07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tusen tack alla för himla intressant läsning om byten!

Jag ha ridit ett pass nu på morgonen och är helt död i min mage. Fick jobba en hel del med sitsen på träningen och jag kämpar på med det nu men hjälp va jobbigt.! Hästen känns så mycket bättre när jag inte hamnar i ett läge där jag lutar mig bakåt och spjärnar...:angel:
 
Blev ingen ridning idag. Hade inte regnat som prognosen sagt, och ridbanan var lika stenhård som innan. Eftersom dom stod inne inatt och min häst inte var speciellt uttröttad pga nattutevistelse hade jag heller ingen lust att rida ut henne ett helt pass för första gången, eller harva på ridbanan en dag till.
Nu har jag sagt till att jag vill ha henne ute inatt och att hon inte behöver komma in och "vila sig" imorgon förmiddag. Är rätt skönt här nu med tanke på insekterna och jag ser inget vits med att övriga ska ta in sina hästar dagtid då (är ingen av dem som rider sina hästar så att de behöver vila upp sig). Så jag slipper gärna ha henne inne i onödan så kanske hon går att rida ut imorgon istället. Får bara hoppas att hon inte står inne imorgon em då jag kommer, isf vet jag inte riktigt hur tydlig man ska behöva vara :crazy:

Inatt stod alla 5 hästar inne pga av en hade en lös sko (!) och hovslagaren skulle komma idag på em. Helt obegripligt tycker jag att alla skulle vara inne, när det hade räckt att den aktuella hästen stått inne tillsammans med sin hagkompis. De två stod ändå inne hela dagen idag fram till hovslagaren kom vid 16, och de övriga gick ut på morgonen utan problem.

Nu har jag fått gnälla av mig lite :o
 
Senast ändrad:
Blev ingen ridning idag. Hade inte regnat som prognosen sagt, och ridbanan var lika stenhård som innan. Eftersom dom stod inne inatt och min häst inte var speciellt uttröttad pga nattutevistelse hade jag heller ingen lust att rida ut henne ett helt pass för första gången, eller harva på ridbanan en dag till.
Nu har jag sagt till att jag vill ha henne ute inatt och att hon inte behöver komma in och "vila sig" imorgon förmiddag. Är rätt skönt här nu med tanke på insekterna och jag ser inget vits med att övriga ska ta in sina hästar dagtid då (är ingen av dem som rider sina hästar så att de behöver vila upp sig). Så jag slipper gärna ha henne inne i onödan så kanske hon går att rida ut imorgon istället. Får bara hoppas att hon inte står inne imorgon em då jag kommer, isf vet jag inte riktigt hur tydlig man ska behöva vara :crazy:

Inatt stod alla 5 hästar inne pga av en hade en lös sko (!) och hovslagaren skulle komma idag på em. Helt obegripligt tycker jag att alla skulle vara inne, när det hade räckt att den aktuella hästen stått inne tillsammans med sin hagkompis. De två stod ändå inne hela dagen idag fram till hovslagaren kom vid 16, och de övriga gick ut på morgonen utan problem.

Nu har jag fått gnälla av mig lite :o
låter mer som ett konstigt stall öht ... jag hade dock bortsett från det aldrig beordrat några i stallet att min häst skulle vara ute till varje pris även om andra i stallet tar in sina osv..... ? låter som bäddat för problem, oro och skador? :(
 
Det är rörigt för att stallägaren är bortrest, i annat fall sköter denne allt praktiskt efter eget sunt förnuft och det fungerar mkt bra av vad jag sett. Det blir som det blir när vi inackorderingar + stallägarens hästvakt ska komma överens och sköta allt i nåt form av kollektiv.
Givetvis lämnas ingen häst ensam ute, vilket gör då att om några ska tas in tas ju alla in osv. Vi har ju haft alla ute nattetid och inne dagtid pga den enorma bromsinvasionen, men det verkar då ha blivit nån rutin för vissa i stallet att om hästarna ska vara ute nattetid så måste de per automatik in dagtid. Vilket jag inte alls tycker är nödvändigt ifall insektsläget inte kräver det. Då tycker jag att de kan vara ute dygnet runt, då vi har hagar och bete som lämpar sig för att alla hästar som i dagsläget är inhyrda klarar av att gå så.
Som sagt så är det bara min häst som rids så det är inte nån anledning att ta in hästarna för att de ska vara utvilade inför träning, hade så varit fallet hade jag mkt väl förstådd att folk ville ha dem inne några timmar per dygn.

Men som sagt, detta är saker som antagligen kommer att rätta tills sig när stallägaren är tillbaka från sin semester.
 
Jag fick till ett perfekt upplägg idag :) Hästarna hade gått ute hela natten och när jag kom till stallet på em stod pålle och halvsov vid grinden.
Jag skrittade fram på banan och joggade några varv i trav innan jag gick ut, det hade regnat och var helt okej på banan. Red ut en helt ny väg eftersom jag inte ville gå längs asfalten i skritt, så jag ville ha henne lite uppvärmd innan samt checka av att hon var lydig på hjälperna eftersom hon brukar tagga igång ute. Hon var spänd och exalterad av att få komma ut, men eftersom jag numera får rida framåt var det inga problem. Det blev lite mer trav än jag hade tänkt, men jag hade å andra sidan en häst som gick framåt på ett trevligt vis efter att den första spänningen släppt. På vägen tillbaka gick hon i en väldigt trevlig och avspänd låg form i trav och vi kunde tom skritta av på lång tygel förbi en gårdsplan med gapande hundar och hästar ute :)

Känns riktigt skönt att ha kommit iväg ut nu, hon är alltid lite besvärlig första turerna efter ett långt uppehåll, men det går över. Det är så skönt nu när jag kan trava på framåt när hon är pigg, det är att hålla tillbaka henne som är värst då hon börjar konstra och gå baklänges eller studsa. Jag tänker att det måste ju vara bättre att man travar lite mer än rekommendationerna så länge det är kontrollerat och rakt fram, jämfört med att harva runt på ridbanan varje dag eller ha en häst som hoppar kråka ute.
Jag får väl lägga in fler vilodagar, och skritta mer de dagar som blir på ridbanan, så kanske man inte travar för mkt på henne nu i början.
 
Har nu klippt ihop lite film från träningen från förra veckan. I morgon åker vi och tränar igen men då på annan plats och för annan insrtuktör. Just för miljö bytes skull. Är jätte nöjd med träningen och det var verkligen en super nyttig övning.

 
@Anyo verkligen jättefin häst du har!
Jag är inte så förtjust i First Wish avkommor annars, då jag känner och har sett flera stycken, men din är verkligen jättefin! Sättet den rids på är dessutom otroligt trevligt att se :)
 
@stjarnfrugt jätte roligt att höra :)

@mackan hon är eg inte "min" utan min mosters häst men jag ser alla som mina bäbisar ändå xD hon är jätte fin att se på men det är mycket arbete bakom detta . Vi har tragglat länge med henne men hon blir bättre och bättre :) känns mycket roligare att rida nu än för några år sedan . Och tack för kommentaren om ridningen stärker verkligen självförtroendet :)
 
Skulle ridit en sväng idag men hittade henne med ett sår strax nedanför armbågen på det kvarvarande benet att vara något med. :grin:

Svullet runt om, en ganska tjock flärp på 5*2cm ungefär. Såg inte ut att gå djupare och hon var tämligen oberörd vid tvätt. Vi tog en promenad istället så jag kunde checka ev ovilja till rörelse men var inget större att notera vare sig i skritt eller trav så jag känner mig ganska lugn. Kommer väl ta några dagar tills svullnad lagt sig och ett tag för det att läka men inget som ska hindra i ridning när vi väl ska rida ordentligt igen efter min semester.
Smörjde ordentligt runt med både ultrashield och skillingarydsalva för att hålla flugorna borta, svårt att lägga om det där.

Får man "skryta" lite med att lillskits pappa Hip Hop vann hingstpriset för hopp i Falsterbo. Efter flera år med Cardento som överlägsen fadershingst. Kul tycker jag iaf. :D
 
Nyss hemkommen från Lanzelots första P&J. Felfritt i 60cm och en rivning i 70cm. Jag är väldigt nöjd med både häst och ryttare.
Lanzelot tyckte att det var jättekul att vara på "tävling" och A har gjort en del förbättringar med sin sits och blick, men det finns en hel del att jobba med. Jag ska prata med tränaren om detta. (Nej, A har inget att emot det. ;) )

Bifogar filmer. Det är A´s systerdotter som filmar med mobilkamera.


 
Min häst skötte sig lika bra idag om inte bättre. Ett grodhopp men i övrigt mindre spänd. Skrittade dessutom bara fram på banan, vill undvika trav där i onödan. Är nog en bra grej att skritta fram henne hemma, vi är ännu inte rikgit där att vi kan gå avspänt på lång tygel i en kvart ute...

Så har jag nu nästa bekymmer - ögat. Hon har varit lite rinnig i vänster öga, antagligen pga blåst, insekter osv. Jag vill minnas att det varit så tidigare somrar också. Men nu ser jag att det nedre ögonlocket lite hänger mer än på höger, så ögonvrån är mer blottad och liksom "djupare" där. Märkligt :crazy: Det kan hända att hon haft så men att jag inte tänkt på det förrän det märks att det är mer rinnigt där. Hon verkar inte ha ont, är inte svullen och man får röra där utan större problem. Spolade ur med koksalt idag för att få ut lite gegga från ögat och det var inga bekymmer. Ser inget som sitter där heller.
Men är det normalt att dom har ett öga som är sånt?

Jag ska ändå ha ut veterinären för tandkoll så jag ska be henne titta på ögat också för säkerhets skull, men givetvis jobbar jag natt nu och kan inte ringa på telefontiden. Fick inget svar idag när jag provade på em :(
 
@stjarnfrugt
Sådär hade Divan med ögat förra veckan. Spolade ur med koksalt och köpte Noviform 5% på Apoteket (receptfritt) och hade i. Satt på flugluva och det tog en dag sen var det borta. Innan gick hon utan luva och det blåser ganska mycket jämt hos oss, stallet ligger vi Mälaren, så jag förutsätter att det var pga blåst och flugor hon fått en liten inflammation.
Hon hade också bara på ena ögat.
 
@Jfrelin Kan så vara, har blåst en hel del senaste veckan. Noviform kanske man vågar kludda med utan att veterinär tittat på det?
Det är ju inte jätteenkelt att spola ögon på en häst, men jag kom iaf åt ögonvrån. Hoppas det räcker.
Hon är rinnig i båda men mkt mer på vänster, och bara vänster har ögonvrån blottad.

Får se om jag hinner till apoteket idag, är ute på landet hos en kompis och jobbar natt dessutom så man är ju inte vaken på vettiga tider. Stallet 3 mil åt ett annat håll där man inte passerar nånting på vägen. Börjar inse att jag blivit storstadifierad under de här åren jag bott i stan :crazy:
 
@stjarnfrugt Du kan lätt använda Noviform utan vet. Det var till och med en veterinär som sa att man lika gärna kan använda det som att få en vet att skriva ut något annat vi lindrig inflammation. Funkar det i människoögon så kan man har det till häst :)
 
@Jfrelin Köpte Noviform idag, var tvungen att åka en omväg på 2,5 mil för det. Men jag insåg ju att om jag inte gjort det, hade ögat sett ut som en fotboll idag när jag kom till stallet...
Istället nu då jag hade tuben med mig, såg ögat rätt okej ut. Mkt bättre än igår, inte alls lika djup ögonvrå men rinnig i båda ögon, speciellt vänster. Spolade med koksalt i båda och duttade Noviform i båda för säkerhets skull. Men jag kan inte påstå att det var lätt, spola gick sådär, ögonvrårna blev iaf spolade. Men salvan kom nog mer utanför än innanför ögonlocket. Min häst tyckte att där går gränsen, och jag ville inte peta så mkt och att ge ögonsalva utan att ta i ögat kunde man glömma... så nu hade hon snygg gul eyeliner när jag åkte hem. får se hur hon ser ut imorgon...
 
@stjarnfrugt om det inte är ngn skillnad i morgon med noviform hade jag definitivt tagit ut en veterinär för att skriva ut ngt. har det blivit en riktig inflammation behövs starkare grejer, noviform är vääääldigt snällt som tidigare skrivits om och tar inte alla bakterier/inflammationer på långa vägar om det blivit ngt lite grövre än lite rinn och allmän irritation bara. Finns en anledning att vem som helst kan köpa det och använda på sig själv närhelst osv.....
Skyddar du henne i hagen med flyweil eller flughuva i övrigt? Vad jag har sett är flugorna riktigt vidriga i år, flera gånger under sommaren har det räckt bland inackarna att ngn fått av sig sin luva bara några timmar så har de varit infekterade deluxe. vet inte vad det beror på men jag upplever även flugbeståndet som mkt större än på många år, det märktes redan i maj, kanske är det med dom som för sniglar och fästingar osv, att har vintern varit riktigt mild så lever och frodas de bättre och i större mängder än vanligt.....
 
@mackan Hon har flughuva ute, men just i förrgår hade hon det inte pga att hon dränkt in den i ett lerbad (och hela sig själv) så den var vidrig, och den andra var skitig den med. Hon gick då utan huva tills igår när jag tvättat, antagligen det som förvärrat.

Ögat såg som sagt bättre ut idag, flughuvan på och koksaltet hade nog gjort sitt. Men jag satte i salva ändå för säkerhets skull. Tror inte att det blir nåt allvarligt av detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 398
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 321
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp