07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt: Det får kanske bli en sån iaf då!
Hittade en human-vete-kudde i storlek 68x25 cm för 350 kr. Den blir kanske något kort, man får jag nästan lägga den på längden över ryggen.

Förresten, hästar. :confused:
Min har fått prova sin kompis S mini horse lyx i originalsmak, och älskar den! :love: Perfekt att använda vid stretching, för att undvika att fingrarna hänger med äppelbitarna i munnen som lätt händer annars. :angel:
Köpte en egen likadan till henne. Hästen hatar den. :yuck:
Tar jag fram kompisens så slickar hon lyckligt på den. :confused::confused: Räcker jag fram min nya till S, så slickar hon nöjt på den.

Tänker att jag får låta S slicka på den nya några dagar, så kanske min vill ha den sen? :banghead:
 
@Marvin Ett tips är att även använda den på sig själv innan man tagit den till stallet. Det var superskönt med varm kudde som täcker hela ryggen :angel:

Min häst ratar de där lyx-stenarna. Hon är även den första hästen jag träffat som avskyr betfor. När jag ger henne Mash får jag inte blanda den som man ska, utan vattnet får precis sugas in och inte bli överflöd och sås - då lämnar hon. Började ge mash i somras för att få i henne salt och mineraler då hon gick på lösdrift och inte hade en hel natt på sig att få i sig det... det var även det enda sättet att få i henne Finadyne. Men nu märker jag att vissa dagar lämnar hon Mash, och äter istället gärna havre med mineraler och salt. Och så ändrar hon sig igen och gör tvärtom dagen efter. Suck.
 
Divan är faktiskt helt utvecklingsstörd ibland. På riktigt. Hon kan ju typ inte lära sig saker. Eller hon kan lära sig men det tar sån tid....

Däremot har hon skitlätt för passage och piaff. Det gör hon lätt på töm. Det är ju verkligen viktigt eftersom det är de klasserna vi rider.........

Ha ha ha utvecklingsstörd??? Du är ju för härlig! Tror nog hon driver lite med dig...är ju veeeeldigt bekvämt att lägga in några travsteg istället för att kröka på de raka bakbenen o sätta sig...smart pålla är hon!:D
Du får väl lura henne o starta några GP-klasser istället för LA???Hur svårt kan det va´?:laugh:
 
Idag har jag lasttränat min häst ensam eftersom vi ska till kliniken imorgon och hon aldrig blivit lastad utan medhjälpare. Hon är ju ofta överintelligent och jag vill inte att hon lär sig dumheter som att backa och krångla medan jag går runt och fixar med mellanvägg, bom och rampen. Så, jag ställde upp släpet väl inramat av stall och träd, och riggade en krok för havrehink längst fram. Placerade hinken strategiskt halvvägs fram till rampen så att hon såg att den fanns :angel: och tog den i farten.
Min häst som normalt sett är väldigt lättlastad var om möjligt ännu mer lättlastad idag. Klev rakt på utan en annan tanke. Jag satt fast hinken fram och hon stod där och var skitnöjd medan jag gick runt och lyfte vägg, stängde bom och lucka. Sedan fick hon stå en stund innan jag lastade ur. Gå in smalt gillar hon inte alltid, men idag gjorde hon även det. Utan bekymmer.

Duktig pålle :love: Nu behöver jag inte oroa mig inför morgondagen. Hon såg väldigt förvånad ut när vi aldrig åkte nånstans. Men glad att ha fått nån "aktivitet", hon ser faktiskt väldigt deprimerad ut nu när hon får gå i isolerad hage ensam och inget händer på dagarna :(
 
Igår var det dressyrträning. Vi har ca 4 km till ridhuset. Det är perfekt. Hästen är uppvärmd när man kommer fram och avskrittad när man kommer hem.

Igår var det inte bra. Det spöregnade och vare sig jag eller Lanzelot ville gå någonstans. För att ytterligare bidra till försämrat humör så var tränset som jag köpte igår för litet. Har länge suktat efter ett träns med en bred nosgrimma utan plupp för snokrem och hittade ett begagnat fynd för 150kr inte alltför långt bort. Och så passade det inte!

Halva lektionen gick åt helvete. Lanzelot är hyperkänslig för min sinnesstämning och gick och tjafsade med bettet och ålade sig fram. Det var så illa att tränaren trodde att det var något fel på hästen. Vi fick ta en snackispaus med tränaren då de vanliga sätten för att distrahera mig att slappna av och rida inte fungerade och backa ett par steg. Bara fokusera på att rida framåt i ett jämt tempo på en åtta med lite övergångar. Det var ett annat ekipage i ridhuset med sin tränare. Tjejen ville öva program den sista kvarten så vi fick rida där hon inte var för tillfället. Och poff, så fort jag fick koncentrera mig på att inte vara i vägen istället för vad hästen gör, så går Lanzelot jättefint och avslappnat. Mjuk och följsam.

Jag känner mig just nu som en usel ryttare och att hästen förtjänar bättre. Inte en stel pinne som blir hysterisk för minsta lilla. Med mina nerver kommer det att krävas mycket jobb innan vi kommer ut på någon tävling.... :( Hästen är det inget fel på.

Tränaren har lovat att tänka ut kluriga övningar som kräver fulla min uppmärksamhet. Jag rider så mycket bättre när jag inte har tid att tänka på att jag rider.
 
Red ut idag utan några missöden men tog det säkra före det osäkra och släppte honom lite lös innan jag hoppade upp. Kände att det var bäst eftersom han vilade igår och dan innan tjongade han av medryttaren ( rejält fick jag berättat för mig igår). Men idag försökte han bara vända en gång då han fick syn på en hästätande pressening. Annars gick allt bra men jag höll mig mest i trav och galopp för att inte tappa framåtbjudningen.
 
@Kaktusblomma Åh vad tråkigt att du känner så. ALLA har dåliga pass ibland. Charlotte & Valegro också. Jag kan lova att om det inte varit träning så hade du inte ens ridit igår.
Du måste lämna det bakomflutna framför dig som Pumba säger :p

Skaka av dig och försök när du rider att bara fokusera på att vara lugn, glad och avslappnad. Om det ni gjorde igår funkade så börja med det som uppvärmning nästa pass. Hitta ett system att följa så du vet att du kommer till bra ridning. Dåligt självförtroende är döden för oss hobbyryttare.

Jag red träning idag och enkla bytena är verkligen inte vår grej. Så idag fick jag träna på galopp/skritt på andra ställen än där de är lagda i programmet och se på fan det gick bättre och bättre tills de blev så bra att tränaren sa att det är iallafall 6,5-7 på tävling.
Hon poängterade verkligen att vi verkade ha fått dåligt självförtroende i den rörelsen och det stämmer verkligen för jag sa flera gånger -det går inte. Som ett tjurigt barn.

Vi får skärpa till oss helt enkelt!
Massa pepp!
 
Blev ett ridbanepass idag. Verkar funka att skritta o trava fram ute i 20-25 min så hon får naturlig framåtbjudning tills hon är varm och sen in på banan. Hon dör fortfarande lite därinne men betydligt bättre än förr.

Jobbade lite på galopp-skritt-galopp på åttvolt, där jag behöver bli tydligare med skritt, direkt, sen fattar hon ny tämligen direkt när jag ber.

Sen gjorde jag lite bågar in från långsidorna för att få förvänd känsla med bättre flyt och mindre risk för avbrott/byte än andra linjer jag provat och det kändes riktigt trevligt. Fick ett byte och ett avbrott mot slutet men då var hon rätt trött. Inget av truligheten kände jag heller.

Ett trevligt pass på banan. :)
 
@sommarminne Det gick bra. För mig var det viktigt att det gick bra att lasta, åka och vara iväg helt utan hjälp så jag är ju nöjd bara med vetskapen om det :) Min häst fick tex vänta i släpet medan jag anmälde och hon fick ju givetvis inte komma in i gäststallet pga smittorisken så hon fick vackert stå på släpet. Hon är ju otålig, nåt hon lagt sig till med senaste året, och vill gärna banka tills man tar ut henne. Nu hade jag varit förutseende och hade hängt upp ett hönät och det var ju tur då vi fick vänta 30 min, hon stod som ett ljus. Annat var det när vi skulle hem för då hade hon ju knarkat och fick inte äta, så hon försökte gå ut genom väggen medan jag sanerade boxen på hö innan jag lastade ur. Vet inte riktigt hur jag ska jobba på det, för nån gång i framtiden kanske det blir vår tur att åka på tävling och då måste hon kunna vänta i släpet...

Undersökningen var mest provtagning. Gick ner i halsen med endoskop och tog prover på slemmet. Tog även blodprov för att ha kvar ifall slemodlingen inte visar nåt. Däremot fick hon ingen medicin idag eftersom hon inte var tillräckligt dålig (skönt), så vi får vänta upp till 1 vecka på provsvaren innan vi vet. Veterinären var inne på antingen nån bakterieinfektion eller allergi. Hoppas verkligen att det inte är nån allergi iaf.
 
@Kirre Jag hade en period med min där jag var tvungen att rida fram ute precis som du beskriver. Det gick inte att få till nån bjudning på banan annars. Men så fort styrkan kom och hon liksom fattade poängen med arbete på banan så kom det av sig självt. Jag rider ju gärna fram ute i vilket fall, men det var väldigt skönt när det inte var ett måste. Tex inför träningar :)
 
@stjarnfrugt
Det är verkligen guld när de är lättsamma att åka med! Queenie är en riktig pärla på alla vis, inte minst att vara borta med. Jag skickar in henne i transporten, hon står som ett ljus oavsett om vi rullar eller står still, hon väntar jättesnällt om man lämnar henne där. När man lastat ur kan man knyta henne i transporten och göra i ordning och hon står lugnt och väntar. Det är verkligen så mycket värt när de är så! :love:


KL
Här har det varit skitväder några dagar, i måndags och tisdags jobbade jag tills det var kolmörkt, igår och idag regnar det på tvären. Så pållarna har fått vila. Såna här dagar önskar jag att jag hade ett ridhus nära...
 
Vi har också haft skräpväder tisdag och onsdag. Eftersom jag är slav under yr.no planerade jag in vila dom dagarna:p. Barbie hade på sig 200gramstäcke med hals igår när vädret var som värst. Tog in redan vid lunch och då frös hon så hon skakade:(. Tom Juno som är oklippt frös och han hade också 200gr men utan hals på sig. Riktigt ruggigt väder!

Red ut idag med pigg Barbieponny. Hon känns verkligen superhärlig nu och jag tycker att traven har utvecklats rätt mycket. Tävling på lördag och som vanligt har jag ångest över att det inte ska gå bra. Hatar verkligen det här med att rida kvalklass! Det dubblar verkligen prestationsångesten!
 
Vi har också haft skitväder. Tror inte min häst direkt frusit trots ihållande regn (går med 100 gr inkl. Hals) men hon påverkas mkt tydlig och blir väldigt spänd i ryggen. I går när jag skulle rida va hon så spänd att de inte va läge att lägga på sadeln i stallet, för hon skulle exploderat. Gick till ridhuset och fick hjälp att lägga på sadeln där, och mkt riktigt blev de ett tydligt sadeltvång. :( Sen red jag ett ordentligt pass och satt och cantra på stora volter så hon fick bli riktigt varm och mjuk i kroppen. Min tränare kommenterade henne som en svart Ferrari. Vacker, med energi men svårt att växla ner när hon väl är igång. :p Hon blev i alla fall riktigt fin även om de inte gick att skritta på slutet, hon visar att hon har lätt för samling om man säger så. Efter de har hon fått ha BoT täcke på sig underst. I dag möttes jag av en betydligt med avspänd häst. Uteritt med mkt trav och galopp på mjuka grusvägar i duggregn stod på schemat.
 
Hittade min häst med tre skor idag. Jag som tänkt ut och galoppera. Smsade hovis och han kommer kl tio imorgon. Hejja hovis! :)
Fick bli lite tömkörning i paddocken istället och hon såg och kändes riktigt trevlig. Trampade på ordentligt bak redan från början. Var lite orolig där i förra veckan när hon kändes trulig och nästan lite öm i ryggen men allt det är som bortblåst nu så troligen lite eftersläp från när jag var bortrest.

Funderar på klippning. Hon fäller just nu och jag tänker att jag kanske ska vänta lite till tills hon satt sista omgången vinterpäls. Samtidigt så har värmeknutorna ökat i takt med pälsen.
Ska hoppa pnj på sön, vettigt att klippa på säg lördag då eller bör hon få några tillvänjningsdagar?
Sen gillar jag inte helhals på täcke men måste kanske om jag helklipper iom att hon går på lösdrift?
Usch, så svårt. :confused:
 
@Kirre ang halsklippning så har jag märkt att pälsen där vuxit ut fortare än den på kroppen när jag inte haft halstäcke så visst gör det skillnad. Kommer att helklippa min pga värmeknölarna men det får dröja tills hon är helt frisk. Jag har dock bara ett täcke med helhals så vi får se hur snabbt det växer ut. Vintertäckena har jag bara halvhals på och mitt Bucas Smartex har av nån outgrundlig anledning inga fästen för hals (vilket jag såg när jag redan haft det en dag så för sen att byta :( )

Ang värmeknölarna så har min blivit lite bättre med de två hon fått under sadeln, helt klart har det betydelse att hon inte rids och dessutom står naken inne nattetid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 408
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 412
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp