Bukefalos 28 år!

07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin jag hade gärna inte sprungit en mil alls haha. har dock en gullig syster som bor där som köpt ny lägenhet som jag borde kollat på för flera månader sedan som egentligen drar mer än den där svettiga otränade milen :-P
 
@Jfrelin haha tro mig, den tanken har slagit mig! är dock himla svårt att få ihop de med syster då våra scheman ligger så tråkigt mot varann så jag känner att jag måste till huvudstaden:) ska dock kolla upp en annan tränare här med. känner verkligen att jag kommit till ett läge där min kunskap brister. jag förmår inte ta oss vidare längre utan nu tar de stop!
 
@sommarminne Jag förstår din frustration fullt ut. Så hade jag det när min tränare bytte från jämn till ojämn vecka, och det krockade totalt med mitt skiftschema :( Menmen, jag hade ju iaf en ridbar häst då :angel:

*kl

Red på banan idag. ÄNTLIGEN hade det kommit regn under större delen av natten, duggade lite lätt till och från under ridpasset och var 17 grader. Underbart! Underlaget var bra, hästen hade arbetsglädje och det kändes riktigt fint. Stel som sagt i hela höger sida. Men nu rider jag igenom henne ordentligt och lösgörande, framförallt i skritt och galopp, och jag tycker att det blir bättre mot slutet av passet så det måste ju betyda att man gjort nåt rätt. Imorgon ska hon få lite laserbehandling och sedan vila fredag så får jag känna på henne på lördag igen.

Hade egentligen tänkt rida ut idag då underlaget var så bra, men eftersom rehabtjejen ska prova rida henne imorgon så ville jag känna på henne innan laserbehandlingen så att jag kan ha nåt att jämföra med på lördag. Kan ju inte rida igenom henne ute så där får jag ju ingen annan känsla än om hon går framåt eller bakåt. Dock verkar det ska regna i helgen så jag hoppas på en ny chans till uteritt på lördag. Jag har en känsla av att hon kommer gå bättre ute nu när jag rider henne vettigare på banan, hon blir på bättre humör när hon rids vettigt och jag tycker att hela hästen känns mer nöjd nu sedan en vecka tillbaka när jag rider på i alla gångarter :)
 
Har varit ute och ridit 07:a idag igen, med fint sällskap av hästägaren på en av sina andra hästar. De har skördat stubbåkrarna nu, så vi tog en helt underbar tur på nästan 2 timmar som bestod av långa sträckor skritt bredd i bredd på långa tyglar, och sen massa trav och galopp och även en del trim på alla fälten. Hästarna var pigga och lite småbusiga här och där, men fantastiskt härliga! Blir mer och mer kär i 07 hela tiden, sån ljuvlig häst!
 
@stjarnfrugt va himla kul att det äntligen verkar börjar vända!!:)

Kan inte alla skriva en liten kort presentation om er och eran/era häst/hästar? vad har ni för erfarenheter? Vad har ni tävlat för klasser? mål? stam? osv. tycker vi verkar va ett trevligt gäng:)
 
Apropå tränare så surnade jag till på min ikväll. Frågade redan förra veckan om träning imorgon. Inget svar. Messade imorse igen och frågade hur det blev. Fortfarande inget svar så nu blir det terräng istället. Varför så svårt att svara? :meh:
 
@sommarminne Ja, det känns försiktigt optimistiskt och jag börjar ana hennes mer normala lynne emellanåt, det är en trevlig häst när omständigheterna runtom är det :) Jag hoppas vädret håller sig bättre så att det inte blir för hårt i markerna. Jag är ganska orolig för hårt underlag nu under igångsättningen, då jag måste rida henne ordentligt (utifrån konvalescensmått då) för att ha henne och mig på gott humör...
 
@stjarnfrugt varför är du orolig för för hårt underlag? det är ju optimalt just för att din häst har den skada den har och hur den isåfall ska rehabbas optimalt utifrån det närmsta månaderna? det viktiga är ju att den isåfall inte rasar ner i diken och har sig och trampar fel rent allmänt beteende mässigt men just underlaget lär ju vara ytterst optimalt utifrån det du rehabbar från om du kan undvika resten av utspelen osv.

@Kirre alltså då är det ju inte direkt ngn tränare som är mån om sina kunder öht. Jag hade öht inte messat dan innan för att få svar på ngt den inte svarar på sen dagar. självklart avskriver du det och planerar dina egna planer!
trist att det är en sån tränare dock om du varit nöjd tidigare men det är väl bara några gånger du haft den iof?
 
@mackan Inte vet jag om stenhårt är så bra för ledinflammationer? Värst är ju att det är grusväg med sten ovanpå, jag känner ju ibland att hon ömmar till när hon råkar kliva på en sten som ligger illa, så jag är rädd för nåt sånt. Vill inte ha fler skador nu.
Asfalten är ju slät men hal, så där vågar jag inte heller rida, hon halkade i skritt förra veckan under den korta passage vi måste över för att ta sig till grusvägen.
 
hårt och jämt underlag är det som gäller om man har vare sig senskador och ffa hovledsinflammationer.
Jag svarade ju som sagt utifrån att du rehabbar och skrittar och då är hårt underlag öht det som gäller på rehab om de ska skrittas och komma igång och sen avcheckas för ytterligare ökat arbete om de clearar check osv , allmänt.
om du har en sulöm häst som inte kan skritta på stenar osv så är det ju en sak i sig givetvis? det kan man inte om man har storsten på vägar och hästar som isåfall reagerar på sånt, ffa inte om den har nu en rehab aspekt pga annat i sammanhanget? då får du ju skritta i vägkanten isåfall för den är ju alltid mjukare och aldrig fylld av stora stenar på ngn skött väg?
asfalt är ju väldigt stadigt och optimalt för rehab på hästar som ska stärka senor osv om det handlar om senskador och hovleder osv. Jag har nog aldrig upplevt ngn fara att det skulle vara halt för att inte våga skritta där snarare är det ju just väldigt fördelaktigt just i fråga om hur senor osv får stimulans och stärks på ett bra rehab vis .
 
Senast ändrad:
@mackan Har tränat länge för denne och trivs ypperligt. Normalt sett är det ju gruppträning på fast tid. Ville dock fått till något tidigare än grupperna drar igång och vet att det ibland kan dröja med svar när det är utöver men inte såhär.

Fick dock precis svar och en delvis godtagbar anledning.

Det är ju svårt också när jag vill träna, blir ju jag som blir lidande och jag är rätt kinkig med tränare och kan inte bara byta när träningsbiten känns så bra. Men i sak håller jag med dig och har tänkt tanken angående kundbemötande. Jag har också svårt att inte ta det personligt och om det bara är jag som bemöts så.

Jaja, nu blir det annat kul istället. :)
 
Kort presentation:
35 år
Bor i Stockholm
Ridit sen jag var 10 år, ridskoleunge men med instruktörer som Lottie Mattson och Eva Ulf. Skaffade första egna häst 2002. Divan är min tredje egna häst. Har en häst till hos fodervärd.
Tävlat 1,20 hoppning, debutant FT och MSV dressyr
Jobbat med hopphästar i England på sommarloven i gymnasiet och fick då vara på alla stora tävlingar typ Hickstead osv
Jobbat i Schweiz och hos Zettermans 1997
Älskar sporten ridsport och tittar på mycket tävlingar. Älskar all sport iofs.
Har varit på EM ett par ggr. VM i Aachen och Stockholm.
Tränat i Tyskland på stipendium av mitt förra jobb. 2 månader hos GP ryttare med lektion varje dag.
Är nog egentligen bättre på hoppning än dressyr på marken :)

Divine DS a.k.a Divan, Divis
2007 :D
Don Frederico- Lauries Crusador- Sion
Klass 1 på Kvalitéen
Tävlat LA med placering
1,10 hopp
Haft henne sen maj 2010
 
Min presentation:

*33 år
*Bor i Sundsvall, men kommer från Ystad i Skåne
*Började på ridskola när jag var 8 år och var en sån som alltid hängde i stallet. Fick min första häst när jag var 14 år. Ett litet halvblod på då 4 år som jag var livrädd för. I slutet av gymnasiet jobbade jag hos Royne Zetterman som groom och har även jobbat på seminstation utanför Kalmar och en sommar i Ljunskile, samt jobbat i ett dressyrstall en sommar i Florida.
*Har tävlat 120 resp MsvC (fast hoppningen var så längesen att det nog inte räknas:p)
*Är överlag supernördig på ämnet häst och följer sport och avel ganska väl
*Har som mål att rida lägst MsvB men egentligen se hur långt jag faktiskt kan komma

Ponnyn:

Hollywood Barbie Q
e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan
Äger henne inte själv utan har henne på ett löpande kontrakt. Är meningen att hon ska tillbaka till ägaren för att gå i avel sen. Tveksamt om jag kommer kunna släppa henne dock... Köpte hennes helbror f-09 2012.
Har hittills startat MsvC med 61,3% som bäst
Har haft henne sen september 2011, bara sutten på när jag fick henne.
Världens härligaste ponny med underbar arbetsmoral och ett alldeles ljuvligt psyke:love:.
 
@Fiorano är det i Ljungskile du har jobbat?

Kl
Är otroligt dålig på att skriva just nu men det beror på att jag har haft fullt upp och knappt hunnit rida. Men nu har vi börjat lite smått igen och trots ringrostigheten så känns han ganska fin. Tyvärr så är hans sommar hovar tillbaka och idag fick jag dra av en sko då alla sömmen lyckats krypa ur på insidan av hans trasiga hov. Men jag hoppas att vi får på den igen så vi kan fortsätta.

Kort presentation
29 år
Bor i 6 mil norr om Göteborg
Fick första ponnyn när jag var 6 år och efter det hade jag lite ponnysar på foder och red även mammas häst innan jag fick min ponny när jag var 13 år. Henne har jag fortfarande kvar. Sen har jag haft några storhästar tills jag köpte Ricco.
Gick ridgymnasium i Kalix och har jobbat på hoppstall i England och utanför Trollhättan. Sen har jag jobbat på ett dressyrstall och ett stort stuteri i Danmark där jag red dressyrhästarna.
Tävlat har jag inte gjort så mkt. La dressyr och 1 meter hoppning.
Målet är att ta mig ut på nån Msv dressyr och det borde ju gå.

Ricco
2007 e. Flaneur-Kaliber
1 meter hoppning
LC dressyr och debutant fälttävlan.
Knappt någon tävlingsrutin alls men vi har förhoppningsvis tid på oss :)
 
@oxo Japp, Ljungskile på en seminstation som hette Konungsberg. det var sommaren 2000. De födde upp riktigt fina gångartshästar men paret som hade stället var lite speciella så det slutade med att jag rymde därifrån:o. Lärde mig dock massor om avelsbiten där, de hade otroligt bra därktighets%.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 541
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp