07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig otroligt upprörd och bedrövad över hagsituationen framöver. Fick idag ett meddelande ang utevistelsen att hädanefter ska alla hästar stå inne nattetid och ute dagtid. Anledningen är en ny häst som inte kan gå ute dygnet runt. Jag tyckte då att vi vänder på dygnet och har dem inne dagtid och ute nattetid, då kommande vecka ska bli 28-31 grader och ingen direkt blåst enligt prognosen. Dvs förjävligt med tanke på insekter. Jag sade detta på ett fint sätt till tjejen som tar hand om gården under ägarens semester, tyckte inte alls att jag klampade in och domderade utan förklarade bara att detta borde bli bäst för alla. Dvs vi slipper ha galna hästar ute bland bromsar, och om den nya hästen är känslig för bete är det ju bättre att beta nattetid med tanke på fångrisk osv...
Nu är ju inte tjejen ansvarig, utan stallägaren givetvis. Och dom hade väl ikväll bestämt att det ska fastslås rutiner som gäller alla, och det är inne nattetid och ute dagtid. Och vill man ha inne hästen på dagen en stund får man lösa det själv. SUCK. Jag blev så jävla galen när jag läste meddelandet, men tänkte att detta får jag ta imorgon per telefon med stallägaren. Men jag fattar inte hur man riktigt tänker?! Vi står inför den värsta värmeböljan hittills och nu ska hästarna stå ute dagtid!? Min häst har givetvis en hage utan skugga dessutom.

Blir så jävla less. Jag åker 6 mil per dag tor för att rida 30 min på en häst som gärna får gå ute dygnet runt och vara trött så att hon håller sig i skinnet när vi ska ta det piano på rakt spår dvs inte harva på banan för att hon är galen. Nu ska jag ha henne inne nattetid trots att det är vettigast väder ute då, samt om jag ska ha henne inne dagtid får jag fixa det själv dvs åka 6 mil tor 2 ggr/dag dvs 12 mil per dag för att det är fastlaget att rutinerna för utetider ska följas. Suck suck suck suck suck. Det kommer ju alltså inte att ske, jag har faktiskt ett arbete att sköta och så vitt jag vet ingår det inte mitt jobb att åka bil fram och tillbaka till stallet hela dagarna. Så hon kommer ju då att få gå ute och stekas och vara galen pga bromsar, eller stå inne större delen av dygnet. Pga nån jävla fjantregel. Ursäkta uttrycket.
Och det gynnar ju knappast min igångsättning av henne, då hon kommer vara allt annat än trött att rida om hon ska stå inne 21-08 och sedan några timmar på dagen :mad:

Och 4 veckor kvar är det till flytten. Inte f-n ställer jag ju henne i nåt annat stall under den tiden, för att flytta henne igen till norr sedan. Nån måtta får det vara på cirkusen.
Det är bara att hoppas att vädret slår om.

Hoppas verkligen att detta inte kan stämma. Ska ringa stallägaren imorgon och fråga hurfan dom tänker, om dom öht har tittat på väderprognoserna. Finns ju inget vett och sans i det här.
 
Nåt roligt här just nu är iaf att jag fick tag på ett svart Blenheim-träns från Hööks REA. Fanns i en butik 10 mil bort då det var slut på alla andra ställen där jag har nån anknytning. 249 kr och det passade, åtminstone på stallgången. Ingen klumpig pull-back utan vanlig knäppning och såg dessutom ut att ha plats för öronen. Hoppas nu det fungerar tills jag vet om min häst blir tävlingsbar, då får hon ett "riktigt" träns.

Detta är ju lackad nosgrimma och pannband. Hur ska man sköta det?

Så, nu har alltså jag som hatar att leta efter träns, 4 stl träns på hängare i sadelkammaren. Varav två är nya och två består av hopplockade reservdelar, sedan har jag en hel säck med "reservdelar" som antagligen kan plockas ihop till ett par träns till :angel: Tur man ska flytta snart så man kan slänga lite grejer. Är så jäkla trött på att ha saker som tar plats. Nya dressyrtränset kan jag sälja på Tradera, då det ändå inte passar varken nosgrimman eller nackstycket. Ett av pullartränsen är lite väl tajt i nosen så det kan jag skänka bort till bättre behövande.
 
fattar inget öht ang @stjarnfrugt s reportage att stallägaren är på semester och tydligen under tiden råder djungels lag i fråga om vad som ska gälla osv och stallägaren på distans har ngn sorts kommentar i sammanhanget på distans när tydligen folk hör av sig osv?
fattar inte som sagt. men det låter rörigt deluxe öht.....

förstår öht inte varför inte rutiner sitter och direkt ngn stallägare är borta ngn vecka blir det ngn intern grej vem som bestämmer i stallet öht? låter som det inte finns rutiner eller ngn som verkligen bestämmer eller är närvarande öht i fråga om detta om det hoppar igång direkt om stallägaren är borta ngra veck0r? tråkig läsning:(
 
Senast ändrad:
@mackan Bristande kommunikation helt enkelt. Vi är några inhyrda som inte stått här speciellt länge nån av oss och normalt sett är det stallägarens om sköter allt, vi tar bara stallet när denne är borta. Så vi är faktiskt inte inkörda i hur det brukar vara, då ingen varit här på en semester förr. Utom den som tittar till gården nu då.
Vi har rett ut detta per telefon nu, och även om jag inte är helt nöjd så får jag finna mig i hur det är och att jag ändå bara har 4 veckor kvar här så det är ingen anledning att tjafsa.

Saken var den att infon som gavs när ägaren åkte ang utevistelsen var "ni kan ju prata ihop er och är alla överens om nattlig utevistelse så ha dom ute nån natt om det är sånt väder". Detta var då innan värmeböljan bröt ut, och därförinnan kördes det vanliga dvs ut vid 7-9 och in vid 22-24. Vilket jag tycker är helt okej när det varit den skitsommar vi hade tills för ett par veckor sedan. Men det talades även ett tag om sommarbete som fanns att hyra en bit bort, men det blev inte aktuellt då det var för få intresserade. Men i min (antagligen jättedumma) logik så betyder det att om det kan vara okej med sommarbete så är det okej att ha ute dygnet runt när väder tillåter.

Vad som hände var att vädret slog om och blev helvetiskt varmt, och bromsinvasionen var ett faktum. Min häst har sprungit gatlopp dagtid pga detta. Övriga har varit måttligt irriterade så det är väl individuellt. Men eftersom jag (antagligen skittrög) fått infon om att det är okej att ha ute på natten så gjorde vi så som vi gjort några dagar innan ägaren åkte på semester - dvs tog in hästarna de värsta timmarna och hade dem ute natten sedan. De gick även ut enstaka nätter när ägaren var hemma och det var helt okej. Vi hörde alltså ihop oss varje dag om hur vi skulle göra, och alla tyckte det var en jättebra ide att göra som vi gjort, även den som sköter gården. Jag tycker inte alls att jag varit drivande i detta utan att alla varit väldigt överens.

Men nu tycker ägaren att vi haft dem ute för ofta, och vill inte ha det så utan att vanliga rutinerna följs. Visst kan de gå ute ibland, men inte för jämnan. Jag vet inte om jag liksom nu fått "skulden" för detta eller hur det ligger till, då det är min häst som är hysterisk över bromsarna. Men ägaren tyckte att "det är bara din häst som är galen på bromsarna, och mina hästar tycker inte om myggen på natten så det blir ju hugget som stucket då vilka som får lida och då vill jag att vi följer stallets rutiner". Jag poängterade bara att det är helt okej för mig att vi gör som stallägaren tycker, men att jag faktiskt inte tyckte att vi gjort nåt fel utifrån den infon vi fått och att alla varit överens. Och må hända att bara är min häst som är galen, och jag tycker inte om att ha henne kutandes i hagen när hon precis blivit behandlad i lederna. Men det är som det är. Jag kan inte ta obetald semester i 4 veckor för att vakta min häst. Och jag kan inte ha henne inne dygnet runt. så nu får hon gå ute med flugtäcke + huva + att flugmedel sprayas på av den som släpper ut. Och så får jag tänka på nåt annat och låtsas som att det regnar när det är runt 30 grader, vindstilla och hon antagligen löper amok. Jag får hoppas att värmen inte håller i sig, sedan flyttar vi 100 mil norrut och detta problem försvinner automatiskt.
 
Jag försöker göra oss klara för MSV C i höst. Det går ganska bra. Divan känns fin men jag har stora problem med höger öppnan.
Den är svajig som sjutton och dessutom får jag inte till vä bog och hon lägger huvudet på sne.
Jag vet att det är för att hon inte riktigt är på höger hjälpen men jag får inte till det hur jag än gör..... Gaaaaaaaaaah
Ska försöka få till en träning nästa vecka. Har ändå på mig till 10/8 att lösa det :D
Enkla bytena är iallafall okej och hon accepterar att gå från galopp till skritt :p
 
Började helt OK med 6-6,5 och en 7a i traven. 5 och 6 på bakdelsvändningarna, sedan 4 på ökade skritten med kommentar "rör sig ojämnt". Mellangaloppen fick han en fluga på halsen och började ruska på sig så fick 4,5 på den, resten av galoppen mellan 5 och 6 och sedan var det sista linjen vi fick 5 på ryggningen, 5,5 på galoppen med kommentar "rakt, står emot" och 4 på halten eftersom jag rättade den.

Hade legat på 57% bara i programmet, sedan fick vi bara 5 och 5,5 på allmänna intrycket.
5 på gångarter ("Visade tyvärr ej ren skritt + matta ökningar"). 5,5 på framåtbjudning, 5 på lösgjordhet, 5,5 på ryttaren och 5,5 på korrektheten ("Trevligt framåttänk i hästen och håller ett ganska stadigt friskt grundtempo men det går lite för fort och obalanserat/orytmiskt. Stäm av oftare och rama in bättre")

Visst, håller med i mycket av det domaren kommenterar, men inte allt, men för den här klassen tyckte jag också det var omotiverat låga poäng. Eller så har alla andra domare jag någonsin ridit för varit för snälla, tycker han gick bättre här än tidigare i år när vi red samma program på 63,6%. Bättre än när vi hade dryga 67% också för den delen.
 
Vi red även MsvC:1 61,4%


och MsvC:2 60,1%


(Inte samma domare)

I stort är jag ändå jättenöjd med honom, han har varit så himla enkel att ha med sig och uppstallad osv, hur cool som helst och har skött sig jättebra inne på banan också utifrån där vi är idag även om resultaten inte blev så fantastiska. :love:
 
Var är @Undret ? Var längesedan man hörde något

Jag är här, men jag har jobbat väldigt mycket och lever i mobil samt internetexil när jag jobbar (vilket är en effektiv detoxkur från diverse tidskrävande forumsidor som man annars hamnar på :angel: ).

Det är bra med herrn i alla fall, såret har läkt ihop helt och han går fullt (vilket i hans fall är 4-5 dagar i veckan nu när det är så varmt, han tar det här vädret ganska dåligt om han inte får vila lite oftare). Kroppen har kommit ikapp honom under vilan och han rör sig bättre, hänger ihop mer och är finare än någonsin faktiskt. Han börjat hoppa lite småhinder och tänkte rida ett par debutantstarter i september om han uppför sig på terrängbanorna på träning. Börjat leka lite med samlingen på töm också och fick till ett par rätt käcka tramp häromdagen, gillade särskilt traven han fick när han gick framåt igen. Han är balanserad på ett helt annat sätt än innan skadan, även om det hade börjat lossna för honom då. Och mentalt är han underbar just nu, men det är ju hans "sommarjag" - det blir värre när kylan slår till igen i höst :meh:

Den andra gjorde jag ett par starter på med rätt bra resultat och sedan fick han vända hemåt till mamma igen, så de håller på att rida ihop sig nu.
 
Började helt OK med 6-6,5 och en 7a i traven. 5 och 6 på bakdelsvändningarna, sedan 4 på ökade skritten med kommentar "rör sig ojämnt". Mellangaloppen fick han en fluga på halsen och började ruska på sig så fick 4,5 på den, resten av galoppen mellan 5 och 6 och sedan var det sista linjen vi fick 5 på ryggningen, 5,5 på galoppen med kommentar "rakt, står emot" och 4 på halten eftersom jag rättade den.

Hade legat på 57% bara i programmet, sedan fick vi bara 5 och 5,5 på allmänna intrycket.
5 på gångarter ("Visade tyvärr ej ren skritt + matta ökningar"). 5,5 på framåtbjudning, 5 på lösgjordhet, 5,5 på ryttaren och 5,5 på korrektheten ("Trevligt framåttänk i hästen och håller ett ganska stadigt friskt grundtempo men det går lite för fort och obalanserat/orytmiskt. Stäm av oftare och rama in bättre")

Visst, håller med i mycket av det domaren kommenterar, men inte allt, men för den här klassen tyckte jag också det var omotiverat låga poäng. Eller så har alla andra domare jag någonsin ridit för varit för snälla, tycker han gick bättre här än tidigare i år när vi red samma program på 63,6%. Bättre än när vi hade dryga 67% också för den delen.

Låg domaren lågt i klassen? Jag tycker det var onödigt låga poäng. 4,5 för att hästen ruskar på huvudet? Känns inte rimligt.

Kul att han skött sig så bra iallafall!
 
Jag försöker göra oss klara för MSV C i höst. Det går ganska bra. Divan känns fin men jag har stora problem med höger öppnan.
Den är svajig som sjutton och dessutom får jag inte till vä bog och hon lägger huvudet på sne.
Jag vet att det är för att hon inte riktigt är på höger hjälpen men jag får inte till det hur jag än gör..... Gaaaaaaaaaah
Ska försöka få till en träning nästa vecka. Har ändå på mig till 10/8 att lösa det :D
Enkla bytena är iallafall okej och hon accepterar att gå från galopp till skritt :p
Hmm...det är inte så att du behöver kicka på vänster lite mer med skänkeln längre fram då och rätta in bogen lite mer på spåret? Min Svarta gör så i höger varv fast hon numera inte lägger huvudet på sned men det är vänster bak som inte driver på och då blir höger öppna svajig o hon skjuter ut vänster bog.
 
@Novali01 ja det är både så att hon inte är undan för hö skänkel eller uppe på ytter ordentligt. Grejen är att hon känns igenom på hjälpen i alla andra rörelser, hyfsat iallafall :D, men så fort jag gör öppnan.....
Red i ridhuset idag och då hade jag lite mer hjälp av väggen och då blev det bättre, efter en diskussion om man ska böja sig runt höger skänkel eller inte :p
 
I helgen lyckades vi prestera ett nytt bottenrekord, 55% i LA:4...

Titta man på benen är han inte oren i skritten, tittar man på huvudet så är han lite omotiverat tjafsig med huvudet/munnen rakt genom programmet. Hon har bedömt honom som oren o då ska det visa sig där nere rakt igenom har jag nyligen fått lära mig när jag var domarsekreterare på en tävling. Jag tycker hon gjorde en felbedömning av skritten men kanske du ska fundera över varför han är så ostadig i huvudet?
 
@Gabby_Ossi Jag kan iaf inte se ngn orenhet i skritten. Ett steg innan första bakdelsvänding tar han ut sig för mycket men det är väl det enda. Väldigt låga poäng, men det är bara att skaka av sig!

@Jfrelin Har inte en tvekan alls om att ni är klara för MsvC! Att hon är sämre i ena öppnan kan ju vara så enkelt som att hon är svagare där och bara behöver stärkas mer:).

Har ridit ett pass på stora banan ikväll. Hade som mål att bara lösgöra eftersom jag känner att lösgjordheten den senaste tiden har en del att önska... Målet lyckades och hon kändes jättefin. Dessvärre så märks bytesträningens nackdelar nu. När jag samlar galoppen väntar hon på byteshjälper och lägger jag ben på byter hon. Gjorde flera rena byten-men det var liksom inte riktigt meningen:p. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänk nu bara. Ska vi köra på med bytena och acceptera att lösgjordheten för ett tag blir sämre eller ska jag ta tag i den ordentligt-för att då bytena blir lättare?

Har ytterligare ett probem som blivit än mer uppenbart med bytesträningen-det är att hon är på dubba spår i galoppen. Rider mycket öppna i galoppen och även förvänd sluta för att få henne rakare. Det funkar ju när jag väl galopperar. Men även fattningarna är på dubbla spår. Nån som har nåt käckt tips kring det:)?
 
Riktigt bottennapp idag så språkvårdare undanbedes läsa nedanstående...

Hade tröttnat på stenhårda grusvägen jag brukar rida, och även på att harva på ridbanan som sagt. Jag har fått en vägbeskrivning till ett ställe med mkt bra skogsvägar, men jag har undvikit att rida åt det hållet dels pga lång skrittstäcka på asfalt och dels pga att hon två av tre gånger flippat ur där man ska gå förbi en hästhage med väldigt översociala hästar som gärna galopperar och skriker efter en. Det är taggtråd på ena sidan dikeskanten och där har vi givetvis varit ner ett par ggr och tjafsat.
Men det var 25 grader idag och min häst verkade lugn, och jag tänkte att jag kan inte rida henne på hårda underlag hela tiden om jag vill slippa få tillbaka ledproblemen. Så vi satte kurs mot skogsvägarna, då hon gått klockrent att rida ut senaste dagarna. Ridbanan harvades när vi red iväg så vi red inte där innan, men man måste ändå skritta frma rätt långt så jag tyckte att det var lugnt.

Började fint när vi skulle ut från gården. En av de andra hästarna har bytt hage och går längs med vägen och travade jämsides och skrek efter oss. den hästen är så jävla jobbig för den tål inte att nån annan häst går iväg nånsin. Men min skötte sig rätt bra, spände till men inget mer med det och brydde sig inte när han skrek efter oss en bra bit.
Jag kände att hon började ladda upp efter vägen men eftersom det var asfalt och vägrenen var smal vågade jag inte trava ifall hon skulle trampa snett. Vi hade inte långt kvar till skogsvägen ändå så jag tänkte att jag travar henne så fort vi kommer dit så att hon landar. sagt och gjort, kom fram i trav direkt inne på vägen och min häst gick i en fantastisk körhäst-trav och jag fick anstränga mig för att rida lätt i takt...

Sen kom besvikelsen. Vägen tog slut efter 100m och vi kom in på en gård. Jag trodde jag missat nån stig som skulle leda vidare men hittade ingenting mer än snår, stenar och en jävla massa mygg och flugor. Dessutom håll min häst på att gå omkull i skogen eftersom hon är en klant. Jag red ut på vägen igen och tänkte att jag travar henne några varv fram och tillbaka så att hon får landa lite. Men snarare tvärtom, hon blev värre av alla avbrott. Givetvis hade en av hästarna i hagen vi passerat gjort sig till känna och stod vid avtagsvägen och skrek hela tiden. Min blev knappast lugnare. Det var kopiösa mängder flugor och givetvis fick jag en i ögat... kul att rida min galna häst i passage och nån sorts femtaktig galopp och försöka hålla henne framåt så att hon inte kunde börja studsa... till slut var jag så arg att jag blev gråtfärdig. Jag blir så JÄVLA LESS på att det aldrig går att få till nån vettig ridning :banghead:
Givetvis har jag förstått vägbeskrivningen helt fel för det gick verkligen inte att hitta vidare från den där korta vägen. Jag kunde heller inte gå ut på asfalten för min häst började konstra så fort hon kom i närheten av korsningen och var tvungen att skritta. Till slut fick jag gå in i skogen och medan hon hade fullt upp att hålla reda på benen, kunde jag fiska upp telefonen och ringa till en i stallet som fick komma och möta oss eftersom jag insåg att jag inte kommer att kunna ta oss hem längs bilvägen utan en katastof.

Sagt och gjort. När jag kom ut på vägen började hästfan att studsa baklänges och ner i dikena. Jag fick ropa till stallkompisen att komma och ta henne för hon blir lugn så fort nån går bredvid. Givetvis stod hästjäveln i hagen längs med vägen och tjorvade där och gjorde min ännu värre. Sedan fick vi gå hem med ledare hela vägen hem, och då sköter hon sig minsann. Inga problem med gräsklippare, fyrhjulingar, bilar med släp... nej, men hästar i en hage då jävlar tiltar det i skallen. Hästfan :mad:

Väl hemma fick jag rida en stund på banan för att lugna ner henne. Och det var då inga problem med bjudningen. Däremot tycker jag inte om att hon trycker in baken mot innerskänkeln på böjt spår, mest i höger varv men dock i båda. Jag tänker givetvis att hon är sned nånstans och att vi ska få följdproblem med nåt nytt. Så att jag får börja om den den här stans igångsättningen för jämnan :mad:
Detta kände jag även då jag satte igång henne för hasen. Men veterinären har ju tittat på henne i lina sedan dess och tycker inte hon är halt, bara svag mak pga all konvalescens. Så jag hoppas att det hör ihop med det.

Så ja, just nu är hon gratis igen. Jag är så trött på detta...
 
@Fiorano hon är svagare i hö bak så det är ju därför öppnan blir svår. Det är bara styrka och träning som hjälper men man blir ju galen. Öppna är inte ens speciellt svårt så det irriterar att den inte funkar. Slutorna går bra fast de är lite raka.

Ang. dubbla spår så är det bara träna och träna. Flytta bogen efter bakbenen konstant tills hon blir rak igen. Om du fattar för ytter så testa att fatta för inner. Fattningarna brukar bli rakare då. Jag skulle rida mycket förvänd tills hon inte går och tjuvväntar på bytet. Mycket innerskänkel i den förvända och var noga med dina höfter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 229
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp