07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano - skönt att du fick så positiva besked!

@stjarnfrugt - grattis till genomförd tävling!

Och alla - följer denna tråd med intresse!

Här har jag en häst med vårkänslor! Jag var så sugen på att rida ut så det gjorde vi i tisdags. Som att sitta på en bomb hela vägen. Hon är verkligen inte kul såna gånger. Jag fick sitta av när hon blev helt okontaktbar och bara travade i passage med giraffhuvud...hon såg ett par med en hund och hjärtat slog så man kände det utanpå. Från marken sen är hon inte alls lika svår, det är så märkligt. Tror det beror på mig, jag blir så nervös och stressar upp mig av hennes beteende. Vi kommer nog aldrig att kunna rida ute som jag tidigare alltid gjort med mina hästar jag haft innan.:(

Idag var hon lika pigg men vi red i ridhuset och då är hon spänd, men jobbar på. Riktigt fin och framåt och inget kastande åt sidorna. Tränade galoppfattningar från skritt och hon var så duktig!

Hela förra veckan red jag inte, men min snälla stallägare red henne och de hade hoppat. Kändes skönt att hästen inte lidit i alla fall under min helvetesvecka. Jag tycker att det vore OK att jobba långa pass om jag bara fick lite återhämtning efteråt. Men så verkar det inte funka på vår klinik. Ser fram emot ytterligare en sån vecka:wtf:, men sen blir det inga fler i alla fall.
 
@Werze Tack :)

Som tidigare diskuterats här, och bla ang min häst, så får man nog fundera på vad man vill ha ut av ridningen i stort och sen se till vilken typ av häst man har eller har tänkt skaffa. Det är klart att det finns sporthästar som är som turistkameler ute, men de är nog rätt få. Min har ju återtagit normalt beteende nu efter några månaders ridning, så henne har jag inga större bryderier om just nu.
Visst är hon vaken och när hon väl taggar igång är hon jäkligt tröttsam, men det är helt normalt för henne och det får vi nog leva med hela livet eller iaf väldigt länge. Men det är inget som hindrar mig från att rida ut. Det är miltals ifrån hur jäklig hon var när hon skulle sättas igång, vill inte ens tänka på det...

Jag har ju inte min häst för att skogsmulla. Jag har den för att träna och tävla MEN jag tycker att man ska kunna rida ut. Så jag får ta tjuren vid hornen, och det fungerar tack vare att jag gör det och därför är hon 8 ggr av 10 trevlig att rida ut. Det är ju dock upp till var och en om man vill lägga krut på det, jag har dock dragit stor fördel av att uppfödaren ridit ut henne i stor utsträckning tills jag köpte henne. Hon är inte rädd för nåt, men hon har energi. Jag skulle aldrig kunna ha häst utan att kunna rida ut när jag har lust, så jag lägger vikt vid att hon ska fungera ute.
Som sagt så får man nog leva med temperament ute om man har en sån här häst. Dom är inte så välprogrammerade att dom bara är känsliga och alerta på ridbanan utan det är en egenskap som även hänger med ute ;) Och intrycken är desto fler utanför manegen så det är klart att dom beter sig därefter.

Det som funkar på min, och de flesta jag provat, är att sätta dem i arbete när dom är sådär. Blir du passiv som ryttare, kanske osäker och kryper ihop lite, då är det sju resor värre. Sträck på dig, om med skänkeln och RID. Det går sällan bra att vänta ut en situation, man måste arbeta sig igenom den.
Vad gör du när hon spänner till ute? Sätter du henne i jobb eller avvaktar du? När jag gör det senare blir det oftast pannkaka, därför ser jag till att rida Ännu mera när jag känner att min häst är på det humöret. Det behöver inte vara vackert utan huvudsaken att du ger hästen en uppgift. Då har den inte tid att lägga lika stort fokus på att hitta spöken, och själv får man träna på samma sak.
 
Nu har 3 dagar med boxvila gått. Första dagen gick hon på bakbenen när vi skulle promenera och var helt galen. :rage: Trodde verkligen inte att de skulle hända då hon bara varit inne någon timme längre än normalt på morgonen, men hon visade va hon tyckte om de. I går satte jag på träns och longerlina och valde att skritta henne på ridbanan, och då höll hon sig hyfsat lugn. Hade henne utan täcke på promenaden och hon kastade sig ner på ridbanan och rullade sig. Såg verkligen hur hon njöt av att få gnugga pälsen mot marken. I morgon ska bandagen tas av och hon får gå i en sjukhage i 4 dagar.

@Fiorano Så himla skönt med Juno.
 
@Jfrelin Böjningen. Jag får inte in innerbogen i kroppen liksom och tappar ytter. Och det känns som att jag vill ha båda händerna på yttersidan om du förstår vad jag menar? :D
 
@sommarminne Fattar :D
Då skulle jag bara koncentrera mig på böjningen och inte så mycket tvärning.
Innerhanden ska om den ska någonstans gå inåt framåt, yttertygeln kan du lägga ner mot manken för att få hjälp att hålla den still men se till att den inte är för kort så den hindrar ställningen. Ytterbogen får du kontroll på genom sjukt mycket innerskänkel så du får upp honom bättre på yttertygeln. Börja inte försöka rida in ytterbogen med hjälp av yttertygel utan våga mata på med innerskänkel till stöd .
Sen måste du våga låta det ta lite tid. Ge hjälpen konstant men få inte panik om det inte börjar bli bra förrän de sista 10 m.

För att kolla att du har honom rätt innan du börjar skulle jag öka och minska volt lite, utan tvärning, men med superlätt innerhand och se till att han behåller böjning med hjälp av innerskänkel och kan vända med hjälp av ytterskänkel.

Jag ÄLSKAR sluta :p Lätt den lättaste rörelsen att rida :D
Finns säkert 100 sätt att träna på men såhär gör jag iallafall. För mig hjälper det också att tänka att jag slutar en volt fast fortsätter att göra det i många steg.
Sluta är mycket gymnastik då hästen verkligen måste böja hela kroppen så är den inte tillräckligt mjuk i sidorna så blir det svår och man får mer tvärning med lite böjning och då blir det ju skänkelvikning istället.
 
Idag var vi iväg på tömkörningsträning. Tränade ju flera gånger innan jul där, och sen har det inte blivit av. Chatsi suckade djupt när tränaren tog tömmarna... :rofl:
Det blev inte att jag körde, utan tittade på bara. Min häst kan visst röra sig ändå! Visade upp en trevlig ökad trav med snyggt hasarbete, lite lyft fram och nosen precis framför lodplan, önskar att jag kunde få fram det där! (hon visade också upp en väldigt flashig balanstrav med svansen rakt upp och tillhörande höga SNORK!. För att "någon" skvätte grus på sargen. Suck. :banghead:)

Fick beröm av tränaren för att hon var betydligt mer liksidig och har musklat på sig i överlinjen, skönt att höra!
 
Operationen av Juno har gått bra:banana:!! 5x5 mm brosk var skadat och har tagits bort. Bedömdes som att det mest troligt kommer kunna läka och bli helt återställt utan ärrvävnad. Sex veckor i liten sjukhage och sen åb:).

Tack för all tumhållning, det har hjälpt:bow:!!

Åh vad skönt!
Min stallkompis har nog något liknande på sin häst (var på samma ställe som du och samma dag till och med). De bor närmre så de får åka dit en gång till. Hoppas att det går lika bra för dom
 
@cirkus Vilket sammanträffande! De berättade att de hade en annan patient tidigare på dagen med samma diagnos och att den inte är helt ovanlig och dessutom med bra prognos. Du får gärna skriva och berätta hur det går med den:). Ett annat ul sammanträffande var att @Jfrelins stallkompis också var där samma dag och hade dagboxen bredvid Juno:D.

___________________________________________________________________________

Barbie har vilat tre dagar nu. Hinner rida imorgonkväll och på lördag är det PnJ. Gissar att hon kommer att vara bra laddad:p.
 
@cirkus Vilket sammanträffande! De berättade att de hade en annan patient tidigare på dagen med samma diagnos och att den inte är helt ovanlig och dessutom med bra prognos. Du får gärna skriva och berätta hur det går med den:). Ett annat ul sammanträffande var att @Jfrelins stallkompis också var där samma dag och hade dagboxen bredvid Juno:D.

___________________________________________________________________________

Barbie har vilat tre dagar nu. Hinner rida imorgonkväll och på lördag är det PnJ. Gissar att hon kommer att vara bra laddad:p.

Det var nog dom!
Skönt att det är bra prognos, de är så himla deppade nu.
 
@Fiorano Vad härligt att höra att det gått bra med Juno! :)

kl
Var på GHS igår, kollade tävlingarna på kvällen. Tyvärr var det bara hoppning men ändå kul att se fina ritter av våra svenskar. Vi har många unga, speciellt tjejer, som är påväg upp som rider riktigt fint och trevligt. Så nu blev jag sugen på att dra fram hinder någon dag :)
Mässan tycker jag blir mindre för varje år, vilket är väldigt tråkigt. Sen tycker jag att det är dåligt med mässpriser och lite trist att de flesta bara säljer ut förra årets kollektioner. Det jag fick med mig hem var ett par blingade ridbyxor och ett eskadron schabrak och stallboken. Bra för plånboken iaf!
 
@Jfrelin Verkligen tusen och åter tusen tack för tipsen!! Tycker många säger att sluta blir favoriten sen men jag har helr klart varit dålig på att göra dom när jag inte kommit dit med hjälp av tränare. Nu ska här jobbas
 
Jag ÄLSKAR sluta :p Lätt den lättaste rörelsen att rida :D
Finns säkert 100 sätt att träna på men såhär gör jag iallafall. För mig hjälper det också att tänka att jag slutar en volt fast fortsätter att göra det i många steg.
Sluta är mycket gymnastik då hästen verkligen måste böja hela kroppen så är den inte tillräckligt mjuk i sidorna så blir det svår och man får mer tvärning med lite böjning och då blir det ju skänkelvikning istället.

Åh, kan inte du komma och lära mig och min häst sluta? Jag bara kan inte....han kan säkert om bara ryttaren ger rätt hjälper. Pretty Please!
 
Har varit på GHS idag, vann biljetter via radion igår morse. :)
Fyndade ett vintertäcke, 300g, 1680 denier från sverigetäcket med halvhals (är vad jag vill ha) för 750kr. Helt ok. :) Tyckte det var många som hade halva priset på allt mm men blev inget mer ändå. Ska dit imorgon också så vi får väl se. Vill ha en ny hjälm.

Sen åkte jag till stallet, motiverad till att hoppa lite. Jo men visst, ser direkt jag kommer runt hörnet och ser tjejen att det är något, hasen som en fotboll och ett sår. Suck! Hon går dock förvånansvärt bra in och efter lite tvätt av såret som visar sig bara vara ytligt så bestämmer jag mig för att skritta en sväng för att få ner lite svullnad.

Tjejen tyckte annat och var pigg som en spigg och kändes ren även i trav så ramlade in på ridbanan efter en sväng ute och red ett guldpass. :love:

Stora polletter har verkligen trillat ner och jag har lyckats börja få in henne i ramen, ramlar inte iväg och slår sig fri på rakt spår och hon bjuder fint fram och galoppfattningarna blev jättebra. Så himla nöjd! Så nu har jag anmält oss till en LC1 på en CR om fyra veckor. Det ska vi väl ändå lyckas ta oss runt. :nailbiting:
 
PS Lilltjejen hälsar till alla sin vänner här att nu har de kommit!! De har nu börjat krypa fram ur lövhögarna i skogen och de är elakare och mer målinriktade på att bita och jaga oss fyrbenta oskyldiga små åttaåringar än vad stenar någonsin varit. Träffar ni på någon, VÄND och spring åt andra hållet för allt vad livet är värt!
Så jag varnar er, de mytomspunna, livsfarliga NAVKAPSLARNA är här! :p
 
Jag är riktigt stolt över mig själv idag. Tog mig till ridhuset och släpade fram hinderstöd, bommar och sockerbitar och byggde 3 studs med efterliggande markbom och ett litet framhoppningskryss med sockerbitar. Bara detta liksom, jag fattar inte att hoppfolk orkar 1-2 ggr/vecka. Är så glad att en av ridlärarna blev hoppsugen och jag fick därför lämna grejerna i ridhuset. Annars hade det lätt tagit 2 tim dörr till dörr.

Min häst tyckte detta var roligt, men jag tycker att man märker att hon blir snabbt trött. Eller så det jag som blir det och därför tappar hon lite go, för jag kommer verkligen inte åt henne i de korta hopplädren och min ridning i hoppsadeln är värdelös så fort man måste kunna stå i stigbyglarna. Fick dessutom sadla om 3 ggr för att sadeljäkeln åker fram. Så tröttsamt.

Hoppade en gång i vardera galopp och sedan höjde jag till ca 60 cm. Ena gången gick bra sedan rev hon sista studsen. Sänkte då ner så att första och sista var 40 cm och mitten 60 cm och då gick det bättre. Min oförmåga att analysera hoppning gör det ju lite segt då jag inte vill hoppa för många rundor innan jag vet hur jag ska göra bättre. Men de gamla vanliga tricket att räta på sig är ju en hit ;) Samt att hålla henne lite kortare i galoppen, blir hon för lång in blir det ju pannkaka. Alltid nån insikt iaf, önskar dock att man kunde hoppa för ridlärare istället. Men jag är för snål för att betala 400 kr för att hoppa ensam då man ändå måste pausa mkt. Och de organiserade träningarna är för ambitiösa för mig, då låter jag en annan rida. Tyvärr har det krockat med tävling nu sist och sedan krockar det med kirobesök dagarna innan. Därför var jag tvungen att hoppa själv nu så att det inte blir för länge mellan gångerna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp