07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Gud så skönt :)

*kl

Min vilade idag, måste ha varit bland de varmaste dagarna runt 35 grader så det gjorde ju inget av den anledningen heller... Imorgon ska rehabtjejen titta när jag rider. Håller tummarna att hon bara ser ringrost och ingen hälta.
Min veterinär är på semester hela denna vecka så det blir i vilket fall inget tidigarelagt återbesök.
 
Kul du provad @Gabby_Ossi . Det gäller att vara med för att få till det.
Kom på att jag nog fått rida några språng åt öppnahållet i galopp på långsidorna också. Vill man ha mindre volter så flyttar man ut på typ trekvartslinjen. Har haft travbommar på kortsidorna.
Får nog rida den själv snart. :D

Idag var det vila här och imorgon ska vi åka iväg, alltid roligt. :)
 
Jag vet inte om det var meningen heller men jag red ett extravarv på alla volterna också för annars hann jag typ inte få koll på allt innan det var dags att byta volt :p
 
Det får man bara göra om man rider i grupp och ligger för nära den framför. :p

Du har ju en hel kortsideslängd på dig mellan volterna ju. ;)
 
En av mina favvoövningar som man kan göra i trav, galopp eller både och är "lussekatten/kringlan". Mönstret man rider är alltså som en lussekatt, den dubbla varianten som har fyra rundlar, en i varje hörn, de är volter. Beroende på hur stor ridbanan är så blir "långsidan" längs medellinjen på 20m. Kom längs medellinjen, lägg en volt ut i hörnet åt vänster, rid sedan ur den över till andra långsidans vägg och lägg en volt ut i det hörnet, åt vänster och vänd sedan ur den upp på medellinjen, ner till andra kortsidan, lägg volt till vänster ut i hörnet (blir alltså tiometersvolter på en normal ridbana), rid rakt fram till andra långsidan, lägg volt ut i hörnet och vänd upp på medellinjen.

I trav görs travökning längs medellinjen och sidvärts/skola på kortsidan mellan volterna (kortsidan hamnar alltså 10m in från väggen). I galopp öka på medellinjen, gör volterna i trav eller fortsätt galoppera runt alltihop. Man kan variera lite som man känner. Det är en bra, varierande övning som kräver fokus från hästen, och en själv då den rids lite bakvänt och inte följer det naturliga mönstret.
Har man en större ridbana så rids långsidorna åtskiljda vid sidan av medellinjen. Då får man lätt förvänd galopp-känsla tills man går in i volten.

Min tyckte det var skitkonstigt att gå i vänster galopp trots att övningen gjordes i höger varv, helt bakvänt. :D

Lite krånglig att förklara utan att rita. :p

Kan inte du rita en liten bild så jag fattar? känner mig helt tom i huvudet haha
 
Får göra det imorgon. Bildgoogla på julkuse annars så kommer en tecknad bild upp med olika modeller på lussekatter "The ultimate guide". Mönstret är som de som benämns som lussekatt på den bilden. :p
 
@Kirre Jag behöver nog också en bild. Tycker det påminner om en övning vi gjorde på en hoppträning för några år sedan.

Idag var vi på hoppträning och pållan var jättefin! :love::love::bump: Enligt tränaren bästa han sett henne hoppa ever, och det sa han ju ganska nyligen i våras också, så det verkar gå åt rätt håll. Skönt efter att ha fått skäll i typ 4 år. :angel:
Lite annorlunda uppladdning med galoppjobb i fredags och sen råkade jag bli uppäten av mitt jobb och hann inte rida resten av helgen. :( (Jag LOVADE mig själv att inte jobba över i söndags. Jo men tjena, gissa vem som fastnade på en operation och gick hem 2 timmar för sent. :banghead:)

Förväntade mig idag en tjurig pålla som inte förstod varken skänkel eller hand, men hon var fin från början. Framför skänkeln och stor, mjuk och rund galopp. Fick till en jättebra rytm och då kommer avstånden så lätt! Har dessutom äntligen fått lite bättre avståndsbedömning, numera ser jag avståndet liiite tidigare, och lyckas dessutom reglera det någorlunda oftast. :banana:

Känner mig nöjd med att jag vågade, och lyckades, rida på en stor "öppen" (bara markbom och sen en bom till i varje hinderstödspar) parallell oxer på ca 115-120. Har tyckt att de är sjukt läskiga innan, trivs bättre med lite mer massiva hinder (helst stockar :angel:).
 
Såhär gjorde jag iaf, som den vänstra bilden eftersom jag var i 20m-ridhuset men det är nog lättare att hänga med om man tänker som den högra :p

ovn_zpsfe073de5.png
 
Tack för bra övningar! Idag lastar jag och åker till en ridbana och tränar lite själv. Det finns tyvärr lite och inget hindermaterial, bara tre sockerbitar och bommar. Hade tänkt skutta lite och känna efter inför fredag, men det räcker åt mig. Vill bara prova styra på lite. Jag blir lätt hopprädd när jag inte hoppat på länge, inte så optimalt att börja med en tävling då kanske. :o Men jag kommer som sagt börja med en 70, känns det inte bra så står jag helt enkelt över 80. :)

Ska prova @Kirre s övning också, låter kanonbra!
 
Då blir ju volterna väldigt små, inte konstigt det blev jobbigt. :)
Många ridhus och ffa ridbanor är ju bredare och då delar man. Rider man i grupp måste man ju dela. :p På vår utebana som är typ 80*50 blir den ju mer fyrkantig.
 
@Kirre Eller hur, pyttevolter! Men vi var 5 stycken i gruppen, då kan det bli något trångt på medellinjen om alla ska rida där i båda riktningarna...
 
Idag hade jag hjälp av rehabtjejen på marken. Vila igår samt något svalare idag gjorde susen, dessutom slutade jag tänka "konvalescentrida" i framridningen och var istället noga med att renodla hjälper och verkligen så fram henne. Så vips kändes hon inte halt längre :angel: Hon har ju alltid haft en tendens att kännas lite taktmässigt fel när hon inte går fram, som de flesta hästar, men nu är man ju extra lyhörd.

Däremot är hon väldigt stel i höger sida, vilket då gör att hon går emot vänster skänkel och drar ut mot vänster. Det blev bättre med mkt lösgörande men inte helt bra. Vi ska prova att behandla med lite laser senare i veckan och sedan se om det blir bättre. Jag är ju rädd att det är ett problem som sedan ger nån annan otrevlig följd.
Hon har alltid haft höger sida som den stadigare sidan, vilket gör att jag tänker på det mkt mer nu. Men det var ju också höger bak hon fastnade med, och det har säkert ett samband. Bla så går det inte riktigt att forma henne runt höger skänkel och i höger galopp tenderar hon att slå om bak när hon inte riktigt orkar. Jag ska försöka få ut min ET i veckan eller nästa, då hon inte kunde medverka vid återbesöket nästa vecka, och det är flytt sedan så känns det lite brådskande att få hästen genomgången...
 
KL
Idag har vi varit iväg och ridit på bana! :) Jättekul, men vaaarmt! Ponnyn kändes så himla fin, verkligen med på noterna. Precis som alltid var hon lite trögstartad men hon kom igång bra och blev jätteglad när hon fick skutta lite! :) Provade @Kirres övning, vilken superbra övning! Snacka om att måsta ha koll på yttersidan, väldigt nyttigt för mig som alltid tappar i vänstervarvet. Jag red dock bara igenom den en gång i varje gångart (en gång i vardera galopp) men oj vad mjuk och följsam hon hann bli på bara den svängen! Kanonbra! Jag fick dock påminna mig själv om att rida ordenligt och inte bara styra, oj vad jag saknar att rida träning... Red bara en halvtimme men Q var genomsvettig så jag fick låna duschen och spolade av henne ordentligt. Hon fångade vattenslangen och lekte med den. :p

Jag fick med mig medis som är en flitig fotograf, så här kommer lite bilder! :D Hon blev dock förvirrad när jag red övningen och stod mest bara och tittade och glömde fota, haha.

2_zpsf365206b.jpg


1_zpsda5c2602.jpg


3_zps9be39fcf.jpg


4_zps47345cae.jpg


Koncentrerad på övningen. ;)
5_zps0225df36.jpg


6_zps151d1e70.jpg


Lite hopp blev det! Glad Queenie! :D
7_zps4a1b8a6a.jpg


Snäll ponny räddar klantig matte när man kommer för nära. ;)
8_zps1791aa72.jpg


Trava av. :)
9_zps46708a54.jpg


Finns inga ord för hur mycket jag tycker om min fina ponny! :love:
 
Måste gnälla lite:p Är lite allmänt less på att de alltid ska krångla när jag hittat en tränare jag trivs med. jag jobbar en lördag i månaden och givetvis är det en av gångerna det är träning och sen ska jag till stockholm och springa tjejmilen så jag missar en gång till:mad: så nu drar det iväg låååång tid tills jag kan träna igen. Ska undersöka om de går att lösa på annat vis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 339
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp