Bukefalos 28 år!

07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar hur alla här lägger upp träningen? Jag fastnar så himla lätt i att bara irra runt på banan så fort jag anmäler mig till en tävling. Har ni alltid en plan för passen på banan eller hur tänker ni?

Jag har alltid en idé om vad jag vill ta igenom när jag går in på banan för att rida ett pass. Nu har jag exempelvis två saker som jag måste få igenom med den lille. Dels rider jag pass där jag fokuserar på sidvärts, skolor och skänkelvikningar. Han måste bli kvickare för skänkeln och mjukare i sidorna. Sedan rider jag även pass där jag fokuserar på rakriktning och övergångar i galoppen. Och ett pass kan mycket väl innebära nästan bara galopp för att göra det sistnämnda, eller bara trav och skritt för att få igenom det första. Eller så värmer jag upp, rider igenom programmet i sin helhet direkt och sedan tar jag igenom de delar som kändes mindre bra efteråt. Eller så är planen bara att rida lösgörande och jogga en stund i rund och låg form i lättridning, och då gör jag det även om hästen kanske känns som en miljon och jag helst bara skulle vilja göra allt och lite till. Så - jag har alltid en plan men jag planerar sällan specifika övningar utan rider så att jag får igenom dagens mål. Sedan kan jag ge mig efter 15 min eller sitta i en timme, allt beror på hur snabbt hästen svarar och ger mig det jag vill.
 
@sommarminne Jag rider väldigt lite på banan själv. Det blir max ett pass i veckan och då lägger jag upp det på samma sätt som en träning-och jobbar på ev hemläxa. Försöker dock få till mer träning ist för att rida själv så mycket:o. Det går alltid bättre med tränare på marken av nån anedning...

Med den prickiga är det inte lika mycket träning men med honom har jag hela tiden en väldigt klar plan på vad som måste bli bättre. Han måste fram för skänkeln, bli snabbare bak och så nöter vi övergångar och tempoväxlingar. Superbasic mao.
 
Nio mån efter ursprungsskadan och nästan fullt igång igen så är resultatet i princip så bra det kan vara! :banana:

Hon reagerar fortfarande på böjprov men som vet sa, ska vi få vänta på det kan vi få vänta hela hennes liv. I övrigt rör hon sig klanderfritt.
Nu ska bara sista ansträningen på, att hoppa. :nailbiting: Men skulle hon inte fixa det så håller hon iaf för fullt dressyrjobb. :)
Passade på att kolla lite tänder också och det var några smågrejer bara. Lite karies som hon fick något lack på.

Så hem och träna! :love:
 
Här
Nio mån efter ursprungsskadan och nästan fullt igång igen så är resultatet i princip så bra det kan vara! :banana:

Hon reagerar fortfarande på böjprov men som vet sa, ska vi få vänta på det kan vi få vänta hela hennes liv. I övrigt rör hon sig klanderfritt.
Nu ska bara sista ansträningen på, att hoppa. :nailbiting: Men skulle hon inte fixa det så håller hon iaf för fullt dressyrjobb. :)
Passade på att kolla lite tänder också och det var några smågrejer bara. Lite karies som hon fick något lack på.

Så hem och träna! :love:

Härligt!!! :banana::bump:
 
Hon är så fin lilla Barbie! :love:

KL!

Måste få skryta lite... Tävlade i lördags & gick & vann IGEN. & dessutom BÅDA klasserna. Är min tredje 1,10m, någonsin. Gick dessutom ut som start nr 5 av 82.. Så var rätt nervöst att sitta & titta på alla ekipage efter mig.. :yuck:


Nämen, Grattis! Vad du är duktig!
 
@Kirre grattis - så himla roligt! Och vad du kämpat! Otroligt roligt att höra! :)

svar på frågan om träningsupplägg osv: Jag har alltid en plan och ett grundupplägg vad jag vill ha ut av passet den dagen och utifrån utvecklingsläget vi befinner oss i osv. Även om jag inte tävlar längre så tränar jag för tränare en gång i veckan i princip året runt, ibland blir det 2-dagars kurs osv emellanåt osv. Så känner mig bra guidad och det är "lätt" att träna på läxor osv då jag trivs och funkar otroligt bra med tränaren. Sen kan man ju alltid få lägga om passet utifrån vad som händer osv, det är självklart, men en grundplan och ett klart fokus har jag alltid.
Jag rider ganska mycket markarbete, det brukar bli 3 pass/vecka iallafall. Ibland 4, brukar då tex arbeta på töm det 4:e passet.
 
Idag är det Pluttens födelsedag! Det firades med att vi fastnade på bild. Lite spänd häst och en ryttare som har tappat bort sin hållning. Men det är bara att träna på :)

Uppvärmning på vägen.
Kamerasonymaj14121_zps489e00a5.jpg

Kamerasonymaj14236_zps1374201e.jpg

Sen red vi lite på ängen
eaf5df7b-4812-4462-9d55-74296c6079ca_zpsdfb02a35.jpg

63586de9-ecce-413d-bbef-1d81d34b83b0_zpsd271b9c6.jpg

3fa01c48-03a9-4ecb-b675-eccc13504dbe_zpsd0f3c4a5.jpg

Kamerasonymaj14459_zps8f1ebf31.jpg
 
@Kirre grattis - så himla roligt! Och vad du kämpat! Otroligt roligt att höra! :)

svar på frågan om träningsupplägg osv: Jag har alltid en plan och ett grundupplägg vad jag vill ha ut av passet den dagen och utifrån utvecklingsläget vi befinner oss i osv. Även om jag inte tävlar längre så tränar jag för tränare en gång i veckan i princip året runt, ibland blir det 2-dagars kurs osv emellanåt osv. Så känner mig bra guidad och det är "lätt" att träna på läxor osv då jag trivs och funkar otroligt bra med tränaren. Sen kan man ju alltid få lägga om passet utifrån vad som händer osv, det är självklart, men en grundplan och ett klart fokus har jag alltid.
Jag rider ganska mycket markarbete, det brukar bli 3 pass/vecka iallafall. Ibland 4, brukar då tex arbeta på töm det 4:e passet.


Svarar alla här. Känner mig som en virrhöna i jämförelse med er :p

Jag fastnar så himla lätt i att det liksom blir likadana pass även om jag har ett mål. Tror jag borde träna oftare för då blir det nog mer givet vad jag ska fokusera på till nästa träning.
Tömkör ni? Jobbar över cavaletti? Hoppar?
Rider ni förvänd ett pass och tex sidvärtes ett pass eller hur delar ni upp de?
 
Nio mån efter ursprungsskadan och nästan fullt igång igen så är resultatet i princip så bra det kan vara! :banana:

Hon reagerar fortfarande på böjprov men som vet sa, ska vi få vänta på det kan vi få vänta hela hennes liv. I övrigt rör hon sig klanderfritt.
Nu ska bara sista ansträningen på, att hoppa. :nailbiting: Men skulle hon inte fixa det så håller hon iaf för fullt dressyrjobb. :)
Passade på att kolla lite tänder också och det var några smågrejer bara. Lite karies som hon fick något lack på.

Så hem och träna! :love:

Härligt Kirre!
 
Svarar alla här. Känner mig som en virrhöna i jämförelse med er :p

Jag fastnar så himla lätt i att det liksom blir likadana pass även om jag har ett mål. Tror jag borde träna oftare för då blir det nog mer givet vad jag ska fokusera på till nästa träning.
Tömkör ni? Jobbar över cavaletti? Hoppar?
Rider ni förvänd ett pass och tex sidvärtes ett pass eller hur delar ni upp de?

Hoppar gör jag en eller två gånger i månaden, tömkör aldrig. Vissa grejer kör jag varje pass som ex förvänd galopp och lite skänkelvikning och halt. Sista passen har jag skärpt till mig angående tempoväxlingar i alla gångarter och from nu kör jag det varje pass också. Om jag rider på bana vill säga, svårt att rida förvänd galopp på en uteritt.

Jag tränar sällan för tränare, en gång hittills i år. Finns tyvärr ingen tid till det.
 
Åkte till stallet kl 5 imorse, flexade två timmar från jobbet för att hinna dit och kolla bandaget samt sova lite innan byggarbetena drar igång utanför mitt sovrum kl 7 :meh: Benet kändes inte varmt och bandaget satt fint, så jag åkte hem och sov.
När jag kom tillbaka på em tog jag in hästen och tänkte att jag får väl blunda och grina när jag tar av bandaget. Men det verkar ha gjort susen att ha det skyddat ett dygn. Det såg faktiskt ganska fint ut, och jag lindade aldrig om benet. Var ändå regnigt och mulet och inga flugor idag. Jag tvättade med koksalt och la på rejält med Vegebom-salva som jag hört ska vara mirakel för sår och håller dessutom insketer borta...

Eftersom hon såg så bra ut i benet tänkte jag att jag rider ut en sväng, hon har tyvärr vilat två dagar i rad i helgen och det är inte alls optimalt. Det märktes, för när jag stannade för att dra sadelgjorden började hon studsa, för att hon blev arg över att behöva stå still. Sedan drog hon ut på en åker och skulle börja med sitt bakbensgalopperande, men tackolov hade jag gramanen på och kunde ta ner henne rejält. Sedan red jag friskt framåt i trav på grusvägen för att få ner henne på jorden. Jag hade tänkt skritta idag men det var ingen ide att ens diskutera den saken. Jag tänkte sedan avsluta ritten med skritt längs vägarna men det var döfött det med, när vi kom hem fick jag gå in på ridbanan och jobba henne lite.
Hon kom direkt ner i varv och jobbade på i en fin trav på fyrkanten, så jag tänkte att jag provar en galopp när hon känns lydig och fin. Vi har ändå god marginal i vårt igångsättningsschema från veterinären. Tog ett par varv i vardera galoppen, och känner faktiskt ingenting. Nu har jag ju inte jobbat henne desto mer, och inte på direkta böjda spår. Men det känns hoppfullt. Jag tror ändå att det är bra att jag provat henne i alla gångarter inför återbesöket på fredag, så att jag kan ge veterinären en rapport.

Sedan släppte jag ut henne i hagen och hon inledde med att galoppera rakt över ett stenröse, så är hästjäkeln inte halt nu då är hon väl gjord av plåt :meh:
 
@Gabby_Ossi Jättefina sidvärts önskar att Divan tvärade så där bra. Han travar ju verkligen fint! Man ser att det blir lite jobbigt i förvänd då takten tappas ibland. Jag skulle ju gärna se honom mer igenom i ryggen och lägre form men jag kollade utan ljud så det fanns säkert en plan och anledning till formen. Jag tänker på att han ofta trycker med nacken liksom. Du sitter verkligen sjukt fint.
 
@sommarminne
Divan hoppar en gång i veckan, uteritt en gång och sen banan 3-4 dagar.
Tömkör regelbundet och är med på markarbete med bommar någon gång i månaden.
Försöker rida för tränare en gång i veckan när ekonomin tillåter.

När jag rider själv så tränar jag alltid på det vi tränat på för tränaren senaste gången och alltid mycket övergångar. Just nu tränar vi mycket sidvärts.
Sen rider jag ofta programdelar.
 
@Jfrelin vilken film har du tittat på? Översta i senaste inlägget kom det precis in en häst genom dörren så där kröp han upp lite mer i formen, men det är ju även hans försvar när något blir lite jobbigt att trycka upp nacken.
Ang tvärningen så gör han det rätt bra men det är desto svårare att få till böjningen i kroppen i skolorna... Men vi jobbar på! Tack! :)
 
@Gabby_Ossi Jag älskar att titta på dina dressyrfilmer, gillar verkligen tränaren och Bruce är superfin! Tycker det är kul att få se så mycket av träningarna, väldigt inspirerande! Hade gärna kommit och träna lite där jag med, men det är ju lite långt. :p
Jag älskar färgen på lindorna! :love:

Vi har ridit ut idag, tillsammans med nya hagkompisen. Han har inte ridits ut så mycket på ett tag, pga dåliga ridvägar i förra stallet de stod, så de galopperar inte riktigt lika fort och mycket som vi. Idag provade jag att låta det andra ekipaget galoppera i förväg i sitt eget tempo, så kom vi ifatt sen. :angel: Då var det gas i lilla pållan, men fortfarande helt kontrollerbar. :love:

Red dressyr på egen hand igår, och hamnade i ett nytt läge där hon plötsligt backade av lite från handen. Det har hon aldrig gjort förut! Det blev väldigt mycket enklare att sitta på henne. :angel: Löste det genom att avsluta med trav och lättridning och rida fram henne till stödet igen.
 
Fick sån jäkla ångest igår inför tanken på att sälja min häst, så det känns just nu inte så troligt att det kommer att gå. Jag har ju gärna två en period iofs, så man får väl vänta och se. Ett alternativ är att hästvakten tar henne på foder, så kan jag få känna hur det känns. Men det känns lite jobbigt det med :crazy: Halvfodervärd kanske är bättre ide, då får jag ju rida henne själv men har ändå lite avlastning... Kanske kommer läget i ett annat när jag har ponny att jämföra med iofs. Förutsatt att stallet nu godkänner ponnyn på mötet i helgen.

Jag skulle verkligen aldrig kunna jobba med hästförsäljning, det skulle väl sluta med att jag står med 25 egna :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 417
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 712
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp