Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Skritta ut går inte efter flera dagars vila skulle jag tro, jag har haft fullt sjå i slutet av uteritterna sista tiden trots att hon kunnat sköta sig i 40 min blandat tempo. Hon har flippat på hemvägen varenda gång, vi har haft så dåligt underlag så det har gått för långsamt enligt henne. Men visst, jag kan säkert skritta henne i ridhuset. Det kommer hon inte dö av, och gör hon det så är det väl en bonus :angel: :cool:

@sommarminne I mitt stall behöver ingen hjälp just nu. Det är vår och alla vill rida själva. Och jag känner inte folk runtikring heller tyvärr.
 
Kl
Jag hinner öht inte hänga med hur mkt som skrivs här ;)

Men @stjarnfrugt så låter det ju jättemysko och förstår trötthet osv .

Allmänt i övrigt om ngn reflektion ang skadade hästar osv .... Självklart blir de skadade och vissa har en tendens att hitta saker eller allmänt ta hål på sig själva på ett sätt eller annat . I vissa perioder känns det som det alltid är ngt litet osv

Men NEJ faktiskt betyder inte oskadade hästar att hästägaren aldrig varit inne på klinik eller fattar /kan känna när de är halta . Snarare tvärtom faktiskt ...

Jag har haft klinik besök genom åren på mina hästar men sällan ridrelaterade skador typ 2 ggr ridrelaterade genom alla år trots att de varit "tävlingshästar " som hobby hästar numera klassas som då de tävlar lite lätta klasser typ .

Hagskador /sårskador åker ju alla på ngn gång utöver det inkl mig själv och vissa behöver klinik och rentav vistelse på sjukhus .
 
Senast ändrad:
Här går det lugnt framåt! Har börjat skritta igång Nova igen, 20-40 min om dagen. Ska på återbesök till kliniken på torsdag. Kan inte se att hon haltar längre, men tycker att hon är lite snubblig bak ibland när jag rider. Hoppas bara inte det är något!
Hade ju planerat in vila för henne på lördag och en vecka fram eftersom jag åker iväg på semester. Nu har hon ju snart vilat i 3 månader i stället!:(
Känns inte kul nu lagom till sommaren.
Vad är det exakt för skada din häst diagnosticerats med ? (Kort minne här ...
 
Apropå instagram så heter jag Majanilsson90, följer några av er redan. :)


Kl
Idag på morgonen är Queenie helt som vanligt. Inte halt, ingen förhöjd puls (knappt så jag hittade nån alls)... Jag fattar ingenting...??? Ringde veterinären igen som då trodde att det kanske kan ha varit en akut smärta, typ att hon klivit på nåt som gav ordentlig smärtpåverkan just då men som gått ner över natten. Då vet man ju inte heller om det kanske utvecklas till en böld så småningom. Bara att avvakta. Blir det sämre igen tyckte hon att jag skulle in på kliniken och röntga...

Jag vet inte alls hur jag ska göra med tävlingen på lördag... Uppladdningen var verkligen planerad till max. Lugnt igår, ridhuset och rida igenom programmen idag, lugnt på onsdag och torsdag, ridhuset och programridning på fredag med dusch efter och sen tävling på lördag. Men som det är nu vet jag inte alls... Det är ju inte så jag känner för att slänga mig upp idag och prova direkt... Suck. Måste avanmäla senast imorrn som jag fattar det. Vet inte om jag får pengarna tillbaka eller inte men det är väl egentligen skit samma.
 
@Maja_Kandi Om du har vet intyg, vilket du nog lätt kan få av den vet du varit i kontakt med, så ska du anmäla det till arrangören (tror det är inom 1 vecka efter tävlingen) för återbetalning. En hundralapp eller nåt sånt i administrativa kostnader blir du säkert av med men du får ju igen anmälnings- och uppstallningskostnader. Dock är det ju sjyst att kontakta dem innan tävlingen så att de vet att de slipper vänta in dig på banan, samt att de inte behöver ha med dig i de fasta startlistorna så att det blir gluggar i startordningen.

Det är ändå för sent att avanmäla gratis så att säga, så du kan ju lätt avvakta nån dag till för det gör ingen skillnad. Jag hade haft lite is i magen och sett om hon fortfarande är halt imorgon. Nu har hon ju ändå haft några lugna dagar i och med vila så du kan ju rida på fram till tävlingen förutsatt att allt nu är bra. Hon verkar ju inte vara den loja typen så räkna med extraenergi bara av tävlingsmiljön, det är nog ingen risk att du kör slut på henne om du rider på lite mer nära inpå tävlingen. Snarare tror jag det är bättre att hon är ordentligt jobbad innan så att du inte har henne överenergisk redan innan du kommer dit ;)
 
@stjarnfrugt
Jo, precis så tänkte jag också. Rida igenom henne ordentligt på fredag så att hon har jobbat ur sig innan tävlingen. Det skulle ändå bara bli som en träning iom miljö och allt. Hon är så himla tittig så det hade varit utmaning nog att bara rida runt programmet. Jag tycker inte vi är riktigt redo för LA egentligen men för tränings skull ville jag rida två klasser.


Kl
Ut och kollade nu och nu har hon ordentlig puls igen. :( Inte varm, svullen eller synbart halt när hon skrittar i hagen men jag bokade tid på kliniken ändå. Får komma in redan kl ett idag. Jag har inte haft nåt förtroende för kliniken här innan mer än för hovslagaren (som är bäst!) men nu har de en ny veterinär som jag bara hört gott om hittills. Pratade med henne när jag ringde och det är hon som kommer titta så det känns bra ändå.

Men jag får väl avanmäla tävlingen... Så surt. Det hade varit så himla bra första tävling, bara drygt 30 starter på hela dagen i tre klasser, litet och bra. Men det kommer väl fler chanser...
 
Min häst var feberfri idag med, och reagerade om möjligt ännu mindre än igår i det området där hon uppvisade ömhet tidigare. Så jag tog en sväng till ridhuset. Hade på tränset med remontgrimma ändå för säkerhets skull eftersom det kändes taskigt att ha engelsk nosgrimma som ligger an precis där hon haft ont.

Hon kändes helt som vanligt i ridningen. Joggade lite på lång tygel och märkte ingenting. Jobbade sedan vidare mestadels i skritt med skolor, sidvärts och utåtställda framdelsvändningar för att få koll på ytterbogarna. Travade lite på volter och serpentiner men kände absolut inget fel. Hon är likadan som innan, går och hackar mot handen, tjafsar med bettet, ormar omkring. Dvs precis vad man kan förvänta sig av ett ekipage som inte ridit för tränare på 12 veckor. Så jävla oinspirerande bara det i sig, men jag är iaf glad att hon inte var värre än vanligt.
Sedan gjorde hon cirkuskonster hela vägen hem, så döende är hon inte. Kanske var det mest tur att jag inte vilade henne mer. Kommer inte att avboka träningen i helgen, så håller nu tummarna att detta inte är nåt som ska börja krångla när medicineringen är över.

14 grader varmt idag och dom har ganska vindskyddat i hagen så jag lät henne gå naken ute och sola från lunch. Premiär för i år. Jag är ledig och åker förbi senare och klär på henne i samband med att hon ska få dagsdosen medicin. Sedan får hon sova ute igen from nu.
 
@stjarnfrugt Yey!:banana:Då blire träning i helgen!

@Maja_Kandi Undrar så hur det går för er?

Appropå instagram heter jag myfiorano, bara att adda. Jag är ju dessutom väldans oanonym här på buke och det är fritt fram att adda mig på fejan också:D!
 
Jag är för gammal för instagram? :confused: Har inte fattat grejen.

Vi var på tävling i Flyinge i helgen, debuten i riktig H100 klass!
Det gick inte så bra! :crazy:

I dressyren var hon spänd och ostadig, inget nytt. Betyg mellan 5 och 6,5, slutade på 57%. Inget omslag i förvända galoppen, och 6,5 på den i höger galopp!
I hoppningen kändes det att vi haft ett dåligt avslut på terrängträningen senast, och sen varit tvungna att stå över hoppträningen i veckan pga såret. Dåligt tempo, och sen bromsa in till distanserna. Hästen gjorde sitt bästa ändå och vi nollade faktiskt banhoppningen! :banana:

Sen var det typ 5 timmars paus, och sen framridningen till terrängen där häst kändes pigg och glad. Höll på krocka på framridningen när ett ekipage vände in precis framför oss precis när vi fått upp tempot lite, och min häst fick kasta sig åt sidan nästan in i ett annat ekipage. :crazy::nailbiting: Sen tog vi det lite lugnt.

När starten gick så sa min häst: Nää, det här vill jag inte göra? :crazy::( Hasade sig långsamt över de tre första kom-igång-hinderna och sen började svårigheterna! Svår bana med kluriga svårigheter uppradade efter varandra. Linje med räcke - 3 galoppsprång till ett hus, som hoppas i 45 graders vinkel. Min häst brukar älska såna linjer, men nu blev hon "rädd" för huset och bröt ut. Sen fick vi ett stopp på soffan som stod några språng inför vattnet. Kravlade sig över och sen hasade över hinder 7-9. Och sen stopp på nerhoppet över en stock i vatten, där jag hade förväntat mig att hon skulle titta, det var rätt djupt... Här fick vi flytta på oss för att inte krocka med @fio som kom farandes genom vattnet på andra hållet. Såg till att min häst såg fios hoppa ner i vattnet och hängde sen på. Med lite tvekan kröp hon ner över stocken och i vattnet.
Här hade jag glömt bort att jag hade så många stopp att jag var utesluten, galopperade vidare mot det stora bordet och hästen var nöjd över att få springa tillbaka mot parkeringen. Sen ville hon inte hoppa stora bordet heller, trots att hon gjort det helt utan problem tidigare. På andra försöket fick vi vårt enda bra språng på hela banan, och sen gick vi hem. :grin:

Då hade vi kvar en massa spännande hinder, triple brush på böjt spår efter bordet, sunken road med stock innan nerhoppet. Spets som stod lite random ute i periferin och sen en trakhenergrav (som höll på att byggas förra gången jag var där och då jag tänkte herregud vilket jättehinder, tur att det inte är med). Över en kulle och sen ett lite smalare hinder i nerförsbacke och sen var det 3 lite snällare hinder på slutet.

Vi hade nog haft lite svårt att ta oss runt där även på en bra dag, men när hästen surar ihop redan från början och inte ville vara med, inte tog tag i hinderna som hon brukar och jag dessutom började fega ur av alla dåliga språng fanns det inte chans. Vi får vara glada att vi inte slog oss.

Känns som en väl spenderad helg? :mad:

Igår fick hon vila, idag tänkte jag att vi tar en lugn uteritt. Nästa helg ska vi starta stilterrräng i 90-klass på hemmabanan, vilket borde kännas som glass och ballongerför oss! Sen få vi backa lite och träna. Och fundera på om min häst vill göra det här. Å andra sidan vill hon ju inte direkt hoppa eller dressyra heller. Nån som behöver en westernhäst? :banghead: Jag tror att trail hade passat henne bra.

Bild från filmen (som jag inte klarade av att titta på) nerhoppet i vatten på andra försöket. Med tanke på hur hon tjurade över nerhoppet i Hoby förra helgen så är hon ju modig här!
 
Senast ändrad:
Kl
Jaha. Ponnyn markerade knappt ens en gång alls. Det var just så pass att man eventuellt med god vilja kunde se att hon gick orent. Så veterinären kände och sa sen att det blir ett fall för hovis. Hovis tog av skon och klämde länge och väl med tången, skalade lite, klämde lite osv. Hittade till slut ett liiiiiiiitet liiiiiiiitet hål i sulan som är precis i kant med skon i tån. Antagligen har det kilat in nån vass liten pyttesten där som tryckt. Hon har så tunna sulor så det gjorde väl såklart ordentligt ont direkt. Det vätskade lite grann när han klämde men hon reagerade inte nämnvärt. Så han rekommenderade vila en vecka för att se om nån eventuell böld bildas och letar sig fram. Annars läker det och blir bra av sig själv. :) Nu är det ju som ett blåmärke typ men om det blir en böld av det så lär det visa sig inom en vecka trodde han. Så nu hoppas vi att det bara läker ut istället! :up: Så det blev ett onödigt dyrt besök för att säga "vi avvaktar". :p

Tack för tummarna @Fiorano och @stjarnfrugt! Det hjälpte visst! :)
 
@Marvin Det kommer säkert gå mycket bättre till helgen för er! Var kanske mastigt att börja säsongen med ny större klass och så den halvkassa träningen innan dess blev lite mycket för att Chatsi skulle säga upp sig? Instagram började jag med för nu månad sen bara:o, mycket roligare än jag trodde:D.

@Maja_Kandi Så himla skönt att det var en skitsak! Juno gjorde samma förra året. Såg när det hände och trodde minst att det var en fraktur... Men bara ett blåmärke i sulan och har haft honom med sulor därefter.
 
@Marvin Jag är också för gammal för instagram :cautious:
Tycker du är så modig som ens vågar vara med öht. Där jag bodde förr brukade det ordnas nåt som kallas start-fälttävlan, det är väl nån prova på-variant (ni FT-folk vet säkert bättre än jag) som var väldigt poppis. Ev kanske jag hade vågat mig på nåt sånt, min häst hade nog tyckt det var kul iaf. Men jag är ju mer intresserad av att bara hoppa nybörjarterrängen, det andra kan jag ju göra när som :o

@Maja_Kandi Så skönt att det verkar lindrigt. Trist på tävlingen men det borde komma fler, håller tummarna att det tajmas in när du är ldig. Jag vet hur det är att jobba varannan helg - skitsvårt med tävlingar. Tack och lov jobbar jag 12-tim helger här så jag jobbar bara 2 av 6 istället för varannan som jag gjorde förr.

*kl

Apropå tävlingar så har jag avanmält mig från första tävlingen i maj. Tappade sugen, speciellt för att åka 15 mil enkel väg för att rida två kortbaneprogram när vi är så jäkla välmatchade som vi är nu. Funderar på att stryka mig från LB:2 och LB:3 helgen efter också. Är så jäkla opepp rent allmänt.
 
@Marvin och @stjarnfrugt Ni är inte för gamla för Instagram. Min mamma har det:D:p

Det kommer gå bättre nästa helg Marvin. Ni fick ju ingen toppenuppladdning med krånglet och såren från senaste träningen.

Skönt att hon är bättre Stjarnfrugt och att du ska vara med och träna:) Jag är riktigt avundsjuk på dig;) Men jag tycker allt att du ska ha kvar anmälan till nästa tävling. För jag tror att du kommer att bli mer peppad efter helgen då du fått fler redskap att använda dig av!

Härligt @Maja_Kandi att det inte var något värre!

kl
Jag red på banan ikväll och försökte mig på lite skänkelvikningar. Men jag är nog helt talanglös när det gäller det för jag får inte till det så jag får en bra känsla. Öppna har jag inga problem med och sluta fungerar också, men jag vill ju att skänkelvikningarna ska sitta också. Eftersom om jag mot förmodan skulle ta mig ut och tävla så är chansen större att det blir en klass med skänkelv. än öppna.:banghead:
Annars så kändes han fin när jag fick till rakriktningen:)
 
@oxo Jag hade som plan att rida träningen och sedan bestämma mig. Men problemet är att jag måste avanmäla redan på fredag om jag ska slippa betala.
Det är ju 4 tävlingar i rad i maj, och sedan är det några i juni också. Så jag hinner tävla, därav att jag kände att det inte var nån panik att åka iväg nu när vi är så ur form.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp