Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bjussar på ett par korta filmklipp från igår



Vi kämpar på. Hade velat ha honom ännu lite mer driven in i handen i galoppen men man kan ju inte få allt på en gång:D
Alltså jag måste beundra dig som orkar kämpa på med så mycket häst!:bow: Det är ju banne mig inte lätt att få en så stor kropp med sig men ni är ju på rätt väg iaf.:)
 
I måndags fick Barb sista dosen Metacam, och då bara för 100kg. Både måndag och tisdag har hon varit varm igen, men utan puls. Idag är hon dock äntligen helt kall i båda fram! Distriktarna tycker jag kan släppa ut i boxhage om några dagar och det var väl egentligen inte riktigt min plan eftersom jag vill ta det så långsamt jag kan och inte äventyra något. Dock så tror jag att för hennes luftvägars skull att det hade varit bra om hon fått komma ut och andas frisk luft. Så till helgen får hon nog börja stå i en liten ruta en stund om dagen,
 
@Fiorano har ni snö? Om ni har det så är det ju super om hon kan stå (still) i snön för att kyla hovarna.

Maken har just varit på hovvårdskurs med Norges främsta veterinär inom fång, och hon rekommenderade att kyla hovarna i två dygn samanhängande för att häva inflammationen i hoven vid fång.
 
jag har ridit idag! På min egen 07:a dessutom (fuskade i måndags och red en ridskolelektion på en liten irländsk ponny). Ju mer jag skrattade desto fortare sprang han, så vi orkade bara 25 min. Men det var roligt ändå... Vi travar 3-4 varv åt varje håll men inte samtidigt. Max ett i taget, långsamt framåt är grejen just nu.
14947839_10158229257535497_774760203152416929_n.jpg

Vi har dryga 30 cm snö i Vallentuna, inne i Stockholm är det ungefär 50 cm. Det ska dock töa nästa vecka så jag ska försöka få C att promenera lite med mig i snön i morgon. Den är precis lagom för att träna bakbenen i just nu.

Håller ju på med domarutbildningen nu, så det blir mkt kring den i mitt huvud. Ska ha ryttartest och sånt nästa gång. Känner att jag inte att jag känner till sånt alls. Har skrivit ut protokollen till det men det säger mig inte så mkt (vad som skiljer från vanliga dressyrtävlingar), är det någon av er som är bekanta med det?
 
Jag har iaf äntligen läkt ihop efter fallet på träningen, har inte ont längre och den stackars nerven som nog låg i kläm under ett hematom har hämtat sig så att jag har fått tillbaka känseln i Fiffi. :o:angel:

Hoppat pyttehinder i studs och på krångliga vägar. Hästen byter klockrent om hon har gjort banan en gång och vet att det kommer en tight sväng efter. I dressyren kämpar vi med att hon plötsligt blivit så väldigt framtung, PLOPP så försvinner huvudet. Jag vägrar bära henne! Tänker att det kan bero på att sadeln har en tendens till att tippa framåt plötsligt. Har fortfarande inte fått hem det smalare koppjärnet. Idag paddade jag på min thinline padd ytterligare och tyckte att det blev lite bättre, men svårt att säga, fick rida dressyr fram och tillbaka på en gräsväg med lite snö i mitten, eftersom ridbanan är täckt med 1,5 cm snö som vägrar smälta trots sol på hela eftermiddagen. :mad:

Bägge sadlarna är lite vida just nu, och har noterat att hennes förbygel också sitter mycket lösare än tidigare. Däremot är hon bredare över baken. :angel:
 
Här är ingen snö alls. :( Bara fruset i marken - som tur var så hann det torkka upp innan det blev kallt, så det har inte varit halt.
I dag ska det dessutom börja regna, bläh! :down: Jag gillar inte regn och mörker! :mad: Men okej, det kommer åtminstonde gå att trava och galoppera ute imorgon, då.

Alla våra hästar är väldigt pigga nu för tiden, vi vet inte helt om det beror på kylan eller på att vi har bytt grovfoder till ett som innehåller dubbelt så mkt socker som det vi haft innan... :confused: Oavsett så vågar jag inte klippa mina än, ser för mig att de kommer bli heltokiga - särskilt 02-an som är under igångsättning och har alldeles alldeles för mkt energi! :nailbiting: :p
Skrullan sköter sig faktiskt ganska bra för tiden och är bara liiite piggare än vanligt. :)
 
Vi va iväg och tränade igår för samma tränare som sist men på nytt ställe. Knatte va väldig underhållen av två ponnytjejer som hoppade när vi red fram. Ögonen höll ungefär på att trilla ut:angel::D

Under träningen va han kanonfin i traven. De jag innan bara hittat några bra steg av höll han i hela första halvtimmen:love:.
Sen när vi kom till galoppen så kändes han lite vrång. Misstänker att han va trött men det va ändå så himla bra att det hände där så jag fick hjälp i och med att det är lite här vi hamnar emellanåt hemma. Fick superbra tips med mig hem och jag känner mig så himla nöjd. Grät lite glädjetårar i bilen hem:o:angel:
 
Idag har Barb fått komma ut! Blir bara ett par timmar, men det är så härligt att hon nu kan få andas frisk luft och njuta av vintersolen :).
15027466_10209639746862379_6526207178508282684_n.jpg


Jag älskar att det kommit snö! Var ute och joggade längs vägarna igår med Burban och det är kanon med packad snö, funkar tom utan snösulor att rida på :).
15032729_10209619080465732_8564930330637868971_n.jpg
 
Jag älskar snön och är så ledsen att den troligen kommer försvinna i veckan.

Var borta förra veckan till Mallis och har denna vecka bara ridit två dagar pga snökaos och huvudvärk. Va inte alls sugen att åka iväg på träning i morse. Åka iväg i snö och helt själv gör första gången..... Men ångrar inte att jag åkte. Hade en bra träning och fick superhjälp med de som varit lite svårt i veckan. Till höger kändes han kalas, lite svårare till vänster.
 
Jag älskar snön och är så ledsen att den troligen kommer försvinna i veckan.

Var borta förra veckan till Mallis och har denna vecka bara ridit två dagar pga snökaos och huvudvärk. Va inte alls sugen att åka iväg på träning i morse. Åka iväg i snö och helt själv gör första gången..... Men ångrar inte att jag åkte. Hade en bra träning och fick superhjälp med de som varit lite svårt i veckan. Till höger kändes han kalas, lite svårare till vänster.
Är så kul att läsa! Tänk om det varit Elle som blivit stående flera dagar, då hade du aldrig kunnat åka o träna så där!
 
Vi va iväg och tränade igår för samma tränare som sist men på nytt ställe. Knatte va väldig underhållen av två ponnytjejer som hoppade när vi red fram. Ögonen höll ungefär på att trilla ut:angel::D

Under träningen va han kanonfin i traven. De jag innan bara hittat några bra steg av höll han i hela första halvtimmen:love:.
Sen när vi kom till galoppen så kändes han lite vrång. Misstänker att han va trött men det va ändå så himla bra att det hände där så jag fick hjälp i och med att det är lite här vi hamnar emellanåt hemma. Fick superbra tips med mig hem och jag känner mig så himla nöjd. Grät lite glädjetårar i bilen hem:o:angel:
Vad underbart att du hittat en tränare som du är nöjd med! Det är du verkligen värd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
968
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 683
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 280
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp