07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Martin Det självklara namnet på den unga fröken är ju Curiousity :D:love:! Vilken tuff liten dam, kommer bli en helt perfekt fälttävlanshäst till dig!

Hon har fått sitt namn nu:
Merida Wildheart :love:

15C217FB-94A5-4E7A-A460-C6F7BA719CA6.jpg


Chatsi är ju döpt efter en prinsessa, så även denna behövde ett prinsessnamn. Merida är den rödhåriga prinsessan i Disneys Brave. Verkar stämma ganska bra in. :angel:
merida-brave-bow-poster.jpg

Personality
Unruly (initially), kind-hearted, free-spirited, defiant, headstrong, willful, brave, adventurous, rebellious, tomboyish, tough, strong-willed, short-tempered (sometimes), quick-witted, fearless, determined, selfless, caring, athletic.
Mycket som verkar bekant, huh?

 
När jag ändå är hemma (har flyttat hem nu efter 2 veckor i stallet) så passade jag på att ladda upp två filmer från senaste dressyrträningen. Det här var innan min session utan stigbyglar, jag har kommit ner bättre i sadeln efter det. Det syns tydligt att jag sitter och hänger för mycket framför datorn, och att jag kämpar med att hitta rätt magmuskler att jobba med.
Men Rutan börjar bli fin! Gick igenom lite filmer i telefonen (behövde plötsligt mer utrymme! :angel:) och hittade några sadelprovarfilmer från mars förra året. Det har verkligen hänt en del!


Tyvärr försvann kvalitén på filmerna i alla överföringar, men man ser lite iaf.
 
@Marvin Prova att göra fler övergångar, vet att detta var en träning, men hon är aldrig riktigt på bakbenen, springer i fram o rätar ut vinklarna i bak. Gör exakt såsom en viss liten rödhätta som jag äger och vi har verkligen jobbat på detta över hela vintern. Är skitjobbigt men får man dom att ta halvhalter, vilket är tanken med att göra övergångarna, så kommer dom upp i fronten o slutar springa. Att rygga och göra bakdelsvändning är också en bra övning för såna små pållar.
 
@Marvin @Novali01 är lite samma grej med Skrullan, hon vill bara rusa iväg så för nya dressyrtränaren har jag fått rida i undertempo hela tiden i trav och galopp bara för att hon ska lära sig att vänta och lyssna på mig. Skitjobbigt för hästen men stärkande och kommer nog ge bra resultat efter ett tag hoppast jag.

Dressyrtränaren (som även tävlat GP hoppning i sina yngre dar) tyckte nog allra hälst att jag skulle vänta med hoppningen tills halvhaltarna och temporegleringen verkligen satt 100%. Så vi får se om det blir ett hopp-uppehåll i sommar...
 
Idag har jag varit på ett riktigt roligt äventyr med Ariel. Vi åkte till en kompis och red på hennes fina ridbana. Hon satt upp och visade en övning som var väldigt nyttig för Ariel (och mig!), där hästen ska vara rak i kroppen men huvud/hals ska böjas. Vi böjde åt vänster oavsett varv eftersom jag envisas med att hålla hårt i min älskade högertygel. :angel:

Det var så roligt att rida på bra underlag, Ariel var supernöjd och jag hade inte tackat nej till att ha en sådan ridbana i närheten. Kompisen filmade lite, så för ovanlighetens skull kan jag bidra med en film på oss. Oklart vem av oss som är mest otränad. :p


Efter träningen fick Ariel duscha och gå i gräshage. Det var så härligt enligt henne, så hon ville inte åka hem sedan. :laugh: Fick skicka in henne två gånger istället för en gång. :cool:
 
Idag har jag och Divan varit iväg och ridit MSV B:2 igen. Fick ju 55% i debuten så fanns ju en del förbättringspotential kan man väl säga :p
Framridningen kändes okej, inte lika bra som förra veckan men tycker ändå jag kom till bra ridning. Dock var underlaget lite jobbigt. Var helt okej på vissa ställen och superdjupt på andra.

Väl inne på banan börjar hon med att glo och vara "rädd" för dörren men jag har jobbat med lydnad de 3 passen jag ridit i veckan, ja det är lite lite ridning innan tävling men ibland har livet utanför hästarna grejer man måste vara med på, så det fick hon inget för. Plats i korgen liksom och det köpte hon.
Programmet kändes helt okej. Tycker hon kändes lite stark och djup ibland och hade gärna haft henne mer uppe och framme men men.
En stabil runda helt enkelt och 61,8% och hamnade ganska exakt i mitten. Jättenöjd med resultatet. Vi rider på godkända procent i vår andra MSV B utan att det går perfekt och trots att bytena inte sitter.... Dessutom får jag nu söka till LA-domarutbildning. Yay för det!

Och de där jädra bytena..... jag har en plan som jag ska köra nu så får vi se om det ger resultat. Återkommer :p

Här är filmen från idag med poäng och kommentarer från domaren.
 
@Jfrelin Tror att Divan läst vad vi skrivit om henne här :D! Hon skötte ju sig riktigt fint och tycker ni ffa gör så himla fina skolor! Hoppas hon håller sig i samma fokus framöver för då kommer poängen stiga betydligt :).
 
@Fiorano Tack! Skolorna är ju alltid koeff 2 så bra att kunna göra dem bra. Lite besviken med höger sluta idag som inte blev tillräckligt tvär. Onödigt poängtapp. Eftersom hon gör dem så bra så blir jag sur för allt under 7 hahaha
Jag har verkligen jobbat med lydnad i veckan. Upptäcker att jag är lite för förlåtande hemma, låter henne ta upp huvudet och tappa fokus för att sen fortsätta rida. Det är inte okej hemma och inte okej på tävling. Inte så konstigt att hon höll på förra veckan när jag brukar låta henne titta och sen rida förbi i skritt, det håller ju inte på tävling. Man kan ju inte bara: - ursäkta mig måste göra en volt här och tittat lite :p
Var med på markarbete på vår stora utebana i måndags och det var rörigt och hände mycket grejer men fick igenom mycket där och igår red jag på vår utedressyrbana som ligger vid vattnet och höll samma spår och idag gav det ju resultat eftersom hon började glo och vägra gå när jag kom in på banan men tog ner huvudet på henne och red på direkt och då släppte hon det.
Glömmer ibland bort hur konsekvent man behöver vara med vissa hästar :angel:
 
Blev ett kort hoppass ikväll. Ariel kändes lite trött efter gårdagen och normalt går hon inte två pass i rad. Men jag var ridsugen och det var sista chansen att hoppa. Måste packa ihop hinderparken till flytten. ;)

Hoppade bara 60 cm och två hinder på rakt spår, men det känns fantastiskt som alltid. Hennes hoppteknik och hoppglädje ger mig en sådan kick! :love:

Har kontaktat min favorittränare också och bett om att få fast plats till hösten. Hoppas att jag får det, skulle vara så roligt. :bump:

Till dess får jag hoppas på att komma med på en helgkurs i slutet på juni. :)
 
@Jfrelin det ser jättefint ut! :up: Jag var skrivare i MsvB i söndags, och ni skulle definitivt hamnat helt i topp om ni tävlat hos oss! :)

Jag fick även lust att tävla själv, så efteranmälde mig i LC med Skrullan, tänkte att hon kanske skulle gå lite bättre på hemmaplan. Hmm, gick sådär - hon var superfin och avslappnad på framridningen, men blev extremt spänd då vi red bort till railen och domaren gav startsignal. Så det blev några missar, men överlag enn bättre känsla än förra dressyrtävlingen.

Nu är även 02-an igång efter sin lilla skada (precis lagom till att tävlingssäsongen gör ett uppehåll :mad:) så förhoppningsvis kan hon ta över som dressyrhäst igen så Skrullan får återgå till att vara hopphäst. ;) *peppar peppar osv.*

I dag ska jag testa en ny sadel på hoppträning, den verkar ligga bättre på Skrullan samt placera mig mera i balans än min nuvarande sadel, blir spännande att se om det blir skillnad i hoppningen. :)
 
Vilken dag igår! Först föddes lilla Formidabel (bilder finns i Föltråden) och sen hem och ha utsläpp, sen tillbaka på kvällen och rida lektion. Och ÄNTLIGEN satt de, bytena. Bytena till vänster gör han faktiskt bra nu. Och till höger fick jag lära mig att göra rätt så då gör han dem på hjälpen, inte helt rent varje gång men inte med fullt sken lutande till höger i alla fall. Det var dock som att han förstod att det var någon annan som kommit in i mitt liv. Han var svartsjuk på hans hagkompis och jagade bort honom när jag kom närmare honom än Caspian. Men han behöver inte oroa sig. Så länge han sköter sig i dressyren kommer han vara nummer 1.

Sen insåg jag, precis som @Jfrelin skrev häromdagen om henne och Divan, att det behövs lite disciplin på oss. Jag låter honom komma undan med väldigt mkt smitiga grejer för att han är söt. Det är egentligen inte att han smiter. Det är mer att jag inte är tydlig nog och låter det passera. Sen eskalerar det och jag blir sur på mig själv. Så nu är det skärpning i leden!
 
Är vi inte lite såna till mans här i Sverige? Dvs daltar lite med hästarna o "låter dom komma undan" med lite hit o dit. Jag märker ju skillnaden på mina irländare, de står i givakt när de kommer! På ett positivt sätt alltså, de är inte rädda men mycket respektfulla och det är helt ljuvligt att ha en sån häst kan jag säga.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Är vi inte lite såna till mans här i Sverige? Dvs daltar lite med hästarna o "låter dom komma undan" med lite hit o dit. Jag märker ju skillnaden på mina irländare, de står i givakt när de kommer! På ett positivt sätt alltså, de är inte rädda men mycket respektfulla och det är helt ljuvligt att ha en sån häst kan jag säga.
I mitt fel är det mitt dåliga självförtroende som spökar också. Tycker att han får göra vad han vill för att jag inte kan allt typ. Igår var det flera tillfällen då han började trava i skritten, eller bara gick iväg när jag gjort halt typ. Eller struntade i skänkeln. Enkla saker som han borde lyssna på. Så nu är det skärpning. Jag ska vara tydlig så blir det bättr för alla, och jag slipper bli sur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
63 136
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 697
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 207
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp