07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sommarminne, förmodar att du menar vem jag tränar för med hästen och inte mig själv;). Har tränat för en kille som inte är utbildad men som har tävlat en hel del. Han var väldigt bra, nu tränar jag för en tjej som har jobbat som ridlärare tidigare men jobbar nu som hovslagare.
Vill inte skriva namn om de själva inte vill det.
 
@Fiorano
Usch då! Tur att hon inte är påverkad av det, inte var det vackert inte!


KL
Idag har jag varit iväg med ponnyn och dels har hon fått massage och dels har vi provat dressyrsadlar. Hon var lite låst i höger bog, lite stel i nacken och i länden höger sida och lite i vänstra delen av ryggen. Stämmer väldigt överens med både vad jag trott och var dressyrtränaren sagt. Så det är bara att träna vidare! Ska dock börja massera henne med arnika på bogen när jag ridit.

Provade fyra dressyrsadlar varav en var okej och en var bra! Började med en Globus, inte alls bra, usch. Sen en Trainers Jessica som kändes bättre men inte bra. En Tekna som var lite stor, jag gillade den inte riktigt heller för den var för hård. Hon svarade dock väldigt exakt på sittbenen och vikten i den sadeln, men det märktes att den var för stor både för hästen och för mig. Provsadeln var en 17", skulle väl haft 16,5" kanske. Det blev liksom stötigt i den, svårt att säga om det var pga att sadeln var hård eller om hästen var missnöjd. Och sen en till som bara var BLÄ. Så vi lade på TJn igen och då var det som att komma hem. Helt underbart mjuk sadel, hästen blev nöjd och började frusta och fick ett helt annat gung i steget. Jag satt mycket bättre i den också och fick igång ridningen mycket bättre. Har ju knappt suttit i en dressyrsadel så det tog väl ett tag att vänja sig och få ner benen. :angel: Men den sadeln satt verkligen bra och jag gillade den massor! Hon tar in dem nya, men tyvärr låg den såklart över budget för mig... Så jag hoppas jag kan hitta en begagnad, dock inte nu genom en snabb sökning. Men jag för väl leta vidare.

I övrigt var vi ute på ett konditionspass här om kvällen. Red till travbanan och kom dit precis när ägaren var ute och körde en av sina hästar. Så vi joggade runt banan och bara pratade i säkert fyra-fem varv innan han skulle hem. Då galopperade jag två varv åt båda håll och sen hem. Pigg och fräsch häst med fantastisk bjudning. Väldigt taggad och glad över sällskap, och när man har sällskap blir hon inte alls lika spänd och tittig utan kan helt enkelt jobba på framåt. Var verkligen klockren träning att bara trava runt banan i jämnt tempo i flera varv. Jag behövde inte driva ett steg och hon blev kalasfin i formen och tog verkligen för sig uppåt framåt. Kändes jättebra även i galoppen sen efteråt. Jättekul!

Sen har hon dragit igång pälssättning episod två och blir svettig av att gå i hagen, så snart åker klippmaskinen fram.
 
Min häst har nu flyttat ut på den nybyggda lösdriften som invigdes idag :) Vi släppte ihop alla igår (4 ston varav 3 känner varandra sedan innan) och min höll sig på tydligt avstånd som utböling. De andra var lite intresserade men min tittade åt ett annat håll och stod i ett eget hörn hela dagen utom när hon galopperade runt och var nöjd över en stor hage.
Imorse hade hon dock bondat ihop sig lite med en av de andra, och ikväll när vi skulle fodra så vågade hon inte fram till höhäcken utan fick mat för sig själv. Efter ett tag såg jag dock att det andra stoet gick dit och åt med henne utan att nån tjurade. Verkar lovande :)

Hagen är nog väldigt bra för henne. Halmad ligghall, thermobar, foderplats för rundbal och sedan skogsbete med mkt träd och sly att roa sig med. Det är dessutom en stabil grupp och jag hoppas att min inte blir lika hysterisk att hålla reda på alla andra som hon var på lösdriften med enbart unghästar i våras. Här finns det damer som bestämmer och jag tror att det är mkt bra för min att slippa vara högst i rang alltid.
 
Här har hästen gjort fälttävlansdebut för i år. Inte med världens bästa uppladdning och ett par dagars vila inför tävlingsdagen, men kunde rida lite på kvällen innan. Han förvånade redan i första grenarna genom att inte titta på något och krumelurade hem 72,25% i dressyren (fick väldigt fina omdömen både på min ridning samt hästens kapacitet och hans förtroende för mig, alltid roligt) samt nollade hoppningen, räckte till en tredjeplats inför terrängen. Sedan blev det lite mycket för honom och han gjorde en avstickare mellan varje hinder fram till mitten av banan vilket lade på rejält på tiden (då bara slänger han sig hejdlöst och helt utan direkt anledning åt fel håll och tar en stund att få styr på igen), men nollade på hinder och sista delen av banan kändes väldigt enkel (när han väl tuffat igång). Landade mitt i resultatlistan, men det känns väldigt sekundärt - jag är jätteglad att han gick nolla på hinder och gjorde ett godkänt kvalresultat. Det han pysslar med mellan hindren försvinner när han får komma ut mer och har ingenting med själva hindrens svårighetsgrad att göra, det här var första starten sedan förra sommaren.
 
@Undret Verkar som om proppen släppt rätt ordentligt för din jättebebis! Det är faktiskt lite av en lättnad att läsa om hur han utvecklas och mognar hela tiden just eftersom min andra också är väldigt sen i sin mognadsprocess. Han har också börjat gå riktigt bra nu och vi har hittat framåtknappen:D. Men jag misstänker att han likt din, kommer ta ytterligare tid (år) på sig innan han blir en säker tävlingshäst.
 
@Undret jag har också stor bebishäst och det känns som att mycket med balansen hos min har fallit på plats den här sommaren. Antar att vissa hästar kräver lite mer tid än andra men de är sjukt kul att läsa om era framgångar!
vem va din efter? har du inga filmer på er:-)?
 
Han är efter Qalle, Eminent och Falstaff på mammans sida. Har nog en del fångat på diverse mobiler men får sällan tummen ur att lägga upp det på nätet. Det var dock en fotograf där, kanske fastnade på någon bild.

Och han hade mognat mycket redan förra vintern, och var på gång att bli riktigt fin i våras innan skadan. Sedan var det synd att han missade hela säsongen. Men vilan gjorde honom gott kroppsligt och mentalt. Särskilt skönt är det att han äntligen börjar muskla sig och se lite maffigare ut. Men med hans skalle och kropp så har jag inte heller väntat mig att han blir riktigt fin fören om ett eller två år. Men då tror jag att han kommer att ha en ridbarhet som inte är av denna värld, han har alla förutsättningar för det (om han kan hålla sig frisk *pepparpeppar*).
 
Men jag kan ju bjuda sånt jag har mest av, lite avsuttna mobilbilder...

10639673_10152349857391299_7963702033234725117_n.jpg


10629860_10152349857431299_1279225227079372897_n.jpg
 
@Undret kommer ihåg när vi suckade här i tråden om vår hästar som såg så omusklade ut och tog sån tid på sig. Divan har fullkomligt exploderat i vår/sommar. Inte alls toppig över rygg längre. Ser jättemaffig ut nu, för att vara hon alltså :p
 
Hehe, här upplever jag något annat än gärdsgårdskänsla när jag sitter ovanpå för första gången någonsin. Och han börjar faktiskt bli ganska biffig för sin modell nu, tur att han har långa ben och en sjuhelvetes terränggalopp också. Annars skulle ju någon kunna missta honom för att vara en dressyrhäst :angel:

Det är alltså så det är - att "på sjunde året händer det". En något förlängd variant av när Gud skapade världen och allt det där... men den känslan som jag har när han går som han ska nu har varit värd all väntan.
 
Min är liten och sett likadan ut de senaste två-tre åren men upplever ändå att hon landat lite mer nu så vilken enorm skillnad det måste vara för er med stora gängliga saker. Härligt!

Idag red vi vår vanliga uterunda och mot slutet har vi några kohagar som det varieras mellan var de går under sommaren. Idag gick de alldeles utefter vägen, vilket alltid kan bli intressant. Förutom det hade några lamm förirrat sig utanför sin hage på andra sidan vägen där mamman gick och bräkte. Miljöträning på hög nivå. :p Lillskit skötte sig mer exemplariskt dock och kröp inte ens ur skinnet för kossan som låg över staketet och betade nästan upp på vägen dvs typ tre meter ifrån oss. Mycket stolt matte. Förra sommaren fick jag hoppa av
när vi skulle förbi kossorna för att inte riskera liv och lem. :)
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Kul att de verkar gå så bra för alla. Läser varje dag om er men har inte skrivit så mkt. Ridningen har fungerat riktigt bra för oss, även om de är väldigt väldigt skört. Senaste passen har varit lite svårare och i dag sa hästen FUCK YOU!:devil: Började redan när jag skritta fram och ville flytta henne lite undan skänkeln. Hon slog på tvärnitt och vägrade gå fram. Nu vågar jag gå på henne ganska ordentligt, men hon va en riktigt kossa.:wtf: Min räddare i nöden som vanligt, stallägare/beridare hoppade upp och Elle fick snabbt veta att de va framåt som gäller. Stundtals superfin, men taggade upp sig och kan då inte skritta och lättar lite fram. Ska ta ut kiropraktorn och kolla henne. Men tror mer på att hon är ett lättstressat sto med horn i pannan och mkt attityd. Tur jag gillar henne i alla fall, tokhästen!
 
Jag är lite deppig här.

Jag har lagt ner så otroligt mycket tid, pengar och energi för att få ordning på min häst. Utredde ju henne i vintras pga ridproblem, då vet trodde det satt i munnen, men vi hittade ju aldrig nåt där. Jag har bytt tränare, börjat om från början, bytt sadel och bett, flera gånger. Andra duktiga ryttare har ridit henne regelbundet, och jobbat henne från marken. Och hon blir bättre. Men aldrig bra. Och även för en riktigt duktig ryttare är hon svår att få att runda sig, och lyckas man få igenom henne, så håller det några steg/språng och sen stretar hon emot igen.

Hon är ju så jäkla snäll, men hon spänner sig och försvarar sig, drar upp tungan, vill inte riktigt gå framåt och inte runda sig i överlinjen. "Hackar" mot handen. Fungerar hyfsat i hoppningen, men där får hon ju gå i lite friare form. Det är nåt som inte stämmer.

Jag har ju tagit på mig enormt mycket av problemen, tänkt att det är jag som rider som en kratta, men nu har flera duktiga ridit henne och sagt att det inte är mitt fel.
Min kompis som jag tränat för på senaste tiden tror att det sitter i ryggen, hon är spänd i sadelläget. Westerntränaren funderar på bakbenen.
Jag ska försöka få tag på en tid på klinik, fast jag är livrädd för vad man ev kan hitta. Funderar på om jag ska byta klinik och få lite nya ögon på henne, eller fortsätta på samma.

:cry:
 
Vi fick med oss filmare ut till hoppträningen idag, hittade inte riktigt det fina flytet som vi hade för ett par gånger sedan men vi tar ju oss över iaf :angel:

 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Marvin Usch vad tråkigt:(. Vet precis hur jobbigt det är med känslan av att ngt är fel gnager i en. Tycker nog att åka till ny klinik är en bra sak att göra:). Å andra sidan kan jag även resonera som så att man kan rida tills det faktiskt kommer fram en hälta eller ngt specifikt som är lättare att utreda. Men det beror lite på vad det är för häst och situation i övrigt.
 
@Gabby_Ossi Tycker du är jätteduktig! Bruce är ju ingen lätt häst eftersom han istället för att runda sig över hinder, bara sänker ryggen o hoppar lite högre istället vilket innebär att det måste vara rätt svårt att vara följsam? I slutet är han ju betydligt bättre, kanske lite spänning som släpper? Men fortfarande ingen lätt häst.

@Marvin Vilket dilemma. Du har verkligen gjort allt för att din häst ska må bra och fungera. Om du känner att du har fullt förtroende för din klinik så boka ny tid där med förutsättningen att dom verkligen ska ta ordentligt med tid och kolla HELA hästen. Annars tar du en annan klinik. Om det sitter i bakknäna så kanske man behöver böja lite högre för att få fram hälta, en del veterinärer lyfter inte bakbenet så högt o kan då missa en inflammation där.
 
@Fiorano: Hon påbörjade ju rehab för sin gaffelbandsskada för lite drygt ett år sedan, men sedan minst ett halvår nu har hon ju gått fullt ut. Ingen hälta än så länge, jag tycker det borde märkts nu om det är nåt som skulle kunna synas mer specifikt.

@Novali01: Jag tror att vad det nu är så har det funnits en längre tid, minst 3 år, problemen nu är ju inte nya, det är ju egentligen det här som varit svårigheten hela tiden. Finns där en inflammation nånstans så har jag svårt att tro att det är den primära orsaken.
 
@Marvin Jo det är lite det jag menar. Eftersom hon inte har blivit halt och faktiskt blir bättre ridmässigt hela tiden, även om du känner att det går långsamt så borde inget vara fel. Om hon hade blivit sämre hela tiden hade jag varit mer orolig. Det betyder naturligtvis inte att jag INTE tycker att du ska kolla upp henne om det inte känns bra i magen på dig. Men jag tycker ni faktiskt gått framåt och utvecklats rätt ordentligt det senaste halvåret:).

Sitter det i bakknäna och är dubbelsidigt är det som Nova skriver inte alltid man får fram bp-reaktion. På Juno kom reaktion först när vi bedövade ena knät.
 
@Marvin

Vad händer om en duktig dressyrryttare, alltså någon som rider på riktigt och inte drar ihop hästarna lite tjusigt, har henne i 3 veckor och är den enda som rider henne? Skulle det bli stor skillnad då?
Om en duktig ryttare sitter på henne då och då så är det svårt att veta om det är något fel på hästen eller om hästen kommit undan så mycket och länge att den inte vill runda sig och av den anledningen står emot. Med det sagt så vill jag påpeka att du inte är någon dålig ryttare men att rida hästen lösgjord i dressyr kanske inte är din starkaste sida.
Exteriört tycker jag inte det ser ut som om hon skulle ha några problem egentligen.

Divan kan kännas överjävlig när jag varit borta och det kan ta upp emot en vecka innan jag får igenom henne dit jag vill ha henne.

Tycker gott att du kan åka till klinik och kolla upp henne, iallafall för din egna skull. Om andra duktiga ryttare upplever henne som svår så kan det mycket väl vara något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp