Bukefalos 28 år!

07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för många kloka ord @tuaphua Min tränare och jag hade ett intressant resonemang på senaste träningen om hur sadeln påverkar hästen, min balans påverkar hästen, hästens egna kropp påverkar den, jag kompenserar kanske för skador i min egna kropp och till sist landade vi i att det egentligen var fascinerande att hästen överhuvudtaget förstod vad jag menade. ;) Det är verkligen inte lätt att rida! Sedan tror jag att vi som har ambitiösa hästar får passa så vi inte tror att vi gör rätt när hästen egentligen kompenserar både här och där.
 
Jag sällar mig till skaran och tackar för intressanta inlägg @tuaphua. Grundridning och självkritik är rätt bra grejer. Sen jag började rida för min dressyrtränare har jag verkligen börjat utvecklas. Vet inte riktigt vad mina tidigare tränare gett (nuvarande hopptränaren är också guld vörd)... Denna dressyrtränaren förstår mig och når mig på ett annat plan. Hon kan förklara för jag förstår och för första gången nånsin känner jag att jag tar mig framåt och börjar FÖRSTÅ och analysera på ett helt annat sätt. Det är helt sjukt svårt, men så himla roligt när man känner framstegen. Det går långsamt, men det går! :)

En stor grej för mig och min ridning hände bara förra veckan. Dressyrtränaren är nämligen även kiropraktor, så jag kombinerade nytta med mer nytta och gick dit. Där upptäcktes det att jag har ett ben som är längre, vilket självklart har påverkat precis hela kroppen och gjort mig sned, vilket såklart påverkat ridningen massor. Jag fick mycket bra och konkreta tips utifrån detta, väldigt bra när hon sett mig både på hästryggen och som patient. Jag fick så många aha-upplevelser och förstod bakgrunden till så mycket som inte fungerat. Nu har jag ridit två pass sen dess och verkligen tänkt på det hela tiden, och nog tusan går det bättre! Häftigt när man börjar känna och förstå och hitta rätt. :)
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Kl
Som jag precis skrev så var jag ju då hos kiropraktorn förra veckan. Nu har jag ridit två pass sen dess. I måndags var det ju inte så lysande, väldigt spänt och sprättigt och energi sprutande ur alla porer. Men igår var det lite bättre. Hon var lite mer hos mig, lyssnade och var faktiskt riktigt riktigt trevlig bitvis! Som vanligt tänker jag massor på mig själv, min sits och inverkan. När jag får alla knappar på rätt ställe blir ju allt så mycket enklare... Vi gjorde nog några av de bästa övergångarna och halterna nånsin. En halt i nedförsbacke som var så klockren! Hon tycker det är så tråkigt att stå still så hon brukar streta och dra och när vi väl står still kör hon upp huvudet med spetsade öron och ska titta på allt annat runt omkring. Men då stod hon kvar lugnt i halten, tuggade på bettet och väntade på mig. :love: Tänk att man kan bli så löjligt glad över en halt. :p Sen gjorde vi så fina övergångar skritt - trav och ett par galoppfattningar som kändes så bra!

Bland annat har jag nu istället för att som förut fastna i handen när hon börjar streta och hänga sig på bettet, börjat lätta och börja om, då slappnar hon av och det går lättare att komma tillbaka till samma som innan. :) Sen har jag fått en annan syn på eftergift. Förut när hon släppte efter så lättade jag helt i tygeln så att den hängde löst, varpå hon såklart faller isär och man får börja om. Efter senaste träningen har jag börjat att bara mjukna, inte släppa. Och se på fan att det såklart funkar bättre. Hon håller ihop sig och vi kan fortsätta framåt istället för att backa tillbaka och börja om. :)

Nu börjar det kännas dags för en till träning, ska försöka få till det snart.
 
@tuaphua Tack för ett långt inlägg:)! Har en del att processa, men jag är lite brydd över din analys att Barbie alltid är avbackad från bettet, framtung och statisk i formen? De senaste två åren har jag endast lagt ut filmer från tävling eller programridning. Dvs när hon ska vara i en och samma tävlingsform, där jag rider sämre än vanligt och i situationer där jag har väldigt svårt att få henne framme för hjälperna eftersom jag blir spänd och smått ineffektiv i tävlingssituation. Hon är väldigt enkel att reglera åt alla håll och som ryttare upplever jag inte alls henne som avbackad från handen-hon suger fint framåt, skummar på rätt sätt och är stilla i munnen.

Att hon däremot är lite för tung i framdelen håller jag med om. Det känns som att vi har svårt att komma tillbaka på rumpan. Å andra sidan visar all forskning att det inte ens är möjligt utan en optisk illusion. Forskning visar också att det inte går att punktträna hästars muskler och att variation med underlag är nycklen till hållbarhet.

Självklart är det svårt att rida. Jag gör allt vad jag kan för att bli bättre och för att kompensera för mina brister. Uppenbarligen har jag inte lyckats och det som måste bli bättre är grundridningen. Jag är helt inne på fios linje med ärligheten framför hjälperna och rakriktningen, det ligger nog mycket i det.
 
@tuaphua Tack för ett långt inlägg:)! Har en del att processa, men jag är lite brydd över din analys att Barbie alltid är avbackad från bettet, framtung och statisk i formen? De senaste två åren har jag endast lagt ut filmer från tävling eller programridning. Dvs när hon ska vara i en och samma tävlingsform, där jag rider sämre än vanligt och i situationer där jag har väldigt svårt att få henne framme för hjälperna eftersom jag blir spänd och smått ineffektiv i tävlingssituation. Hon är väldigt enkel att reglera åt alla håll och som ryttare upplever jag inte alls henne som avbackad från handen-hon suger fint framåt, skummar på rätt sätt och är stilla i munnen.

Att hon däremot är lite för tung i framdelen håller jag med om. Det känns som att vi har svårt att komma tillbaka på rumpan. Å andra sidan visar all forskning att det inte ens är möjligt utan en optisk illusion. Forskning visar också att det inte går att punktträna hästars muskler och att variation med underlag är nycklen till hållbarhet.

Självklart är det svårt att rida. Jag gör allt vad jag kan för att bli bättre och för att kompensera för mina brister. Uppenbarligen har jag inte lyckats och det som måste bli bättre är grundridningen. Jag är helt inne på fios linje med ärligheten framför hjälperna och rakriktningen, det ligger nog mycket i det.

Jag skrev inte alltid. ;)
Jag skrev vad jag ser. Och jag känner ju inte er och ser er mer än om jag ibland ser nån film på buke. Jag brukar heller inte kolla filmer så mycket här. Så jag har inte sett allt du lagt ut.
Alltså kan jag bara göra en snabb bedömning av det jag sett. Och det behöver inte ens betyda att jag har rätt i det lilla jag sett. Men det är vad jag tror på. :)

Går hästen alltid i alla lägen att höja/sänka och länga i formen utan att takten påverkas(och underhalsen aktiveras) har man ett bra(!) grundläge.

Den där forskningen som säger att man inte kan skifta vikten tror jag personligen inte ett jota på. Vad man får för resultat i sånt beror ju på hur man tränat hästen och hur man rider.
Jag tror det finns ett par tränare till som håller med mig i det.
Och hur man med sån träning som just balanserar om hästar med tidigare kronisk framdelsproblematik kunnat få dem symptomfria och smärtfria så känns det ju som att det borde tala för sig själv att det går.
Har man ridit bra piaff eller tom levad så vet man att det går att få över vikt bakåt.
Nu har ju inte jag kommit till att utföra skolsprång. Men rent principiellt förstår jag grejen där med iom att jag sett en hel del sånt och har tränare som sysslar med det.
Där måste man ju få hästen att landa med bak trots att man i tex capriole ska få bak att sparka ut och sen gå in och under och landa i samling, i terre a terre.
Samma tänk som i det och levad vill man få men i mindre grad i övriga ridningen.
Det är inte bara så att hästen i levad bara häver vikten till bak helt plötsligt. Den tränar man genom hela utbildningstrappan mer och mer bakåt tills framdelen inte behöver bära mer i piaffen.
Skolhalt är ett annat exempel på att det går att föra vikten bakåt.

Det där är ju inga övningar som ingår i dagens dressyr ens på utbildningsstadiet eller på banan.
Men tränar man med fokus på att kvaliteten ska vara så hög att det där ska gå OM man skulle vilja ta det vidare brukar man få ett annat fokus på bärigheten. Det blir sällan frambensproblematik då.

Blir en häst trippig i gången och inte går att länga utan taktmiss, stampig i fram ser jag det som att man kanske får checka av vad man missat, backa bandet..
Kanske är den inte redo för högre form? Kanske behöver den jobba mer lösgörande?

Det går absolut att välja vad man tränar för muskler i en häst.
Piaff i GP-form tränar på annat vis än skritta lång och låg.
Har man ett mer nyanserat signalsystem och lägger tid på att träna in respons exakt för hjälperna kan man påverka hästar väldigt mycket i hur de använder muskelkedjorna.
En öppna tränar annat än en sluta, skänkelvikning annat, böjning en grej, rak annat.
Men visst är det smart att variera underlag och ge vilor etc.

Dock så har ju jag och andra med mig lyckats hålla hästar fräscha eller tom få sjuka hästar fräscha genom att endast rida i ridhus/på bana under år. Bara dressyr..
Sen vill man kanske ge dem annat mentalt etc.
Men att påstå att hästar går sönder av att ridas på bana är inte sant. Däremot om de rids fel på bana. Har de stora, kuperade hagar med naturlig miljö som de rör sig i kan de iaf träna på att röra sig bland knövligt underlag, stenar, rötter, träd, sluttningar etc.
Sen tycker jag att det är bra att kunna rida ut med. Jag tror det är sunt.
Men jag tror inte det för hästens fysik är ett måste för att hålla.
Då rider man fel inne.

Sen kan jag absolut tillstå att jag hade ren tur att min första ponny höll. Inte fasen var det pga god ridning iaf de första åren! ;)
Så inte fasen är det så att jag är ofelbar på något vis!
 
Ovanpå att jag känner mig rätt kass som ryttare övermlag nu så har min stallägare tagit bort mig som vän på fejan. För att jag inte har lajkat bilder på hennes dotter när hon tävlat. Jag har inte ens fått upp bilderna i min feed. Jag mår jättedåligt av en sån här sak:(. Har en otäck klump i magen. Har ju sett henne som en vän på riktigt liksom.

Detta är fan inte min vecka. Dessutom har jag fått en hemorojd (??!!!) som gör skitont och sadeln jag skickat efter för att prova var alldeles för smal för Barb.

*Fiorano-inte on top of the world*
 
Men ärligt! Vad är det för fel med folk och fejan? Har du konfronterat henne så att det inte är något annat som ligger och gror?

Tycker synd om dig som har en sån skitvecka! Själv har jag och sonen bott på soffan den här veckan framför tvn pga jäkla dagisbaciller. Tur att medryttaren kunde rida idag. Hon skulle öva program
 
Ovanpå att jag känner mig rätt kass som ryttare övermlag nu så har min stallägare tagit bort mig som vän på fejan. För att jag inte har lajkat bilder på hennes dotter när hon tävlat. Jag har inte ens fått upp bilderna i min feed. Jag mår jättedåligt av en sån här sak:(. Har en otäck klump i magen. Har ju sett henne som en vän på riktigt liksom.

Detta är fan inte min vecka. Dessutom har jag fått en hemorojd (??!!!) som gör skitont och sadeln jag skickat efter för att prova var alldeles för smal för Barb.

*Fiorano-inte on top of the world*

Men vad är det för tonårsfasoner?
Har du försökt prata med henne? Kan det vara ett missförstånd bara?

Jag förstår om man blir ledsen när någon avvisar en så. Men försök att inte ta åt dig om det nu inte bara är ett missförstånd av något slag.
 
@fiorno Men jisses vilken skitvecka!!! Jag fullkomligt hatar folk som fjantar sig med fejjan och sms. Vad är det för fel med att prata med varandra kan man undra?
Tröstkram:(
 
Ja jag har pratat med henne i stallet tidigare idag. Hon säger att hon tycker sig gjort mig en tjänst som tagit bort mig eftersom jag då inte gillar att det går bra för barnet. Att jag följer henne på Equipe och alltid säger grattis i stallet räknas visst inte:(. Sa åt henne att jag känner mig väldigt sårad och besviken och jag tror att hon förstod det iaf. Får förstås också känslan av att ngt mer ligger bakom och detta måste redas ut om jag ska kunna stå kvar.

Usch. Det här med den sociala miljön i stallet påverkar verkligen en!
 
Ovanpå att jag känner mig rätt kass som ryttare övermlag nu så har min stallägare tagit bort mig som vän på fejan. För att jag inte har lajkat bilder på hennes dotter när hon tävlat. Jag har inte ens fått upp bilderna i min feed. Jag mår jättedåligt av en sån här sak:(. Har en otäck klump i magen. Har ju sett henne som en vän på riktigt liksom.

Detta är fan inte min vecka. Dessutom har jag fått en hemorojd (??!!!) som gör skitont och sadeln jag skickat efter för att prova var alldeles för smal för Barb.

*Fiorano-inte on top of the world*
@Fiorano men va? Hur gammal är din stallägare, 15 år?;) Herregud, man ser inte allt som alla lägger ut, och man måste inte lika allt. Din nästa vecka kommer bli bättre än denna! Köp en påse godis, lite socker gör en gladare.

Min häst har varit skogshäst i en vecka nu. Pga allt regn har ridbanan varit lite väl tungt, men ute är vägarna fina. Bara ridit ute och i går va vi iväg till en superfin jättebrant klätterbacke. Satan va Elle fick kämpa! Ska verkligen försöka rida dit oftare.
 
Usch. Det här med den sociala miljön i stallet påverkar verkligen en!

Om de har! Jag lackade ur på stallägarens killes barn innan sommaren. Med lacka menar jag att jag konfronterade dem, pga att de ljuger (ofta och hittar på skit om andra) Detta va inte populärt och även fast alla inblandade pratat ut om detta, så känner jag fortfarande av de från barnens far.
 
lite halvt knapplån...
Jag tycker som alltid diskussionen ang hästars hållbarhet osv är intressant, men känner kanske lite som @Marvin att kanske inte värsta kilometeranlysen av @Fiorano s ponny och Fioranos ridning är syftet med denna tråd @tuaphua .....

ang. FB och vänner osv så blir jag helt spyfärdig och matt rent allmänt haha. Jag förstår inte att folk öht orkar. Jag addar öht inget folk på FB som jag inte ärligt känner är endera nära vänner jag känner väl och vill dela mina fb inlägg med, alternativt kan jag adda lite folks vänner/släktingar osv eller lite mer avlägsna vänner (har tex massor från mina USA år) som man känner bara är allmänt trevligt att kunna följa och som väl följer mig på precis samma sätt, liksom lite ytligt trevligt bara sådär.

Jag har tagit bort "felbedömda" såna ofta genom åren på FB när jag inte anser att de är vänner eller det känns som man öht har dem på FB för ngt utbyte - tex såna som bara är ute efter att snoka runt vad de tror man pysslar med eller få minsta lilla information osv, som aldrig kommenterar, gillar eller öht deltar i vad man skriver, men som sen typ kan fälla kommentarer när man ses att "jag såg detta på FB" osv. Jag tar bort dem på sekunden om det är ngn jag anser inte passar, och har inga problem att motivera det om frågan ställs varför. Dock är det typ aldrig ngn som frågar ;) Fiorano jag tycker verkligen inte du ska hänga upp dig på om du blivit borttagen från FB - det är ju verkligen ingen stor grej i sak? Sen hade jag nog faktiskt aldrig varit "vän" med ngn stallchef öht på facebook, eller ngn chef allmänt, det blir bara konstigt och fel......

Brukar typ vårstäda min FB vänlista, och ta bort folk man inte haft ngt utbyte med på typ 6 månader, alternativt inser att man knappt typ skulle hälsa på stan om man såg dem, haha.
 
Senast ändrad:
@mackan Jag har betraktat min stallägare som en vän och inte som en stallchef i den bemärkelsen. Vi är väldigt raka personer båda två och vår kommunikation har jag inte uppfattat som problematisk för att hon är i en maktposition över mig. Vi bor dessutom i en liten by med massor av gemensamma vänner. Så det känns betydligt konstigare att vi inte är vänner än att vi har varit det.

@Charlotte1975 Det är uppenbarligen mer känsligt när barn är inblandade:/. Åh vad jag längtar efter eget stall!
 
@Fiorano känns ju isåfall som ngt mer ligger bakom, och om ni är så raka mot varandra osv så tycker iallafall jag att stallägaren i det läget att ni tydligen pratat om FB statusarna, hade lagt upp det på bordet. Känns jättemärkligt.
 
Klippte Divan idag med mitt loppisfynd Lister Star, blev förövrigt test etta i ridsport när de testade klippmaskiner. Har själv inte klippt häst sen 97 så var inte så självsäker direkt men det blev ganska bra. Allt utom öronen är klippt, behöver hjälp att hålla i henne så jag kan klippa dem.
Sjukt nöjd med maskinen iallafall.
 
@Fiorano Men usch vilken skitvecka! Jag brukar försöka tänka att bättre alkt kommer på en gång så man får det överstökat. :p

*kl*
Själv var jag och hopptränade ikväll och fick reda på vart min tränare ska börja jobba. Jag har ju åkt en timme enkel väg i många år nu till denne tränaren och NU ska han bli chef på anläggningen nästgårds, nästan ridavstånd. Jättekul, tills det framkom att som det såg ut nu ingår inga privathästträningar i tjänsten. Bläää!

Känns lite jobbigt. Hoppning har alltid varit ett issue för mig genom alla år och så sakteliga med massa tålamod och nötande från tränaren och ihop med mitt lillhjärta börjar de knutarna lossas lite på och jag är inte riktigt redo att släppas fri än även om tanken att prova annan tränare som komplement har svävat förbi i mitt huvud någon gång. Usch jag vill inte. Jag vill bestämma själv!

Fö så gick träningen kanon. Hon känns så himla fin just nu. :)
 
Igår var det dressyrträning igen, vi jobbade med tempoväxlingar i traven och att fatta galopp från lugn trav och sedan bara rulla på i galopp. Låter säkert skitenkelt för vissa, men Ariel och jag har haft enorma problem med galoppen, tills jag började träna för P. Jag brukar skämta att hon är mer psykolog än tränare. ;)

Tidigare har vi bara egentligen fokuserat på att faktiskt galoppera på volten, igår kunde äntligen galoppera långsamt istället för "busgalopp" som vi har kallat galopptempot. Ljuvligt! Ariel fick lite fyrtaktig galopp ibland, men tills vidare struntar vi i det och prioriterar ett lugnare tempo.

I traven var hon kalasfin. :love: Önskar verkligen att någon kunde filma oss, skulle vara så roligt att se framstegen. Men jag får vara nöjd med att jag hittills blivit filmad på tävlingarna i alla fall. P trodde att vi skulle höja poängen massor under nästa tävlingssäsong, inte för att jag bryr mig i poängen nu, men visst är det roligare att rida på 60 % än 50 %. :D
 
@Kirre Känner igen det där! Men det finns fler bra tränare där ute och även om du inte vill byta nu, så kommer du säkert hitta en bra ny tränare. :) Jag är så stolt över att jag vågar hoppa 60 cm nu, men det är verkligen bara tack vare bra tränare som inte pushat med höjden, utan istället haft bra övningar som tränat andra saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 414
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 484
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp