07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen insåg jag, precis som @Jfrelin skrev häromdagen om henne och Divan, att det behövs lite disciplin på oss. Jag låter honom komma undan med väldigt mkt smitiga grejer för att han är söt. Det är egentligen inte att han smiter. Det är mer att jag inte är tydlig nog och låter det passera. Sen eskalerar det och jag blir sur på mig själv. Så nu är det skärpning i leden!

Jag har lite samma "problem" med mina hästar, "skämmer bort" dom ibland och är inte tillräckligt konsekvent och tydlig. Så nu har jag anmält mig till en clinic med Eamon Hickey, (apråpå irländare, @Novali01 :angel: ), fick ett bra erbjudande genom klubben som sponsrar. Ser fram emot att få träna specifikt på hantering och tydlig kommunikation med hästarna. :)
 
Är vi inte lite såna till mans här i Sverige? Dvs daltar lite med hästarna o "låter dom komma undan" med lite hit o dit. Jag märker ju skillnaden på mina irländare, de står i givakt när de kommer! På ett positivt sätt alltså, de är inte rädda men mycket respektfulla och det är helt ljuvligt att ha en sån häst kan jag säga.

Jag är verkligen STENHÅRD med mina hästar. Inget daltande öht, det är fast hand, tydliga regler och konsekvens som gäller. Basta!

Tills jag kommer upp i sadeln. :o Har tom en film där tränaren börjar fnissa, för jag ber om ursäkt till hästen när hon snubblar till lite. :rofl:
 
Jag är nog nån form av mellanting till mina pålls :D. Dom är rätt väluppfostrade egentligen men de får rätt mycket friheter haha. I ridningen kräver jag hyfsat med disciplin men sällan det där sista lilla extra för jag trivs i min mellanmjölk :p. Sen är jag sämst att säga ifrån om hästen har roligt. Som senaste hoppträning gen när vi skulle rida på sex språng mellan två hinder. Burb var så himla pigg och bjöd som en tiger på hinderna så det gick lite fort och jag red envist på fem. Hade inte hjärta att ta tag i henne nu när hon verkligen kommit på att hoppning är superlajbans :o.
 
Är vi inte lite såna till mans här i Sverige? Dvs daltar lite med hästarna o "låter dom komma undan" med lite hit o dit. Jag märker ju skillnaden på mina irländare, de står i givakt när de kommer! På ett positivt sätt alltså, de är inte rädda men mycket respektfulla och det är helt ljuvligt att ha en sån häst kan jag säga.

Jo, så är det. Ofta får man höra att hästarna måste få behålla glädjen, inte bli lobotomerade etc. Jag är jävligt strikt med mina och i jobb. Jag tycker snarare de brukar bli lugnare och mer tillfreds av att slippa ta roller de inte klarar, få tydliga ramar och veta vad som gäller. Man slipper alla småtjafs och kan ha kul och utvecklas på annat vis när grundlydnad funkar.
 
Igår var jag i väg på min första dressyrträning med Nova sen feb. -15!:banana:
Så himla roligt!!!
Red för en tränare som jag inte har ridit för på 3 år!
Jag som tycker att vi filar runt på samma sätt som alltid och att vi inte utvecklas! Tränaren tyckte det var enorm skillnad sen sist vi tränade för honom!:D När han börjar prata om vad som är annorlunda inser jag ju att det stämmer! En mycket mjukare, mer samarbetsvillig och framför allt att hon lyssnar bättre!
Det är bara jag som måste skärpa till mig och bli mer följsam i ridningen, mer stilla i mina händer och inte knipa med knäna!:o
Bara hoppas att det fortsätter kännas bra med denna tränaren eftersom han har flyttat och bor granne med mig!:D Tar några minuter att rida dit så är perfekt! Ett stort plus är ju att de håller på att bygga ridhus 24*60m ska vara klart i augusti, så jag kommer kunna hålla igång henne hela vintern !:bump:
 
Igår var jag i väg på min första dressyrträning med Nova sen feb. -15!:banana:
Så himla roligt!!!
Red för en tränare som jag inte har ridit för på 3 år!
Jag som tycker att vi filar runt på samma sätt som alltid och att vi inte utvecklas! Tränaren tyckte det var enorm skillnad sen sist vi tränade för honom!:D När han börjar prata om vad som är annorlunda inser jag ju att det stämmer! En mycket mjukare, mer samarbetsvillig och framför allt att hon lyssnar bättre!
Det är bara jag som måste skärpa till mig och bli mer följsam i ridningen, mer stilla i mina händer och inte knipa med knäna!:o
Bara hoppas att det fortsätter kännas bra med denna tränaren eftersom han har flyttat och bor granne med mig!:D Tar några minuter att rida dit så är perfekt! Ett stort plus är ju att de håller på att bygga ridhus 24*60m ska vara klart i augusti, så jag kommer kunna hålla igång henne hela vintern !:bump:

Åh, vilken lyx!
Kul att det har blivit bättre!
 
Jag är tuff på marken och där kommer hon inte undan med mycket men när jag rider är jag mycket snällare men precis som @tuaphua skriver så mår de ju bättre av bra ramar. Divan är väldigt lugn i hanteringen och det är jag övertygad om att det är för att jag varit strikt.
Hon kommer helt klart bli bättre i ridningen också när jag har tydligare gränser, alltså jag har ju gränser nu också men de ska bli ännu snävare och bättre, för då behöver de inte fundera på om de kan göra vissa saker eller utmana en. Mycket är ju beroende på hästtyp också. Divan är ett typiskt ledarsto alltså utmanar hon en om ledarskapet medan en häst i lägre rang behöver man inte alls vara lika konsekvent på.
 
Alla mina djur är väldigt väluppfostrade i hanteringen. Min katt är bättre uppfostrad än många hundar. :angel:Däremot glider jag lite i ridningen, men det är saker som jag inte märker, eller inte lyckas korrigera. Till exempel störde jag mig på hur svårt det var att få Rut att gå exakt där jag ville på ridbanan, kände efter när vi red ut och upptäckte att jag lät henne glida runt lite som hon ville där. I längningarna t.ex lät jag henne kränga till vänster. Försöker att tänka på det där varje dag nu, för att underlätta för oss båda.

Var på terrängträning igår och funderar på om inte Rut skulle bli en fin fäll på golvet i mitt nya vardagsrum. :rage:

Saker som, enligt Rut, inte ska vara på, omkring eller i närheten av en terrängbana:

*Andra hästar. Speciellt inte sjåpiga sådana som kan smitta henne med rädsla för olika saker.
*Bilar som brinner och exploderar (här håller jag med henne, det är onödigt).
*Katter (Kom en katt och gick över banan precis när vi skulle hoppa, och Rut blev paralyserad och kunde inte röra sig förrän någon hade jagat bort den. Och då skulle vi hoppa på en annan del av banan än vad katten var. Hemma i sommarstallet finns typ 20 katter och alla kan springa under magen och runt benen på henne utan att hon ens reagerar. :meh:)
*Människor, speciellt såna med reflexvästar på sig! :eek:
*Blommor. Speciellt såna i krukor! :eek: Men även vilt växande, typ maskrosor och lupiner borde förbjudas!
*Kläder som människor har lagt ifrån sig på marken
*Flaggstänger med smattrande linor
*Hela bortre delen av banan
*Rosa soffor
*Bommar och infångare
*Allt som inte har varit där tidigare. Nya hinder, eller gamla hinder på nya ställen är livsfarligt!
*Hinder. Nu börjar det blir jobbigt. Det är egentligen inte så mycket hindret vi just då ska hoppa, utan alla de andra läskiga hinderna man måste måste ta sig förbi för att komma till hindret man ska hoppa. :arghh:
Ganska svårt att göra en anridning när man måste rida emellan två hinder, och hon kastar sig för båda (och då står de kanske 20-30 m ifrån varandra, varför inte bara gå i mitten?)
*Hennes egen skugga. :meh: Skitläskig och attackerar inför varje hinder! :arghh:

Saker som, enligt Rut, får vara på en terrängbana:
*Gravar och diken. Helt avslappnad på dessa hinder.
*Vattenhinder, man känner hur hon slappnar av när man rider mot vattnet. Även svåra nerhopp med landning direkt i vatten, inga problem.
*Gräs. :love: Så kan man ta en fikapaus ofta. (Typ när matte ger upp och sitter och gråter? Så gnällig, tur det finns gräs! :love:)

Finns några av sakerna som enligt henne inte borde finnas där så går hon inte att rida. Hon blir spänd som en fiolsträng, svängd som en banan till vänster och högertygeln är som att den sitter fast i en vägg och det går inte att svänga till höger, och kan inte gå i höger galopp, bara korsgalopp. Vi var på banan i Hoby där vi enligt planen ska starta H100 om en knapp månad. Det går inte ens att hoppa de lite större hinderna, för hon galopperar såhär:
giphy.gif

Fast i korsgalopp. :banghead::banghead:

Det hjälper inte särskilt att bli arg. Men det hjälper inte heller att inte bli arg. Och när hon har hållt på såhär en stund så blir jag arg, även om jag tänkt att jag inte ska bli det. :mad:
Positivt nu var iaf att jag sitter säkert och inte ramlar av. Hon stannade på ett hinder vi hoppat massor med gånger innan. Hon kom i skuttgalopp i kors eftersom vi var tvungna att runda ett annat läskigt hinder, hade ingen galopp alls fram till hindret och stannade ganska långsamt, så då satt jag ju kvar. Står och stirrar ett ögonblick och vänder sedan helt om för att fly åt andra hållet. Jag var med och fick tag i henne direkt, hon fick skäll och vända tillbaka till hindret, nästa gång hoppade hon.

Trött.
 
@mackan Det har hänt en gång :rofl: det var många år sen nu men man måste vara på henne. Idag hade jag henne helt lös på gången och tog av sadel och träns och hon stod som ett ljus utan att ens äta ur höpåse tills jag sa varsågod. Men jag är ju verkligen hennes ledare. Andra testar hon lite då och då :angel:
 
@Marvin Med tanke på hennes päls o färg gör hon sig säkert bra som fäll på ditt golv.:devil: Eller så kan du kolla hennes syn.

Det verkar som att hon ser för bra? Hon märker ju ALLT!
Sen har hon dagar som när vi var i Eketorp (bara vi och hennes hagkompis, inga andra hästar och inga andra människor än tränaren). Där var det helt ok med tunnor som infångare, barnvagn mitt på banan och annat som hade utlöst en reaktion hemma.

Jag har svårt att tro att det är nåt fysiskt fel på henne, men man vet kanske aldrig med hästar.
 
Det verkar som att hon ser för bra? Hon märker ju ALLT!
Sen har hon dagar som när vi var i Eketorp (bara vi och hennes hagkompis, inga andra hästar och inga andra människor än tränaren). Där var det helt ok med tunnor som infångare, barnvagn mitt på banan och annat som hade utlöst en reaktion hemma.

Jag har svårt att tro att det är nåt fysiskt fel på henne, men man vet kanske aldrig med hästar.
Jag tycker hon är irrationell? Och irrationella hästar finns ju inte utan de går på sina instinkter och sinnen. Hon har tävlat såpass mycket nu att hon inte bör bli rädd för saker som rör sig på banan, andra hästar som stökar säger jag inget om för det hatar Pållan också o blir helt knäpp om nån annan bockar, men att det finns andra där och folk som rör sig borde vara normalt för din häst.
 
@Marvin jag är också inne på @Novali01 ´s linje. Att om hon hade sett bra hade hon nog förstått bättre vad det var och inte behövt bli rädd hela tiden. Caspian var ju helt knäpp när hans syreupptagning inte funkade pga andningen och han började agera på instinkt. Nu när han får luft kan han tänka och då är han inte alls lika rädd längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
63 152
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 699
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 212
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp