07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl
Jag hoppade också igår! Det var Hästens Dag inne på travet i stan och klubben frågade om jag kunde ställa upp och hoppa lite. Hade inte hoppat på över en månad men okej! Vi var fyra stycken som skulle hoppa nån variant av parallellhoppning två och två. Fyra hinder i en väldigt enkel "bana". Glad ponny, hoppade snällt men inte sådär wow som hon brukar. Började på 60cm och hoppade några rundor. Sen tyckte vi att det var tråkigt både för oss och ur publiksynpunkt så vi gjorde om det till en bana på sex hinder och höjde till 80-90 och ett räcke på en meter. Då vaknade Queenie och hoppade kalasbra! :D Hon tog i ordentligt på det högsta så vi flööööög! :love: Så härlig känsla! Även fast jag var duktigt nervös när jag styrde emot och högg tag i manen i språnget så var jag så stolt efteråt! :D Som vanligt världens bästa pärla att ha med sig på bortaplan, hon är så ljuvlig min ponny. :love:
 
Usch, har haft en blähelg. Inget med min häst att göra dock, som omväxling.
I fredags tog pappa bort sin katt, som jag ofta passat och var det närmsta mitt eget djur förutom mina hästar. Sen har en supergullig stalltjej flyttat med sin ponny, en annan har bestämt sig för att flytta och sen ska min tränare byta arbetsplats och det innebär att om det inte blir långbortistan så kan jag säkert fortsätta träna men på annan anläggning och jag trivs så himla bra där vi är nu och skulle vilja vara där mer och nu blir det istället mindre.
Jag är verkligen inte bra på att hantera "separationer", oavsett typ. :(

Tur jag har den här. :)
10698600_10152709492029784_100546095974579355_n.jpg


Och att jag kan göra det här. :p
10475442_10152723703979784_8642524621430369226_o.jpg
 
Idag släpade jag med mig både Lanzelot och ponnyn till ridhuset för att löshoppa lite. De fick vara lösa när jag byggde hinder och travade runt sida vid sida och inspekterade. De gula bommarna var där när vi kom. Det väsande ljudet är från en förkyld matte....


De fick hoppa ihop. Medveten om riskerna men det var bara jag där och de är snälla vuxna hästar som är vana vid varandra och båda gillar hinder. Ponnyn håller noga avstånd och Lotten är inte sparkbenägen.

 
@Jfrelin i min vetskap brukar man ange upp till 6 veckors vila innan hästarna börjar tappa i både kondition och muskulatur rent av... men självklart beror det på i vilken status hästen var innan den trappades ner/vilade, det spelar självklart en roll :)
vad kul med HL clinic - jätteavis!

Jag och 00 har passat på att byta stall efter många år! Vi står numera på en liten dressyr/western kombinerad anläggning och trivs jättebra so far! Mer service och mindre jobb, har varit efterlängtat för min del sen ett par år tillbaka, det känns verkligen guld att verkligen bara ägna till åt sin egna häst och ha superträningsmöjligheter på plats också. Är inte så stort - bara 10 inackar, resten tillhör anläggningen och är totalt 16 bara, uppdelat på 2 stall, så det har en väldigt familjär känsla vilket jag trivs med. Trevligt folk och hästen verkar trivas som fisken i vattnet :)
 
Idag har min häst parkerat tjejen som rider honom ibland på backen. Dumma häst:devil: Tycker att han ska vara snäll mot henne som hjälper oss men han tyckte tydligen att hon ville ha han åt fel håll. Som tur var så slog hon sig inte men det är aldrig kul att höra sånt. I morrn får väl jag ta tag i honom och se till att han går dit vi bestämt.
 
@stjarnfrugt Jag var ju där på clinicen och den var superbra. Fick med mig en massa bra grejer att tänka på därifrån

Det ska bli kul att få vara med på en hel träning och se mer hur hon tycker man ska jobba.

@mackan 6 veckor till och med. Där ser man.
Denna gång är det ingen clinic med massa publik utan vanlig träning. Ska bli jätteroligt och hoppas jag får med mig lite smarta saker att tänka på.
 
Själv har jag gått tillbaka till basic med skolorna. Alltså varför är det så svårt att påminna sig själv och komma ihåg att börja om från början när något inte riktigt fungerar? Så de senaste två dagarna har jag ridit en massa skolor. I skritt. Det är ju såååå mycket lättare att få rätt på kroppen och ponnyn när det går lite långsammare! Red igenom C1an idag som vi ska starta på lördag och skolorna kändes bra förutom slutan åt vänster. Galoppen är fin och stabil och känns som att de enkla bytena har fått bättre kvalité. Nu ska jag bara hålla ihop det på tävling också...
 
@Kaktuzblomma: Åhh, ponnyn! :d

Kom hem efter en långhelg i Skåne. På de fyra dagarna har Chatsis rygg blivit mycket mjukare, hon har fyllt upp lite runt manken och när jag släppte henne lös i ridhuset såg det ut som att hon tog för sig mer med frambenen i traven. :)

Idag tog vi en promenad, i morgon börjar jag med lite försiktig tömkörning igen.
 
@Marvin Många pratar ju om att Biolight ska vara så himla bra. Jag är väl inte helt övertygad, men med din häst som då kanske lätt får spänningar i ryggen så är det kanske något värt att prova med regelbundna behandlingar i framtiden? Bara för att se OM det funkar. Att sy in ett BoT ryggstycke i innetäcket är kanske också något som kan göra skillnad:)?
 
@Marvin Härligt!

@Fiorano Lycka till på lördag! Nu sätter ni kval.

Divan är faktiskt helt utvecklingsstörd ibland. På riktigt. Hon kan ju typ inte lära sig saker. Eller hon kan lära sig men det tar sån tid....
Just nu är det de enkla bytena. Hon är lätt tillräckligt stark för att klara dem, även från riktigt samlad galopp men det gååååååååååååår inte. Det blir 3-4 travsteg varje gång. Oavsett om jag rider supersamlat, arbetsgalopp eller i framstupasidoläge.
Var ju samma sak med skänkelvikningar. Tog ju hundra år innan hon fattade.
Det enda som är bra är att när hon väl fattar så gör hon det sjukt bra på en gång men det är ju att komma dit.....

Däremot har hon skitlätt för passage och piaff. Det gör hon lätt på töm. Det är ju verkligen viktigt eftersom det är de klasserna vi rider.........
 
@Marvin Många pratar ju om att Biolight ska vara så himla bra. Jag är väl inte helt övertygad, men med din häst som då kanske lätt får spänningar i ryggen så är det kanske något värt att prova med regelbundna behandlingar i framtiden? Bara för att se OM det funkar. Att sy in ett BoT ryggstycke i innetäcket är kanske också något som kan göra skillnad:)?

Ja, hon kommer nog behöva återkommande behandlingar. Jag har ju tillgång till folk med laser i stallet. Biolight har jag aldrig provat.
 
Eftersom några blev lite kära i ponnyn kanske det är ok att presentera honom lite? Han är ju trots allt sällskap till en 07:a.

Ponnyn heter Concorde och är en liten Welsh på ca: 125cm. 20år ung och tycker att det bästa som finns är att springa fort och hoppa. Fullt ös, medvetslös är mottot. Jag har lånat honom från en bekant, då han var för pigg att gå lektioner, små barn som klarar av att rida en sån här ponny är sällsynta, han gick på lösdrift och fostrade unghästar i ca 10år innan han kom till mig.

Bekanten har fött upp honom + ett antal generationer hit och dit, samt producerat egna barn som tävlat de söta ponnyerna. Mamman är A eller Elit och syskon har tävlat SM i dress/hopp/ft. Jag tror att han själv bara hann tävla lätta klasser innan han blev ryttarlös. Så det är en väldans fin ponny som "bara går" där hemma i hagen. Syskonbarnen rider ibland, men då får jag leda. Ponnyn är snäll men gillar som sagt att springa fort om tillfälle ges. ;)

Ponnyn vet att han är jättesöt och är givetvis lite bortskämd. :D
 
@Marvin Min häst har ju problem med bakre delen av ryggen, att hon liksom går och svankar och med tiden stelnar ihop och blir spänd. Det var ju även där man hittade något tätliggande tornutskott på ett ställe vilket inte förvånade mig alls.
Jag fick ett råd av min ET söderut att köpa en vetekudde för hästar (HotHorse) och lägga i den regionen innan träning. Nu har hon ju inte varit i full träning sedan detta upptäcktes, men jag tycker att det lilla jag kunnat rida ändå blivit mkt hjälpt av kudden. Om det är placebo eller inte vet jag inte, men palperar jag ryggen före jag lägger på kudden (även om hon har täcke) så är den betydligt mjukare och trevligare efter att jag tar av den. Jag tycker även att effekten av kudden är mer påtaglig och mer intensiv än BoT.
Den kostade 800 kr och har varit värd sitt pris. Jag värmer den och lägger på den när jag tar in, så får den ligga där medan jag borstar, pysslar, gör mat och mockar och den åker av först då jag går ut och rider. Mkt bra effekt, men kräver ju att man har mikro i stallet.
 
@Kaktuzblomma Ponnyn :love: En sån vill jag ha!

@mackan Apropå att tappa muskler osv, så är jag verkligen förvånad över hur fin min häst är trots den minst sagt bristfälliga träningen i år. Får det även bekräftat av många som ser henne för första gången och aldrig kunnat gissa att hon varit konvalescent sedan februari... :) Hon har fått mage givetvis, och lite beror ju på avsaknad av bukmuskulatur, men hon är verkligen inte fet med tanke på betesgång och nu fri tillgång på hösilage i samband med obefintlig träning. Verkligen skönt!
Givetvis beror ju mkt på att hon var i bra kondition innan, och att hon har rätt bra gener (och ålder) vad gäller att hålla vikten. Men samtidigt måste jag även få tro att det till stor del handlar om att jag aldrig ställde henne i sjukhage utan att hon alltid fått gå i vettig hage/lösdrift.

*kl

Ringde veterinären idag, fick bli kliniken eftersom det här är ett u-land rent veterinärt. Fick tid på onsdag, jag trodde det handlade om blodprov osv men tydligen ska dom gå ner med endoskop och titta i luftvägarna så jag måste åka in, sedera osv. Tur jag har en påbörjad självriskperiod för... :smirk:
 
@Marvin Ja, det är väl nån patentgrej... för det kan ju knappast vara materialkostanden. Dock skiljer den sig från en vanlig vetekudde för människor, då den dels är jättestor för att kunna täcka en hästrygg, och sedan har en kanal mitt på som gör att den ligger stadigt. Man behöver inte ha täcke över den för att den ska ligga kvar, men ibland kombinerar jag det med stalltäcke om det är en längre stund och jag har hästen lös i boxen.
Säg att den motsvarar 4 st vetekuddar för människor, dom kostar ju runt 200 kr, så det är inte lönt att tro att man kommer undan billigare av att klippa och klistra som jag trodde tills jag insåg skillnaden :angel:

Framförallt tycker jag det är smidigt för att jag kan använda den när som helst. Jag har ju också haft tillgång till folk med laser osv då jag hade henne hos rehabtjejen men det är så bra att inte vara beroende av att nån ställer upp. Laser är såklart bra men detta är en skitbra varje-dag-behandling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 242
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp