07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Habina Kul att du har hittat en tränare som hjälper er framåt :)

Kl
Här är det riktigt busväder. Regnar på tvären och är verkligen höst. Fick lagt på hästarna lite tjockare täcken igår och plutten fick dubbla eftersom jag inte hunnit impregnera dom tvättade än.
Ska försöka rida ikväll om det inte blir värre.
 
@oxo Ja, det bästa med tränaren är att hon är duktig både på dressyr och hoppning, skönt med samma tränare som känner till ens problem. :) Dessutom kommer hon till gården där Ariel är uppstallad, lyx! Tror inte jag skulle åka med transport 1-2 gånger per vecka precis...

Jobbigt med busväder! Vi hade riktigt vidrigt väder förra onsdagen, så träningen blev inställd och även mina unghästar fick regntäcke på sig. Inte för att de behövdes, de stod inne i ligghallen och väntade ut vädret. ;) Har du ridhus eller är det ute som gäller?
 
@Habina Det är ute som gäller här:) jag har ingen transport just nu så att ta sig iväg blir ett projekt.
Jag gillar att rida ute annars men en dag som denna önskar jag verkligen att jag stod på en anläggning med ridhus ;)
 
Jag hopptränade också igår, gick jättebra! Var ju 4 veckor sedan sist + att han är nyklippt så lite bus blev det, men han hoppade jättefina språng och det jag verkligen gillar med honom är att han alltid ställer upp och fightas med mig även om det blir lite tokigt ibland :love:
 
@oxo Red Ariel i ridhus för första gången när vi gjorde bruksprovet på Wången, vilket lyx! Närmaste ridhus för oss är en timmes resa bort, men drömma går ju! ;)

@Gabby_Ossi Låter härligt! Det är lite samma inställning på mitt sto och lite därför jag avvaktar att höja hindren. Känns ok när hon räddar mig på 60 cm, men blir det högre och jag klantar mig (vilket jag gör en hel del ännu) så blir det jobbigare att rädda. Vill gärna behålla hoppglädjen. :)
 
@Habina ja, det är ju viktigt att man inte överutnyttjar det! Vi hoppar på ca 90-1m nu, enstaka hinder upp mot 110 kanske, men Bruce tävlade ju 1.20 redan som 5-åring (inte med mig). Men med tanke på att han hade 20 fel som bäst i de starterna så var han väl egentligen inte riktigt klar för klassen...
 
Jag är löjligt glad över mina nya stövlar som kom idag som jag har fyndat:love:

10728706_10152519180183366_491325863_n_zps2e9a4248.jpg

974406_10152519180223366_1701157555_n_zps2be9417c.jpg


Ridningen går verkligen framåt och jag va och tränade för någon vecka sedan igen. Gör verkligen mycket att träna och så är de toppen att ha en kompis som följt med varje gång så hon kan skälla lite på mig på hemmaplan:D
Tycker jag har fått en helt annan rakhet i honom och lärt mig mycket gymnastiska övningar för att få ihop honom. Va roligt men otroligt svårt det är att rida:p:banana:
 
@Habina Då har du det värre än mig. Det tar nog bara en kvart med släp till närmsta ridhus om en det. Men det hjälper ju inte när man inte kan knö in hästen i bagaget :D

@sommarminne Jättesnygga! Förstår att du är nöjd:up: :)
 
@Habina Det finns massor av bra tränare men jag är rätt känslig och måste känna 100%-igt förtroende. Har tränat för enormt duktiga tränare bla när jag bodde på Irland och jag utvecklades massor men jag slutade trots gratis träningar pga sättet han uttryckte sig mm, det funkade inte. Sen har jag ändå krav på dokumenterad erfarenhet och kunskap och kombon av det och den ödmjukhet jag behöver är inte så vanlig.

@Gabby_Ossi Det är just känslan av att ställa upp och kämpa med, trots min skitridning emellanåt. Som ex när jag nu verkligen försöker tänka på trycket i stigbygeln vilket gärna leder till att jag missar att stötta, då hoppar hon ändå så jag verkligen får möjligheten att träna även mig själv och min inverkan. Hon är ett fantastiskt litet hästhjärta. :love:
 
@sommarminne My God vad snygga stövlar!! Vad är det för några och vad kostar dom? Är i väldigt stort behov av stövlar då dragkedjan på mina tävlingsstövlar pajade i helgen och även om det förstås ska lagas vill jag inte slita på dom på träning.
 
@sommarminne My God vad snygga stövlar!! Vad är det för några och vad kostar dom? Är i väldigt stort behov av stövlar då dragkedjan på mina tävlingsstövlar pajade i helgen och även om det förstås ska lagas vill jag inte slita på dom på träning.

@Fiorano Tack!!! är helt galet nöjd:love:
Jag vågar knappt skriva de men jag budade hem dom på tradera för 1300.- och där stod det att dom va av okänt märke men jag är nästan helt hundra på att dom kommer ifrån Ulrica Strindinger Ridingboots (sök på fejjan så kommer du dö stöveldöden:D) för de är likadant emblem på knäppet som på hennes. Suuuperfin kvalite och utsidan är hård men mjuk insida. Nya kostar dom 4995:- tror jag!
 
@Fiorano Haha kan lova dig att de är första gången någonsin som jag varit nervös när jag budat på något där. Ville sååå gärna ha dom och de kändes så himla lurigt när jag inte hade en aning om kvaliten och om de faktiskt va stövlar därifrån eller om dom va från något annat ställe för en 1000-lapp:D
Mitt bästa fynd någonsin:up:
 
I tisdags var vi iväg på hoppträning igen. Och jag tycker det är så KUL!!! Jag har ju blivit en mes på senare år och knappt vågat hoppa.
Min fina lilla pärla tycker det är så roligt och ställer upp för matte till 100%. Bara jag håller om och styr så hoppar hon det mesta. Blev knas på något hinder där jag var lite okoncentrerad och fick ett stopp, annars flöt det på bra.
Avslutade med en bana med 7 hinder, ca 60-70 cm felfritt! Sjukt nöjd med lilla Nova och lite med mig själv som vågade.
 
Jag och Divan är på kollisionskurs i galopp. Det går inte att påverka henne. Hon ser jättefin ut från marken men uppepå....... Tom i handen, ingen halvhalt går igenom och det går inte att ta tillbaks hästen alls. Det är ju självklart pga att hon inte är tillräckligt igenom och är så stark muskulärt nu att jag inte rår på henne utan hon kan bara galoppera på i den höga formen. HATAR de här trappstegen man hamnar på. Vill ju att det bara ska gå uppåt. Inte vara plant :)
Imorgon är det träning och kanske kanske blir det någon film så ni får se. Är ju alltid kul att se när någon blir utskälld av sin tränare :p
 
@Jfrelin Har tänkt mycket på din "utvecklingsstörda" häst och kommit fram till att min har samma symptom som din!:D Är fullkomligt stört omöjligt att lära henne skänkelvikning, eller rättare sagt, hon förstår mycket väl vad jag vill men VÄGRAR korsa sina raka bakben då det är lååååångt under hennes värdighet...:rage:
Och har just nu samma problem som du, hon galopperar till synes jättefint men är totalt opåverkbar för sitsen. Suck. Dubbelsuck. I traven larvar hon glatt på med utskjuten underhals och snygga raka bakben som befinner sig i en annan kommun, suger glatt på bettet o kärvar i munnen så fort jag ens tänker tanken: Böj och ställ. Trippelsuck.:arghh:

MEN! Hon är stans snyggaste häst! Hon är stans snällaste att rida ut i skogen! Hon är stans snällaste att lasta o köra! Hon är stans snällaste i hagen! Hon är lättfödd och billig i drift! Hon bajsar i ett hörn och kissar i ett annat!
Så vad gnäller jag om? Är ju bara att rida bättre, om 10 år går hon säkert på tygeln...:bow:
 
@Jfrelin
MEN! Hon är stans snyggaste häst! Hon är stans snällaste att rida ut i skogen! Hon är stans snällaste att lasta o köra! Hon är stans snällaste i hagen! Hon är lättfödd och billig i drift! Hon bajsar i ett hörn och kissar i ett annat!
Så vad gnäller jag om? Är ju bara att rida bättre, om 10 år går hon säkert på tygeln...:bow:

Ibland när jag är på lite mindre bittert humör, brukar jag ta och skriva såna där kärleksförklaringar till min häst i huvudet ;)

Dom brukar ofta se ut enligt följande: Trots all vila i år vila är hon snyggare i kroppen än de flesta hästarna i stallet som är i full träning. Hon är inte rädd för fan själv och kan ridas både bland galna älgar, skogsmaskiner och tung trafik. Alla kan hantera henne och hon är alltid snäll att ta in från hagen även om hon är vild ute. Hon är lättlastad och åker bra. Hon är helt fantastisk att ha med sig på nya platser. Hon blir inte lätt fet men inte heller åt andra hållet.

Det är sånt jag brukar försöka komma ihåg när allt känns skit :o Men det är bra att man kan se det positiva ändå, trots att allt är som det är. Det är antagligen det som gör att jag inte haft hjärta att ta bort henne trots allt vi nu gått och går igenom - hon är ändå en jäkligt smidig häst att äga i det vardagliga. Man får inte glömma bort att rätt många har problem som jag hade blivit galen av, tex att hästen inte kan hanteras av vem som helst och man därför aldrig kan lita på att stalljouren klarar av den. Att den är svårlastad. Att den inte går att rida ut ensam eller inte är trafiksäker. Att den är svår att mata eller alltid måste bantas. Osv osv osv.
 
@Jfrelin Har tänkt mycket på din "utvecklingsstörda" häst och kommit fram till att min har samma symptom som din!:D Är fullkomligt stört omöjligt att lära henne skänkelvikning, eller rättare sagt, hon förstår mycket väl vad jag vill men VÄGRAR korsa sina raka bakben då det är lååååångt under hennes värdighet...:rage:
Och har just nu samma problem som du, hon galopperar till synes jättefint men är totalt opåverkbar för sitsen. Suck. Dubbelsuck. I traven larvar hon glatt på med utskjuten underhals och snygga raka bakben som befinner sig i en annan kommun, suger glatt på bettet o kärvar i munnen så fort jag ens tänker tanken: Böj och ställ. Trippelsuck.:arghh:

MEN! Hon är stans snyggaste häst! Hon är stans snällaste att rida ut i skogen! Hon är stans snällaste att lasta o köra! Hon är stans snällaste i hagen! Hon är lättfödd och billig i drift! Hon bajsar i ett hörn och kissar i ett annat!
Så vad gnäller jag om? Är ju bara att rida bättre, om 10 år går hon säkert på tygeln...:bow:

Hahahaha exakt så är det! Fast vi har inget problem alls i traven just nu. Den är fantastisk. Igår satt jag och tränade samling/ökning/samling/ökning och då sätter hon sig så mycket att det nästan blir piaff/passage. Tänk om man kunde få till det i galoppen också.... OCH skänkelvikningarna funkar också. Det tog bara 1 år :p

Red en superbra övning i tisdags som hjälper lite :) Rid en liten fyrkant i ridhuset istället för volt, öka lite på "långsidan" använd väggen för att tvinga hästen in med bakbenen att göra halvhalt när du kommer till väggen. Samla kortsidan, vänd för ytterhjälp, öka långsidan, halvhalt mot vägg och mycket innerskänkel, vänd för ytter, öka osv. Efter 5 varv så börjar de fatta hahaha
Red denna övning väldigt mycket på min Guinness- Caprimond som jag hade förut när jag tränade för en som var utbildad hos the almighty God Klimke. Lat jävel som var en riktig alfahanne och inte alls hade lust att jobba. När man dock fick honom att jobba..... MY GOD! Bra häst men dum i huvudet.
 
Ni här inne är verkligen toppen!:banana: Man blir ju alltid på gott humör av att läsa allas roliga inlägg och även om dessa hästar kan få en att gråta ett par tårar ibland så är de ju som ni säger många bra sidor hos dom också även om man får påminna sig ordentligt ibland:angel:.

Jag har klippt och badat min häst idag va något less på mig till slut när vi va tvungna att göra TVÅ tråkiga saker på samma förmiddag:wtf:. Mutade honom med mat så va han nöjd en stund men dödligt kissnödig på slutet. Fattade inte varför han höll på att kolla på sin rumpa hela tiden när jag mockade så han hann torka till, men de förstod jag sen när han kom ut i hagen och knappt hann stänga grinden innan han kissade. Stackaren som har en trög matte:grin:.
Köpte en bekants klippmaskin och de va första gången jag klippte med den och herre gud vad jag ångrar att jag inte köpt en egen tidigare. De underlättar liksom när skären är nya och bara matar på:D. Lite skadad som frisör med ju så det måste ju va snyggt!

Någon som har erfarenhet av mer eller mindre mugg med eller utan klippning? Har funderat som en tok på vad det är som triggat igång min pollen tråkigt mugg dom sista två åren och det enda jag kan komma på att jag ändrat på är klippningen. Som unghäst gick han lurvig och då hade han ingen mugg alls och sen dom två sista höst/vintrarna har jag klippt hela honom och de är då han haft massa mugg.
Väldigt praktiskt märkte jag idag med fyra vita strumpor för de är lätt av få till snygga avslut till benen så jag ska testa att ha dom håriga i år:nailbiting: och se om de gör någon skillnad:up:.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 365
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp