Bukefalos 28 år!

Sv: 07:orna!

Vi hade i torsdags hit en kotknackare på Mirre, efter som han inte har fungerat fullt ut i travet. Och han hittade på fel på höger sida om manken och i vänster bak knä, som typ var helt snett på något vis:confused: Så just nu går han med special "balans" för att stabilisera detta. Utan sko på vänster bak och lite avhuggen på insidan av hoven. Så nu hoppas vi på att han blir bra till utställningen;)
 
Sv: 07:orna!

kl

Körde 30 med min scarlettare, fast han tyckte det skulle gå typ 20 genom första sväng :angel: så då fick vi en gunga där då...men det är en ruggig kille att kunna springa och framför allt...vilja springa....
 
Sv: 07:orna!

Själv är jag helt hjärtekrossad :cry: Min tjej beter sig såå väldans konstigt!?? Hängig, slö och drar sig undan?? Inte alls lika noga med att komma fram när man kommer till hagen, känns fruktansvärt! Hoppas veterinären ringer på måndag så jag får alla provsvaren. :confused:
 
Sv: 07:orna!

Idag är hon lite piggare :) Förmodligen är hon i en rejäl växtperiod och brunst på det, verkar ta en hel del på krafterna. Ingen feber, stått i lite över en vecka nu och vilat. Tog blodprov bla. för borrelia och en koll på de vita och röda blodkroppar ifall hon har en infektion? Träckprov, och en koll på tänderna och även ytlig undersökning.
 
Sv: 07:orna!

Har numera tre 07or. Två blev sent inkörda och går premieloppstider nu.
Den tredje har gått 1.18 i jobb hos sin tidigare tränare, men den tar vi det väldigt lugnt med och vill inte starta den som tvååring. Den får ordentligt med vinterträning och börja starta nästa år i stället.
 
Sv: 07:orna!

..samma här, min ena kan nog gå hur fort somhelst ( och det är väl det som kan bli problem) det gäller att hålla tag i tömmarna på en del...:D

Märren som haft en kotledsstukning och varit borta flera månader i sommar verkar ha farten i sig fortfarande, vi får se om det kan bli premie där också...

Fast det är ju enklare än min ena treåring som är så lat att han knappt har styrfart...dom är såååå jäkla jobbiga...orkar inte sitta o driva hela tiden även på bara motion.
 
Sv: 07:orna!

Tog ni inte prov på erlichia?
Det hade Evve.
Vi missar premien..........
Har börjat tröttna tyävrr.
Kanske skulle sälja henne som avelssto. Kanske finns något intresse.
 
Sv: 07:orna!

Jo det gjorde vi. Inget fel på henne tack och lov! Hon har växt lite nu och brunst på det så det är säkerligen det som tyngt henne? Börjat köra lite lugnt hemma igen och går relativt bra. Struntar i banan nu och kör endast rakbana lite framöver och ser hur det verkar!? Men blir nog tyvärr ingen premie för oss heller?

Men hur är det med din häst Tinafinis? På bättringsvägen? Kör du något?
 
Sv: 07:orna!

Jo hon är på bättringsvägen, men hältan satt i ett tag och det var lite sjusteringar att göra med henne som är gjort nu.
Hon kommer missa premien som vi så hade sett fram emot.
Vi får se hur jag gör med henne. Kanske någon som vill ha en avelshäst i vår.... Hon har ju ok stam o helt ok syskon.
 
Sv: 07:orna!

Men bara för att hon missar premien så är de väl inte kört för henne?? är många som skadar sig och missar premien.. ingen katastrof
 
Sv: 07:orna!

Näe tycker inte jag heller. Har verkligen verkligen sett fram emot det men blir det inget så är inte det hela världen. Min tjej har all tid i världen :laugh: Många år att tävla om hon blir passande för det?? Det är ju också det :grin: Kanske aldrig blir någon travhäst öht!??
 
Sv: 07:orna!

Nej precis.. man vet aldrig.. bara för att min gått premie betyder de inte att hon blir en travhäst för det. Det kanske tar stopp snart? Kommer inte ner mer i tiderna.. det vet man ju aldrig
 
Sv: 07:orna!

Precis, alla är de olika individer, var sak har sin tid. Men ändå jäkligt trist men men...fasen va trist när man tänker på det; tänk om de inte ens kommer till start!? :grin:

Hur tränar ni nu med era, premieklarad eller ej, någon som ska kvala i år eller väntar ni med det till nästa år? Hur ser era träningsscheman ut?

Själv har jag börjat lite lugnt efter vilan på två veckor då hon växt lite. Men nu framöver blir det en hel del intervallträning för våran del innan vinterträningen.
 
Sv: 07:orna!

Jag siktar lite halvseriöst på kval den 19 oktober..

I övermorrn ska vi på utställning och sen i nästa vecka ska vi in till banan och då ska jag låta "vår" kusk testa henne tillsammans med en annan häst och se om hon kan gå kvaltiderna.

Hon har farten, men hon fjantar bort jättemycket va tiden på bortre lång då hon bryter ut och försöker springa ut.. Så jädra tråkigt.. så fort vi sprungit förbi utgången så skärper hon sig och tar i som f**n i sista sväng.

Men men, det är när hon är själv så ska försöka ha nån med jämt i fortsättningen.
 
Sv: 07:orna!

Okej, det går säkert vägen tror jag. De brukar ju bli lite mer "skärpta" när det är någon eller flera andra med.

Min tjej sköter sig fint på banan men har ännu ej förstått det där att springa fort. Därav skippar vi banan nu och endast kör rakbana för att få upp farten. För där går det bättre för varje gång, hon får upp flåset ordentligt och verkar tycka det är kul.

Utställning? Spännande :)
 
Sv: 07:orna!

Igår gick Tuva på banan, hon hade för första gången ett snabbare sällskap. Hon sprang 1640m tyvärr missade kusken att klocka första 600, men sista 1000m gick på 1.52 med två galopper. Kördes i 200m efter mål 1.40 . Hon är lite för rullig så vi ska in nästa vecka igen å då blir det tyngre boots fram, skalpers och även guldskor bak. Så blir hon mindre rullig ska hon gå kval som planerat den 14oktober :)
 
Sv: 07:orna!

Själv harvar vi vidare med rakbana, två ggr/vecka nu. Går skapligt och hon verkar tycka det är skoj. I onsdags var det någon galopp och antar det var för vi lindade benen och det var lite obekvämt för henne? Lindar ni era eller har ni ganascher eller utan??

Men jag kan ej begripa hur tjock hon är :o jösses.
 
Sv: 07:orna!

*kl*
Idag har Aisling, den sista av våra -07: or gått premielopp. Hon var godkänd och gick 31,0.
Därmed har vi fortfarande 100% premieloppade uppfödningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 390
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 692
Senast: Askur2017
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 918
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp