07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
But it izz jååår underskänkel my dear, som ställer till det för dig!;) Du har lite för lite tramp i stigbygeln, skänkeln åker bak i språnget och du tappar balansen/stigbyglarna. Om du istället tänker: Landa i stigbygeln, landa i stigbygeln, då kvittar det hur högt hästen hoppar för du kommer vara med iaf. Been there, done that.:angel::D
 
Åker bak? What? :p Ja, stigbyglarna kände jag bara försvinna under mig. Så du menar att det ska gå att behålla trampet trots att de skjuter en ur sadeln? (som igår blev ett helt nytt begrepp för mig). Bra träningstips hur jag ska tänka när hon INTE gör de där sprången så det sitter i ryggmärgen NÄR de kommer?

Blev som sagt tagen på sängen igår då hon aldrig hoppat sådär förr.
 
@Kirre Haha underbart! Kul att du delar med dig av filmen. Förstår att du blev paff när hon vanligtvis inte hoppar så. Men bra tips du fick av novali! Det ska jag själv tänka på om det blir någon hoppning för vår del. :)

Kl
Jag rider så mycket jag hinner och han är snäll igen, men vi är ringrostiga. Eller jag är det iaf ;)
 
@Kirre Ett tips med underskänkeln är att trycka den framåt a la MMB. Då blir det lättare att hålla den på plats och det lir ett nturligt tryck neråt när man trycker framåt och ner på hälen.

Min målbild:D!
Aachen2007_Meredith_Shutterfly__by_JacquesToffi.jpg
 
@Novali01 och @Fiorano
Tack för tipsen. I just 5.5:an behöver jag ju lägga på benen för att nå fram och då släpper jag nog trycket i stigbygeln extra tydligt. Jag har tänkt på tipsen @Marvin fått i sin fältsitsträning och känt att jag gör och hamnar lite lika just när lite extra drivning behövs. Ska verkligen tänka på det.
 
Idag har jag varit och shoppat i Ullared!:banana:
En helt fantastisk dag eftersom det var så lite folk där. När vi kom vid 8.15 var jag helt själv på hästavdelningen!!!!!
Snacka om att ha möjlighet att syna allt i sömmarna.
Inga köer någonstans och inga krockar med kundvagnar.
Blev ju att man "råkade" få med sig mer från häst än som var planerat.
Har nu införskaffat mig nya reflexer, reflex schabrak, termoridbyxor, regnrock, vantar, skönhetsmedel till Nova som aldrig är vit, ny sadelgjord och lite annat småplock. En hellyckad dag!
Det bästa av allt var att min käre son och hans tjej hade ridit hästarna åt mig när jag kom hem, slapp alltså dåligt samvete för att de inte skulle bli ridna idag.
 
Blir så avundsjuk när jag läser om er som tränar! Det är verkligen dags att ta tag i detta nu, känner att nu är vi igång tillräckligt för att dra på oss olater så då kan man även rida för tränare. Jag vill inte betala 1000kr för att rida på vår ringrost men nog kan jag ta hjälp av instruktörerna på ridskolan eller en hippolog iaf. Ska försöka boka in det framöver, jag börjar ju jobba skift from nästa vecka så äntligen kan jag få in lite annat än ekorrhjul i mitt liv...

Har fått ett bekymmer på sistone ang att hon inte går fram till bettet, dvs hon går inte fram ordentligt för skänkeln. Jag ogillar väldigt mkt när dom krullar ihop sig fram, och det är inget hon normalt sett ägnar sig åt. Har inte så mkt med energin att göra heller, för hon blir nästan värre när hon är laddad. Behöver få hjälp med detta omgående, för mina försök till att lyckas renodla hjälperna och få fram henne lir inte tillräckligt bra i resultatet då jag tragglar ensam.
Inbillar mig tt hon krullar ihop sig mer på tvådelade Dynamic RS än på det oledade sprengerbettet jag har, men jag tror nog mer på teorin om dålig ridning. Munnen är ju genomgången innan vi flyttade.
 
@stjarnfrugt Det finns tyvärr inga genvägar till att lösa det där problemet. Det är bara att sätta sig och rida övergångar och tempoväxlingar till förbannelse även i sidvärts. Oftast släpper de bettet när de inte orkar jobba, blir spända eller är för pigga. Är hon för pigg så kan du ju testa att verkligen rida av henne, ut och galoppera länge, och se om det hjälper men jag skulle tro att du inte märker skillnad när du tycker du renodlar hjälperna är för att du inte gjort det tillräckligt bra. Hade du gjort det skulle hon vara på bettet.
Detta är ju det absolut svåraste med ridning tycker jag. Att de är framme för skänkeln och på bettet.
 
@stjarnfrugt Det kan ju vara så att hon släpper kontakten för att hon inte orkar bära sig korrekt nu heller. Hon är ju inte särskilt stark nu när hon vilat från riktigt arbete så länge. Jag brukar inte göra en så stor grej av att de inte riktigt tar stöd. Det är mest bara att rida på framåt och jobba som Jfrelin säger så kommer det till slut:).
 
Japp @Kirre tryck fötterna lite framåt o TÄNK framförallt: Landa I stigbygeln!:D Tränar du dig på det tänket så gör du det sen automatiskt o då kvittar det fullständigt vad de gör för språng. Nästan iaf.;)
 
@Novali01 Känns betryggande med "nästan i alla fall" . :p

Ska absolut försöka tänka på det för högre än en meter har jag som plan att komma och då är det ju bra om jag kan hålla mig kvar. :D
 
Jaha. Nu är min häst halt. Igen. Var ute med en kompis idag och i skritten kändes hon som vanligt men så fort vi började trava var hon diffust oren. Tyckte det kändes som det kom från vänster fram, men det kan ju likväl vara nåt annat. Jag hoppas att det är nån sten hon klivit på. Hon får vila imorgon så ser vi på söndag.
Hon har varit onormalt gallig bak tycker jag, men inget man märkt av i nåt annat. Dock har hon ju nu flyttat, bytt foder, äter lucern, bytt tillbaka till hage med obetat höstgräs osv så det kan ju finnas många orsaker till gallorna har jag tänkt. Så det kanske inte ens är ett samband.
 
@stjarnfrugt Fy vilken tråkigt läsning! Känner verkligen som att du har haft otur så det räcker:down:

Jag har klippt min kille idag idag så nu är han korthårig och fin! Han känns väldigt fin för tillfället och början kännas mer och mer ihop. Jag har varit väldigt krasslig nu i veckan så de har inte blivit några stenhårda pass nu dom sista dagarna precis och i morgon ska jag till Liseberg med jobbet så får får han gotta sig i solen:cool:
 
Jag har ridit ut själv idag för första gången på länge. Jag dog inte :p
Hon blev "rädd" ett par gånger och vände men vi löste det lugnt och sansat och sen hade vi en härlig tur. Tränade öppnorna i trav och se på fan, ute kan hon göra dem bra :p
Galopperade lite backe också.

Imorgon är det hopptävling på schemat. Hon ska gå 1.10. Har varit fantastiskt fin på hoppträningarna och lekt runt på 1.20 banor. Håll tummarna på dubbelnolla imorgon.
 
For till galoppbanan idag. Senast blev det ju inget iom att hovbölden gjorde sig tydlig.

Kortade lädren två håll och tänkte tyngd i stigbygeln, tyngd i stigbygeln. Jag får ju svårare att använda skänkeln men känner ju att det blir mycket stabilare och jag får bättre jobb med knäna så hon kan galoppera friare. Öva vidare.

Hon har blivit sjukt känslig för tryck mot sulan det senaste. Har aldrig upplevt henne som ömfotad men reagerade redan i försomras att hon var mer kinkig och det har eskalerat. Nu kan hon se tokhalt ut ett steg här och där när hon har packad lera i skorna och går på det hårdgjorda i hagen. Tror jag drar på sula på båda fram nästa skoning så jag slipper få hjärtsnörp flera gånger varje ridtur.
 
Dagens LA4 med Barbie gick rätt bra faktiskt:). Kom ut från banan lite besviken eftersom det känns som om vi egentligen kan mycket bättre. Energin tröt på slutet och jag hade svårt att hålla henne framför mig. Men den där sista medellinjen med trav in, halt-ryggning, galoppfattning satt och det gjorde mig så glad! Trodde att vi kanske precis kom upp i 60%, men slog till med 62,9% vilket är personbästa i klassen:). Höll ledningen rätt länge men blev till slut nerputtad till en tredjeplats, 1,5 poäng till andraplatsen. Hade vi inte gjort en felfattning hade rosetten kanske varit blå ist:p.

Underbara lilla Barbie:love:!
10665871_10203894021982848_6080564766612146200_n.jpg


Och så köpte jag ett schabrak på tävlingsplatsen i samma färg som jag röstat idag:p.
10685367_10203894422992873_8743553993691574205_n.jpg
 
Tog ut min häst på linan idag, tänkte först rida för att det är lättare att känna småsaker då tycker jag, men det fick bli longervolten istället. Gör ju inget om hon vilar en dag extra, igår gick hon bara i hagen. Jag ser ingen direkt hälta, men möjligen att hon är lite stel men det kan lika gärna vara inbillning. Ingen värme eller svullnad. Däremot gallig och speciellt bak. Jag lindade bakbenen med BoT och lät vara så i hagen över dagen, tog bort ikväll och det var ingen direkt skillnad.

Ska ta med en stallkompis imorgon och rida bort till en ridbana så att jag kan känna på henne ordentligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp