullsgalopp" som är så mjuk och härlig. Tycker verkligen om min ponnytant!

Imorgon ska jag på en clinic som Knytkalaset står för. Många lokala ekipage som ska vara med och rida för Jan Brink och Marina Mattsson. En del av ekipagen gick clinicen för Mads förra året och det ska bli intressant att se om de säger lika eller hur olika de löser problem.
 
@fio tror inte alls man behöver tillhöra ngt 08 nummer ? Det räcker långt med att stå på en plats och anläggning som
erbjuder träningar för tränare som är attraktiva och att den som ev vill hyra ut sin Box en vecka eller två är duktig på att förmedla ut möjligheten :)
Finns många som nappar på ett par veckors träning med uppstallning på annan plats utifrån det jue .
 
@fio tror inte alls man behöver tillhöra ngt 08 nummer ? Det räcker långt med att stå på en plats och anläggning som
erbjuder träningar för tränare som är attraktiva och att den som ev vill hyra ut sin Box en vecka eller två är duktig på att förmedla ut möjligheten :)
Finns många som nappar på ett par veckors träning med uppstallning på annan plats utifrån det jue .

Fast att det finns tränare knutna till en anläggning som tex Runsten är väldigt ovanligt häromkring och neråt. iallafall de som har inackorderingar, sen att tränare har egna anläggningar är mer vanligt men det är ju inte samma sak. Ridklubbar har men då kommer det tränare en gång i veckan eller varannan vecka men ingen skulle ju få för sig att stalla upp två veckor för att träna två ggr.
 
Fast att det finns tränare knutna till en anläggning som tex Runsten är väldigt ovanligt häromkring och neråt. iallafall de som har inackorderingar, sen att tränare har egna anläggningar är mer vanligt men det är ju inte samma sak. Ridklubbar har men då kommer det tränare en gång i veckan eller varannan vecka men ingen skulle ju få för sig att stalla upp två veckor för att träna två ggr.
Ingen aning om @Jfrelin s exakta upplägg jag kommenterade bara din reflektion att det endast måste ske i ett 08 område . Det tycker jag inte alls , utan som sagt beror helt på träningsmöjligheter och om marknad finns att sälja sin Box för träning ett par veckor . I min erf finns marknaden även om man inte står i 08 området specifikt :D
 
Häromkring har alla eget ridhus. på en omkrets av 1.5 mil finns det över 40 ridhus. Finns inte en chans att jag ens skulle få lov att hyra ut min box i två veckor ens. Min stallägare brukar dra av pengar för servicen som utgår när jag varit borta med hästarna.en längre period.
 
Min upplevelse är att det finns betydligt större anläggningar i 08 området och därmed även ett annat upplägg.
 
@fio ja som sagt : det går nog inte att tycka att just 08 är det enda stället det skulle vara attraktivt :)

Här finns ridhus överallt och stora anläggningar också , men även trots det kommer några ett par veckor på vintern och står ett par veckor pga träning som erbjuds på plats . Sen kommer ytterligare fler i mån av plats ett par veckor när de inte har ridhus hemma även om bara 20 min bort pga tränarmöjlighet och träningsmöjlighet mellan träningarna för tränare de veckorna :)
 
@fio ja som sagt : det går nog inte att tycka att just 08 är det enda stället det skulle vara attraktivt :)

Här finns ridhus överallt och stora anläggningar också , men även trots det kommer några ett par veckor på vintern och står ett par veckor pga träning som erbjuds på plats . Sen kommer ytterligare fler i mån av plats ett par veckor när de inte har ridhus hemma även om bara 20 min bort pga tränarmöjlighet och träningsmöjlighet mellan träningarna för tränare de veckorna :)

Men du bor ju däruppe någonstans :D
 
Jag har snöpanik haha. Red ut idag och Knatte har inga snösulor än och han fick klampar som inte va av denna värld! Red fram och tillbaka på grusvägen där snön inte lagt sig :angel:. Han har börjat förstå att han ska lyfta upp fronten lite nu och känns super emellanåt!
På fredag blir det träning igen och jag hoppas att vädret blir bättre än vad dom visar nu:eek:. Massa snöblandat regn:down::nailbiting:
 
Jag har också snöpanik. Det dumpade i natt, några centimeter, och efter ett försök att komma från stallplan med sommardäck på bilen och dubb på transporten som slutade i att vi gled baklänges i en backe med hela ekipaget så la jag ner försöket att åka till vattenträningen idag. Sjukt läskigt.
Nytt försök med vinterdäck imorgon. Har köpt nya till bilen och de kommer imorgon så jävligt olägligt att det kom snö idag.
 
Vi har också fått snö. Jag har inte ridit på flera dagar på grund av vädret. Idag kunde jag ridit men hade inga broddar så jag fick hoppa över ridningen. Är iaf glad över att jag valde att sätta på snösulor:)

20161106_135055_zpsudvxbyuc.jpg
 
Nu har vi börjat sätta igång. Igår började vi på töm, 30 min med ett varv på volt i trav i vardera varvet. Verkade tycka att det var mer ok att trava igår.

Idag promenerade vi och travade lite på lina. Satte upp tre bommar och han fick skritta och trava lite över. Väldigt lågt tempo för vi ska inte vara redo för galopp än på 3-4 veckor. Det viktiga är att göra det så att han klarar knäna och inte anstränger sig så han tycker att det är för jobbigt.

Han har varit väldigt snäll faktiskt. Inte ett enda bus ännu (ta i trä) och verkar glad i hagen (har fri tillgång på fjolårshösilage). Det är typ samma läge som när jag köpte honom, tittar till, stirrar men inväntar mig. Får se om det håller sig så. Men det hade ju varit soft om paniken berott på andningsbesvären, och inte några andra hjärnblödningar..
 
@Amanda_F roligt att börja sätta igång kan jag tänka mig.
Finns det någon särskild anledning att han ska äta fjolårshö?
Han äter det mest för att han ska kunna äta så mkt han vill utan att bli tjock (näringen) eller förstoppad (som det kan bli på halm med låg motion). Sen får han massa annat inne, som komplement.

Årets Hö har varit sämre ur hygiensynpunkt, så detta kombinerande är bättre för immunförsvaret.
 
Igår installerades Divan där hon ska gå på vattenträning. Gick bra att köra med vinterdäck :p

Hoppas ni alla får en fin november med bra träning och friska hästar. Jag ska sola, äta och njuta! Jag kommer säkert in och läser här ändå om jag känner mig själv rätt :D
 
@Jfrelin Låter jättejobbig:D ha de så härligt!

Vi har varit i ridhus idag igen och jag börjar fasen få lite snurr på hästen:p. Galoppen kändes rätt trevlig idag till och med:) känns ändå som att han efter 5 år ihop kommit på att han har ett par bakben:banana: tog lite tid:angel: haha. På fredag ska vi åka och träna igen. Det blir mycket farande nu:meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
966
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 680
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp