D

dolphinsmile

Hur går det med era? Lite tidigt kanske.. men det är som dom säger det ska börjas i tid.

Min har grimma, kan röras överallt, jag kan ha armarna runt henne så länge jag inte "håller i", kan lyfta alla fyra hovar fast bara en kort stund.. Går inte att hålla i henne ännu dock.. funkar om hon redan står still och jag bara håller i lite löst i grimman men märker hon att det tar emot får hon panik.. Men det ska jag jobba lite på..

Hur långt har ni kommit?
 
Sv: 07:orna!

Hehe, ja nog är det lite tidigt alltid. :)

Min lilla skrålla som föddes på midsommardagen har haft grimma på sig sedan hon var två dagar. Det har aldrig varit något problem med att få på den. Hon lyfter obehindrat på alla hovar och håller upp dem nästan så länge man vill, är även verkad (putsad...) en gång. Skall verkas igen i morgon om jag hinner.
Vi kan ta på henne hur som helst och varsom helst. Faktum är att jag aldrig haft en så social fölunge. Denna verkar gilla folk mer än hon gillar sin mamma...ändå är hon inte överdrivet mycket pysslad med. Men hon har så pass mycket egen vilja att passar det inte så går hon helt sonika bara därifrån...
Leda henne enbart i grimma har jag inte gjort men däremot ett lätt tag i den samtidigt som ett lätt tryck på baken och smackning fört henne framåt några korta steg är gjort ett par gånger.
Jag har ju tyvärr inget bete så de är ute på dagen och inne på natten så det blir ju en del att leda mamma fram och tillbaka över gården och hon får följa med. Vi har så mycket björnar här så jag vågar inte riktigt ha henne ute nattetid...:eek: Man blir ju lite hönsmamma :o:angel:
 
Sv: 07:orna!

Min två kan ledas i grimma + grimskaft. Kan röra dem överallt och lyfta på alla fyra benen utan problem (brukar ta en borste också och knacka lite på undersidan av hoven som en liten hammare ungefär). Mina har också åkt transport mycket i sommar då vi har åkt fram och tillbaka till stuteri för insemination + dräktighetskontroller osv.

Men de går ju med mammorna fortfarande, så mer än så här tycker jag inte behövs just nu. Däremot lär jag fölungarna att spola benen när de står bredvid mamman. Men det brukar inte bli aktuellt förrän på höstkanten när det blir kladdigt i hagarna. Det är dock en stor fördel att lära dem det medan de går med mammorna som är vana vid det. Man slipper bråk om det sedan när de själva är stora och ska lära sig det.
 
Sv: 07:orna!

Här är gnista.. fast bilden är ett par veckor gamla.

P7150039.jpg
 
Sv: 07:orna!

Joppe har haft grimma och grimma runt magen kan bli ledd i grimskaft utan att mamma är med och går. Blir borstad regelbundet och lyfter på fötterna utan att bråka allt för mycket. Har även åkt transport en gång och det gick hur bra som hellst, dock med mamma.
Men nu går mor och son på bete så man får väl se hur det blir när dom kommer hem igen.
 
Sv: 07:orna!

Nu är bäbis verkad igen. Makalöst snäll fölunge....:love: Kliar man bara lite på henne så går "allt" bra...:)
 
Sv: 07:orna!

vår är också sådan! :D

en liten hingstunge är det.. vi har pysslat mycket mindre med honom än vad vi gjorde med hans syrra från förra året, ändå är skillnaden (positiv skillnad) makalös! han hade lite problem med grimman i början, men nu är det inga problem alls. han får inte panik när han känner att man håller fast honom.. jag kan stå och dra honom i grimman åt alla håll och han bryr sig inte :angel: man kan även röra honom överallt, hålla om honom osv.. detta har aldrig varit några problem. jag brukar ligga med fölis ute i hagen, "ligger lite över honom" och klappar och sådär ibland. hovis har även varit här två gånger, det har gått lite sämre.. det är en tuff kille. men det blir väl bättre med tiden. däremot har vi inte börjat leda honom än, men vi har tänkt börja med det nu. lyfta hovar är heller inga problem.

här är några bilder på honom.
Phototaxi2.jpg


leker med kompisen
http://s168.photobucket.com/albums/u163/AkaMulle/Phototaxi/?action=view&current=DSCF8467.jpg

http://s168.photobucket.com/albums/u163/AkaMulle/Phototaxi/?action=view&current=DSCF8219.jpg
http://s168.photobucket.com/albums/u163/AkaMulle/Phototaxi/?action=view&current=DSCF8293.jpg
 
Sv: 07:orna!

Åh, jag vill med ha en fölis nu. Hoppas den i kvar i magen. Blev rätt hårt ridpass idag för damen...

Netted: Är den efter? Rite on line?
 
Sv: 07:orna!

Joppe har haft grimma och grimma runt magen kan bli ledd i grimskaft utan att mamma är med och går. Blir borstad regelbundet och lyfter på fötterna utan att bråka allt för mycket. Har även åkt transport en gång och det gick hur bra som hellst, dock med mamma.
Men nu går mor och son på bete så man får väl se hur det blir när dom kommer hem igen.

Här kommer det en bild oxå
http://i93.photobucket.com/albums/l64/leotina76/joppesoverca15dygn.jpg

http://i93.photobucket.com/albums/l64/leotina76/joppe.jpg
 
Sv: 07:orna!

Fasiken vilka fina fölisar!!
den efter S P cosmos ser ju underbar ut..

Tja våra två har blivit verkade och grimmorna är på sen ett tag tillbaks.
Håller just nu på att försöka leda den äldsta av dom, det går sådär!!!:rofl::rofl:

Vi är ju nybörjare när det gäller avelsbiten och jag är evigt tacksam till Conversation Piece som har varit här och hjälp till då vi var lite sena med hingsten..:bow:

Vet tyvärr inte hur jag skall göra för att få in bilder på dem, men hingsten är väldigt snygg, stoet är söt men inte like korrekt om man säger så..
 
Sv: 07:orna!

du får bli medlem typ i pixbox eller photobucket o förts lägga upp bilderna där om dom inte redan finns ute på internet. Sedan får du göra en länk dit. högerklicka på bilden o skriv i adressen här typ.
 
Sv: 07:orna!

Vi fick hem vår kille igår, han hade varit bortrest med mamma eftersom hon skulle betäckas om.

Innan han åkte kunde vi lyfta hovar, borsta när man själv ville det och leda honom lite (men bara efter mamma).

Tack vare bra folk hos hingsten (Tack Ramona !!!) var han lika duktig när han kom hem + att han går jättebra att leda i grimskaft nu.
Lätt att lasta och när vi kom hem gick han lös ner på rampen på transporten.... Det lustiga var att han backade lungt ner lös, precis som om sett hur de stora hästarna gjorde och lärt sig av dem. :)
 
Sv: 07:orna!

Mitt 3-månadersföl kan ledas i grimskaft, lyftas på hovarna kortare stunder, borsta och ta på över allt på hans kropp.
Han är världens socialaste kille. Han går från flocken när det kommer människor till hagen. (Han har gjort så sen han föddes)

 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: Imnir
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp