07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt
Vi har ju betat igenom flera olika tränare under åren... En av de mest framgångsrika dressyrryttarna i länet red henne som 4-åring med kommentaren att det var den "Tjurigaste jävla häst hon suttit på". Min förra dressyrtränare hade henne på tillridning ett tag, men hon skapade på nåt sätt mer spänning i hästen. Min nuvarande hemma-dressyrtränare rider henne ibland, första gången tyckte hon det var hemskt. :o Sen red hon henne igen efter behandling och massor med tömkörning och tyckte att hon var mycket bättre. Men, det är inte lätt. Och hon har talat om för mig att det aldrig kommer att bli en häst man bara sätter sig på och åker runt och ser snygg ut. :angel::mad:

Jo, hon har ju haft ryggproblem, troligen som följd av nackskadan. Svårt att säga om hon fortfarande har ont. Ryggen är mjuk och fin efter ridning, innan är den alltid spänd.

@mackan Ja, känslan är att man aldrig riktigt kommer "hela vägen" med henne. Hon släpper inte till det där sista.

@Jfrelin Foten far ju omkring redan i lättridningen? Och i galoppen när det är svårt och hon står emot lite.

Off topic i denna tråden, men här är en filmsnutt där jag rider kompisens fullblod. Hon ramlade ju av och kraschade sin njure och en del revben i höstas, och han stod i 2 månader. Nu har jag börjat rida igång honom lite smått. Han är helt tvärtemot Chatsi. Vill inte ha någon kontakt med tygeln, har sprungit och slängt med huvudet i både trav och framförallt skritt. Superstressad och vikt in huvudet och bara toksprungit och försöker man bromsa viker han in huvudet mer och springer lite fortare.
Idag var han riktigt lugn och fin i början, travade med lite vila i steget, kunde skritta på kort tygel och vi gjorde flera övergångar skritt/trav trav/skritt utan att han slängde runt med huvudet. Precis när vi började filma började stressa lite igen.

Lägg märke till helt stilla skänkel, och inga okontrollerade rörelser med handen heller.
 
@Marvin Vad kul att se dig rida en annan häst! Syns att du kan rida riktigt bra och att det är Chatsi som gör dig sämre. Tycker att du passade riktigt bra på fullblodet!
 
@Fiorano Tack! Ägaren sa också häromdagen att jag red honom bra, och jag började gråta. :o:crazy:
Tråkigt att jag kan rida andra hästar, men inte min egen. Undrar om man kan sälja henne som toksnäll hopphäst?

Å andra sidan är jag världens mest envisa människa, och jag tycker väldigt mycket om min häst. Känner mig fortfarande inte redo att släppa henne och ge upp. En dåres envishet?

Jag gillar lilla fullblodet, han är snäll och lättlärd och kommer att bli väldigt trevlig tror jag. Hans galopp! :love::d Har en duktig och vettig ägare också, även om hon är lite osäker nu efter olyckan.
 
@Marvin och jag håller med @Fiorano jag med. Du passar bra på den där hästen.
Ang skänklarna så kan jag gissa att i ditt fall så rör det sig om att du inte kommer ner i sadeln ordentligt. Du spänner dig i ljumskarna helt enkelt. På filmen när du rider andra hästen sitter du mycket mer avslappnat.
I mitt fall har jag helt enkelt väldigt rörliga fotleder tyvärr.

Ang Chatsi så är jag kluven. Ni har ju gått framåt väldigt mycket senaste tiden men att hon fortfarande är så stretig och inte vill jobba genom ryggen får mig ändå att tänka på att hon kanske inte ska vara tävlingshäst? Hon kanske ska göra någon som gillar att rida ut och hoppa glad? Men det är ju bara du som kan avgöra om du vill lägga ner med tid på henne eller inte.
Vi hade ett sto på gården som hade dålig attityd till jobb och den var på tillridning hos min tränare och han sa själv att den här hästen kommer aldrig bli fantastisk pga attityden och att den var så svårriden och då är ha ett proffs och kan få ett armeringsjärn lösgjort.
Jag tror att när det kommer till Chatsi så har hon svårt både fysiskt och dessutom känns hon ganska "tuff" psykiskt. Inte tuff som att hon är galen utan tuff som i att hon gör bara det som HON tycker är kul.
 
@Jfrelin Ja, spänning i ljumskarna tror jag på. Har inte kommit på hur jag ska låta bli att göra det.

Jag är också väldigt kluven, men inte redo att sätta ut annons ännu. Jo, hon är rätt tuff i psyket, men känslan är ändå att hon ställer upp så mycket hon kan. Vi får se. Är nog nyttigt om jag kan fortsätta rida lite andra hästar också, och ev skicka iväg min på tillridning igen (annat ställe), om inte annat så inför försäljning.
 
Jag är också väldigt kluven, men inte redo att sätta ut annons ännu. Jo, hon är rätt tuff i psyket, men känslan är ändå att hon ställer upp så mycket hon kan. Vi får se. Är nog nyttigt om jag kan fortsätta rida lite andra hästar också, och ev skicka iväg min på tillridning igen (annat ställe), om inte annat så inför försäljning.

Man behöver inte hänga fast vid hästar bara för att.. Det viktigaste är att du tycker det är roligt. Tycker man inte det så nä sälj, tycker man det ändå är kul att traggla så behåll.

Men i fälttävlan som ändå kräver så mkt träning, pengar osv så är det betydligt roligare med en häst som oxå tycker det är roligt med alla grenar. Det är många pass och träningar och tävlingar i storm och ösregn i den här sporten och man knäcker sig totalt om det aldrig får gå framåt. Rid försäsongen och bestäm dig efter det, det är ju ändå en hel del tävlingar.

Fälttävlan är ändå världens roligaste sport.
 
Uppdatering från klinikbesöket idag

Longering
Böjprov, små reaktioner bak
Ridning inte så tjurig som hemma men lyckades provocera fram 2 tjuvstopp i galopp
Bedövning hö bakknä
Longering, lite bättre
Ridning, lite bättre men fortfarande tjurig
Behandlade båda bakknäna samt korsled

Bra: Hästen skötte sig, hon verkar inte helt sönderriden
Dåligt: Reaktionerna är för små för att förklara hennes beteende men hon kanske är känslig.

5 dagar skritt för hand
5 dagar skritt uppsuttet/töm
Rida alla gångarter varannan dag töm/ varannan dag uppsuttet

Veterinären gillar hästen och mig.
@tuaphua sa att hon hade sagt att jag antagligen inte kommer få frambenshälta på hästen för jag rider bra. Men det kan jag ha drömt :p
 
@Jfrelin Kan säga att Junos reaktioner på böjprov var pyttesmå (inte ens en halv grad utan ett + i journalen) på MK och två veckor innan obefintliga på vanliga kliniken. Som jag förstått det är just knäledshältor väldigt svåra att provocera fram på böjprov. Och Juno hade ju uppenbarligen rätt stora problem därifrån.

Det gjordes ingen röntgen eller ul? När har ni åb?
 
@Fiorano Bakknäna är röntgade för 4 år sen, när hon hade ligamentproblem i patellorna, så det finns ingen anledning att göra det i detta skede. Blir det inte bättre så är ju det självklart nästa steg.
Iom att detta beteende kommit så plötsligt och det värmer ur så tyder det inte heller på något liknande som Juno har.
Sen finns det ju en anamnes på detta med låsningen samt hovböld som tyder på något engångsaktigt,

Inget åb inplanerat utan jag ska följa planen och höra av mig hur det funkar/inte funkar.
 
@Jfrelin Alltså nu är jag så uppe i detta med Juno att allt som har med bakknän att göra får stora röda lampor att börja blinka typ:p. Han var ren på röntgen förra året. Men det visade sig att så som kliniken tagit bilderna gick inte förändringen att se eftersom den låg på insidan av innersta leden. Så så mycket var den friröntgen värd för vår del.

Har allt förtroende för dig och din ridning att det kommer bli bra med Divan:)!
 
@Fiorano I mitt fall var det Nolting som röntgade knäna och han skulle aldrig missa något sådant, Axel var dessutom den som jag hade ÅB hos då :p
Förstår att du är inne på Juno men det finns många hästar som inte har Junos problem :D
Skräm inte upp mig :p
 
@Jfrelin Hahaha, var inte meningen att skrämmas:D! Du har betydligt bättre veterinär från början än vad jag haft och rider dessutom bättre, så det här kommer att ge sig fort för er:)!
 
@Jfrelin Skönt att ha saken utredd och skönt att ha kvitto på att det är att tuta och köra som gäller :)

@Fiorano Gick det bra att köra hem i skitvädret igår?

*kl

Red till ridhuset idag i blåst och snöblandat regn. Norrländsk vinter my ass...
Jobbade med sidvärts i skritt och trav och det gick förhållandevis bra tycker jag med tanke på att jag red mellan A och B resp E vilket blir mkt tvärare än vi jobbat innan. Längs långsidan lyckas jag inte riktigt få till det i trav, antagligen för att hon inte orkar så långt och tappar fart och antagligen för att jag blir stel.
Var mkt noga med att rida bra volter och tro det eller ej men mkt lättare att få tag på yttersidan och vända åt båda håll när man inte slarvar :angel: Blev tom helt okej 10m-volter i galopp, lite svårare åt vänster men å andra sidan var det på slutet när hon var trött.
Avslutade på lång tygel i galopp på 20m-volt och fyrkantspår. Folk i ridhuset såg lite färvånade ut ;)
 
Uppdatering från klinikbesöket idag

Longering
Böjprov, små reaktioner bak
Ridning inte så tjurig som hemma men lyckades provocera fram 2 tjuvstopp i galopp
Bedövning hö bakknä
Longering, lite bättre
Ridning, lite bättre men fortfarande tjurig
Behandlade båda bakknäna samt korsled

Bra: Hästen skötte sig, hon verkar inte helt sönderriden
Dåligt: Reaktionerna är för små för att förklara hennes beteende men hon kanske är känslig.

5 dagar skritt för hand
5 dagar skritt uppsuttet/töm
Rida alla gångarter varannan dag töm/ varannan dag uppsuttet

Veterinären gillar hästen och mig.
@tuaphua sa att hon hade sagt att jag antagligen inte kommer få frambenshälta på hästen för jag rider bra. Men det kan jag ha drömt :p

Nej, hon sa att IOM att det ridits LDR är den redan slut i frambenen. :p

Nej, jag skojar så klart!
Hon sa att hon trodde inte att hästen borde få frambenshältor IOM hur den rids. Just ett den var lätt i fronten/i balans trots lägre form etc.

Tycker du gott kan vara lugn i dagsläget. Som sagt är det dumt att röntga hela alltet direkt och börja ge ev avvikelser större vikt än de har.
Nu har ni behandlat det som man tror det är. Skulle det då inte bli bra får man gå vidare.
Men jag tror du kan vara rätt lugn.
Din häst har ju ändå hållit för belastning några år. Hade hon haft skelettala avvikelser som kräver annat än träning borde det synts ngt förr.

Min fick ju en halv grads hälta i bakknä efter att ha trampat in pinne i hoven m efterföljande hovbölder och skit som krävde vila länge.

Din visades ju riden med utöver böjprov. Så att det är svårt att böja fram reaktion i bakknä är en grej.
Men man såg ju skillnaden i bedövat tillstånd och inte både i longering och ridning.
 
@Jfrelin kan nog tycka att det finns all anledning att röntga bakknäna om hästen har problem och inga plåtar tagits sen 4 år, kan ju hända mycket i den tidspannen ffa som hästen bara var 3-4 år när plåtar togs ? Lär ju gå på försäkringen i sammanhanget troligtvis också så känns vettigt att veterinären drar såna plåtar i sammanhanget såvida hästen såklart inte är så diffus som det verkar över lag att inget finns att peka på direkt öht, då kan man givetvis inte få ngt på försäkringen ....
 
Senast ändrad:
@mackan Absolut men i detta läge kändes det inte som om det var nödvändigt. Skulle det inte bli bättre så blir det ju självklart nästa steg. Jag har fullt förtroende för denna vet och hade hon tyckt att röntgen eller UL behövts så hade hon sagt det. Detta är en klinik som både röntgar och gör UL utan tjat.

Nu blir jag mest stressad över att vi inte gjorde röntgen och UL eftersom ni påpekar det.
 
@mackan Absolut men i detta läge kändes det inte som om det var nödvändigt. Skulle det inte bli bättre så blir det ju självklart nästa steg. Jag har fullt förtroende för denna vet och hade hon tyckt att röntgen eller UL behövts så hade hon sagt det. Detta är en klinik som både röntgar och gör UL utan tjat.

Nu blir jag mest stressad över att vi inte gjorde röntgen och UL eftersom ni påpekar det.

Äsch . Det behöver du ju inte bli stressad över det gör ni väl nästa gång isåfall , ni ska ju tillbaka rätt snart ? Verkar ju som inga större fel bedöms hittats denna koll så då får ni ju ta det vid ÅB . Röntgen brukar vara standard utan mankemang och inte behöva tjat i regelrätta fall med hälta som inte försvinner/lokaliseras med bedövning i vanlig hältutredning, men i ditt fall eftersom hästen inte är regelrätt halt förstår jag om de inte röntgade i första läget för du har väl snarare varit på check /koll av hästen och inte regelrätt hältutredning som jag läst det ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp