07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag beklagar verkligen all sorg och elände här just nu :(:heart

- Och så bidrar jag med lite mer.
Jag han rida i två dagar. I söndags ringde stallchefen och sade att C var så pass halt att hon lämnats i boxen över dagen. Exakt samma hälta som tidigare.
In till BM på tisdag, som tur var kunde hon bo i en utebox för att ses över när de fick en lucka, så att jag kunde vara på jobbet.
De ringde vid två för att säga att de lokaliserat denna hältan till trakterna, och därför röntgat strålbenen för säkerhets skull. Jag har nu ett helt fotoalbum med över 20 röntgenbilder i alla tänkbara vinklar...
Teori; Inflammation i hovkapseln (eller kanske en Stengalla). Troligtvis har inflammationen smugit sig på p.g.a. felaktiga vinklar men då all hälta på höger uppstått efter senaste skoningen kan man inte utesluta en stengalla. En hovböld kan man tydligen utesluta. tyvärr.
Hon blir alltså superhalt av att trampa på en sten eller dyl, och hältan visar sig typ dagen efter då trycket blir för högt i hoven.

Klinikskoning om tre veckor. Tills dess skall hon motioneras på mjukt underlag och gå i hage om hon är ohalt (vilket hon är idag, igen) och boxvila om hon är halt..
En 48h hälta i veckan har vi haft hittills, så rent statistiskt borde hon hinna bli halt och frisk tre gånger till innan vi kan sko om.

Hämtade henne 17:00, då var allt nedsläckt och stängt. Hon hade stått utan täcke i utebox efter undersökningen....:down: Hon fick en shot med antiinflammatoriskt och bandage för att hålla bedövningssticks-hålen rena. Thats it.

Jag har nu lagt ned 20.000kr på att leta fel. Skall bli intressant att se vad det kostar att behandla det felet man hittar sen.:meh:
 
Jag beklagar verkligen all sorg och elände här just nu :(:heart

- Och så bidrar jag med lite mer.
Jag han rida i två dagar. I söndags ringde stallchefen och sade att C var så pass halt att hon lämnats i boxen över dagen. Exakt samma hälta som tidigare.
In till BM på tisdag, som tur var kunde hon bo i en utebox för att ses över när de fick en lucka, så att jag kunde vara på jobbet.
De ringde vid två för att säga att de lokaliserat denna hältan till trakterna, och därför röntgat strålbenen för säkerhets skull. Jag har nu ett helt fotoalbum med över 20 röntgenbilder i alla tänkbara vinklar...
Teori; Inflammation i hovkapseln (eller kanske en Stengalla). Troligtvis har inflammationen smugit sig på p.g.a. felaktiga vinklar men då all hälta på höger uppstått efter senaste skoningen kan man inte utesluta en stengalla. En hovböld kan man tydligen utesluta. tyvärr.
Hon blir alltså superhalt av att trampa på en sten eller dyl, och hältan visar sig typ dagen efter då trycket blir för högt i hoven.

Klinikskoning om tre veckor. Tills dess skall hon motioneras på mjukt underlag och gå i hage om hon är ohalt (vilket hon är idag, igen) och boxvila om hon är halt..
En 48h hälta i veckan har vi haft hittills, så rent statistiskt borde hon hinna bli halt och frisk tre gånger till innan vi kan sko om.

Hämtade henne 17:00, då var allt nedsläckt och stängt. Hon hade stått utan täcke i utebox efter undersökningen....:down: Hon fick en shot med antiinflammatoriskt och bandage för att hålla bedövningssticks-hålen rena. Thats it.

Jag har nu lagt ned 20.000kr på att leta fel. Skall bli intressant att se vad det kostar att behandla det felet man hittar sen.:meh:
Fy vad trist det låter! Dåligt att hon fått stå utan täcke...
 
@spinxx Det är onekligen den märkligaste hälta jag nånsin hört talas om. Dessutom på den mest välundersökta häst jag kan föreställa mig. Hoppas hoppas verkligen att det kommer rätta till sig!
 
Men fy fasen vad mycket elände och trista grejer, beklagar alla ni som drabbats! :(

Själv har jag varit ganska nojjig över att Skrullan svullnat upp i benen till och från på sistonde, så jag ringde faktiskt ut vet förra veckan för att kolla över henne. Hon vägrar dessutom att trava bommar vilket jag tycker är lite skumt... :cautious: (Hoppa gör hon, dock..)
Veterinären hittade dock inget fel och tyckte nog mest att jag var fjantig. Fick order att rida på och ha kul, så nu försöker jag göra det då. :angel: Benen har *peppar peppar* varit fina senaste veckan, håller tummar att det håller i sig.
 
Vilket elände det är i tråden:( stor bamsekram till alla med skadade hästar och @Novalisa tänker på dig:heart


Vi har varit iväg till ridhus idag. Såklart va vädret sämre än sämst med massor av snö och bilar som åkte av med herregud va skönt med rejäl bil. Skvätte som fasen på släpet när lastbilarna körde om men Knatte skötte sig så otroligt bra. Travarbetet är så otroligt roligt just nu:love: han känns ihop och nöjd vilket gör mig så lycklig. Galoppen är svårare och lite mer obalanserad och lite kantig än men vissa steg gnistrar det till och känns riktigt bra. Ska verkligen försöka åka minst 1 dag i veckan till ridhuset den här vintern så vi får va igång ordentligt:up:
 
@spinxx Det är onekligen den märkligaste hälta jag nånsin hört talas om. Dessutom på den mest välundersökta häst jag kan föreställa mig. Hoppas hoppas verkligen att det kommer rätta till sig!

Men ja, och det är så fruktansvärt jobbigt att ingen verkar känna igen detta, eller ha tidigare erfarenheter av liknande fall. Alla vi träffat kliar sig i håret och lägger ned energi på att ge så bra gissningar som möjligt .:cry:
 
@spinxx låter helt horribelt jobbigt hela grejen ! :( Så sjukt ledsamt!

Läser om alla problem och sjukdomar här i tråden osv och måste erkänna att jag varit otroligt förskonad i alla 35+ år med alla mina hästar ..
aldrig haft ngt annat än rena sårskador , typ 2 kolikfall light , några fula sårskador, några fåtal andra akutskador och två långdragna med en knäled och en riktigt jobbig akut och långdragen ögonskada . 2 veckor på klinik under alla år totalt ... Alla utkom väl utan vidare problem i slutänden.

En gaffelbandsblödning minimal för ca 20 år sen som läkte med sommarbetesvila kom jag på också !
En häst avlivad pga brutet ben i hagen.

Aldrig ens haft en hovböld på ngn häst trots att jag haft mycket fullblod och med tunna sulor . Tydligen inte ändå sulor av det slaget att de varit/är hovböldsbenägna alls även om de öht inte kunnat /kan gå utan sko ens en dag om de tappar sko utan att bli ömma . Kompisars fullblod i samma miljö och samma förhållanden har haft många hovbölder ..

Summa summarum : känner mig lyckligt lottad ang minimala skade/sjukdomsproblem med mina hästar genom alla år .
Tycker så sjukt synd om dig och så otroligt jobbigt att inte ens veta vad det är :cry:
 
Senast ändrad:
Vågar knappt skriva att det går bra när @spinxx @Novalisa och @Fiorano har det så skit just nu.

MEN det känns fantastiskt just nu. Känns som att vi börjar kravla oss över någon vägg vi stått och dunkat huvudena i bra länge nu. Red halv lektion i söndags morse då tränarens häst var skadad och med kolikkänning på morgonkvisten (fler skadehästar). Fick faktiskt en känsla i handen jag inte kan dra mig till minnes att jag någonsin i mitt hästliv känt. Jag har ju SETT på andra vilken känsla jag är ute efter och i söndags fanns den där. OCH jag fick den idag på alldeles egen hand. Ffa har jag senaste två veckorna haft en häst med eget driv!

Inte för att sticka något i ögonen på allas sorg och olycka men jag är jätteglad just nu över min lilla dressyrprinsessa. :D
 
@Kirre Äsch för min del blir jag glad att läsa att det gr bra för dig! Det lyfter upp lite i ens eget elände helt enkelt :).

Går lite upp och ner med värmen i hovarna här. Det är väl dessutom helt normalt att hästarna varierar i värme men jag är ju på nojighetsnivå +10 så jag tolkar minsta värme som ett dåligt tecken. Men så länge hon åtminstone är helt kall någon gång under dygnet är det väl inte jättekatastrof hoppas jag. Puls har hon inte haft på en vecka iaf :).
 
@Kirre Vad roligt! Heja er.


Jag fick faktiskt till ett riktigt bra byte igår. På hjälpen, luftigt, rent och ingen spark. Åt det svåra hållet till och med! Vart så glad att jag ropade rakt ut och tränaren som var där och hade lektioner tjoade hon med.
Nu känns det extra bra med paus. Ska klippa ikväll, imorgon blir det jogg, lördag uteritt om det inte spöregnar och på söndag åker hon.

Har kanske lyckats hyra ut min box de 2 veckorna hon är borta också och det känns ju asbra för då blir det inte så dyrt att ha henne borta.
 
Själv har jag varit ganska nojjig över att Skrullan svullnat upp i benen till och från på sistonde, så jag ringde faktiskt ut vet förra veckan för att kolla över henne. Hon vägrar dessutom att trava bommar vilket jag tycker är lite skumt... :cautious: (Hoppa gör hon, dock..)
Veterinären hittade dock inget fel och tyckte nog mest att jag var fjantig. Fick order att rida på och ha kul, så nu försöker jag göra det då. :angel: Benen har *peppar peppar* varit fina senaste veckan, håller tummar att det håller i sig.
Men det är inte så enkelt som att Skrullan har proteinöverskott? Då svullnar benen under natten men inget hästen har ont av.
 
Men det är inte så enkelt som att Skrullan har proteinöverskott? Då svullnar benen under natten men inget hästen har ont av.

Hmm, jo alltså - proteinöverskott har hon definitivt, vårat grovfoder har en kvot på 10.....(!) Men hon bor ju på lösdrift, så jag har inte sett "svullna under natten" som särskilt aktuellt/sannolikt? Mycket interessant tanke dock, tack! :)
 
Så jag har alltså tagit hem C. Han är så himla nöjd. Fri tillgång på fjolårsmat och en hage utan lera som han kan trava runt i lite om han vill. Det vill han inte, han vill bara äta känns det som. Den är inte så stor, men större än hans box. Vi promenerade 30 minuter igår, massa övergångar mellan snabb skritt och långsam skritt och idag funderar jag på att ta fram lite bommar. I morgon kan vi nog hinna ut lite innan det blir mörkt. Upplever att han är lite rädd för att ta i, att han inte vill att det ska bli "jobbigt" så mentalt kommer det nog ta ett tag att vara tillbaka också.

Det är svårt att veta något om det gått upp eller inte nu, för han har inte sagt ett knysst sen han kom hem. Han har hostat vid minst två tillfällen men det behöver inte bero på just struppipningen, även om det är troligt då han typ aldrig hostade innan han blev sjuk.

Har haft lite svårt med tidplanen för hösten. Det här ska göras:
1. Sätta igång i skritt och trav från idag och tre-fyra veckor framåt
2. Återbesök på Ultuna för att se om allt är ok, är det inte det kan det bli tal om ny operation
3. Sko på klinik med ringskor och blistra bakknän inför ökade belastningen
4. Vattenträna 7-10 dagar.

Egentligen hade jag tänkt att byta ordning på 2 & 3 men det är kanske onödigt om han riskerar att få opereras igen. :crazy:
 
Vågar knappt skriva att det går bra när @spinxx @Novalisa och @Fiorano har det så skit just nu.

MEN det känns fantastiskt just nu. Känns som att vi börjar kravla oss över någon vägg vi stått och dunkat huvudena i bra länge nu. Red halv lektion i söndags morse då tränarens häst var skadad och med kolikkänning på morgonkvisten (fler skadehästar). Fick faktiskt en känsla i handen jag inte kan dra mig till minnes att jag någonsin i mitt hästliv känt. Jag har ju SETT på andra vilken känsla jag är ute efter och i söndags fanns den där. OCH jag fick den idag på alldeles egen hand. Ffa har jag senaste två veckorna haft en häst med eget driv!

Inte för att sticka något i ögonen på allas sorg och olycka men jag är jätteglad just nu över min lilla dressyrprinsessa. :D

Men åh det är klart @Kirre ! Jag känner verkligen att det är skönt med mer lycka i tråden just nu!:up:
Jag vill ju inte alls att detta skall vara någon form av gnäll-tråd, men det är så skönt att få skriva av sig också, när allt står still i skiten.
 
@Kirre tycker det är jättekul att läsa om när det går bra för andra även om jag har det lite tråkigt just nu!
Har börjat komma igång så smått med att träna fölis på att vara själv korta stunder i boxen när de kommer in och får kvällsmat. Är lite stirrig men äter upp kraftfodret i alla fall!;)
Idag har jag varit ute i skogen och skrittat Nova själv. Fina, älskade häst som är så cool. Red över en åker och en hare flög upp mellan frambenen på Nova. Nova bara tittade till när den skuttade iväg och bara skrittar vidare!
Är så skönt med en lugn häst som man bara kan rida ut på utan att behöva tänka just nu!
 
Nu är det mesta fixat inför min semester. Bytte vinterdäck på transporten igår, klippte och ryckte manen så hon ser presentabel ut och har fått min box uthyrd de 2 veckorna hon är borta.
Tyvärr hann jag inte bada henne så hon ser ut som en randig tiger men det gör inget. Hon ska ju inte ridas när jag är borta.

Red ut idag och fast hon vilat i 2 dagar var hon supersnäll. Så kul att jag pressat mig själv att rida ut varje vecka senast året för det har gett resultat. Nu är jag lika lugn som hästen och kan njuta mot innan då jag var rädd och stressad. Hon har verkligen varit terapi för mig när det kommer till uteritter.
 
Nu är det mesta fixat inför min semester. Bytte vinterdäck på transporten igår, klippte och ryckte manen så hon ser presentabel ut och har fått min box uthyrd de 2 veckorna hon är borta.
Tyvärr hann jag inte bada henne så hon ser ut som en randig tiger men det gör inget. Hon ska ju inte ridas när jag är borta.

Red ut idag och fast hon vilat i 2 dagar var hon supersnäll. Så kul att jag pressat mig själv att rida ut varje vecka senast året för det har gett resultat. Nu är jag lika lugn som hästen och kan njuta mot innan då jag var rädd och stressad. Hon har verkligen varit terapi för mig när det kommer till uteritter.

Men alltså, hur får man sin box uthyrd i enbart två veckor? Kan bara hända i 08- land :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
920
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 497
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 201
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 099
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp