Bukefalos 28 år!

-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Helt rätt. Jag skulle aldrig tolerera att min häst går trångskodd. Hon har så stora utlägg på skorna att dom hellre riskerar att åka av, speciellt i leran, men hellre det. Hon har bara haft tappsko en gång i sitt liv. Tror det var för att jag och beridaren skulle göra en försäljningsfilm dagen efter, och hon inte hade tänkt bli såld ;)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Tack :)
Om jag räknade rätt så fick jag då 57,93%. Hade en felridning (hon fattade fel galopp i ett hörn så jag tog om från A).
Då har jag iaf nåt att jämföra med nästa helg, men gud så opeppad jag är - har bara lust att gömma mig i skogen ett tag framöver.

Träligt med din häst... men om hon har ett sår på ena bak måste det ju komma därifrån? Min får ju alltid telefonben för minsta lilla, så har hon sår tvättar jag alltid med Hibiscrub (om det inte är nåt öppet färskt såklart) eller om hon är tjock och jag inget hittar så kan jag göra det ibland för säkerhets skull. Hon har aldrig haft feber trots att hon varit tjock, aldrig halt heller så jag brukar rida. Givetvis är jag mer observant men har aldrig märkt nån reaktion och hon är alltid bättre efter ridning.

Du borde ju kunna skritta henne, eller tömköra i skritt tills tisdag. Eller blir hon ohanterlig? Rörelse är ju bra tänkte jag...

Min har varit varm i vänster bak sedan igår. Vid intag har jag märkt skillnad, speciellt igår och lite mindre idag. Efter ridning ingen speciell värme jämfört med höger (tyckte tom det blivit svalare än innan) och ingen reaktion vid ridning heller. Undrar om det är nån tillfällighet eller om det är pga att traktbrodden åkte på i fredags. Vet ej.

Imorgon blir oavsett bara en skrittrunda, jag känner ingen motivation för annat. Tisdag är träning och den vill jag inte hoppa över för sedan är det 4 veckor till nästa gång.
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl*

Är det bara jag som är sugen på att betäcka till våren? O_o:o:p:love:;)

Kommer inte att göra det pga att jag studerar samt att jag vill att Amazing får bevisa att hon håller innan hon för något vidare, MEN ÄNDÅ ! :love:
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag har tvättat hela benet med Hexocil och lagt spritomslag över natten. Sen låtit de lufta över dagen. I går kunde man då se att det hade vätskat sig lite lite runt de pyttelila såret. Vi kollade flera stycken med ficklampa i går och kan inte se att det skulle vara något sticksår.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag skulle gärna ta ett föl till från Elle, och Elle skulle hellre än något få föl igen. Har aldrig sett en så villig häst, och gissar på att det beror på att hon "gjort de" på riktigt tidigare. Men nu har jag bara en häst och den vill jag rida på, så föl får vänta. Skulle jag ta föl skulle jag ha extremt svårt att välja hingst, finns så många som jag gillar nu.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jo då, har funderat mycket på det. Tycker mitt sto har många fördelar som hon kan föra vidare, den enda nackdelen är att hon är korsning, så hon har ju egentligen inte i aveln att göra. Men drömma lite kan man ju göra. ;)

Charlotte, tjatigt att det inte såg bättre ut.

Din häst hade jag inte kunnat låta bli att betäcka!
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Har aldrig funderat på att ta föl. Jag kan inget om vare sig dräktighet eller fölning och fölägande. Sen är ju min rätt skarp så jag vet inte om jag skulle vilja ha en till av henne att uppfostra i egen regi...
Kanske om jag stått på ett ställe med mkt erfarenhet och kunskap, men inte som jag har det nu. Och jag vill inte ha ett fölsto inhyrt i ett stall där folk ränner på tävlingar osv. För hög smittorisk.

Jag är isåfall mer sugen på att köpa en två- eller treårig just inriden ridponny med supergångarter. Men det blir i framtiden, nu vill jag ha min ridbara häst att rida på och inte börja med unghäst. Kan ju tyvärr inte ha två.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Då löser vi det direkt! Jag betäcker Q i vår, och 2018 när den är inriden skickar jag ner den till dig! ;) Nemas problemas!!! :D


Vogue: Vi har funderat läääänge på att betäcka, men frågan är när. Jag vill att hon ska få tävla lite först, och isf blir det ju inget än. Till sommaren ska hon förhoppningsvis ut både på hopp- och dressyrbanorna, plus att jag undersökt att få visa henne för ASRP-domare med lite dispens för att hon egentligen är för gammal för årgångstävlingarna. Så nästa höst hoppas jag kunna visa henne i Sundsvall i samband med fyraårs/kvalitén. :) Har jag riktig tur får jag visa både exteriört, löshoppning och uppsuttet. :)


Kl
Här har vi underbart väder idag! Strålande sol, vindstilla, snö på backen och 3 minus! :love: Nu ska vi ut på tur! :D

Förresten provade jag ju ett HW Rhino plus heavy i 130 på henne, vilket hon typ drunknade i... Så nu har jag beställt ett halstäcke i ett billigare märke i 125 istället. Vi får väl se hur det passar...
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Vad är det för stam på henne?

Jag är svag för gångartskanonerna ;) DGR Metall, FS Champion De Luxe, Veronas Bo-Gi har ju tex endel läckra avkommor jag gärna tagit hand om :angel:
Hittade ett par riktigt fina Metallavkommor för överkomlig summa för ett tag sedan som jag var mkt sugen på. Men jag kan ju inte ha två... En trevlig dam efter CDL hittade jag på hästnet, men 200k är lite över min budget :o
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Barbie kommer ju gå in i avelsboxen när jag är färdig med henne, så hon får vänta en eller två säsonger till:p. Sen har jag förstatjing på en unge och jag vill ha en efter den här hingsten:
580432_197645257059819_1684984409_n.jpg

Wirthsmuhle Delaneys, ren connemara som vinner typ allt och har 9or rakt igenom på gången:love:.

...och en bild till:D
563434_160109877480024_209764822_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

kl

Hoppsan, har ju missat nya tråden!

Vi har varit på tävling igen, om förra tävlingen kändes som ett yttrpytte-steg i rätt riktning så blev det ett rejält fall bakåt nu igen.

59,7% i LA:3 :(

Åh, jag får sådan ångest när det går dåligt! Speciellt när det inte är ens egen häst och den dessutom skall säljas :crazy:.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hon är e. welshponny, u. SWB. :) e. Risegårds Leo (Paddock Camargue - Breccles Minstrel Boy) u. Queen of Heart (Labrador - Bordeaux). Så det är lite både och i stammen. Hon har väl inte den finaste stamtavlan att skylta med, men jag tycker att hon rör sig trevligt (stort plus på galoppen och lite minus på skritten) och hoppar som en kanonkula. :p Temperamentet är verkligen heeeeelt underbart, finns ingenting att klaga på vad gäller skallen på henne! Det kommer bli jätteintressant att höra vad en riktig domare har att säga om henne! :)


KL
Precis hemma från ett UNDERBART ridpass! :love: Om hon var dryg och tråkig igår så var hon raka motsatsen idag! Jag bytte bett till det raka hon gått med förut, kanske var det det som gjorde det, eller så var det nåt annat, men hon var helt suverän idag! :love: Jag tänkte redan från början extra mycket på att hålla min position, framför allt att inte falla fram med händerna (och därefter överlivet) utan att vara stark och sitta emot. Hon försökte dra mig loss ett par gånger i början, men sen blev hon helt fantastisk!

Red bort till travbanan, där brukar hon ju go crazy så jag hade gramanen på, men den hängde helt lös hela passet, hade inte alls behövt den! Massor med övergångar, framför allt halter. Sen sidvärts där vi faktiskt även fick till några helt okej, öhm. Är det sluta det heter när man gör som en skänkelvikning men har hästen ställd i rörelseriktningen? :angel: Åh vad jag är dålig på att hålla isär det där! :p

Jaja. Lite galoppfattningar och avbrott som satt som en smäck, hon låg kvar i form hela hela tiden och lyssnade verkligen kanon! Tillochmed vänstergaloppen var bra idag! Rund och mjuk och hon satte sig fint på rumpan. Det enda jag fick kämpa lite extra med var att skritta och trava helt rakt. ;) När man gjort lite sidvärts så vill hon gärna vara till lags och blir som en slimeboll så fort man hamnar lite snett eller råkar snudda lite mer med nån skänkel.

Sen filmade jag lite också för att visa hur fin banan är! Jag travar av och står i lätt sits, så lite skakigt blev det. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=pd_d9aI4N-w
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Tråkigt när det inte går som man tänkt, men ni har ju haft en lång och bra säsong i övrigt, alla har vi dåliga dagar. :) Förstår att det känns lite jobbigare när det är en saluhäst, men försök att inte tänka på det så. En köpare vet väl förhoppningsvis också att hästar inte är några maskiner som bara gör bättre och bättre procent. Se det som positivt att han faktiskt varit ute och presterat massor med gånger! Sen att det blir ups and downs är väl bara en del av kakan. :)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Wow, vilken snygging. När jag kollade lite snabbt i telefonen tidigare trodde jag de va en PRE.

Gabby_Ossi - Förstår att de känns lite jobbigt med tanke på att han är till salu, och de är så lätt att kolla upp resultaten nu. Men kollar man alla era resultat så har ni ju gjort mkt bra också.

sassiball - Klart man är sugen att betäcka, och jag har några vänner som också är sugna på att ta föl på henne. Ska bli kul att se henne förstfödda som snart blir 4, tror att han kommer ut och tävlar nästa år.

Min porslinshäst ser tyvärr inte bättre ut i dag. Svullnaden som från början bara var runt kotan går nu hela vägen upp till hasen.:crazy: På utsidan av skenbenet är hon jämntjock och på insidan ganska normalt. Såret är pyttepytte och jag skrubbar och pilar men får inte ut något. Känns skönt att vet. kommer i morgon för hon behöver nog lite hjälp med anti. inflammatoriskt. Trodde de skulle bli problem i dag vid skoningen men hon verkade inte ha speciellt ont. Är bara om man trycker direkt på såret som hon lyfter benet och visar missnöje. Vi fick en härlig promenad i solen i dag och hon var lugn och cool.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hahaha, jag trodde också att det var en PRE vid första anblicken. Tänkte att varför ska du sätta en sån hingst på Barbie som är så fin och renrasig ^^

Jag har idag kärat ner mig i denna gobit: http://www.youtube.com/watch?v=v0FHH7vVNTM

Herregud, varför sitter man och rider halvblod :o


*kl

Skrittade ut idag i 45 min, fick stressa som fanken för att hinna från jobbet och ut innan mörkret. Häst jättesur för att jag var stressig, fullt förståeligt men i slutändan är det ju för hennes skull. Slippa se ridhusdammet varje dag trots att jag jobbar till 15 denna vecka.
Gick bra men hon är lite spooky i skymningsmörker. Kastade sig för ett rådjur som flög upp en meter från oss, hade jag inte varit med hade hon inte haft skrittur hem på egen hand... Var svinkallt dessutom, årets första kalla dag med is, fick gå hem sista kilometern för jag höll på att frysa ihjäl. Är glad att traktbrodden var i, och hoppas att piggheten från idag infinner sig på morgondagens träning med...
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Visst är han läcker Delaneys! Finaste maran jag sett:love:

FS Mr Right är ju pappan till Iron Wills fina lilla Storm:).
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Mkt fin. Han är inte så gammal va? Man ser att han har mer gång i sig än vad jag hittat på tuben. Kan ju också vara dagsform, har bara hittat tävlingsfilmer och dom ä ju inte alltid rättvisa. En av dom stör jag mig på att ryttaren står på tå, men en nyare från mars ser riktigt trevlig ut :)

Ja, det ska bli spännande att se den gule växa upp :)

Om jag var sugen på ridponny innan så var det bara dumt att sätta sig här och drömma :banghead:
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja alltså med Delaneys tror jag hade hade varit ännu bättre med en annan ryttare:o. Men precis som du säger så ser man att det finns massor av gång i honom så man får blunda för ryttaren och tänka hur det kunde ha varit..
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Äh skaka av dig och kom igen. Ibland får man bottennapp. Jag avslutade ju säsongen med 2 resultat under 60%. Jävligt tråkigt men ni har ju så bra resultat innan så någon som kollar på TDB kommer förstå att det är en engångshändelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 564
Senast: IngelaH
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 226
Senast: Beritas
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 682
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har efter att ha läst igenom en del trådar här bestämt mig för att försöka skriva ner mina problem som jag har med min...
Svar
12
· Visningar
1 378
Senast: hannibal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp