07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag menade mer att jag aldrig sett ett samband med mugg här i mina trakter:-)

Jag vet ju inte var du bor, har ni inga leriga hagar eller mkt fukt och regn osv så klarar man sig säkert betydligt bättre, för det är ju just fukt och lera osv som om hästen blir det minsta mottaglig för mugg, så blir den jättekänslig om allt naturligt skydd på benen är borta.
mugg är ju inte ngt som bara är så enkelt som bara lera och fukt heller. jordbakterier kan orsaka det i en totalt snustorr hage. Likaså är mugg ofta en effekt på störningar i tarmen hos häst. så det är kompext, men vita ben är alltid mer utsatta det är ju etablerat.

sen oavsett har jag aldrig förstått varför man klipper hela benen på hästen öht, såvida den inte ska tävla os typ. det finns liksom noll anledning?

KL
Jag och pålle har skrittat ut 1,5 timma idag på nya stället på nya vägar med trevligt sällskap (en vän jag känner sen tidigare som står på samma ställe). På vägen hem genom kohagarna fick vi bokstavligen driva kossor, för de stod i vägen för att vi skulle komma hem sista biten till stallet ....
våra höga i blod dressyrpållar var coola som få och bara drev iväg kossorna med lite käck påhejning från ryttarna ;) :)
 
@stjarnfrugt: Kliniken jag besökte direktreglerar inte, annars brukar jag göra så.

Tömkörde igår och hade tänkt rida ut idag, men insåg att jag inte skulle hinna innan det blev mörkt, så det blev tömkörning igen. Tjejen jag tränar för var där och tömkörde sin häst och tyckte att jag fick till det bra, även i galoppen! :bump::bump:
Nu längtar jag efter att rida "på riktigt" igen. I morgon blir det uteritt.
 
Jag har fortfarande aldrig behövt klippa min, hon sätter nästan ingen vinterpäls när hon står i isolerat stall.

Nu behöver jag ytliga råd! Jag tänkte redan för några år sedan beställa ett mias ridtäcke, men behöver lite hjälp. Har bestämt att det ska vara i plommonlila ylle med marinblått kantband och passpoal i silver. Tänkte brodera namnet i silver, men nu till frågan: Ska jag brodera mitt namn (som jag tycker är tråkigt och skäms lite för) eller hästens namn? Och isåfall, hela hästens namn (som jag skäms lite för) eller stallnamnet Chatsi??
Ländtäcke eller skritttäcke? Nu har jag två sadlar med kåpor, var lite ledsen där ett tag när jag hade singelkåpa på dressyrsadeln. Använder helst skrittäcke även vid riktiga uteritter.
 
@mackan ryttaren lider svårt av att det är fult :p nä men ärligt så är det svårare att hålla rent när hon får så kopiöst mycket hår. Tänk dig tinker typ. Det är sjukt hur mycket hår hon får.

@Marvin något sådant ja haha
Skrittäcke med Chatsi!
 
@mackan ryttaren lider svårt av att det är fult :p nä men ärligt så är det svårare att hålla rent när hon får så kopiöst mycket hår. Tänk dig tinker typ. Det är sjukt hur mycket hår hon får.

@Marvin något sådant ja haha
Skrittäcke med Chatsi!

haha fast vaddå hålla rent ;) det sitter ju på utsidan och skyddar om det är lerigt osv hästen i sig? :) sen att vi själva tycker det är jobbigt osv sådet handlar ju inte om hästen och dess skydd på benen mot infektioner, skador, smuts osv. Därav kommentaren.

Jag klipper min häst för eget bruk och enbart egen smidighet men aldrig benen ;)
 
@mackan Jag håller med dig i sak. Hos oss spolar de alltid hästarna när de tar in dem och inte alltid supernoga så det känns som om hon är torrare och renare om hon är rakad. Skulle hon få mugg så skulle jag inte raka.
 
Jag klipper aldrig benen. Har inte det behovet och hästen ser som tur är inte ut som ett utegångsfår :D

Men jag har den erfarenheten att klippta ben oftare får mugg än oklippta speciellt om det är vita ben.


@Marvin Röstar på Chatsi och ländtäcke om du har singelkåpa på en av sadlarna. Tycker det blir meckigt med skrittäcke på dom sadlarna.
 
@Marvin Röstar på Chatsi och länd. Gillar annars också skrittäcke men funkar som sagt dåligt med enkelkåpa.

Ang ben, klippning orsakar ju i princip alltid små mikrosår så det blir ju öppen gata för bakterier. Därför som det velas mellan rak/inte rak vid ledinjektioner tex. Vet inte hur majoriteten gör för tillfället.

Sen vidare gård, inte gård. Jag har ju också letat länge och gärna velat ha eget. Börjar dock luta åt att jag nog avvaktar gård, av flera anledningar. Dels så där jag bor så är priserna för höga. Att hitta något i min prisklass innebär 45-50 min pendling, utan köer och med stora renoveringsbehov. Sen är jag ensam, jag är rädd att för mkt tid kommer krävas till allt runtomkring som gör att ridningen blir lidande. Så nu har jag istället bokat visning på en minivilla där allt är i tiptop, 20-25 min från jobbet, lite avskilt och i ett område med många lösdriftsstall. :)
 
@Kirre, @oxo Nuvarande sadlar har inte singelkåpa, den sadeln sålde jag i vintras. Såg att det blev lite otydligt innan. Både hoppsadeln och bägge dressyrsadlarna har dubbla kåpor.
När jag tänker närmare på det var det nog därför jag aldrig beställde ett täcke förra gången jag var inne på det, för jag ville helst ha ett skrittäcke, men ville kunna använda det även på dressyrsadeln utan att förstöra det.

Sambon här hemma röstar för hela hästens namn.
 
@Marvin självklart ska hästen ha sitt registrerade namn om man ska brodera det på ngt? :)

skritt täcke är ju grejen jag är ingen estet öht i sig, men ländtäcken är ju så oerhört fula oavsett och dessutom är sk skritttäcken så otroligt mera funktionella och smidigare i sig....... både för ryttare och häst. varför de numera kallas skrittäcke förstår jag öht inte.... ;)
 
@Marvin självklart ska hästen ha sitt registrerade namn om man ska brodera det på ngt? :)

skritt täcke är ju grejen jag är ingen estet öht i sig, men ländtäcken är ju så oerhört fula oavsett och dessutom är sk skritttäcken så otroligt mera funktionella och smidigare i sig....... både för ryttare och häst. varför de numera kallas skrittäcke förstår jag öht inte.... ;)

Jag gillar också bäst skrittäcken, har nåt ländtäcke ibland när det inte är så kallt.

Min häst har ett väldigt långt dubbelnamn som är sådär snyggt. :cool:
 
@Marvin Jag röstar Chatsi och ländtäcke. Är mycket smidigare på tävling att ta av ett ländtäcke än ett skrittäcke och går dessutom att använda om du byter till en singelkåpad sadel i framtiden:).
 
@Marvin Du verkar inte få så enhällig hjälp med täckesvalet ;) Jag hade dock till min köpt ett skrittäcke (jag kallar dem ridtäcke) eftersom jag tycker att de är stabilare och inte fladdrar runt lika mkt som ländtäcken. Dessutom kan man vid behov dra dem över sina egna ben och ha extra värme.

Jag tycker också att hästens riktiga namn ska broderas, det brukar se "seriösare" ut. Vad heter hästen förresten? Jag trodde faktiskt att hon hette Chatsi :o

@Kirre Gud så lyxigt med minivillor och lösdriftsstall i flertal! :o Här finns bara bostadsrättsradhus med relativt dyr månadskostnad, vanliga villor eller då som sagt gårdar med renoveringsbehov eller svindyra priser. Om man då inte vill ha en lägenhet i stan men då kan jag ju lika gärna bo där jag bor i hyresrätt. Jag känner att de tappar vitsen med hus om jag inte kan ha hästen hemma, det är svårmotiverat för mig att sköta en villa med tomt om det inte har nån nytta i form av att jag kan ha hästen nära :o

Kommunen har styckat av och upprättat tomter med bygglov för hästgårdar i närheten av där jag har min häst nu. Hade varit perfekt, men man måste köpa tre av tomterna för att få drägliga hagytor. :crazy: Men köpa tomt och bygga nytt är ännu mer utopi som ensam, jag frågade på banken och det är helt andra krav än för vanliga lånelöften.
 
@Marvin Jag röstar Chatsi och ländtäcke. Är mycket smidigare på tävling att ta av ett ländtäcke än ett skrittäcke och går dessutom att använda om du byter till en singelkåpad sadel i framtiden:).

Ja, risken är ju att man får en sån sadel igen. Men egentligen vill jag verkligen ha ett skrittäcke. :love:
 
Sista starten i år för oss idag.
Divan släppte bettet och vägrade gå fram hela travprogrammet. Så det gick ju åt helvete kan man säga. Galoppen var dock bra och vi skrapade ihop 65% och kom femma. Fjärde placeringen denna säsong. Tur att det kan gå bra fast det är dåligt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 234
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp