07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Got that t-shirt :D

Skämt åsido funkade det även för mig när vi hade bytesproblem tidigare år....
jag red då mycket halvt igenom med byte till förvänd och det blev mycket bättre .
 
@Jfrelin Det är verkligen så himla härligt hur fint Divan utvecklas nu! Filmen på fejan är så härlig ffa för att Divan ser så nöjd ut i arbetet nu. Sen tror jag mycket på att våga lita på sin egen känsla och våga testa saker utanför ramen även med bytena. Även om vi är glada amatörer som rider så känner vi ju ändå våra hästar och har väl nån form av ryttarkänsla :p.
 
@Fiorano
Både hon och jag är nöjdare :p sen jag la om min träning med mer tömkörning och fri galopp i början så är hon den hästen hon var tills hon var 5-6. Visst har hon fortfarande åsikter, hon är ju ändå en diva :o, men hon är mycket mer harmonisk igen. Tror inte fynden i ryggen i sig har så stor betydelse, hon har ju blivit sprutad i ryggen varje år bara att vi inte röntgat innan, utan det är mer styrkan hon fått detta år, längre utevistelse( jag och min stallkompis tar in själva på kvällen) och i princip aldrig längre vilor. Hon har heller inte varit skadad på 2,5 år överhuvudtaget och det hjälper ju såklart.
Sen har det hjälpt att alla mina tränare peppat mig och trott på oss och litat på mig när jag sagt vad som funkar och inte funkar så har kunnat följa min egna taktik och kunnat säga ifrån när jag inte håller med. Asjobbig elev :p
Klippte precis ihop en video på förra året och hon ser flashigare ut i början på året men är mer igenom och rundare i överlinjen nu. Lägger upp filmen snart.

Fasiken vad svårt det är att rida ändå :) men otroligt kul :D
 
Barb och jag har provat sadlar i veckan. Började med Equipe på torsdagen och då testade vi Emporio. Utprovaren hade med sig Olympia, Victoria och Glamour också, men sadel i de prisklasserna är som inte aktuellt :p. Både jag och Barb gillade Emporion väldigt mycket! Den ligger tyvärr inte perfekt, hade behövt en halv grad vidare, men de kommer som bara i en enda bomstorlek. Så igår testade vi en Amerigo Classic och den funkade inte alls för mig. Barb kändes inte lika fin ridmässigt heller och efter ridning hade hon stora bulor uppe på bogbladsspetsen :/.

Tror nog det blir en Emporio för oss. Siktar på en så gammal som möjligt och hoppas att bommen töjt sig och stoppningen satt sig :p. (Ja ja, jag vet att syntetbommar inte ska töja sig och permanentstoppning inte ändra sig heller, men men jag får väl hoppas på ett mirakel.)

Jag kan inte riktigt låta bli att testa lite byten då och då vilket jag även gjorde på sadelprovningen. Minsann att hon bytte rent! Hon är så gott som helt säker på hjälpen nu och från höger till vänster är åtminstone hälften rena :). https://www.instagram.com/p/Bd03wrPhbre/?taken-by=mysdressyr

26805437_10213359875543271_4278024508639215655_n.jpg
 
Här kommer filmen om någon är intresserad :p Det är alltså ett ihopklipp av det jag blivit filmad 2017 utan tävlingar.
Klipper ihop för min egen skull men delar gärna med mig. Det är verkligen ett tips att klippa ihop det man har filmat under ett år för då ser man om man utvecklats, eller inte :p
 
@Fiorano Håller tummarna att du hittar en begagnad till ett bra pris! Jag vågar inte pröva några nya sadlar för tänk om det blir värsta halleluja moment hahaha
Hon såg väldigt fin ut på filmsnutten på insta!
 
Chatsi är inte så populär just nu. Stackarn har hovbölder båda fram (hovslagaren som var ute sa att det var det värsta hon har sett... :grin:). På höger fram har vi fått verka av hela trakten och ballen, förbannade lera! :mad:

Nå, då fick hon gips och skulle stå inne 3-4 dagar. Jo, tjena! Efter en timme hade hon redan galopperat runt i boxen och skvätt upp allt strö längs väggarna, blandat med bajs såklart. Jag hade stängt gallret för dörren (engelska boxdörrar) eftersom jag inte litade på att hon skulle försöka klättra ut. Gallret är lite bågnat nu, efter att hon dängt huvudet i det...

Vilket bandage håller för att springa runt konstant? Och springer hon inte så står hon och slår eller skrapar med hoven. Spelar ingen roll om hon har fölis hos sig eller annan häst i boxen bredvid

Har lagt om hovarna 2 gånger om dagen, har behövt byta gips då det blivit blött. Bomull, ensilageplast, 2 vetflexlindor och en halv rulle silvertejp, håller i ca 30 minuter.
Idag la jag till tillklippta "sulor" av gummimatta, höll ungefär lika länge. Plus att hon höll på att driva mig till vansinne genom att stå och vifta med benen när jag försökte lägga om. :devil:
Efter knappt 1 dygn inne gav jag upp och släppte henne och fölis i rundcorallen som ligger precis intill lösdriftshagen. Som är full av fruset lerknöggel efter förra gången hon gick där när hon hade hovböld och hon rejsade runt där när hon slutat hoppa på 3 ben och kunde rejsa. Då var det inte fruset.

Nu går hon runtruntrunt där och bandagen håller inte för det heller. Vet inte vad jag ska göra? Släpper jag ut henne i lösdriften kommer hon knappt att röra sig, då står hon bara i höbaren och goffar, alt står och sover i ligghallen. Men då är ju risken att hon får in skit och grus i det där djupa öppna hålet hon har i hoven, och så börjar det om. :banghead:
Vilket hon iofs verkar få i boxen också.

Hästskrälle, jag får hjärnblödning!
Världens snällaste annars, men blir helt tossig av att stå inne. :mad:
 
@Marvin Men varför släpper du inte ut henne i lösdriften med bandage då? För om hon står stilla där så åker ju inte bandaget av....eller iaf inte lika fort.
 
Chatsi är inte så populär just nu. Stackarn har hovbölder båda fram (hovslagaren som var ute sa att det var det värsta hon har sett... :grin:). På höger fram har vi fått verka av hela trakten och ballen, förbannade lera! :mad:

Nå, då fick hon gips och skulle stå inne 3-4 dagar. Jo, tjena! Efter en timme hade hon redan galopperat runt i boxen och skvätt upp allt strö längs väggarna, blandat med bajs såklart. Jag hade stängt gallret för dörren (engelska boxdörrar) eftersom jag inte litade på att hon skulle försöka klättra ut. Gallret är lite bågnat nu, efter att hon dängt huvudet i det...

Vilket bandage håller för att springa runt konstant? Och springer hon inte så står hon och slår eller skrapar med hoven. Spelar ingen roll om hon har fölis hos sig eller annan häst i boxen bredvid

Har lagt om hovarna 2 gånger om dagen, har behövt byta gips då det blivit blött. Bomull, ensilageplast, 2 vetflexlindor och en halv rulle silvertejp, håller i ca 30 minuter.
Idag la jag till tillklippta "sulor" av gummimatta, höll ungefär lika länge. Plus att hon höll på att driva mig till vansinne genom att stå och vifta med benen när jag försökte lägga om. :devil:
Efter knappt 1 dygn inne gav jag upp och släppte henne och fölis i rundcorallen som ligger precis intill lösdriftshagen. Som är full av fruset lerknöggel efter förra gången hon gick där när hon hade hovböld och hon rejsade runt där när hon slutat hoppa på 3 ben och kunde rejsa. Då var det inte fruset.

Nu går hon runtruntrunt där och bandagen håller inte för det heller. Vet inte vad jag ska göra? Släpper jag ut henne i lösdriften kommer hon knappt att röra sig, då står hon bara i höbaren och goffar, alt står och sover i ligghallen. Men då är ju risken att hon får in skit och grus i det där djupa öppna hålet hon har i hoven, och så börjar det om. :banghead:
Vilket hon iofs verkar få i boxen också.

Hästskrälle, jag får hjärnblödning!
Världens snällaste annars, men blir helt tossig av att stå inne. :mad:

Kan du köpa/låna boots att ha utanpå bandaget? Det brukar vi göra vid hovbölder eller andra hovproblem... Dom behöver dock vara typ 2 storlekar större än hoven för att få plats med bandage under.
 
Sitter här o funderar över hur en "lättvispad" häst är funtad? 1. Sprätter iväg med benen á la Snurre Sprätt så fort man lägger till skänkel? 2. Yr iväg över hinder i 790 o ryttaren hänger bara med? 3. Skuttar iväg framåt i glad takt när man lägger till skänkeln? Många frågor o så himla få svar....:idea::D:angel:

låter ju mest som den är väldigt bra på "spinning" westernhäst?
 
Kan du köpa/låna boots att ha utanpå bandaget? Det brukar vi göra vid hovbölder eller andra hovproblem... Dom behöver dock vara typ 2 storlekar större än hoven för att få plats med bandage under.

Tips på boots som håller för skodd hov inuti? Hon behöver ju skon för att hålla ihop hoven. :nailbiting:
Den kommer att behöva plastas ihop sen, men gick inte när allt fortfarande var mjukt och geggigt.

Inatt hade det hållt rätt bra, och var fortfarande ok när jag kom, men efter lite vandring när höet tog slut så slets det upp igen. Men nu var iaf gipset ff torrt, så har lagt om igen. Kan man gipsa runt hela hoven också?? O_o

@Novali01 Jag var inne på det igår, men tyvärr räcker det nog att hon går bort till vattnet på andra sidan hagen för att allt ska ha gått upp igen. Eventuellt släpper jag ut henne där på onsdag (jobbar natt nu). Hon var ändå lugn i rundcorallen idag tillsammans med fölis. Stora fördelen är att fölet börjar bli väldigt duktig på att ledas i grimma.
 
Tack för alla tillrop. Efter 4 dagar raklång har jag idag varit en sväng till stallet och sett när min häst fick en genomkörare av stallägaren. Så jäklar nyttigt att se någon annan rida ens häst. Båda mina fötter är fortfarande blå och ömma men jag tar mig med kryckor långsamt framåt. Ridning får vänta ett tag. Vågar inte tömköra heller då jag är så instabil i ena foten. Han brukar ofta dra/sticka iväg på töm någon gång per pass och då skulle jag hamna i marken.

@Fiorano Skönt att Barb och du gillade Emporion så mkt. Jag provred Victorian på Elle men tycker priset känns helt sjukt.

@Jfrelin Kul att e filmen, han ser sån skillnad. Bra jobbat.

@Marvin Vilket skit med Chanti. Jag brukar lägga en barnblöja undertill när jag gör bandage runt hoven, men om silvertejp inte håller så hjälper de ju inte.

Elle som gått barfota sen fölet kom har nu fått skor. Hon blev öm när marken blev hård. Vart kan man ladda upp bilder för att visa här? Fölungen är så fin så vill visa er. :love:
 
@Charlotte1975 Vad skönt att du börjar kunna ta dig fram igen, känns ju hopplöst att vara mobilt handikappad när en är frisk i övrigt. Jag är så glad över Emporion och chansar och köper en beg. Återförsäljaren hörde av sig idag och sa att eventuell bomändring för att göra den vidare skulle kosta ca 2.500:-, så det funkar tycker jag :). Min vän som provade Equipe samtidigt har bestämt sig för att köpa en Glamour för 50.000:- :eek::nailbiting:. Det är ganska exakt vad mina hästar kostade tillsammans :o. Jag tar bilderna direkt från fejan :).
 
@Charlotte1975 Barnblöjor har jag inte många av... Däremot skulle jag kanske kunna ordna vuxenblöjor! (Är på jobbet)

Verkar som om skon liksom skär igenom alla bandagen när hon går på lite hårdare underlag, så en blöja är kanske inte helt fel. Försökte polstra tån med bomull idag, gick ju sådär så hon tvunget skulle vifta lite benet lite sådär emellanåt. :rage:
 
@Marvin alltså att få ngt bandage runt hoven att sitta om det är isknögel och hästen röjer är ju omöjligt att det inte slits sönder ...

Sommartid har jag god erf att ett väl anlagt silvertejpbandage med vettap samt gärna som du provat en tillklippt sula under , håller mycket gott och väl i flera dagar om man lägger det rätt . Men det är ju inte förhållandena du har alls tyvärr och dessutom har du ju risken att bakterier samlas om bandaget blir för tätt :( Det vill du ju inte ha eftersom böld varit så att ni måstat skära så mycket och det är ju därför ni även gipsat och tilldelats boxvila :(

Jag hade om ngt, i ditt läge, eftersom hästen måste ha skon, samt har gips och lever satan i stall/sjukhage etc gjort som redan tipsats om dvs letat efter en barfota boot tillräckligt stor för bandaget - om det går att hitta?

Förutsättning lär ju ändå vara att hon står på stall iallafall nattetid så detta kan tas av /kollas att det funkar osv...

Svårt läge verkligen :(
Men klart hon (och fölis) tycker det är jobbigt att helt skiljas från alla stadiga rutiner och helt plötsligt stå i boxen/ngn rundcorall osv :(
Jobbigt läge :(
 
Senast ändrad:
@Marvin Caspian hade tappsko för någon vecka sen då min hovslagare hade opererat handen, så vi fick göra omslag. Bytte 2-3 gånger om dagen innan jag fick tag i någon som kunde hjälpa mig. Önskar att jag hade haft ett bra tips men jag skulle nog säga bandage med silvertape och bomullsbandage innerst, och en superstor barfota-sko utanpå.

Satt och kollade på kurs i helgen för nya tränaren. Gav verkligen supermycket. Är så imponerad över hur självklart det är för henne. Och ändå lyckas hon vara pedagogisk. I allt, så att jag förstår. Hon har ju haft ganska allvarliga skador med bland annat en förlamad fot och ett krossat knä, så hon har haft massa tid på sig att lära fundera på alla rörelser i hästkroppen och ryttarkroppen.

Bäst i helgen var en tjej som satt och övade på piruetter, och hur hon fick tips om hur hon skulle sitta och ha tramp i stigbygeln, som passade till fotförflyttningen. Det var en väldig aha-upplevelse för mig. Vi pratade också om byten, och om fyra veckor ska jag öva det vi pratade om, och jag längtade såååå mycket. I morgon börjar vi trava på riktigt.
 
Så himla glad över vårt ridhus just nu! Förra veckan var det -20 och nu är det typ nollgradigt och snöstorm. Barb börjar kännas starkare och väldigt fin att rida :). Har fått ett riktigt lifegoal med nya amatörtouren i Falsterbo :D! Kommer säkert blir helt omöjligt för oss att kvala men om ett par är vi kanske riktigt stadiga i MsvB och kan rida fina noggranna program, väl värt att kämpa för känner jag!
 
Red också i ridhuset idag, som varje dag nu när det varit is och knöggel ute. Divan travade som en miljard idag! En miljard! Hon har tamefan aldrig travat så bra. Fick känslan av att "gör en halvhalt nu så blir det passage" Underbart!
Typiskt att man aldrig har någon som kan filma när det känns så bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 731
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 963
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp