07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte så farligt att fixa kompetensbevis såg jag nu, så det löser jag oavsett vad de svarar i Danmark. :up: Gick ju t.o.m. att göra kursen online :love: Älska digitaliseringen.

I danmark räknar dom allt som höjer värdet på hästen som ekonomisk vinning och det innefattar träning och tävling oavsett om det är som privatperson. Precis som @Novali01 säger så blir det extremt dyrt.

Vilken färja ska du ta? Rödby- Puttgarden brukade jag ta. Då gav jag hästarna sin mat. Sen när man kommer av och tar A1 så finns den bra rastplats där brukade jag ta ut och gå en sväng.
 
I danmark räknar dom allt som höjer värdet på hästen som ekonomisk vinning och det innefattar träning och tävling oavsett om det är som privatperson. Precis som @Novali01 säger så blir det extremt dyrt.

Vilken färja ska du ta? Rödby- Puttgarden brukade jag ta. Då gav jag hästarna sin mat. Sen när man kommer av och tar A1 så finns den bra rastplats där brukade jag ta ut och gå en sväng.

Typiskt Danmark. ;)
Ja, Puttgarden ger kortast resväg. Är det en "ute" eller "inne" färja? Haha, om du förstår vad jag menar?
Från Puttgarden har jag "bara" 4h kvar men det lär ju bli en hel del extra iom köer och pauser.
Hon står ju fint i släpet och har åkt färja förr det är mest puttrandet från sthlm-veberöd i 80km/h som oroar mig lite uttråkighets och komfortmässigt. :D
 
@spinxx Så himla kul med en Tysklandsresa! Spännande att komma ut på tyska tävlingar mm, du måste verkligen rapportera här och berätta om det! Nu är det många år sen jag åkte färjan till Puttgarden, men då var det en innefärja :). Jag hade velat åka ner till Skåne ett par veckor nån sommar och ta med mina hästar och tävla lite. Är nyfiken på hur domarna dömt oss där nere-det råder ju lite skilda meningar hur bedömningarna ser ut i landet :p. Har 100 mil ner, är lite perspektiv av vårt långa land att du bara har 30 till för att komma till Tyskland :D.
 
@spinxx innefärja men den tar bara 45 minuter. Jag öppnade upp dörrarna och den övre luckan.
Jag körde alltid på natten för att undvika trafiken
 
@spinxx Jag har kört en hel massa gånger till Tyskland men endast med bil och precis som @fio säger så är natten bäst. Alltså till Skåne kan du ju åka på dagen men jag skulle åka på em/kvällen från Skåne så du slipper trafiken. När jag var nere i Tyskland och tränade i 8 veckor för hundra år sen så åkte hästen lastbil men då skulle vi ner till Würzburg så det är ju en bra bit till från där du ska. OM du skulle vinna på lotto eller nåt så skulle jag rekommendera att ta den kostnaden. Så skönt att slippa köra med hästen.
Du kan ju lägga ut på FB och kolla om någon ska köra neråt den tiden är ju ganska många som åker ner och tävlar på våren och kan tänka sig ta med en häst till :)
 
@spinxx Jag har gjort 110 mil enkel resa till Flyinge med transport med en övernattning. Problemfritt.
Vi har även gjort 110 mil till Skåne och sedan vidare 140 mil till stad utanför Paris på två övernattningar. Iofs med lastbil, men färja Rödby-Puttgarden. Också bekymmersfritt.
 
I går var de dax för första borta träningen 2018. Extremt kallt när vi ger oss i väg men båda är taggade. Sitter upp på en mkt laddad Harry och känner hur de inte går att nudda honom med skänkeln och ryggen är så spänd och uppe. Travar några varv och när jag ska byta varv tar han chansen och stoppar ner huvudet mellan frambenen och kör bock efter bock. Sitter väl kvar ett halvt varv men efter kortsidan hamnar jag hängandes på utsidan och åker i marken. Klarade mig från att landa i sargen och slog inte i huvud eller rygg. Landar på sidan och känner smärta i båda fötterna och knät. Harry fortsätter att köra rodeo ganska länge innan han kan fånga in. Jag sitter upp igen men känner smärtan i fötterna och en hand och känner att han är på väg att dra i väg igen, så sitter av och vi tar honom på lina ordentligt. Får hjälp att lasta honom och ringer stallägaren hemma som tar emot oss när vi kommer hem. Kör sen hem och hämtar barn i skolan. Väl hemma inser jag att jag nog slagit mig rätt ordentligt. Har mest ont i höger vrist och vänster fot och knä, och ser hur de börjar svullna och bli blåa och jag kan knappt gå längre. Så in till akuten och in på röntgen för att röntga båda fötterna. På höger fot har de släppt en liten flisa men på vänster såg de inget trots att den gör mest ont. Ev behövs en CT på den foten om de inte snabbt blir bättre. Så nu är jag sängliggandes. :arghh: Kryckor fungerar inte så bra när man har lika ont i båda fötterna. Tog 15 minuter i morse att ta sig 10 meter till toan. I dag känns de även att jag slog mig på lite andra ställe, blå hand och tumme, ont i arm och nacke. Så sammanfattningsvis är jag inte så nöjd med gårdagens träning......
 
@Charlotte1975 Men fy vad du slog dig :(. Båda fötterna är ju värsta möjliga :/. Hoppas verkligen att det känns bättre snart!

Här har vi nu -20 och jag känner mig måttligt road att stå i ridhuset för sadelrovning ikväll. Men men, ponny behöver en sadel, Ska prova en Amerigo Classic på lördag också.
 
@Charlotte1975 Usch o fy vilket elände! Den här perioden på vintern är INTE rolig! De allra snällaste hästar kan ju få riktiga psykryck när de kommer inte o känner fast underlag under fötterna....
 
Vi hade ett intressant besök av veterinären idag. Han kollades ju ua på kliniken innan op men har varit kinkig kring vä bakknä senaste veckan. Eftersom vi ändå ligger i schemat för att blistra ringde jag den veterinären som gör det hemma på gården. Han har träffat C 2-3 gånger förr och blistrat då.

Nu har ju inte C travat mer än två dagar väldigt kontrollerat under vår igångsätting så först hade han väldigt roligt... men sen skötte han sig. I vilket fall hittade vi en liten inflammation i knät, troligen påverkat av att han är svag i hö bak. Där behandlade vi lårmuskeln, något som varit väldigt effektivt förr.

Nu till det intressanta, han tyckte att han såg starkare och mer välbalanserad ut. Så han kunde också se att jag lagt om ridningen. Ligamenten var inte alls lika sladdriga som de varit tidigare. Jag får höra av mig om han blir sämre, eller behöver stabiliseras upp men vi struntade i blistring denna gången.
 
Vi kämpar på lite halvhjärtat. Känner att jag har dåligt med tid och lust just nu efter att ha åkt på influensan och legat däckad i över en vecka. Hoppas på att återfå lite motivation i helgen för att komma upp i sadeln igen :)
 
Vi har träningshelg för PF.
Red pass 1 idag. Dålig uppladdning då jag bara ridit igår på hela veckan, medryttaren har ridit för jag har haft så mycket på jobbet.

För 1,5 vecka sen tog jag hjälp av en av mina bästa kompisar och dissekerade bytesproblematiken. Guld värt att han en vän man kan bolla med.
I allafall så slutade det med att vi kom fram till att jag känner min häst bäst och jag vet i magen vad som funkar och inte funkar. Sagt och gjort. Berättade för tränare SB förförra onsdagen om min teori och hon sa kör!! Testade och hästen bytte det bästa hon gjort sen jag började för 1,5-2 år sen.
Sen red jag för MÅ i söndags och berättade teorin för honom och han sa också kör! Bytte bra igen så idag berättade jag för PF och hon sa: låter väldigt märkligt men kör :D
Återigen bytte hon helt okej. P sa att det iallafall 5,5 på tävling hahaha det är fortfarande ett hopp med kruppan men inte så våldsamt. Hurra!

Efter denna uppsats är ni säkert sjuuuukt nyfikna på min teori :p
Det går iallafall ut på att problemet är inte att hon inte är framme för skänkeln och inte heller är problemet att hon inte är undan skänkeln.
Hon tycker inte om att korsa benen för hon tycker inte om att hamna ur balans. Att då flytta henne undan skänkeln innan bytet ger mig 3 huvudproblem 1. hon blir sur 2. jag blir klämmig 3. hon gör något hon tycker är svårt följt av något hon tycker är ännu svårare.

Såååå lösningen är nu att galoppera på fyrkanten i rättvänd galopp. Hitta en grym galopp där hon ligger som på en räls, inte gå iväg, uppe med manken och sen byt till förvänd!
Funkar som sagt inte 100% men det är så sjukt mycket bättre på 3 försök att tränarna är chockade :rofl:
P mumlade idag: vilken häst byter från rättvänd till förvänd på spåret vid väggen hahahaha
Men det är ju kul att ha tvärtom hästen :p

Imorgon blir det bara travjobb och fortsättning på halva steg. Då blir det förhoppningsvis film också.
 
Kul, @Jfrelin! Det låter faktiskt vettigt med tanke på vad du berättat om din häst och att hon inte gillar att få sin balans rubbad. :)
Blev sugen på att återuppta bytesträningen med 02-an, men hon är under igångsättning och har inte börjat trava än (forutom då hon slet sig igår och rejsade järnet i full galopp upp och ner på fältet här.... :o ) så det lär dröja ett tag...

Hur går det med dig @Charlotte1975 ? Så j... tråkigt att bli skadad på årets första träning! :(
Själv ligger jag rätt mörbultad i sängen nu efter att ha blivit nersprungen då jag ledde ut stona och de blev skrämda och drog iväg. Skrullan trampade på mitt ben, men la tack och lov inte hela sin vikt på så jag kom nog lindrigt undan - känns inte som något är brutet. :up:
 
Håll i er har ridit igång fuxen och kan nog snart säga att hon inte är konvelacent längre har börjat hoppa lite smått och tror aldrig galoppen känts så trevlig även om det är lite lätt bakdel ibland pga överskottsenergi. Roliga är att jag faktiskt vågat hoppa henne. Har ju varit lite feg eftersom hon har lätt för att överhoppa och jag med mindåliga balans och som lätt hamnar efter i språnget inte velat dra henne i munnen. Har ju under tiden som hon stått ridit lite andra mer lättvispade hästar och både blivit modigare och fått bättre sits. Hoppas nu på ett 2018 blir hennes år *ta i trä*
 
Sitter här o funderar över hur en "lättvispad" häst är funtad? 1. Sprätter iväg med benen á la Snurre Sprätt så fort man lägger till skänkel? 2. Yr iväg över hinder i 790 o ryttaren hänger bara med? 3. Skuttar iväg framåt i glad takt när man lägger till skänkeln? Många frågor o så himla få svar....:idea::D:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 734
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp