Bukefalos 28 år!

-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Min häst skoddes idag. Jag har snösulor på vintern och 4 brodd i varje, då jag rider ut mkt på snö och is. Idag satte jag bara i traktbrodden, eftersom jag dels tänker att snart fryser det på, innan det gör det kanske hon får lite bättre grepp i leran samt att hon i annat fall står på mjukt underlag och då spelar inte brodden någon roll. Tåbrodden sparar jag tills det behövs, jag har satt plugg i hålen tills dess.
Jag väntar till nästa skoning med snösulorna, det är leråker här och ingen snö i sikte. Jag har diskuterat detta mkt med hovis både i år och tidigare och han menar att det är större risk för skador av snösulor i lera än det är utan snösulor i snö. Då med tanke på hovbölder, skit som kommer in under sulan och ger tryck osv.

Dessutom ligger första snön sällan kvar, slasket som blir kräver knappast snösulor och isf får jag väl rida inne den dagen. Hovis sa även att ett tjockt lager hovfett eller vaselin håller borta snön rätt bra tills man hunnit sko nästa vända. Jag provar detta i år. När jag köpte henne var hon nyskodd med sulor och fick ha dem i leran i 1,5 månad här. Kändes inget vidare.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Diskuterade varm. vs kallskoning idag när hovis var ute. Han sa precis som du att det är mer flexibelt med varmskoning eftersom man kan justera mer i med själva skon, tex specialbeslag osv.
Frågan är ju dock hur ofta man egentligen behöver det? På en vanlig normalt fungerande frisk häst alltså. I normalfall sa han att det är en smaksak vad man väljer, för hästen spelar det ingen större roll. Vissa hästar gillar ju inte fräsandet men bryr hästen sig inte så är det skitsamma.
En fördel kan vara att verkningen alltid blir helt plan då du bränner bort ev små ojämnheter. Även en fördel för hovslagaren att rikta varmt järn, men han sade också att röken när man bränner skon mot hoven i sig är cancerogen. Det visste jag inte, och lät ju mindre trevligt...:crazy:
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl*

Igår bestämde jag mig för att hon banne mig skulle skritta lugnt, jag vill ha tillbaka min fina häst nu! :arghh::D

Så jag tog helt enkelt mina inspänningar och satte dom under magen och till bettet! Det blev ett par försök till att kasta sig och smita men då spände jag in lite till :sneaky: och då slutade hon och började SKRITTA! :D

Efter ett tag var det som att det gick upp för henne hur mysigt det är att bli tömkörd när man slappnar av :love: och i slutet slickade hon sig om munnen och man såg i hennes ögon att hon "var tillbaka" i sitt mysiga arbetsamma jag! :)

KUL, men lär bli en hel del skutt i forstättningen ändå! ;) Men nu vet jag ändå att hennes stabila jag finns kvar där under ytan! :p:p
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Oj har inte heller hört att röken är cancerogen! Det var inte så muntert. Är sällan fräset dom reagerar på utan just röken. Det ryker ordentligt och tar oftast ett par skoningar innan dom är helt komfortabla med det.

Jag gillar att ha hästarna tåriktade fram så att de rullar över lättare. Ska prata med hovis om vi kanske ska ga dom tåriktade bak också på Barbie med tanke på knälederna.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag är också rädd för hovbölder och röta om man har snösulor innan de är snö ute. Avvaktar en skoning även om jag längtar efter snön nu.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Diskuterade varm. vs kallskoning idag när hovis var ute. Han sa precis som du att det är mer flexibelt med varmskoning eftersom man kan justera mer i med själva skon, tex specialbeslag osv.
Frågan är ju dock hur ofta man egentligen behöver det? På en vanlig normalt fungerande frisk häst alltså. I normalfall sa han att det är en smaksak vad man väljer, för hästen spelar det ingen större roll. Vissa hästar gillar ju inte fräsandet men bryr hästen sig inte så är det skitsamma.
En fördel kan vara att verkningen alltid blir helt plan då du bränner bort ev små ojämnheter. Även en fördel för hovslagaren att rikta varmt järn, men han sade också att röken när man bränner skon mot hoven i sig är cancerogen. Det visste jag inte, och lät ju mindre trevligt...:crazy:

Verkligen . Ridsport hade ngt inlägg i samma anda du är inne på nu sist. Enligt kontinuerliga sällskapliga frågor till min renommerade hovslagare som stödjer artikelns info i sig så precis som du säger så handlar det främst om att det är lättare för hovslagarkroppen att sko . Problematisk hov så möjligen att du får en tightare tillpassning på millimetern osv . Men som sagt - annars ingen skillnad i för själva hästen /skoningen öht .
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Divis skoddes i tisdag. Inga snösulor nu. Får bli vid nästa skoning. Hon har överrullningsskor fram så då kan man bara ha traktbroddar, annars bryter de benen av sig :D. Bak kör jag alltid bara traktbrodd.

*kl*

Känner mig så uppgiven ang. spöket i hörnet. I lördags när jag red var hon hur bra som helst i hörnet, söndagen med. I måndags var det markarbete i lilla med medryttare, i tisdags vilade hon, i onsdags kunde jag inte rida till hörnet då det var lektion på den volten, igår vilade hon och idag red jag. Gick ner till hörnet innan jag satt upp, gav godis och började rida. Hon var lite spänd men gick förbi på volten i skritt och trav. Bytte till mittvolten ett tag och sen när jag skulle rida in på volten vid hörnet blir hon helt bananas. Backar, tvärnitar, vänder och beter sig som om det är Divanätande djur där. Alltså rädd på riktigt. Suck. Efter mycket övertalning och tjafs så går hon förbi men som en bomb. Sitter av i hörnet och hon står i beredd flyktställning. Är t.o.m rädd när jag går runt och mockar och måste lämna bajs i hörnet.....

I början känns det som om hon är olydig men i slutet känns det som om hon är rädd. What to do? Kan inte sitta och rida i vårat 18x36 ridhus hela vintern.....

Jobbigt att jag drar till Miami nästa lördag, eller inte så jobbigt för mig :p, och medryttaren och min kompis ska rida i 2,5 vecka. Hoppas vädret håller i sig för då kan de rida på utebanan på kvällarna. Sen får jag väl förbjuda dem att rida i hörnet så de inte hamnar i något de inte kan lösa.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Min hovis tycker att man ska ha tåbrodd bak och bara traktbrodd fram. Pga steget alltså, brodd är ju aldrig bra öht med tanke på glidmomentet utan ett nödvändigt ont. Men jag vet inte om jag vågar rida så när jag rider så mkt ute på snö och is. Dom har ju av naturliga skäl mesta vikten fram och halkar dom fram känns det ju livsfarligt att sitta där uppe... Och min som är så yster av sig ibland, vet inte om jag vill sitta där uppe om hon börjar bocka och ha sig, och bara har traktbrodd...

Jobbigt med hörnet :( Är det det enda stället hon är likadan på, eller har hon andra rädslor?
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Och jag resonerar tvärtom och vill absolut bara ha traktbrodd eftersom min är så yster på vintern, skulle jag ha tåbrodd bak så skulle han inte ha några karleder kvar fram, så som han sprätter iväg med bakbenen utan att ha koll på var de landar. Jag broddar dock i själv när det börjar behövas, drar hovslagaren i så får man ju aldrig ur dem :crazy: snösulor skor jag med när behovet finns, sällan i förväg.

Angående skoning så varmskor min hovslagare när det behövs. Då vi hade överrullningsskor fram så varmskoddes han, nu görs där inte eftersom det inte behövs. Hovslagaren gör ett bra jobb oavsett metod.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hans åsikt ang tåbrodd är att bak är det inte samma glidmoment så påverkan blir inte lika stor. Helst tycker han inte man ska ha tåbrodd alls, men jag har inte så bra nerver att jag vågar rida utan i annat än skritt och möjligtvis lugn trav om det är isigt.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Första vinterskoningen med Barbie vågade jag inte sätta i tåbrodd bak eftersom jag var rädd att hon skulle trampa sig. Problemet blev dock att hon inte kunde röra sig vettigt i snön då. Hon behöver verkligen fästet som tåbrodden bak ger när hon skjuter i från. Hon bara gled undan med bak hela tiden och gick såklart och bromsade istället. Så det vara bara att drodda i. Men så är hon också lite lugnare än din jättekuse:p.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag har aldrig varmskott men har inte haft några speciella problem med vare sig det ena eller andra så inte funnits behov av att testa.
Min skoddes igår och jag övervägde att lägga på snösulor men det blev inte så nu vilket jag säkert bittert får ångra om någon vecka. :crazy:

Jag har aldrig haft annat än traktbrodd någon gång och ridit på för fullt hela vintrarna och har enbart vid väldigt få tillfällen upplevt att jag behövt något annat.
Där jag står nu är det dock en rätt brant backe genom skogen som får "svallis" (heter det så? När vattnet fryser underifrån?) och då hade jag önskat tåbrodd för att få bra fäste även uppför.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

No comments needed... :D:D

1456121_10151996130384784_207791820_n.jpg


"Tjuvred" liten sväng igår istället för promenad eller tömkörning. Blir dock inte någon mer gång innan återbesöket nästa måndag. Vet trodde ju dock vid förra besöket att hon borde vara hältfri på 3-4 veckor och att jag kunde börja skritta uppsuttet. Det var fyra veckor sedan tidigare i veckan och hon verkar inte ha fått några men av sin psykosidiotspringtur för tre veckor sen och sen dess har hon rört sig mindre än någonsin under de senaste tre mån.

Jag tog ju hem henne efter ruschen och släppte ut henne hemma och det var ungefär som att hon tog en djup suck och sa äntligen, ställde sig och åt och det är ungefär det hon gjort sen dess. Inte ett hopp, inte ett skutt och en jättetrevlig häst att hantera är hon nu. :love:
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag har skoning igen 3/1 så bara därför kommer vintern att dra igång med buller och bång redan i början av december :crazy:

Ja, det heter svallis. Svall-is alltså ;)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Kl

Elle's lite svullna ben var i går väldigt svullet. Skrittade henne för hand i 40 minuter och lite svullnad gick ner. Tvättade hela benet med Hexocil och tror att jag hittade ett litet sår/skorpa. La ett spritbandage över natten och är nu nervös över hur de ser ut i dag. Hon va fräsch och ingen feber, men jag ser de värsta i alla fall....
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

:(
Jo, hon är känslig. Jag är ju inte långsam med flit, vad ska jag göra?

På åb var hon helt ohalt och på ul såg man knappt någon skada på gaffelbandet! Sen visade vi lite ridning för vet, som inte trodde att det var nåt fel i rygg eller bogar, utan att det var munnen hon har ont i. Tänderna kollades i vintras och nu kollade vi igen. Såg bra ut. Röntgade käkarna på henne, det enda man kunde se var en konstig skugga i käkbenet på ena sidan som ingen förstod. Bilderna skickade till Torbjörn L för second opinion. Jag vet inte vad jag ska tycka?
Red ut i skogen på hack igår, men då var hon så pigg och ville bara springa och blev arg när jag tog i henne med hacket också.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hoppas att han har nån ide, om inte annat att han kan utesluta fel på käken.

Har du provat rida henne på sidepull? Det verkar ju mer likt ett vanligt träns än vad hacket gör.

*kl

Har ridit programridning idag. Gick väl ungefär lika bra som veckan hittills, dvs dålig bjudning, som ett tuggummi hela hästen. Hade inga bra möjligheter att rida fram då hästen hatar paddexbanan och det var den enda vi hade för framridning då folk red program inne. Jag red fram längs en grusväg och då gick hon jättefint, framåt och trevligt och tog fattningarna bra. Så fort vi kom in på paddexbanan strejkade hon och stod emot i hela kroppen. Fick henne knappt i trav utan att gå på med pisken :(
I ridhuset var hon något bättre men inte alls genomriden. Red runt lite innan jag började programmet och stundvis gick hon på bättre men mestadels tuggummikänslan.

Programmet gick väl okej, red rätt vägar, hade inga bokstäver för kort bana så blev väl vad det blev. Men eftersom hon inte bjöd och jag fick jobba med hela kroppen för att få henne framåt, så missade vi ju i ökningarna då hon bara blev springig och inte hade baken med.

Fick ett protokoll med bara siffror. Någon som vet hur man räknar ut poäng och procent av dessa? :o

Feedbacken från domaren blev att hon tyckte jag red alldeles för fort, hon tyckte jag skulle rida sakta trots att bjudningen inte fanns. Jag förstod inte logiken, då jag alltid fått lära mig att framåt kommer först. Min förra tränare (som fö är speciellt duktig på unghästar) sa hela förra året att jag måste få henne att acceptera att gå på framåt i första hand. Sedan när hon går fram, om än det är i övertempo, så kan man börja sakta ner. Min nuvarande tränare säger lite liknande, att man behöver rida henne lite fort i början innan hon har bjudningen självmant. Därför känns det lite bakvänt att börja bromsa (eller rättare sagt inte gasa) innan man känner att hästen fattat vinken att gå framåt?

Förvisso kan jag ju bli alldeles för jagande och är medveten om det, men det är ju för att jag är rädd för att rida för sakta och få följdproblem av det. Jag tycker att folk överlag rider sina hästar för långsamt, så hästen aldrig får en chans att arbeta genom hela kroppen. Kanske gör jag helt fel, men jag inbillar mig att följderna av att rida i övertempo är mindre allvarliga än följderna av undertempo och handbroms i. Rätta mig gärna om jag har fel?
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ååh vilken härlig bild! :love: Hoppas återbesöket ger bara positiva besked!

Marvin: Hon låter som en märr. ;) "Låt mig göra det jag vill, annars blir jag arg!" Nä, skämt å sido. Tråkigt när det är så mycket tjafs...

Charlotte: Hoppas det såg bättre ut idag!

stjarnfrukt: Jag har också alltid hört att det är framåt framför allt. Knepigt...


KL
Idag var pålle som vanligt superpigg. Igår lullade vi runt lite i skogen bara och lyfte på fötterna. Idag tog vi en liten runda på ca 40 min. GLAD häst som var stark som ett odjur och lade sig i handen som en jäkla ångvält... :crazy: Såklart börjades det om med dragkampen. Hon blir så jävla tung och tråkig, helt döv för mina signaler och bara ångar på med spetsade öron... Jag gav helt upp galoppen och gick över på sidvärts i skritt och trav med många halter. Efter typ, vadå, kanske tjugo halter började hon fatta att det inte gick att trycka iväg och takta direkt... På slutet gjorde hon fina halter och var mjuk och fin i traven och väntade faktiskt på signal innan hon drog iväg åt nåt håll. Men SUCK att man ska behöva bråka så mycket vareviga pass. :banghead:

Well, positivt är att det är snö ute nu! Det hade hunnit börja skymma så bilden blev suddig...
IMG_20131110_151126_zps6cd90135.jpg


För att göra ett inlägg i hovslagardebatten så kallskos mina, Queenie fick senast igår kväll framskorna tillknackade. Hovis har slagit in dom så trångt att trakterna vuxit över själva skon, och när jag ringde och ifrågasatte detta fick jag svaret att h*n gjort det med flit så att inte pålle skulle trampa av sig dom... Jag svarade bara att ja men då får hon väl trampa av dom då... :sneaky: Så igår kväll kom h*n hit och tog av, bankade ut dem REJÄLT och satte på dom igen - mycket bättre! Nu behövs snösulor, riktig skoning på schemat i slutet på månaden, då åker det på runt om!
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Tyvärr va hon ännu mer svullen i dag.:meh: Ingen feber, men tyckte inte hon va helt fräsch. Veterinären kommer ut på tisdag. 3 dagars vila och hästen är alldeles nipprig trots att hon går ute som vanligt och promeneras.

Stjarnfrukt-addera alla poäng och dela med maxpoängen så går du procenten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 579
Senast: IngelaH
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 226
Senast: Beritas
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 682
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har efter att ha läst igenom en del trådar här bestämt mig för att försöka skriva ner mina problem som jag har med min...
Svar
12
· Visningar
1 378
Senast: hannibal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp