07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Provade ju en annan sadel igår. En gammal Cobra som är identisk med en Amerigo Alto. Det var verkligen en chansning eftersom viddmärkningen inte följer Amerigo utan Jaguar/Cobras märkning och att det var långa kåpor. Vidden var perfekt och den ligger kalasbra på både ponnierna. Men långa kåpor funkar naturligtvis inte med mina pygmében. Min sits gick från detta:

10650027_10203900007652486_3100571779843911650_n.jpg


Till detta:
10424350_10204016816772641_7579217195741557309_n.jpg


Lite bättre i galoppen:
10609669_10204016816812642_19028309147127537_n.jpg


Barbie kändes dock som vanligt att rida, men som synes var min balans helt off:D! En Alto kan iaf funka även på Barbie, men att hitta en som inte kostar mer än typ 15' med normala, eller helst korta kåpor och rätt vid är tamejtusan inte lätt. Vågar inte säja Childericen innan heller så är ganska beroende av att kunna ta sadeln på avbetalning. Men men, ska prova en Jaguar CC också bara för att så får jag se vad som händer.

Lite kul är att man kan sitta så olika i samma sadel på olika hästar. På Juno satt jag mycket bättre i Cobran och känslan var bättre.
1012390_10204015601222253_259289710277601230_n.jpg
 
@mackan och @Maja_Kandi Ja det säger ju bara vilken nivå det hela ligger på... Och ja, jag håller med dom mer och mer:

Idag kom jag till stallet igen efter min bortavistelse. Flyget kom sent och jag hann bara sova 4 tim innan jag skulle upp till jobbet imorse. Efter 12 tim på jobbet åkte jag direkt till stallet, varpå jag möts av en härjande hästflock i beckmörkret. Livsfarligt att gå in och försöka fånga nån häst så jag fick vänta tills dom sprungit klart...
Tar in henne och allting verkar som vanligt. Dessutom är gallorna i benen borta för första gången på flera veckor :bow: Ögat rinnigt men inte värre åtminstone, snoret inte heller värre och jag hörde ingen hosta varken då jag tog in eller då hon galopperade runt. Men när jag rutinmässigt tempade henne hade hon 39,1... Tempade igen och samma resultat. Ställde in i boxen och efter en halvtimme hade hon 38,9. Så nu får hon sova inne inatt och imorgon får jag hoppas jobbet tillåter mig att åka ifrån på fm så jag får se hur det ligger till.

Blir så oerhört less. Jag har väl en porslinshäst som inte tål frisk luft eller nya bakterier eller ojämnheter i hagen eller någonting alls egentligen. Samtidigt är hon ju inget vidare på att stå på stall heller så jag trodde man försökte göra det bästa man kunde, frågan är hur länge man ska fortsätta försöka få henne att kunna gå ute...
 
38,5 grader nu imorse. Ville inte alls stå stilla och vänta på gången när jag tempade och hade mkt bråttom ut, så jag skulle spontant inte tänka att det är en häst med feber trots att hon har det. Jag ringer veterinären på måndag, tycker det känns onödigt att ta ut distriktare i helgen då hon är så pass pigg som hon är.
Jag klädde på henne och satte ut henne i en egen hage, så får hon gå där i helgen och stå inne på nätterna. Jag vet inte om det var rätt eller fel men det verkar ju kvitta. Hittills har ju min noggrannhet i skötsel och duttande inte resulterat i nån framgång i vilket fall. Man kanske skulle bli en av de där hästägarna som har kass hovslagare, oberäknad foderstat, dålig utrustning, aldrig rider för tränare men nöter på ridbanan 90 min varje dag. Det verkar ju vara ett vinnande koncept menar jag, eftersom deras hästar gladeligen tuffar på friska och skadefria år efter år...
 
@stjarnfrugt Vet du vad hennes normaltempkurva ligger på? En del hästar ligger normat på runt 38,1-3 utan feber. Om hon då dessutom hade toksprungit i hagen är det klart att tempen gått upp och att hon låg på 38,5 kan vara hennes normalspann. Med tanke på att hon är så pigg i allmäntillståndet hade jag nog inte varit jätteorolig.
 
@Fiorano Hon ligger normalt runt 37.5-37.8, jag tempar alltid regelbundet och i förkylningsperioder osv gör jag det dagligen. Hon hade igår 39,1 efter att ha rejsat i hagen, men eftersom hon inte var svettig trots täcket så kändes det som att hon inte kunde ha fått den tempökningen av språngmarschen..? Jag ställde in henne i boxen och efter ytterligare 30 min hade hon 38,9 grader. Eftersom hon la sig ner och sov när jag satte henne i boxen lät jag henne stå inne för säkerhets skull.
Imorse efter hela natten inne var det 38,5 vilket inte är nåt oroande i sig men högt för att vara min häst. Dessutom ganska ymnigt gult snorande. Dock inget tecken på hängighet.

Jag är inte jätteorolig. Däremot är jag jätteless. På allt. Mestadels på mitt hästägande som helt ironiskt nog ska vara energikicken i tillvaron men snarare sugit ur all återstående energi sedan februari.

Försvårande är också att hon går med dräktiga ston och nu vill ju deras ägare givetvis inte att min häst går där, helt förståeligt. Så nu får hon stå inne nattetid och dagtid gå ensam i en hage utan direktkontakt med andra hästar. Ställer till praktiska problem eftersom jag måste gå igenom en hage med lösa hästar i för att ta mig dit. Inga problem nu i helgen då jag ändå är ute efter intag, men det är kolsvart ute och jag får bära både vatten och hö för hela morgondagen dit. Ingen fri tillgång till hö med andra ord, och fodring endast morgon och kväll vilket jag tycker är besvärande. Till veckan kommer jag vara ute på fm och det kommer bli intressant att få in och ut min häst ensam. Men ja, detta är ju små skitproblem, såna där välbekanta saker som fyller hela tillvaron så att man inte går sysslolös.
 
@Fiorano Ha ha ja det är ju som jag brukar säga att man måste ju hitta en sadel inte bara till hästen utan även till ryttaren. Har blivit lite väl stor fixering vid att sadlar ska passa hästarna o att ryttarna minsann får anpassa sig men så funkar det ju inte i verkligheten.
 
@stjarnfrugt Din häst har ju åkt på en vanligt förkylning, nu mest troligt kanske med lite bakterier också om snoret är gult. Inget ovanligt och inget att hetsa upp sig över. Ni har ju flyttat och bytt miljö o bakterier så jag skulle vilja säga att sånt kommer som ett brev på posten, typ ungar som börjar på dagis o går 1 vecka o sen är sjuka i 3!
Är hon inte bättre på måndag så kanske hon behöver ha lite medicin eftersom hon dessutom dragits med sin hosta ett tag. Ta det nu lite lugnt o ha lite lördagsmys så löser sig allt ska du se!;)

Hur trivs du för övrigt? Är jobbet ok o lägenheten? Tycker det var jättebra gjort av dig att ta steget o flytta tillbaka, all cred till dig!:bump::banana:
 
@Novali01 Ja det är nog inget hon kommer att dö av. Men återigen något som gör att jag måste börja om med allt och ....tadaaa... Sätta Igång Henne Igen. För vad är det, 5e gången i år? Jag har tappat räkningen. Det är så trääääligt. Och hon är så jävla tråkig att sätta igång, speciellt nu när hon vilat och hela hennes kroppsspråk säger att hon är less på det trots att snoret hänger och dinglar från näsan... jag kan inte påstå att jag ser fram emot att rida henne faktiskt, inte när jag dessutom tagit tag i just detta med att "bara bita ihop och genomlida överskottsenergin tills den går över" i princip hela året.
Jag ska ringa veterinären på måndag för nåt behöver hon säkert få utskrivet.

Och så återigen, jag kan inte låta bli att tänka på andra. Jag har ju stått i storstall och det har kommit och gått hästar där med. Men inte har dom blivit krassliga inte (utom min då som fick 40 graders feber förra våren då hon kom hem från beridaren). Och hur gör tävlingshästar som åker runt och träffar baciller på träningsläger och tävlingar och meeting och allting? Jag kan inte låta bli att vara bitter. Jag har inte gjort annat än kämpat med den här hästen, antingen i ridningen, för att få det att funka mellan oss som individer, eller som nu detta år med skador och sjukdomar. Om än det låter religiöst och flummigt - men jag tycker att jag förtjänar någon medvind någon gång. Hästeriet är det enda av värde jag har och det jävlas ofantligt mkt.

Jag ångrar inte att jag flyttade. Visserligen saknar jag hästlivet söderöver, men på den nivå mitt hästliv varit sedan februari har det kvittat. Om jag någonsin avancerar till nåt annat än skogsryttare igen så kan jag utvärdera det efter ett år kanske vad gäller tränare och möjligheterna med det. Men jag har ju hittat en superhovslagare så jag är nöjd med det iaf för även om åbäket inte kan ridas vettigt så ska hon ju skos :)
Jobbet går väl hyfsat, ångrar inte att jag bytte det heller. Det är mkt nytt och jäkligt svårt och jag har prestationsångest, tycker väl inte att jag lär mig i den takt jag borde men helt ärligt så känner jag att utbrändshetsväggen är nära vad gäller livet i stort så kanske är det inte konstigt att jag har teflonminne. Jag hoppas innerligt att det inte märks lika mkt utåt och att fasaden håller.
Lägenheten har varit en katastrof och är ett kapitel i sig, men jag tycker inte att jag gör annat än gnäller så det låter vi vara. Jag har iaf tak över huvudet nu efter veckor av bråk med hyresvärden.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Alltså jag förstår att det är skitdrygt, och självklart förtjänar du medvind. Å andra sidan är det så här att ha häst. Jag har haft Juno nu i två år. Det har minsann också varit rejäla dalar med den där hästen. Dels med att han blev för dum som hingst och klubbade ner stallägaren och därmed kastrering. Sen har ridningen egentligen inte börjat fungera förrän nu. Det har alltså tagit två jla år för att få honom att gå i alla gångarter på en ridbana-och då krävs fortfarande en del övertalning och att rida med pisk.

Det är ju inte bara det med ridningen som har varit dåligt. Från mars till midsommar var han inte ridbar alls utan hade sin hälta som var mycket svårlokaliserad. När vi väl hittade den i höger bak, skadade han vänster bak. Och när jag väl började sätta igång kvarstår en rörelsestörning och hans patellor är supersladdriga. Han fastnade rejält om morgnarna och hakade en hel del.

Fördelen är att han är hyfsat snäll att rida igång även om han har en hel del idéer och senast idag så visade han hingstbeteende och var uppe på bakbenen för att han ville till en häst som verkade intressant. Ska rida första hoppträningen på honom nästa helg och jag bävar för idiotin.

Det är skit att ha häst rätt ofta. Tyvärr.
 
@stjarnfrugt Vad träligt men som sagt det är inget hon dör av.
Jag fattar dock inte vad det är som ska sättas igång? Hon har vilat i 1? vecka. Det är ju bara att rida som vanligt på en gång. Man rider alla gångarter men inte lika länge.
Är hon överjävlig så longerar man av hästen innan och håller sig i ridhuset tills hästen sköter sig. Ser inte det som något problem?
 
@Fiorano Ja det är skit. Förra hästen var en evig motgång och bevisligen även denna. Hur kan man glömma det på de år man hade uppehåll emellan? Ren idioti att hålla på med hästar. Det är inte enda gången jag förbannar att det är min enda passion, hur det nu kan vara det med tanke på att det aldrig varit i närheten av vad jag drömt om trots att det är 23 år sedan jag började på ridskolan.
Om jag visste att jag kunde hålla mig ifrån hästarna helt resten av livet hade jag slutat helt så fort jag blev av med denna. Men det tog alldeles för lång tid att komma tillbaka ridmässigt för att det ska vara värt att lägga ner om jag ändå inte kan hålla mig borta mer än ett par år. Då skulle ju de här åren i motvinden vara helt bortkastade.
 
Vet inte om jag skrivit det här innan en 15-årig kille har fått börja rida Divan. Tanken är att han ska avlasta mig 1 gång i veckan och rida mer när jag är på mina semestrar och sånt.
Han har ridit i 2 år och är JÄTTEDUKTIG. Hans mamma har en häst hos oss och den rider han 3 gånger i veckan. Den är dock 162 typ och han är 185!!cm.
Han rider Divan riktigt trevligt. Nej han kommer inte ta henne framåt men han kommer inte förstöra henne och hon ser nöjd ut när han rider. Dessutom önskade jag att någon hade gett mig chansen att få rida en fin häst när jag var i den åldern så nu när jag har chansen att göra så för någon så har jag tagit den.
 
@Jfrelin Hon har bara lullat i flera veckor pga hostan. Vilat eller skrittat och på sin höjd joggat och sedan vilat igen. Det känns som att man borde bygga upp det lite i lagom takt, eftersom jag själv vet hur mkt kondition man tappar av att vara borta från träning pga infektioner. Jag tränade 6 dagar i veckan förr, och att vara superförkyld en vecka kändes av ganska rejält efteråt.
 
@stjarnfrugt Absolut ska man ta det lugnare men hon har ju inte varit skadad så jag skulle rida alla gångarter men mer skritt emellan och rida så normalt som vanligt. Jag har varit sjuk denna vecka och när jag går till gymmet på måndag kommer jag ta det lugnare men jag kommer ju göra allt instruktören säger att jag ska göra.
Efter 2 veckor helvila brukar man säga att hästarna börjar tappa kondition och muskler.
 
Idag har jag hållt lite lektion för tjejen som rider min Plutt lite då och då. Kul att se sin häst under andra ryttare :) hon rider honom trevligt men har lite saker att jobba på. Men det är kul när man får rättat till lite delar så att hon får känna glimtar av hur han kan kännas när delarna kommer på plats.

Var och köpte en sadel förut också så i morgon blir det att prova och se om den ligger ok på någon av hästarna. Hade varit skönt att ha två sadlar så vi kan rida tillsammans på våra hästar ;)

Ska försöka att klippa honom i morgon också för nu börjar han bli lite för svettig när jag rider ordentligt.
 
@Jfrelin Ja vi får se. Hon har ju nu stått sedan lördag förra veckan och lär ju åka på nån medicin med ytterligare vila då jag talat med veterinären imorgon. Jag orkar inte ha några förhoppningar om att det ska vara snabbt och enkelt, då blir man bara positivt överraskad.

Ögat är rinnigt men jag tycker att det verkar bättre. Igår lät jag bli att sätta salva, då jag inbillar mig att det är rött i slemhinnan pga allt petande med salvatuben. Får se hur det ser ut idag. Det har ju kladdats dagligen i en vecka och man vet ju själv hur irriterande det är för ögonen om man pillar i dom hela tiden. Nu har det dessutom slutat blåsa så mkt ute, och hon står inne på nätterna så kanske hjälper det till.
 
Så nu har hästen blivit klippt och sadeln blev testad genom ett pass med hoppning. Sadeln låg helt ok så jag behåller den tills jag hittat en mer bekväm sadel. Gammal och sliten är den men det får vi stå ut med

Plutten tyckte det var kul att skutta lite men jag är feg. Min mamma stod brevid och sa: nä nu får vi höja han hoppar ju knappt. Sen la hon till att jag är en fegis:p
Men det är kul och han är egentligen väldigt enkel att rida på hinder. Jämn bjudning och gör ingen affär av det. Kul!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 243
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp