07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin
Känner att jag vill klargöra lite. Lät så himla taskig :p Menar alltså att med de sitsproblemen du har beskrivit och de spänningar du och Chatsi har tillsammans så funkar det tydligen inte för dig att få henne tillräckligt lösgjord. För att kunna få hästen lösgjord så krävs total avslappning i sadeln och timing och viss tuffhet för att få hästen framför skänkeln och det har ni ju haft problem med.
 
Min häst har nu gått på lösdriften några dagar. Jag måste säga att det känns mer positivt nu jämfört med flocken hon gick med i våras :) De är sansade ston där två av tre är starka individer och leder. Min häst är inte högsta hönset men det är heller inga tuffa metoder generellt i flocken, även om min hade några tuggmärken på baken idag så har jag aldrig sett annat än öron bakåt och hot i luften. Trots fodringar osv. Idag har de tom kunnat äta ur samma höhäck utan behov av att fodra min vid sidan av, de äter helt enkelt i omgångar och det märks att de inte är direkt dödshungriga när de får mat.
Min är heller inget tjorv att ta in, ropar inte efter de andra och är inte stissig som hon var i våra då hon antagligen kände att det var hennes uppgift att hålla ordning på ungstona hon gick med då :)

Däremot har hon varit ordentligt trött, hon sover när man borstar och efter man ridit vill hon knappt gå ut igen ;) Energin i ridningen är betydligt mindre, men det är nog en övergångsfas medan hon vänjer sig. Jag har tagit det lite lugnt och låtit henne vara trött, idag skrittade vi ut och klättrade i skogen. Vi har även mött flertalet travhästar senaste dagarna och den fobin har hon kommit över. Känns riktigt skönt nu, lite mer bjudning hade hon gärna fått haft på banan, men just nu känns det som ett lyxproblem :)
I veckan kommer hon att få vila en del då min pojkvän kommer hit, jag jobbar fullt ut och dessutom har jag stora problem med min nya bostad som gör att jag måste pendla från föräldrarna (skitkul för min pojkvän att sitta där mellan 06 och 18-20 medan jag gör jobb och stall 4,5 mil bort) :mad:
 
@Marvin

Vad händer om en duktig dressyrryttare, alltså någon som rider på riktigt och inte drar ihop hästarna lite tjusigt, har henne i 3 veckor och är den enda som rider henne? Skulle det bli stor skillnad då?

Det som hände var att hon blev bättre, men inte bra. Och hon hittade nya sätt att försöka komma undan (typ skjuta rygg).
Med hjälp av senaste tränaren, som använder väldigt mjuka metoder, blev hon ju mycket bättre i början av sommaren. Nu funkar det sämre, även om hon kan få igenom henne på töm, så varar det bara en liten stund, sen försvarar hon sig igen.

Var på terrängträning idag, var lite hackig i traven, men bättre än igår. Spjärnade som attan i galoppen, men när jag sen släppte henne (hon älskar banan i Hoby, så där är det inga problem att få henne att gå fram) och lät henne galoppera på sträcker hon ju verkligen ut och kommer in med bakbenen (tränaren kollade extra noga), och hon hoppar helt ok, om än inte med jättemycket rygg. Väldigt pigg och glad idag, jag hade till och med problem med att bromsa inför några hinder.

Suck, så svårt.
 
@Marvin åk in och kolla henne. Om inte annat så vet du ifall det är något fysiskt fel eller om det bara är psykiskt så får du ta beslut därefter.
 
Det som hände var att hon blev bättre, men inte bra. Och hon hittade nya sätt att försöka komma undan (typ skjuta rygg).
Med hjälp av senaste tränaren, som använder väldigt mjuka metoder, blev hon ju mycket bättre i början av sommaren. Nu funkar det sämre, även om hon kan få igenom henne på töm, så varar det bara en liten stund, sen försvarar hon sig igen.

Var på terrängträning idag, var lite hackig i traven, men bättre än igår. Spjärnade som attan i galoppen, men när jag sen släppte henne (hon älskar banan i Hoby, så där är det inga problem att få henne att gå fram) och lät henne galoppera på sträcker hon ju verkligen ut och kommer in med bakbenen (tränaren kollade extra noga), och hon hoppar helt ok, om än inte med jättemycket rygg. Väldigt pigg och glad idag, jag hade till och med problem med att bromsa inför några hinder.

Suck, så svårt.

tycker du gör rätt utifrån din känsla att kolla upp henne. vad jag sett utifrån dig även om hon hoppar och presterar med driv osv i de moment hon gillar mest osv, så har det ju tydligen alltid funnits lite små motstånd osv utöver det?
hästarna är fantastiska många gånger om man har lite drivna individer, i det att de är födda till att dölja ev probem osv och prestera så länge de kan, det hör till deras natur. Är de drivna individer och smärttåliga osv så uppvisar de inte problem i sig om de är drivna och har vilja i det längsta om ngt moment osv driver dem, det är det problematiska på såna hästar ibland.
jag tycker det är klokt av dig att kolla upp henne utifrån magkänslan osv. Du har inget att förlora på det varesig du eller hästen.
 
@Marvin Nej, primärproblemet kan t ex vara att hon gick över då när hon var unghäst och stegrade sig. Sen kan det ha gett sekundära problem här o där som då o då visar sig i t ex dubbelsidig knäledsinflammation i bak, SI-ledsbekymmer, sned muskulatur mm. Men först får man ju då åtgärda det sekundära för att sen när det är läkt utreda vidare så man inte får nya bekymmer. Precis som Fiorano skrev kan ibland bakbenshälta inte visa sig förrän man släcker det ena bak. Liksom en frambenshälta kan vara osynlig pga av dubbel hälta i bak men när du släcker bak så visar sig hältan i fram osv osv.
Och även mackan har ju helt rätt i att våra hästar kämpar på fast de borde lagt av för länge sen, speciellt när det är nåt de tycker är roligt och har lätt för, i Chatsis fall terrängen.

Ska bli intressant att följa vad kliniken säger, din magkänsla är garanterat rätt, som någorlunda känslig hästägare/ryttare har man tyvärr sällan fel.
 
@Marvin Jag håller med övriga om att jag tycker du ska kolla henne. Byta klinik eller inte beror på hur det känts där du varit. Rida runt och känna efter hela tiden gör att man vare sig kommer fram eller bak och tyvärr har man oftast rätt när man väl börjat känna något.

Tycker det är jättetråkigt att du känner så för som någon sa så går det ju ändå stadigt framåt får man känslan av men visst är det som mackan skrev också.

Inte roligt! :(
 
Har tränat idag. Fokus låg på att få höger skänkel att fungera. Åh vad slarvig jag varit.
Fick rida väldigt tvära öppnor och skänkelvikningar. Divan kickade, tvärade, kickade osv. Men det tog sig och efter ett tag så började hon acceptera skänkeln och verkligen komma på hjälpen.

Galoppen var fantastico idag. Vänster varv var magiskt. Gjorde många 10m volter men det kändes som om vi hade kunnat göra 6 m volter. Förvänd galopp var så bra att jag inte ens kände att jag red förvänd.

På slutet red jag öppna på volt och gjorde övergångar mellan trav och galopp fortfarande i öppna. Svinsvårt. Jag kan ju inte rida sidvärts på volt hahaha hittar ingen linje och härjar runt. Men iallafall där märktes det hur slarvig jag varit med att se till att hon är 100 på hjälpen. I höger varv travar hon typ 2 steg till efter fattning. Skärpning!
Har blivit slarvig av att det känns så bra nu med form och sånt. Mest stylat runt :D

Fick även passage på henne idag. På riktigt. Fast det var inte meningen. Men kul att något kommer bli lätt att lära henne :p
 
@Jfrelin haha ja de är ju finliret som är de roliga. jag letar fortfarande tränare men med mindre framgång tyvärr. ska försöka hänga med och kolla på en tjej här i närheten som tränar för GP ryttare
 
Har tränat idag. Fokus låg på att få höger skänkel att fungera. Åh vad slarvig jag varit.
Fick rida väldigt tvära öppnor och skänkelvikningar. Divan kickade, tvärade, kickade osv. Men det tog sig och efter ett tag så började hon acceptera skänkeln och verkligen komma på hjälpen.

Galoppen var fantastico idag. Vänster varv var magiskt. Gjorde många 10m volter men det kändes som om vi hade kunnat göra 6 m volter. Förvänd galopp var så bra att jag inte ens kände att jag red förvänd.

På slutet red jag öppna på volt och gjorde övergångar mellan trav och galopp fortfarande i öppna. Svinsvårt. Jag kan ju inte rida sidvärts på volt hahaha hittar ingen linje och härjar runt. Men iallafall där märktes det hur slarvig jag varit med att se till att hon är 100 på hjälpen. I höger varv travar hon typ 2 steg till efter fattning. Skärpning!
Har blivit slarvig av att det känns så bra nu med form och sånt. Mest stylat runt :D

Fick även passage på henne idag. På riktigt. Fast det var inte meningen. Men kul att något kommer bli lätt att lära henne :p

Låter superkul!! Inte alls avis!

Fast jag ska få låna min kompis Fuxfia till min dressyrträning på fredag! Spännande, har inte ridit henne sen i somras nån gång. :angel:
 
@sommarminne du har ingen duktig ryttare i din närhet som kan kolla på dig regelbundet. Någon som du tycker rider bra själv?

@Marvin rid på som vanligt till kliniktiden. Försök att inte tänka på det. Kul att du får låna en häst till träningen! Så nyttigt att rida andra hästar.
 
@Jfrelin: Ja, jag kommer att rida på som tidigare, så att hon inte vilar bort nåt. Fortsätter med det upplagda schemat med tömkörning/longering varannan dag. Men just dressyrträningen för den här tränaren som bara kommer ibland kändes onödigt att rida med min, sist jag red Chatsi för henne tyckte hon ju att jag skulle kolla upp henne (vilket jag gjorde).
 
@Jfrelin: Ja, jag kommer att rida på som tidigare, så att hon inte vilar bort nåt. Fortsätter med det upplagda schemat med tömkörning/longering varannan dag. Men just dressyrträningen för den här tränaren som bara kommer ibland kändes onödigt att rida med min, sist jag red Chatsi för henne tyckte hon ju att jag skulle kolla upp henne (vilket jag gjorde).

jag hade ändå dressyrridit.... inte för just den tränaren men ändå. viktigt att hålla fräscht lika mycket hur hästen isåfall står emot /reagerar på just dressyrarbete innan klinikbesöket, som att hålla igång den utöver det. den är ju inte halt eller synligt ofräsch osv öht så tömkörning/longering varannan dag osv för mig låter som att gå in på halvfart utan att ngt är konstaterat fel på hästen i sig innan klink, när du tidigare ridit på som vanligt i alla discipliner? kanske missförstått ditt inlägg hur du menade? Jättebra att ni fått tid iallafall :)
 
@mackan: Nej, jag menar att jag tömkör/longerar varannan dag och rider som vanligt varannan. Det var så vi hade bestämt innan för att försöka få henne att jobba och sätta lite ryggmuskler utan mig skumpande ovanpå. Kommer att fortsätta hoppa några gånger också. ET ska titta på henne om en vecka.
 
Jisses, har fortfarande inte riktigt landat tror jag. :p

Var och hopptränade idag. Värmde upp och började hoppa lite, 5.5:an, som jag avskyr. Hon har ju lite svårt att nå fram om jag inte är på henne lite in men det går bra och vi höjer successivt och lägger till övningar. Så när vi är uppe på strax över metern så vet jag inte vad som händer men det säger bara KABOOM under mig och jag sitter i ridhustaket känns det som. Tränaren skrattar lite lätt förvånad men konstaterar snabbt att den där lilla hästen kan hoppa, högt! Jag samlar mig lite och gör om när det blir vår tur, tänker att nu ska jag vara beredd och i landning efter första så känns det lugnt, sen KABOOM igen. Helt sjuk känsla. Den här gången är jag millimeter från att flyga av. Tränaren undrar om hon haft tv under VM-hoppningarna... :angel:

Nästa gång sänkte vi faktiskt lite för jag hade inte fixat ett sånt språng till och då hoppade hon i nivå med vad som hade varit rimligt till den tidigare höjden. Hon har ju liksom aldrig varit hästen som överhoppat sig så vad kom det här ifrån?

Andra språnget fastnade på film och jag kan inte ursäkta vad jag gör efteråt, jag kan inte och är inte redo för sådär höga språng och då räcker jag inte till. :/

 
10340178_10152736576919913_9078902675242311731_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp