07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med om att det är för härligt folk här inne :D

Idag hade några ute en sadelprovare. Men alltså jag blir lite mörkrädd. Sadlar jag inte tyckte låg tillräckligt bra ansåg hon var ok:confused: I min lilla värld känns det inte ok när sadeln ligger i bakvikt och man placeras på bakvalvet. Men, men jag har ju ingen utbildning på sadlar.
 
@oxo Det där med sadelutprovare kräver helt klart att man själv har ett hum och kan se om en sadel är i balans eller inte. Jag är utbildad på Prestiges kurser, men det enda jag kände att jag lärde mig var hur det inte skulle vara... Toksmala sadlar provades ut och de åtrekommande kundernas hästar hade noll och och ryggmuskler. Har även sett skräckexempel frå Bruno Delgrange där lösningen på en för smal sade som åkte fram var att lägga en frontraiser i gelé under som stoppade upp. Gissa balansen i den sadeln...

______________________


Nu har jag rett ut allt med stallägaren. Det var naturligtvis mer till storyn än bara likesen på fejan. Osanningar och elakt förtal kan utan tvekan verkligen ställa till det. Blir så otroligt besviken på tredje part som gjort precis samma sak tidigare mot en annan gemensam vän. Då trodde inte jag på den gemensamma vännen för att det var för osannolikt, men nu har jag fått smaka på detta själv. Fy fan säger jag bara.
 
@Fiorano Ja verkligen. Trist bara att det är dom okunniga som tar hjälp. Jag hade gärna gått någon kurs själv då jag är väldigt intresserad och känner att jag har lite koll iaf. Men det gäller verkligen att inte köpa allt som sägs rakt av.

Fy vad tråkigt när sånt händer. Hoppas verkligen det löser sig mellan dig och stallägaren nu och att tredje part får sig en rejäl knäpp på näsan!
 
@Fiorano
Jag är så glad att jag har eget stall... Visst kan jag sakna gemenskapen och att ha sällskap ut när man rider, men resten kan jag alla dagar vara utan. Allt tjafs och baktal som finns på varenda ridklubb jag satt min fot på... Usch. Jag blir så glad för din skull när jag läser att ni letar gård! :) Så kul!


Håller med om att den här tråden verkligen är rolig, bra stämning och humor! :)


Kl
Här är. Det inte så humor dock. Kom hem från jobbet igår med 39,3 i feber. :( Jag hade planerat en riktig ridhelg. På söndag skulle vi varit med på en tävling i bruksridning, bara för skojs skull. Men det lär ju inte bli av... Självklart är det just idag kalasfint höstväder och ska så vara även imorrn när det tidigare varit tvättäkta skitväder en hel vecka och sen ska börja komma snöblandat igen from söndag. Jippie... :(

För att komma med nåt glatt så har jag fått nys som en dressyrsadel som jag ska få prova! Ska försöka få till det så att jag kan rida en dressyrträning samtidigt så att jag kan få hjälp att se ordentligt att det stämmer. :)
 
Jag kan också komma med något positivt.
Vi kan galoppera igen!

Började med att tränaren frågade hur det går?
- skitdåligt. Hon är inte framme för hjälpen, hon är inte lösgjord och vi kan inte galoppera.
- om du vet vad som är fel varför gör du inget åt det?

Sen red vi volt utav helvete. Trav/galopp sen skritt/galopp och några enkla byten (de funkar nu)
Och så blev hästen fin.
Tränaren sa att han aldrig sett henne galoppera så bra när det väl lossnade. Hurra!
 
@sommarminne Det är nog inte helt ologiskt att klippningen kan ha påverkat benägenheten att få mugg. Man är ju ändå där och irriterar med maskinen, samt att jag på nåt vis tänker att det kan bli lite som skäggstubb som ska växa ut i karleden och alla veck där (min egen teori dock). Är huden lite irriterad får bakterierna lätt fäste och eländet är igång. Ska bli intressant att höra om det blir nån skillnad i år :)
 
Helt OT men jag har varit på banken och fixat lånelöfte så att jag vet vad jag kan titta på i bostadsväg. Jag ligger rätt bra till för den orten jag bor på, men tyvärr är ju verkligheten att en gård kräver rätt mkt kapital bara att driva runt. Och jag är ensam, både med pengarna och tiden. Jag får nog sikta på en mer lättskött bostad i närheten av stall :(
Samtidigt kom en gård på 3 ha ut, strax under 100 kvm boyta samt ladugård på 120 kvm. En knapp mil från ridhuset med bra väg hela vägen. Men ett groteskt renoveringsbehov och redan utgångspriset var i höjd med mitt lånelöfte :(

Får glömma de där tankarna på att kunna ha häst hemma. Men jag hade väl bränt ut mig på det, så lika bra att låta bli.
 
Helt OT men jag har varit på banken och fixat lånelöfte så att jag vet vad jag kan titta på i bostadsväg. Jag ligger rätt bra till för den orten jag bor på, men tyvärr är ju verkligheten att en gård kräver rätt mkt kapital bara att driva runt. Och jag är ensam, både med pengarna och tiden. Jag får nog sikta på en mer lättskött bostad i närheten av stall :(
Samtidigt kom en gård på 3 ha ut, strax under 100 kvm boyta samt ladugård på 120 kvm. En knapp mil från ridhuset med bra väg hela vägen. Men ett groteskt renoveringsbehov och redan utgångspriset var i höjd med mitt lånelöfte :(

Får glömma de där tankarna på att kunna ha häst hemma. Men jag hade väl bränt ut mig på det, så lika bra att låta bli.

Vad roligt att du fått lånelöfte! Det är ju ett klart steg på vägen! Jag kan dock känna lite tvärt om, även fast jag förstår precis hur du resonerar. Sen vi köpte gård gick mina utgifter tvärt ner. Alla bensinpengar till och från stallet, all tid man sparade på allt jäkla åkande, stallhyran... Möjligheten att helt kunna styra allt själv, jag går ut och mockar när jag känner för det. Jag rider när det passar, jag behöver inte lusläsa väderprognoser för att om möjligt pricka in rätt tid att åka och rida, det är bara att gå ut när det ser okej ut. Jag fodrar med vad jag vill, när jag vill. Jag kan ströa med vad jag vill, hur mycket jag vill. Jag har hela sadelkammaren själv, ingen annan som kommer och rotar och ska ha plats och kan sno grejer för att det inte var namnmärkt.
Ang hus och boende så har även det gått ner i kostnader. Visst är det numera på vårt ansvar att hela gården fungerar, vi måste laga och fixa osv. Men i utgiftsväg är det ingen skillnad för oss. Vi slipper dyra hyror, höga elräkningar, parkeringsavgifter, störande grannar. Visst har vi elräkning nu också, men den kan vi ju i viss mån styra över själva. Lånet betalas av istället för hyra, vilket ju i slutänden blir mindre och mindre och när lånet är borta är det VÅRT utan nån hyra till nån brf eller nåt.
Rent krasst kan man säga att alla utgifter jag sparar på hästhållningen kan jag nu lägga på boendet. Vi sparar mycket varje månad vilket vi aldrig kunnat göra innan. För oss blev det ett rent lyckokast att ta steget till att köpa eget, även fast man som 21åring var rätt skraj när man satt där på banken... ;)

Så räkna efter ordentligt. Kanske det inte alls blir så dyrt som du tror att köpa eget. :) Visst är vi två om alla punkter, men jag tror faktiskt att jag hade klarat det på egen ekonomi också. :)
 
@Maja_Kandi Jag tänker mer på de pengar i buffert som jag har nu som försvinner om jag köper en gård. Bara handpenning, lagfart, pantbrev... där har jag över 200k och sedan ska man ju gärna fixa iordning så att det är bobart och så ska stallet inredas och hagar byggas, samt ha en ekonomisk beredskap om värmesystemet går sönder eller liknande. Så mkt sparade pengar har jag inte. Och jag gillar att ha pengar på banken :o

Sen är det ju en annan aspekt, att om man som jag känner att man mer eller mindre alltid är på gränsen till att gå in i väggen, så kanske en hel gård att rodda ensam inkl 2 hästar och heltidsjobb inte är att föredra. Även om det är tråkigt så är det väl nåt man får ha i åtanke, att stora delar av året är jag inte vän med livet. Vitsen med att ha häst för mig är inte att rida i skogen 4 dagar i veckan, jag vill hålla igång och träna och tävla om än inte nån elitsatsning. Frågan är om man får ihop den ekvationen ensam... Jag vet inte riktigt om jag tror på det.

Kunde man köpa nåt färdigfixat och bara stå för månadskostnaden och inte behövde göra några större insatser närmaste tiden så hade det månne fungerat. Men de flesta ställen här kräver nån form av renovering eller så kostar de mer än jag får lån till.
 
Jag kom hem från jobbkurs igår, och möttes av två härliga räkningar: Service på bilen (inkl kamremsbyte) 5700 kr och veterinärräkning på 8700 kr! Tjoho! :eek:
Blir nog ingen utlandsresa i höst heller.
Hästen pigg och glad utan några nya konstiga sår, fast hon hade sprungit som en tokig i hagen igår. (hon fick vara ute SJÄLV! :crazy: I hela 1 minut medan kompis gick in... suck. :D)
 
@Marvin 8700 kr?! För bara det där med ryggen du gjorde senast? Är det direktreglerat? Låter helt absurt. Jag vet inte exakt vilka summor jag lagt ut på min under hela det här året, men jag tror det är nånstans lite drygt 10.000 kr efter att bolaget gått in...
 
Nej, det är inte direktreglerat. Jag får betala in och hoppas att mitt försäkringsbolag betalar tillbaka en del av det, men det borde väl inte vara nåt problem. Dock har jag ju en ny självrisk nu, så jättebilligt blir det ju inte ändå, men betydligt bättre hoppas jag.
 
@sommarminne Kan nästan garantera dig att dina muggbekymmer beror på att du klippt benen. Hade ett sto en gång som jag klippte benen på, hon hade mugg hela den vintern, riktigt eländig mugg som inget hjälpte på. Nästa vinter klippte jag inte o hon har, såvitt jag vet, aldrig haft mugg sen dess. Klipper aldrig från knäna o neråt på mina efter det.

Dock har min åring mugg utan att vara klippt, är ju ett litet helvete speciellt med en sån liten krake som inte är riktigt tam än. Han gillar INTE att jag är där o pillar...
 
@sommarminne alltså, de har ju pälsen på benen av en anledning.... för att skydda mot fukt och lera och infektioner och skit inpå huden.... Vita ben dessutom, men klippta ben öht hör inte hemma i minsta leriga hage öht, det är som bäddat för problem...... Klippta ben ska man typ ha grusad hage den blöta perioden på året......
 
@mackan tycker alla häromkring har helklippta ben och de är oerhört få jag vet har problem med mugg så dom måste haft en himla tur. ska bli spännande att se om de gör någon skillnad på min
 
fast man får ju inte mugg per automatik för att man klipper ben. Det är ju inte det jag avser öht. Men däremot så är klippta ben otroligt oskyddade på en muggbenägen häst eller när det finns muggbakterier ngnstans, det var vad jag avsåg i sammanhanget.
 
fast man får ju inte mugg per automatik för att man klipper ben. Det är ju inte det jag avser öht. Men däremot så är klippta ben otroligt oskyddade på en muggbenägen häst eller när det finns muggbakterier ngnstans, det var vad jag avsåg i sammanhanget.
jag menade mer att jag aldrig sett ett samband med mugg här i mina trakter:-)
 
@Marvin Ett tips är att låta dom direktreglera, jag tar alltid det. Så jäkla skönt att slippa ligga ute med pengarna och kontakta FB själv. Men ja, det funkar ju bevisligen inte alltid. Jag fick en betalningspåminnelse från hästkliniken förra veckan, jag blev kallsvettig eftersom det stod att inga fler påminnelser kommer utan det går direkt till inkasso om jag inte betalar :crazy: Jag kände heller inte igen summan, då jag brukar veta på ett ungefär vad beloppen legat på...
Så jag ringde kliniken och sa att jag flyttat och att det kanske kommit fel i posten, men undrade samtidigt vilket besök det var. Jag mindes datumet, och visste att jag betalt fakturan. Sedan när hon hade forskat lite i det, visar det sig att min FB helt enkelt missat att betala sin del av räkningen trots att det var direktreglerat >< Så man måste tydligen ha koll ändå...

@Maja_Kandi Ja, det känns som att man nån gång iaf vill prova på att ha häst hemma. Men det är ju så mkt med gård som tillkommer. Och hittills hart jag ju inte varit speciellt framgångsrik vad gäller att träffa nån kille som delar mitt intresse av att ha en gård. Det hade ju underlättat att vara två.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 252
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp