Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Det är nog rätt tufft för din kuse med allt nytt och dessutom bo ute om natten. Blir lite annat att ha ligghall istället för egen box. Jag hade ärligt talat inte ridit alls förrän hon har kommit mer till ro. I synnerhet med tanke på skadan.
 
@stjarnfrugt Det är nog rätt tufft för din kuse med allt nytt och dessutom bo ute om natten. Blir lite annat att ha ligghall istället för egen box. Jag hade ärligt talat inte ridit alls förrän hon har kommit mer till ro. I synnerhet med tanke på skadan.

Jag har svårt att tro att skritt i 20-30 min förvärrar skadan. Det är mer ett sätt att visa henne omgivningarna och hon är trevligare att sitta på än promenera med, ifall hon skulle börja sprätta omkring.

Hade hon varit i full träning hade det varit en annan sak, då hade jag låtit henne varva ner och vänja sig utan störning från träningen. men detta ser jag mer som ett sätt att umgås.
Nu jobbar jag 7 dagar nästa vecka så då kommer hon inte att ridas varje dag i vilket fall.
 
@Kirre: Jag har fortfarande en Ordo Equester, den är inte såld än.
Min häst är inte särskilt takformad, men heller inte helt platt och Ordon ligger bra på henne. Det var mig den inte passade.

@Gabby_Ossi: Grattis!! :banana:

Vi kom iväg idag, bilen funkade och hästen var inte halt eller svullen över sitt sår.
På framridningen till dressyren var hon rätt så fin, inte wow, men ok. Trångt och väldigt svårt att komma till ridning. På banan blev jag superspänd och hon också. Började plötsligt skjuta in rumpan i galoppen och gick på dubbla spår hela tiden (hon gjorde inte alls så på framridningen), så jag antar att jag gjorde nåt konstigt. Ingen bra känsla alls, blev 57%. :banghead:
I hoppningen kändes hon fin, hittade en bra galopp och letade hinder. Räddade mig på en oxer och petade sedan ner nästa hinder där vi kom rätt. Bytte galopp själv, superduktig!

I terrängen var hon fin på framridningen, sög mot hinder och galopperade på efteråt. Efter start blev hon tjurig och stod emot. Fick inte upp nåt tempo alls och fick inte alls den där härliga terrängkänslan. Massa tidsfel men felfri på hinder.

Sammanfattning: Mäh!
Var jätteledsen när jag kom hem, så trött på att lägga så många timmar och så mycket pengar på att träna och förbereda, och så kan jag ändå inte rida ett godkänt dressyrprogram! :cry:
Har lite kris och undrar om jag borde tävla, eller ens rida överhuvudtaget.
 
@Marvin
Tråkigt att du inte fick till känslan. Tycker att du är lite hård mot dig själv. Det är ju först nu det börjar släppa för er på hemmaplan och träningarna, att få med det in på tävlingsbanan kommer att komma men det tar lite längre tid än hemma.
 
På dina senaste filmer har ni ju gått framåt supermkt. De är alltid en annan sak att få till de på tävling. Jag börjar fundera i samma banor som dig gällande tävling dock, och då har jag aldrig startat min häst.:D Skulle ju premiär ridit en klubbtävling i helgen, men de blev ju inget. Så långt har vi kommit......:laugh:
 
@Kirre: Jag har fortfarande en Ordo Equester, den är inte såld än.
Min häst är inte särskilt takformad, men heller inte helt platt och Ordon ligger bra på henne. Det var mig den inte passade.

@Gabby_Ossi: Grattis!! :banana:

Vi kom iväg idag, bilen funkade och hästen var inte halt eller svullen över sitt sår.
På framridningen till dressyren var hon rätt så fin, inte wow, men ok. Trångt och väldigt svårt att komma till ridning. På banan blev jag superspänd och hon också. Började plötsligt skjuta in rumpan i galoppen och gick på dubbla spår hela tiden (hon gjorde inte alls så på framridningen), så jag antar att jag gjorde nåt konstigt. Ingen bra känsla alls, blev 57%. :banghead:
I hoppningen kändes hon fin, hittade en bra galopp och letade hinder. Räddade mig på en oxer och petade sedan ner nästa hinder där vi kom rätt. Bytte galopp själv, superduktig!

I terrängen var hon fin på framridningen, sög mot hinder och galopperade på efteråt. Efter start blev hon tjurig och stod emot. Fick inte upp nåt tempo alls och fick inte alls den där härliga terrängkänslan. Massa tidsfel men felfri på hinder.

Sammanfattning: Mäh!
Var jätteledsen när jag kom hem, så trött på att lägga så många timmar och så mycket pengar på att träna och förbereda, och så kan jag ändå inte rida ett godkänt dressyrprogram! :cry:
Har lite kris och undrar om jag borde tävla, eller ens rida överhuvudtaget.
Men så känner alla ibland! Hur många gånger har jag inte tänkt att jag ska sluta med hästar eller i alla fall sluta med tävling, man blir så ofta besviken.... sist var jag lite sur på min häst som nästan somnade inne på dressyrbanan så det blev jättejobbigt att rida. Trots det så har jag anmält till 2 tävlingar till... :p
Och på de bilder/filmer du lagt upp och visat så ser man ju verkligen framstegen ni gjort! Tycker du är jätteduktig, visst är väl Häxan din första egna häst? Du har ett krävande yrke och fälttävlan är ju även en krävande sport :)
 
Nu står herrn hemma igen, SÅ SKÖNT! Åker till kliniken för bandagebyte ca var tredje/fjärde dag nu. Stygn och klamrar ska sitta i ca 20 dagar. Han står i minihage ute bredvid sin bästis och ska få börja gå korta promenader/i skrittmaskinen i snigelfart också för att hålla huvudet kontrollerat. Och bästishäst får stanna så att jag kan träna och tävla så länge herrn är konvalecent. Känns bara bra att veta att han är hemma i stallet igen.
 
Idag verkade min häst ha landat lite mer. Gick ihop med övriga flocken då jag kom, såg inte lika vilsen ut. Lite småfjollig och pratig så jag misstänker att det är nån superbrunst på gång dessutom. Men hjälper det henne att bonda med flocken så är det väl nåt man får leva med...

Två andra hästägare var där så vi tog in samtidigt och borstade lite. Sen fick min gå ut igen. Innan jag åkte tittade jag till henne igen och då hade hon fullt upp med att inventera ligghallen, så nu vet jag ju att hon hittar dit och använder den också. Känns bra :)
 
Nu har jag äntligen fått rida ut i det fina vädret. Passade på att ta en galopp över en äng nu när det är så torrt i backen. Underbart var det och min häst var en riktig pärla att rida. Kan vara värmen som gör honom lite mer foglig på öppna ytor. Inte en tendens till att vilja bocka :)
 
Imorgon så ska min röntgas för att se om det är frakturen som gått upp eller om det när någon annan skit. Hon var mer halt igår och jag hade tur och fick tid imorgon (extra turligt är att röntgen kommer till oss så vi slipper åka). Jag är helt inställd på att det är värre än en en simpel hovböld. <suck>
 
@cirkus Hoppas verkligen att det inte är nåt allvarligt med din häst. Ni har verkligen haft nog med otur!

Jag är så glad idag! Har tränat och den förvända galoppen var kalasfin! Fick ett enda litet omslag och det var bara för att jag tappade bort mig när hon tittade till. Åh vad jag hoppas att jag kan hitta denna känslan inne på tävlingsbanan i helgen!!
 
@cirkus Håller tummarna.

Divan var vidrig igår. Ungefär lika lösgjord som en planka. Så går det när man varit på bröllop i helgen och hästen har vilat och ridits ut. Jag har inte suttit på henne sen förra onsdagen.
Premiärred på en av våra utebanor som är väldigt tittig men hon kunde ju bjuda till lite :p
Dessutom var hon riktigt dum att rida dit. Vände, backade och skulle dra hem. Fick hoppa av till slut och leda då det är krondiken på var sida om vägen.
Ska rida där ikväll igen och då blir det gramanen på vägen dit.
 
Tack alla, jag är så löjligt glad för den här placeringen :angel:
Orkar inte skriva om allt så copypaste-ar från tävlingstråden:

Första klassen, LA:3, gick bra förutom att jag glömde vägen lite innan skritten och hästen fick för sig att vi skulle åt andra hållet i sista förvända bågen :angel:, så där blev det 5,5 och 5x2 annars låg vi på 6,5-7 i traven och skritten och 6-6,5 i galoppen. 7 på gångarter och ryttaren och 6,5 på framåtbjudning, lösgjordhet och korrektheten.
Totalt 65,14% vilket är nytt pers för oss i programmet. När vi red det för samma domare senast hade vi 59%. 6a av 8 starter men var ganska tätt mellan plats 3-7.
"Flott häst med jämna gångarter. Blir lite för hög och kort i halsen ffa i galoppen, men du försöker rätta till det."


Andra klassen red vi LA:4 för andra gången. Kändes bra men hade ändå inte vågat hoppas på så bra poäng som vi fick! :) 8 på inridningen, 1a bakdelsvändningen(x2) och avslutningshalten. 7,5 på halvcirklarna, skitten före vändningarna och ökade skritten. 6,5 på andra mellantraven där han blev lite spänd, på volten och förvända i vänstergalopp(x2) där han var lite förböjd i halsen och andra bakdelsvändningen(x2) där han skruvade bak ett steg. 6x2 på andra förvända där vi fick lite tidigt avbrott. Annars var det 7or, även i galoppen där vi haft svårt att komma upp dit! 7 på gångarter, framåtbjudning och korrekthet, 6,5 på lösgjordhet och 7,5 på ryttaren.
Totalt 70,24%, första gången over 70% i LA, räckte till 4e plats av 30 starter och vår första regionala placering! :banana:
"Vacker häst, ganska spänstig, blir ngt hög och kryper ihop i formen ibland. Du hanterar spänning och energi på ett fint sätt. Lycka till! =)"


Jag ser ju fortfarande jättemycket som behöver förbättras, men är ändå så glad att det verkar ha lossnat litegrann nu i alla fall!
 
Ja det är så jävla deppigt att det inte finns.

Jag tror att jag kommer att försöka få henne T-märkt faktiskt. Även om detta är höjden av otur i ett par vändor känns det inte som att hon kommer att kunna bli ridhäst.

Så det troligaste är att jag kör ner henne till Skåne (där mina andra avelsston är) och betäcker henne och gör en ridhäst till mig. Jag kan ta risken att hon har dålig hållbarhet...
 
@cirkus
Jag satt också och höll tummarna, fy tusan vad tråkigt för er. :( Snacka om höjden av otur, hon som börjat komma igång igen. :down:
Ang dålig hållbarhet så är väl ändå inte en olycklig hovbensfraktur nånting som nedärvs?


KL
Dåligt med uppdateringar härifrån, ponny har tagit det lugnt, det har varit mycket med nya jobbet och det är dessutom stenhårda vägar överallt. Tjejen som var här och hälsade på för ett tag sen har varit här flera gånger till och är verkligen jättegullig, försiktig och mjuk med hästarna utan att vara mesig. En sån som hellre skrittar en timme i skogen än att rejsa runt okontrollerat på en bana. Så hon red ut Queenie själv i helgen, de var ute och lallade på drygt en timme och såg lika nöjda ut båda två. :)
Igår var jag ute en lugn sväng med nästan bara skritt. Idag tog vi samma runda fast barbacka. Hårt som sagt men travade och galopperade där det gick, den rundan går lite genom skogen och där är det bra underlag. Väldigt fin ponny idag, väldigt mjuk och trevlig att sitta på, har väldig nytta av dressyrträningen som var på skärtorsdagen fortfarande, enkelt och snabbt sätt att få ponny koncentrerad och fin. Idag bjöd hon på väldigt trevliga galopper, båda två. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 708
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp