07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Köpte såna förra året och de är värda varenda krona. Supervarma och sköna! Kan bara inte rid med långkalsonger och vanliga ridbyxor är ju som att gå runt i nylonstrumpbyxor på vintern. Använde dem långt in på våren. Dax att plocka fram dem nu kanske. Uhip-kjolen är grym för riktigt kalla dagar och uteritt. Ful men väldigt värmande.
 
@Jfrelin Köpte såna förra året och de är värda varenda krona. Supervarma och sköna! Kan bara inte rid med långkalsonger och vanliga ridbyxor är ju som att gå runt i nylonstrumpbyxor på vintern. Använde dem långt in på våren. Dax att plocka fram dem nu kanske. Uhip-kjolen är grym för riktigt kalla dagar och uteritt. Ful men väldigt värmande.
 
Blir avundsjuk när jag läser om era REA-fynd :o Jag inser att jag behöver uppdatera min garderob men det får väl bli till våren om vi börjar visa oss bland folk. Det märks att jag oftast fyndar på Tradera, dvs ridbyxorna slits ju snabbare när nån annan hunnit värma upp dem ;)

Har fö två par softshell, ett par HorseLife och ett par Equipage (tror jag), det är guld värt på höst och vår (har haft sedan augusti...). Ska bli intressant att se hur långt man klarar sig i vinter med långkallingar + softshellbyxa + Uhip. Jag bor ju inte speciellt långt från polcirkeln numera så tyvärr måste jag nog inse att jag måste rida i mina klumpiga MuckBoots för att hålla värmen. Tur vi har 10 min skrittväg till ridhuset. I värsta fall tar jag väl transporten dit så att jag kan rida i mina Cavallo :angel:
 
@cirkus stämmer bra. De ska sluta med HW och säljer ut allt. Hade rätt mkt när jag va där i går.
Tack - vad bra...
Fan att jag inte åkte dit redan idag när jag ändå var och slängde sopor precis bredvid. Hade tänkt svänga förbi men blev lat

Min gammelvalack behöver täckte med hals nu när han är klippt. 07-an årgången som tråden faktiskt handlar om kommer behöva ett rymligare täcke - hon har bara 145 - och med den tjocka magen jag förväntar mig behövs nog ett 155
 
Jag som är extremt frusen tänkte köpa vinterridbyxor förra vintern men gav upp, hittade inga som var bekväma. Slutade med att jag snubblade över ett par manchesterridbyxor i favoritmodellen från Pikeur och blev nöjd. De är varma men går fortfarande att röra sig i klokt, tillsammans med Uhipkjolen (som var vinterns bästa köp alla kategorier) så håller jag mig varm.

Här tuffar det på, har lagt tävlandet på hyllan för säsongen tror jag. Är inte så sugen på att åka ut bara för att och de gånger han fick ut och visa upp sig under hösten så har han inte varit spooky, vilket betyder att han inte måste ut av princip bara för att mjuka upp skallen heller. Har känts lite stelt och motigt både i kropp och knopp senaste tre veckorna men misstänker att det är pälssättningen som spökar, blev påmind om att hans mamma är den känsligaste häst vi någonsin haft vid pälssättningsperioderna så kändes ganska rimligt. Nu har han i alla fall börjat lossna igen.

Och igår fick han leka med westernsadel igen, inga avancerade grejer. Men han gör i alla fall saxar i skänkelvikning, skrittpiruetter, småvolter och annat på lång tygel med enhandsfattning i skritt. I trav och galopp tar det sig, lekte lite med förvänd galopp och tramplattjo i trav igår och han kändes lika fin som på dressyrträningen i början av veckan. Mest är det en kul grej, annorlunda nog för att testa sig fram och lattja med rörelser från dressyren utan att det inkräktar på den träningen om det blir lite knas. Och perfekt för att jag ska känna att jobbet är så prestigelöst att det inte måste bli ett riktigt pass av det, kan hoppa upp i jeans och bara köra lite tempoväxlingar eller bus om det känns bäst för dagen.
 
Alltså jag har också Pikeurs vinterbyxa, men så himla varma är dom inte? Rider med dom även på sommaren när det regnar:o. På vintern har jag alltid underställ under dom....
 
Jag brukar inte frysa i vanliga ridbyxor med underställ under så jag tror dessa kommer räcka för mig. Fryser sällan om benen det är mer händerna som är ett problem för mig, kanske för att jag röker :angel: Men nu har jag haft Roeckl termohandskar i 2 vintrar och de funkar utmärkt. Där känner man iallafall hästens mun genom tygeln vilket jag tyckt varit svårt med andra termohandskar.
 
Knappen.
Jag säger emot de som anser att pälsen växer ut punktvis på otäckta ställen på hästen efter klippning. har aldrig varit med om det med ngn häst jag haft öht så det där är helt individuellt. Men oj vilket skitväder flera verkar ha, här i östergötland hos oss har det visserligen regnat en del i perioder sista veckan, men det är varmt deluxe utöver det + 13-16 grader ! Hästarna i stallet inkl alla PSG hästarna går i ofodrade regntäcken som max ute dagtid, inga helhalsar i syne än mindre fodrade täcken ngnstans :eek: Har man hästar som fryser i sånt väder så handlar de nog om undantag verkligen ....

Nu är "min" fina Silvano- 07:a äntligen såld :) Kommer sakna honom massor, men om bara besiktningen går fläckfritt vilket den bör göra så kommer han till en toppenägare, och dessutom i närområdet, så kommer kunna fortsätta träffa honom och se hur det går för dem :) Känns jättebra :)
 
Jag har två par vinterridbyxor (softshell) köpta på Gekås, de klarar jag mig bra i hela vintern! :) Jätteskönt att slippa hålla på med underställ som bara korvar sig :wtf:
 
Divan är fortfarande naken inne och har ofodrat regntäcke ute.

Tränade för min "riktig" tränare idag. Det är sån skillnad att det är sjukt. Var 3 veckor sen sist och det märks att vi slarvat och bara ridit på 80% av vår kapacitet och visst det är väl okej men vill man bli bättre måste man utmana.

Tycker ju att skolorna gått ganska bra senaste tiden. Det tyckte inte han hahaha jävlar vad jag fick rida men jävlar vad bra de blev.
Enkla bytena funkade också riktigt bra på rätt ställe. När jag är tillräckligt snabb och inte släpper för mycket i handen, ser till att yttersidan är kort och hon är eftergiven i innersidan så går det ju!
Att det ska vara så svårt :D

Imorgon blir det Helen Langenhaneberg träning! Jag är typ kanske lite övertaggad :p
Söndag är det säsongens sista start. Hemma MSV C. Hoppas verkligen vi sätter kval.
 
Angående vädret så konstaterade jag imorse att det var tur att jag skiftade däck på både bil och släp igårkväll. Det var nämligen vitt ute då jag vaknade. Fick dessutom köra premiärturen med dubbdäcken i år i snömodd och skitväder 4,5 mil hem, tackolov utan häst. Jag vet ärligt talat inte om jag hade velat dra tungt med min framhjulsdrivna bil här uppe i väglaget vi har nu, så det är tur att jag då råkar bo granne med den enda kliniken vi har i länet :angel: Träningar kan man ju skippa att åka till på vintern, men veterinären brukar vi ju besöka desto oftare.

Fick även brodda min häst idag då hennes isolerade hage är snorhal av gräs med snömodd ovanpå. Ska bli spännande att höra nästa vecka vad odlingen visade. Hon är nämligen less på det här tråklivet nu så det vore ju trevligt om hon åtminstone fick gå tillbaka till lösdriften snart.
För första gången på länge är jag glad att jag ändå inte kan rida, för snöstyltorna hon har nu är inte att leka med, och det är 3 veckor kvar till hovslagaren kommer och har på snösulor...
 
Min häst går fortfarande med flug/exemtäcke, fast med ett ofodrat regntäcke över de flesta dagar. Hoppas vi kan få några frostnätter så knottdjävlarna dör snart så vi slipper flugtäcket. Sen får det gärna fortsätta att vara milt!

Red för första gången sen klinikbesöket igår, kravlöst på hängande tygel, men i alla gångarter. Chatsi var toknöjd! Hade sällskap av en stallkompis och hennes nya häst direkt från galoppbanan, blir perfekt att ha som draghjälp sen när vi ska börja galoppträna ordentligt igen. :up:

Skojade med min chef om att jag behövde VAB:a den dagen vi ska på återbesök till kliniken, och nu står det faktiskt VAB på mig i schemat den dagen. :angel::D

Annars är jag väldigt trött på mitt stall just nu, det har varit ett jävla liv om hagarna och varit allmänt jobbigt. :(
 
@Marvin.Usch vad tråkigt när det blir bråk i stallet.
En av anledningar till att vi flyttade ut på landet med eget stall. Så skönt att slippa tjafsa med andra hur det ska vara. Jag gör precis som jag vill!:banana:
Har det väldigt bra eftersom det finns många med hästar här och vi tar hand om varandras hästar om någon åker iväg på semester tex. Annars kan ju det vara svårt när man har eget stall.

PÅ tisdag är det dags för hoppträning igen! Ska bli så kul eftersom jag själv är lite feg behöver jag någon som säger vad jag ska göra.
 
Tävling idag. En MsvC1 på 59,6%. Jag kan uppenbarligen inte rida skolor, alltså verkligen inte. Och så fick jag ett avbrott i vänstra galoppen (den bra galoppen...). Däremot lyckades jag med en 7a (!!!) på ryggningen och att få till högra galoppen riktigt bra. Mao ord klarar jag inte av att rida ett helt program. Klarar inte att förbättra vad som är dåligt och ändå hålla kvar vid det som varit bra innan. Jag blir så LESS! Vad fan liksom, på ett ÅR borde jag väl rida på högre procent i samma klass?? Varför kan jag inte rida bättre:(?

Dessutom strular det med nästa tävling eftersom jag inte hade pengar på TDB första dragningen och då återtogs min anmälan. Så får tydligen arrangörer göra, men jag har tidigare aldrig varit med om det. Eftersom det fanns platser kvar enligt TDB så efteranmälde jag, men det verkar som att risken är stor att jag blir bortplockad.

Ja ja, hursomhelst är min stora fråga; vad gör jag nu? Naturligtvis måste vi träna vidare och klarar av att rida dom där jla skolorna. Men tävlingarna sen då? Ner och bara rida LA? Men hur ska vi då klara av att få till skolorna på tävlingsbanan? Jag vill ha en plan. Just nu känner jag knappt för att ens sitta upp i sadeln igen.
 
@Fiorano Förstår att det inte peppar speciellt mkt i dagsläget, men jag tycker att du är hur duktig som helst! Att det inte funkar ett helt program i MSV... jaha?! Jag antar att du inte hade tänkt kasta in handduken ännu i vilket fall. Du har hur lång tid som helst på dig att tillsammans med din tränare lägga upp en plan. Hela vintern ligger framför oss och du kan rida skolor tills du spyr på dem ;)
Du har en superfin ponny som du själv utbildat upp till MSV. Hur många c-ponnyer får ens gå MSV? Som jag sa när jag red henne i somras, så är det verkligen skillnad att sitta på din ponny jämfört med de flesta andra. Så oerhört välriden och trevlig. Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv och er som ekipage. Det du åstadkommit med henne på de här åren är långt mer än vad många gör nånsin... tävla c-ponny bland stora hästar på den nivån du gör är inte direkt överrepresenterat.

Så, deppa nu ett tag och var arg. Sen kan du läsa detta igen ;) Du kan ju alltid trösta dig med att min jämnåriga SWB inte ens debuterat i riktiga tävlingssammanhang.

@Jfrelin Hur var träninganra idag? :)

Jag såg att del 2 av clinicen skulle gå på Horse1 idag, men jag har ju natthelg nu och är inte på jobbet dagtid så jag missade den ><
 
@stjarnfrugt Tusen tack för pepp! Det är med c-ponny på tävling är inte så vanligt, men det är inte jätteovanligt med varienda hästtyper här. På framridningen idag red jag fram samtidigt som en travare och en stor skäck av obestämd ras. Älskar variationen här!

Såg på filmen från ritten sen att Barb inte så fräsch ut vänster bak:(. Så det förklarar månne känslan av att hon inte ställer upp på mig och att luften gick ur efter halva programmet. Så det blir att fara till klinikenför oss nästa vecka..
 
@Fiorano Så tråkigt att det inte gick bra idag och ännu sämre om hon inte är fräsch. Jag hade precis sådär när jag red LB på Divan. Fick svindålig poäng hela tiden, så då bytte jag till LA och fick direkt högre poäng. Nu kan ju inte du byta program eftersom du måste kvala, eller du kan ju starta MSV B i år eftersom hon fortfarande är 7 utan kval :p
Jag tycker inte du ska gå ner utan fortsätta rida. Helt plötsligt släpper det. Skolorna också. Ska jag gissa så är hon inte tillräckligt eftergiven i innersidan, typ det problemet 99% av alla ryttare har :) Testa att verkligen rida med innerskänkeln upp på yttertygeln och inte styra runt med händerna och se vad som händer.

@stjarnfrugt Träningarna var fantastiska. Så avis, ville själv rida.
Hon är väldigt pedagogisk och man såg verkligen skillnad när ryttarna fick till det.
Några citat som jag skrev ner:
Not expression out of tension
Always have the connection; hind leg, back, contact
Don't get the uphill sensation by lifting the neck, get the uphill sensation from the hind legs.
The horse should be so supple that you don't hear the horse move of putting down it's feet.
Always have the sensation that the horse want to reach downwards and forwards. You ride the horse to collection and uphill.
Det ovan genomsyrade hela träningen.
Kanske kan lägga upp lite filmer men det är ju min tränare så inga kommentarer om ryttaren osv
 
@Fiorano känner också igen mig i det där att det aldrig går framåt... eller, vi var ju uppe på 65% i början på sommaren men sen halkade vi ju ner till samma nivå som för ett år sedan igen... Nu ska vi göra lite "comeback" nästa helg, får se hur det går...

Men idag var vi iaf på terrängbanan och hoppade lite! Så här kommer en liten bildbomb!

DSC07174r_zps417df21a.jpg

DSC07188r_zpsd8c2fc89.jpg

DSC07201r_zpsccee7047.jpg

DSC07213r_zpsdbdd67df.jpg

DSC07232r_zps91124eb7.jpg

DSC07238r_zpsa08c6d70.jpg

DSC07284r_zps621f9436.jpg

DSC07289r_zps2207b5bf.jpg

DSC07296r_zps2a3e3d25.jpg

DSC07302r_zpsbfbf47ea.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 423
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp