07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har tränat ikväll och det kändes såååå bra:D! Gillar verkligen tränaren som hjälpte mycket med lösgjordheten idag. Red massor av enkla byten i vägarna från C1an och C2an. Avslutade med skolorna som kändes riktigt bra idag. Fick äntligen till tvärningen i vänsterslutan! Är så himla glad över känslan idag på underbara lilla sockerponnyn:love:!


Dagens outfit:p. Filmaren hade tyvärr somnat med får förhoppningsvis lite bilder under kvällen:).
10526123_10203567551421288_7968242279406599131_n.jpg
 
@Fiorano va fin hon har blivit! tycker hon ser ut att ha kommit upp i fronten mer än innan?

någon som har någon rolig övning att tipsa om till morgondagens ridpass?
 
@Fiorano Ja kalvskinn is da shit!:love: Var ju anledningen till att jag inte ville sälja min Passier trots att jag först inte trivdes i den...kämpade på och hittade sen hem i den och kan jag bara få den att passa alla hästar som kommer i min väg så lämnar den inte min rumpa!:D

Precis så känner jag med min Amerigo Classic. Byter jag häst så tar jag en som passar i sadeln. Vilket den lilla ponnyn jag tänkte köpa gjorde, grämer mig dubbelt för att köpet aldrig blev av :o
 
@Fiorano Hon ser jättefin ut!

@sommarminne Skänkelvikning från hörnet till X 10 m volt åt samma håll som skänkelvikningen, alltså har du ridit för hö skänkel gör du volt åt hö sen rakt fram på medellinjen. Går att göra i trav och galopp. Sjukt bra!
Sätt ut två koner vid X så du rider in mellan dem så att volten börjar och slutar på samma ställe
 
@Fiorano
Fina sockerponnyn! :love: Ser jättetrevlig ut!

@Marvin
Ni har utvecklats jättemycket, så roligt att se! :)


Ang på/av. Queenie är lite lustig. Hon sover i stallet varje gång man gör iordning, det har hänt flera gånger att jag blir orolig och tar tempen för att hon är så himla lugn och stilla, hon flyttar inte en fot och hänger med huvudet i kedjorna. Men sen när man kommer ut blir det andra bullar. Ofta är hon seg tills man galopperar första gången, sen är det typ kört. Då är det räsermotor på, och det finns sen ingen avknapp förrän man är tillbaka i stallet, då somnar hon igen. :p På banan är hon jättefin, oftast alldeles lagom framåt men kan vara lite okoncentrerad i början och vill hitta farliga ursäkter till trams. När man värmt upp och börjar jobba brukar hon vara väldigt lagom och med! :)

Ang att fälla, ja herregud vad Q fäller! Jag red i ett sprillans nytt schabrak idag, och det hade ett helt lager hår under efteråt! :eek: Jag trodde inte mina ögon! Det bara flyger hår när man borstar också. Lär nog bli tidig klippning här också i år...

Ang nya sadlar, jag vill också prova!!! Men jag har knappast råd att köpa mig nån dressyrsadel i dagsläget så det får väl vänta... :(

Ang underlag, här har det varit hemskt torrt, alla grusvägar är som asfalt och vart man än ska måste man gå rätt långt på grusväg, tråkigt.. Finns tyvärr inte så mycket bra stigar att rida på utan det är grusvägar som gäller, så det har varit trist. Nu ser det dock äntligen ut som det kommer komma regn i veckan! Hoppas!


Kl
Red till travbanan idag, första gången sen i våras och då var den stenhård. Men nu har de fixar iordning den med nytt underlag och herregud vad fin den var! Jag kollade av kondisen lite och hon var som alltid superpigg o h jade nog sprungit mycket längre om hon fått. Men jag nöjde mig med två varv i galopp åt båda håll. Det är ändå ett tag sen hon gick ordentligt. Energin och orken sprutar, men hon svettades nåt alldeles kopiöst! Ändå var det behagligt ute, 18 grader, halvblåsigt och lite lätt duggregn. Men hon toksvettades. :o Jag krävde inte så mycket mer än att hon skulle uppföra sig och sluta leta monster i kanterna och galoppera på i samma takt och tempo hela tiden. Första varvet som alltid värst, hon hoppar åt sidan för allt och byter galopp åt alla håll och kanter. Sen lugnar det ner sig, men man får vara beredd heeeela tiden! ;)

När vi kom hem regnade det rätt mycket så jag passade in hennes nya regntäcke, men häststackaren blev alldeles het under på bara de få minuterna så jag tog av det, hon mår nog bara bra av lite regn skulle jag tro.

För övrigt har jag anmält oss till vår första hopptävling! På fredag ska vi rida runt en LD och en LC avd B! :) Dvs 70 och 80 cm! :) Det är hemmaklubben som anordnar på samma ställe där vi brukar träna, ska bli så kul! Jag tänkte starta 70 och se hur det känns, tar orken slut så avstår jag andra rundan. :)

Bild från innan vi red iväg idag, fina lilla grå :love:
IMG_20140803_191756_zpspas2k9vy.jpg


Håller på med mission få-manen-att-stanna-på-rätt-sida. ;)
 
Just det! Tänkte fråga om ni har några tips på huvor att ha när man rider? Q är så himla irriterad på flugorna och skakar och slänger med huvudet mest hela tiden. Brukar det lugna sig av en vanlig sån med öron? Har aldrig haft nån, men tanken slog mig att man kanske skulle prova...
 
Blev ett pass på banan ikväll, äntligen har den öppnat efter vattning, harvning och annat fixande. Inte superunderlag men åtminstone mindre stenhårt, lite lösare på ytan så det iaf inte hugger fast direkt. Joggade lite och fokuserade på lång, låg och självbärig i alla gångarter. Gick väl sådär men stundtals ok, speciellt i galopp.
Nu var det ju som vanligt 30 grader varmt, och min häst har gått ute dygnet runt sedan onsdag. Kanske är det trötthet som hon känner av när hon inte har något att elda upp sig över (uteritt), eller så är det att hon inte är genomriden alls i kombination med min urusla kondition efter detta halvår, eller så är det något lurt på gång... Men jag tycker inte att hon känns helt okej :(

Det går inte att sätta fingret på vad det är. Förhoppningsvis är det ju pga att jag inte kunnat rida igenom henne ordentligt, och hon tar inte vänsterskänkeln i höger varv och försvinner utåt osv. Men jag vet inte, jag tycker inte att hon kliver på framåt som hon ska. Det kan ju som sagt bero på att jag inte renodlar hjälperna tillräckligt bra och hon inte går fram rätt. Det blir bättre stundtals, men på något vis har hon inte samma steg som innan, känns lite kort. Och jag vet som sagt inte om det är nåt fel på henne eller om det beror på de urusla omständigheterna som tidigare nämnts vad gäller underlag och brist på möjligheter att rida igenom henne...

Imorgon får hon vila. På tisdag ska rehabtjejen komma och hjälpa mig och titta från marken när jag rider. Så får vi se då, annars får jag försöka rodda ihop det att få en tidigare kliniktid. Hur det nu ska gå. Jag jobbar alla dagar fram till flytten...
 
@Maja_Kandi Jag har en vanlig billig huva från Hööks som jag har mot insekterna. Men jag märker ingen större skillnad med eller utan den om jag ska vara ärlig. Den hjälper ju inte mot flugorna som far omkring ögonen och min går inte att rida med flugpannband för då skakar hon konstant för att hon är irriterad på fransarna. Så jag smörjer in henne med 4S eller flugsprej, det hjälper åtminstone bättre tror jag. Och numera skrittar vi ju knappt ute så då kommer vi undan det värsta, då flygfäna inte hänger med i trav och galopp :angel:
 
Snabb update härifrån - har varit på terrängbanan igår och idag, första gången sedan en uppstartsträning i april innan skadan (och innan dess hade han inte hoppat terräng sedan sommaren innan då det var allt annat än lätt att springa rakt fram på öppna ytor).

Jag tror banne mig att han har vuxit till sig mellan öronen, inga tvära kast eller egna idéer vare sig igår eller idag. Fick hoppa allt upp till kanske 80-90 cm och upp/nedhopp i vatten över stock, upp/nedhopp, öppna gravar och något lite smalare. Tog det dock väldigt lugnt, inte för många språng och skolade mest (han har bara hoppat lite cavalettin och småhinder hemma ett par tre gånger sedan igångsättningen). Men han var framåt och avslappnad, bara att hoppas att det sitter i på tävlingsbanan också.
 
@sommarminne Vet inte om det är en direkt övning, men vi gjorde en rätt bra grej på träning idag. Galopperade på en 20 meters volt och gjorde tempoväxlingar. I ett bra läge gjorde jag en övergång till skritt och sen en bakdelsvändning. Ny galopp och samma sak igen. Tyckte det kändes bra att göra bakdelsvändningarna i galopparbetet eftersom hon kom så mycket lättare framför skänkeln.

@Maja_Kandi Är ändå lite avis på att din grå har så galet med energi. det är något jag önskade att Barbie hade mer av. Inför träningen idag har jag haft henne i vinterhagen i tre dagar, fodrat på med havre och olja samt hade henne inne en timme innan ridning. Med den preppen blir hon rätt okej:p.
 
En av mina favvoövningar som man kan göra i trav, galopp eller både och är "lussekatten/kringlan". Mönstret man rider är alltså som en lussekatt, den dubbla varianten som har fyra rundlar, en i varje hörn, de är volter. Beroende på hur stor ridbanan är så blir "långsidan" längs medellinjen på 20m. Kom längs medellinjen, lägg en volt ut i hörnet åt vänster, rid sedan ur den över till andra långsidans vägg och lägg en volt ut i det hörnet, åt vänster och vänd sedan ur den upp på medellinjen, ner till andra kortsidan, lägg volt till vänster ut i hörnet (blir alltså tiometersvolter på en normal ridbana), rid rakt fram till andra långsidan, lägg volt ut i hörnet och vänd upp på medellinjen.

I trav görs travökning längs medellinjen och sidvärts/skola på kortsidan mellan volterna (kortsidan hamnar alltså 10m in från väggen). I galopp öka på medellinjen, gör volterna i trav eller fortsätt galoppera runt alltihop. Man kan variera lite som man känner. Det är en bra, varierande övning som kräver fokus från hästen, och en själv då den rids lite bakvänt och inte följer det naturliga mönstret.
Har man en större ridbana så rids långsidorna åtskiljda vid sidan av medellinjen. Då får man lätt förvänd galopp-känsla tills man går in i volten.

Min tyckte det var skitkonstigt att gå i vänster galopp trots att övningen gjordes i höger varv, helt bakvänt. :D

Lite krånglig att förklara utan att rita. :p
 
Vilka kanonövninga ni kommer med!!! Jag hva uppe med tuppen och red och hade bara läst @Jfrelin s övning så det blev det vi pysslade med idag fast bara i trav och ingen galopp :)
Jag vill väldigt gärna lägga mig bakom hans tyngdpunkt i alla sidvärtes så jag fick verkligen hålla tungan rätt i mun idag men han blir hemskt fin när jag orkar vara med honom hela vägen och jag tyckte jag fick bra kontroll på bogarna med den övningen.
Jag ska skriva ner era övningar så jag kan ha dom som inspiration när det tryter:up:
 
Ringde veterinären idag. Allt är normalt. Det kommer ta tid att läka såret pga placeringen. Bara att bita ihop och hoppas det går hyfsat fort ändå.
 
Jag provade @Kirres övning idag, väldigt bra! Fast han har ju stått typ veckor sedan Lilla Edet så det blev ju inte helt prickfritt, vi får nog ta omkörning och nån vecka när vi är mer igång igen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 398
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 329
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp