07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även vi har varit ute och dressyrat lite! Egentligen var det 02-an jag skulle tävla, så tänkte jag att Skrullan skulle få följa med för miljöträningens skull. Men den förb... :rage: hästen (02-an) lyckades dra av sig en framsko för 4de gången på 4 veckor samt trampa in sidokappen genom sulan, så blev inget tävlande på hon. :(

Åkte iväg med Skrullan ändå, bara på kul - hon har aldrig varit på en ren dressyrtävling så kändes som att det var dags. :angel: Aja, hon tyckte det var jääätteläskigt! Spänd och tittig men höll sig någorlunda i skinnet i trav- och skrittdelen, vid galoppfattningarna blev det däremot lite eksplotionsartad och rodeotakter. :o Jag lyckades även snurra till det och rida åt fel håll ut från mittenvolten - tog ett tag innan domaren upptäckte det så hela galoppdelen blev lite rörig.

Vi hamnade typ i botten på resultatlistan, men fick rätt trevliga kommentarer av domaren om att det var et ekipage med kvaliteer och att jag red bra igjenom "utmaningarna". Hon skrev även till mig på fb efteråt att jag måste tävla mer dressyr med Skrullan - nuväl, vi får se. :D

Här kommer lite bildbevis:
18699766_807028756115544_77212343260818310_n.jpg


18767681_807028772782209_3916878612526811462_n.jpg

18740411_807028802782206_352136382121021884_n.jpg
Så fin hon är! Håller nog med domaren..ut i mer dressyr☺!
 
Jag har typ flyttat till stallet! Sov där även i natt, och kommer att göra det tills vi kan flytta Chatsi och fölis tillbaka till betet. Igår tog jag ut dem en sväng på gårdsplanen, men det var svårt när man var själv, för fölis gick lite som hon ville och Chatsi blev orolig. Först fick jag liksom inte ut fölet, och sen fick jag inte in henne. :p

I morse hjälptes vi åt och lyckades få ut dem i hagen så de har fått vara ute, tog in dem för en liten stund sedan, och fölis följde lite bättre nu.

I lördags var jag och Rut på tävling igen, fälttävlan H90 i Dagstorp. Denna gången lyckades jag faktiskt fläta henne, gjorde det kvällen innan och hämtade henne på betet snortidigt på morgonen med bävan, men det var bara två knoppar som hade gått upp.

Fick väldigt trevlig känsla på framridningen, kom ner bra i sadeln och hon kändes framme och fin. Lite mer spänd inne på banan, men klart ridbar och jag lyckades till och med komma ihåg att göra halvhalter under programmet, kryss i taket. Fick 67% med 7or i stort sätt hela galoppdelen och 7 på ryttaren, kommentar Energisk häst! :love: Så himla nöjd! Attans att det inte finns nån film, vi åkte själva.

I hoppningen ställde jag till det för oss, hoppade hinder nr 3 och i luften över fick jag panik över att jag hade hoppat fel hinder! :eek: Gjorde en stoooor volt medan jag panikade, insåg att jag hade hoppat rätt hinder iaf, och fortsatte på en linje med kombination oxer + räcke och sen relaterat till en oxer till. Tyvärr hade vi helt tappat rytmen och Rut tvekade, hoppade oxern stillastående, tog 1,5 galoppsprång fram till räcket och sen ny tvekan och stillaståendehopp på nästa oxer. Sen lyckades jag få igång oss igen och det blev bättre sista hinderna. På nåt sätt lyckades hon låta bli att riva, men vi fick ju 4 fel för volten och sen 8 tidsfel. Blir så trött på mig själv.

Terrängen var lite rejälare hinder (för 90-klass) vilket är bra, men nästan alla stod bakom ett hörn med kort anridning. Red så fort jag kunde och var överlycklig när vi kom i mål (alltså, det går inte att jämföra nån annan gren med den totala lyckan av en bra terrängrunda :heart) men drog ändå på oss en hel del tidsfel och var inte så nöjd med det. Men senare såg jag att jag klättrat rejält i resultatlistan ändå, för alla hade tidsfel. Hamnade strax utanför placering och hade kunnat riva två i banhoppningen och fortfarande varit placerad, om jag inte virrat runt på hoppbanan. :banghead:

Nu blir det lite tävlingsuppehåll från fälttävlan iaf, nästa start blir en H100 på hemmaplan i början av juli.

Ytterligare bilder på lillan från idag, första dagen ute:
C1E5EF77-3842-43EB-9C70-2C65C38654CF.jpg


Vilar med huvudet i min hand medan Chatsi står och håller koll.
058F80A8-BC6E-47E4-9D78-59C04D7E9FE4.jpg
 
Behndlad i båda framkotorna. Ingen initialhälta, knappt en grad på böjprov. Troligen har fången gjort henne mer underlagskänslig och den hårda/stumma framridningen på förra tävlingen var nog början på det här. Nu ska hon skos med sulor framöver. ÅB om två veckor och vila i hage fram tills dess. Hoppas jag får tillbaka min pigga ponny sen!
18814302_10211447593617418_4971724098076031319_n.jpg
 
Behndlad i båda framkotorna. Ingen initialhälta, knappt en grad på böjprov. Troligen har fången gjort henne mer underlagskänslig och den hårda/stumma framridningen på förra tävlingen var nog början på det här. Nu ska hon skos med sulor framöver. ÅB om två veckor och vila i hage fram tills dess. Hoppas jag får tillbaka min pigga ponny sen!
18814302_10211447593617418_4971724098076031319_n.jpg

Hatten av till dig som lyssnar på din häst! Hoppas hon kryar på sig fort!
 
@Marvin Så himla kul att det verkligen lossnat i dressyren med Rutan.

Tyvärr tror jag att vi skulle vara tillbaka på 58% om vi startade inomhus... Det bästa är bana som man får rida runt, och sen starta utifrån!

Red dressyr idag igen och skogsdressyr är verkligen vår grej! Fantastiskt bra att öva nedsutten trav när hästen går framåt själv på ett helt annat sätt (hon är ju inte direkt slö annars, men det är stor skillnad). Då får jag tid och möjlighet att verkligen hitta vilka delar av kroppen som ska slappna av och vilka som ska jobba. Jag blir dessutom mycket bättre på att korrigera henne på ridbanan sen, för då märker jag skillnaden när hon börjar bromsa.
 
@Marvin så himla fin fölunge!:heart
Idag har Nova fått djupvågsbehandling igen. Reagerade inte alls mycket och verkade inte ha så mycket spänningar kvar! Jag har ju sett en enorm skillnad på henne, mycket rörligare och mjukare i gångarterna, och framförallt betydligt bättre i humöret! Är så glad att jag vågade prova och väl använda pengar!
Nu är det mitt jobb som måste bli bättre för att hon ska kunna behålla det mjuka!
Måste försöka stärka hennes ryggmuskler och få henne mer i rätt form. Tips på att stärka ryggen?
Funderar på om jag ska lämna henne till någon som rider till henne, jag är ju mest skogsmulle så hon är ju inte så duktig i dressyren.
Eller att jag hittar någon att träna för och som kanske även kan rida henne åt mig ibland!

I lördags åkte hennes lilla Noella på sommarbete med andra unghästar! Stackars Nova blev helt förtvivlad och höll på att gnägga i 2 dagar!:( Nu har hon lugnat sig i alla fall. Behövligt för båda att komma ifrån varandra lite!;)
 
@Marvin så himla fin fölunge!:heart
Idag har Nova fått djupvågsbehandling igen. Reagerade inte alls mycket och verkade inte ha så mycket spänningar kvar! Jag har ju sett en enorm skillnad på henne, mycket rörligare och mjukare i gångarterna, och framförallt betydligt bättre i humöret! Är så glad att jag vågade prova och väl använda pengar!
Nu är det mitt jobb som måste bli bättre för att hon ska kunna behålla det mjuka!
Måste försöka stärka hennes ryggmuskler och få henne mer i rätt form. Tips på att stärka ryggen?
Funderar på om jag ska lämna henne till någon som rider till henne, jag är ju mest skogsmulle så hon är ju inte så duktig i dressyren.
Eller att jag hittar någon att träna för och som kanske även kan rida henne åt mig ibland!

I lördags åkte hennes lilla Noella på sommarbete med andra unghästar! Stackars Nova blev helt förtvivlad och höll på att gnägga i 2 dagar!:( Nu har hon lugnat sig i alla fall. Behövligt för båda att komma ifrån varandra lite!;)

Det är bukmusklerna de ska bära oss med. Så det är dem du ska stärka.
Tränarhjälp på plats är nog toppen.

Man får välja övningar efter er utbildningsnivå. Så det får en tränare på plats se vad som är lämpligast utefter utbildningsnivå och hästens rörelser. :)
 
Den där fölungen ger mig redan gråa hår!! :eek:

Om man jämför med det andra fölet, hingst och 2 dagar äldre och som har en rutinerad mamma. Han är som klistrad vid sin mammas sida, jag ledde in dem från betet igår en sväng. Jag bara tog stoet och gick och han hängde med. Mitt föl däremot! :arghh: Hon galopperar omkring som en tätting, bockar och sparkar och rejsar och Chatsi försöker förtvivlat hänga med. Vi flyttade tillbaka dem till betet igen idag, och släppte ihop de två stona. Rödluvan for som en galning. :grin: Sprang åt andra hållet och gick på äventyr när vi ledde Chatsi till hagen, Chatsi höll på att bryta ihop, och vi fick lyfta in fölet i hagen. :devil:

Min dressyrtränare var ute och hon tömkörde Rutan medan jag satt och kände min förkylning bryta ut med feberfrossa och huvudvärk. Mådde skit (men Rutan var fin! ). Efteråt skulle vi bara kolla till hästarna innan jag tänkte åka hem och däcka. Fatta paniken när det bara var ett sto och ett föl i hagen! Gissa vilka som fattades... :grin:

Kaos! Tittade på hagen som på ena långsidan endast är inhängnad av en stenmur. Aldrig varit några problem med några hästar under alla år. Såg att muren var något rasad på ett ställe och gissade att fröken Nyfiken gett sig på att klättra och kommit ut. Och då har ju Chatsi förstås klättrat/hoppat efter.
Perfekt. Fölet går ju precis som det vill, och Chatsi följer bara efter, de kunde ju vara precis varsomhelst. (Utom uppe vid stallet för där hade vi varit hela tiden utan att se dem).

Körde och hämtade förstärkning, fick tag på en granne som skulle kolla uppe vid sin gård, vi körde ut med 3 bilar på olika håll. Jag körde in på en skogsväg som leder till baksidan av en gård som ligger bredvid hagen. Tänkte att om hon tagit sig över muren där vi trodde så borde hon hamnat på den gården (hon brukar gå rakt fram). Ställde bilen och gick och ropade och efter en stund fick jag syn på dem!

Inga problem att gå fram och sätta grimma på Chatsi och fölis följde faktiskt mycket bättre nu. Slängde in dem i en annan hage och sen sprang jag tillbaka till bilen som lämnat i skogen med nyckeln i, och mobilen som såklart hade dött så att jag inte kunde få tag på de andra.

Sen har vi stängslat längs muren. :devil:
Och jag och min feber fick äntligen åka hem! Hästskrällen!! :mad:
 
Den där fölungen ger mig redan gråa hår!! :eek:

Om man jämför med det andra fölet, hingst och 2 dagar äldre och som har en rutinerad mamma. Han är som klistrad vid sin mammas sida, jag ledde in dem från betet igår en sväng. Jag bara tog stoet och gick och han hängde med. Mitt föl däremot! :arghh: Hon galopperar omkring som en tätting, bockar och sparkar och rejsar och Chatsi försöker förtvivlat hänga med. Vi flyttade tillbaka dem till betet igen idag, och släppte ihop de två stona. Rödluvan for som en galning. :grin: Sprang åt andra hållet och gick på äventyr när vi ledde Chatsi till hagen, Chatsi höll på att bryta ihop, och vi fick lyfta in fölet i hagen. :devil:

Min dressyrtränare var ute och hon tömkörde Rutan medan jag satt och kände min förkylning bryta ut med feberfrossa och huvudvärk. Mådde skit (men Rutan var fin! ). Efteråt skulle vi bara kolla till hästarna innan jag tänkte åka hem och däcka. Fatta paniken när det bara var ett sto och ett föl i hagen! Gissa vilka som fattades... :grin:

Kaos! Tittade på hagen som på ena långsidan endast är inhängnad av en stenmur. Aldrig varit några problem med några hästar under alla år. Såg att muren var något rasad på ett ställe och gissade att fröken Nyfiken gett sig på att klättra och kommit ut. Och då har ju Chatsi förstås klättrat/hoppat efter.
Perfekt. Fölet går ju precis som det vill, och Chatsi följer bara efter, de kunde ju vara precis varsomhelst. (Utom uppe vid stallet för där hade vi varit hela tiden utan att se dem).

Körde och hämtade förstärkning, fick tag på en granne som skulle kolla uppe vid sin gård, vi körde ut med 3 bilar på olika håll. Jag körde in på en skogsväg som leder till baksidan av en gård som ligger bredvid hagen. Tänkte att om hon tagit sig över muren där vi trodde så borde hon hamnat på den gården (hon brukar gå rakt fram). Ställde bilen och gick och ropade och efter en stund fick jag syn på dem!

Inga problem att gå fram och sätta grimma på Chatsi och fölis följde faktiskt mycket bättre nu. Slängde in dem i en annan hage och sen sprang jag tillbaka till bilen som lämnat i skogen med nyckeln i, och mobilen som såklart hade dött så att jag inte kunde få tag på de andra.

Sen har vi stängslat längs muren. :devil:
Och jag och min feber fick äntligen åka hem! Hästskrällen!! :mad:
Åh, den hade MR Vain som pappa? Han är ju känd för att vara påhittig. Och fux dessutom, kommer se fram emot dina uppdateringar :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 331
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp