07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Skulle inte heller avanmält. Särskilt inte om den är full så du inte kan efteranmäla igen om du ångrar dig.

@Maja_Kandi Skönt det inte verkade vara hovbensfraktur. Blåmärken och en eventuell böld kan man leva med även om det är surt på tävlingen.

@Marvin Tråkig tillställning lät det där som. Ni hade ju dock inte direkt någon självförtroendeboost sista träningen. Tycker ni är grymma som ändå ger er på det!
 
Struntar i pnr till helgen. Det är på samma ställe som första jag red där domaren satt toknära och nästan lite gömd. Känner inte jag behöver öva på det. Efteranmäler till en lokal istället på en annan klubb så får jag se hur den ser ut, den är ny för mig.

Sen har jag anmält mig till terrängträning på måndag. Hoppas hitta lite inspiration och glädje så jag testar lite sånt som varit kul förr. Vill bara hoppa lätt och roligt, behöver inte utmana något just nu.
 
Jag insåg precis att jag tagit miste på en vecka, behöver inte avanmäla förrän nästa fredag så jag hinner rida ett tag o se hur det går.:)

Är lur på att stryka söndagen ändå o bara rida LB:2 på lör. Är det programmet tre helger nu och kan vara bra att träna på nåt där programmet i sig redan är befäst i min hjärna så man kan fokusera på grejen att åka iväg.
Det är 8 mil enkel väg och helguppstallning kostar 950kr, har varken lust att åka fram o tillbaka eller hyra uppstallning för de pengarna för att rida en klass per dag. Har dessutom ingen hästskötare och jag fixar inte att åka ensam utan att ha nånstans att göra iordning hästen, det är fortfarande lite för spännande att vara på tävlingsplatser för att knyta fast henne utanför släpet... Så löser jag inte detta innan nästa fre blir det inget på lör heller
 
Tog en liten runda till ridhuset idag igen, var sista chansen att komma in där innan träningen i helgen.
Har grunnat mkt på varför hon hackar så mkt mot handen och fipplar med bettet, är ju mer än nånsin innan. En teori är såklart att det är jobbigt för henne att bära sig korrekt nu när hon blivit tillrättad i ryggen och rör sig bättre. Samtidigt ändrade jag ju min ridning i samband med det och jag har verkligen fokuserat på att hon inte ska hänga i handen och till en början kändes hon ju väldigt mjuk och fin men sedan övergick det i detta istället, ormandet...

Gick tillbaka lite till tidigare metoder i framridningen, att verkligen få henne att komma ner djupt i formen och böja sig runt innerskänkeln i oändligt många volt tillbaka tills ev stretande slutar infinna sig. Var folk i ridhuset inkl en hingst så jag hade ingen lust att rida fram på lång tygel i trav och galopp så det skippade vi helt.
Blev ju inget hårt pass med tanke på det övriga, men red lite i alla gångarter och jobbade mest i skritt. Faktum är att hon hackade mindre med bettet och var stadigare i formen, även om hon krånglade bitvis. Inte alls jämförbart med igår. Ska verkligen bli intressant att diskutera detta med min tränare i helgen. Det känns som att i den här formen som vi hade idag tenderar hon att gå på bogarna, och när jag är mer nitisk med att hon inte hänger sig i bettet så blir det ju lätt det där jäkla hackandet...

Fö tänker jag skippa sista dosen medicin imorgon. Hon har varit helt symptomfri flera dagar så det känns bara onödigt att trycka i henne mer. Redan idag kände jag att det tog emot att göra det faktiskt, men vet tyckte ju att hon skulle få alla dagar så jag gör en kompromiss och skippar den sista imorgon :o
 
Härligt! @Jfrelin

Kl
Tömkörde idag igen. Försöker göra det nu varannan gång ungefär eftersom vissa saker får jag till bättre än andra på töm. Skänkelvikningar är en sådan sak :p Så jag hoppas att han får in dom i kroppen så att dom blir enklare för mig att rida sen.
 
Min drog av sig en sko igår och halva hoven hängde med kändes de som. Svettades som en gris i morse när jag skulle slå på den haha.
Kändes lite öm när jag red ut en sväng men jag hoppas att det bara va för att han varit utan dojjan över natten för i morgon ska vi åka till ridbanan.

Härligt att många hästar här i tråden är på g. Och även dom som varit skadade verkar ju va på framfart. Jätteroligt!
 
@Jfrelin Härligt med ännu ett bra besked av veterinär idag! Jag är såååå glad över att Juno nu är ren på böjprov och visade fin läkning på ultraljud, så nu får han börja ridas:banana:!
11016090_10205447870628093_2140567417032262029_n.jpg
 
Borde ha anat att detta skulle hända, anmälde till tävling och det tog bara någon dag innan skrället drog av sig en framsko med equi-pak och allt, och min hovslagare som inte är i närheten förrän i början av maj:cry:, håller tummarna att jag hittar någon annan som kan fixa det pronto, annars blir han väl, med min tur, halt inom kort... Alltid när man anmäler till ngt kul så gör han något :turd:-häst
 
Åh vad härligt att ni är på gång @Fiorano och @Jfrelin

@stjarnfrugt det svåra är att veta vad som är långsiktigt bra tycker jag när det gäller värmning. Det som funkar ena dagen är tvärtom nästa..

För oss är det inte lika muntert. C har blivit anfallen av någon sorts Norska attackmyggor och knott och skapet har svullnat upp så i morgon ska jag köpa nytt flugtäcke. Han verkar dock inte påverkad det minsta och hans gamla ägare sa att han haft det förr och han inte brukar bry sig. Men det ser inte klokt ut! Vet ärligt inte om jag vill tävla på en häst som ser ut så, får känna i morgon.

Idag tog vi bara en promenad, det var planerat så redan innan eftersom vi var på miljöträning igår och han var helt slut i skallen efter att ha varit med på en ridskolelektion. När vi nästan var hemma blev han rädd för en person som gick ut genom stalldörren och landade på min fot, och det som redan var synd om mig pga trolig spricka i näsryggen. Det kanske är någon däruppe som försöker säga att det är för tidigt att tävla på fre?
 
Åh vad härligt att ni är på gång @Fiorano och @Jfrelin

@stjarnfrugt det svåra är att veta vad som är långsiktigt bra tycker jag när det gäller värmning. Det som funkar ena dagen är tvärtom nästa..

För oss är det inte lika muntert. C har blivit anfallen av någon sorts Norska attackmyggor och knott och skapet har svullnat upp så i morgon ska jag köpa nytt flugtäcke. Han verkar dock inte påverkad det minsta och hans gamla ägare sa att han haft det förr och han inte brukar bry sig. Men det ser inte klokt ut! Vet ärligt inte om jag vill tävla på en häst som ser ut så, får känna i morgon.

Idag tog vi bara en promenad, det var planerat så redan innan eftersom vi var på miljöträning igår och han var helt slut i skallen efter att ha varit med på en ridskolelektion. När vi nästan var hemma blev han rädd för en person som gick ut genom stalldörren och landade på min fot, och det som redan var synd om mig pga trolig spricka i näsryggen. Det kanske är någon däruppe som försöker säga att det är för tidigt att tävla på fre?
Det är bara någon däruppe som testar ditt tålamod som hästägare, händer mig lite då och då.

Angående flugorna, om du smörjer med någon starkt luktande hästsalva? har för mig jag gjort det vid något tillfälle och det har hjälpt då.
 
@Lilla_Gubben hahaha eller förstår att det inte är roligt men jag skrattade åt ditt inlägg för man känner såväl igen sig. Lagen om alltings jävlighet liksom.
Hoppas ni kommer i väg på tävling.
 
Det är bara någon däruppe som testar ditt tålamod som hästägare, händer mig lite då och då.

Angående flugorna, om du smörjer med någon starkt luktande hästsalva? har för mig jag gjort det vid något tillfälle och det har hjälpt då.
Dels sprayar jag den där sprayen i svart flaska på en svamp och drar över honom, sen går jag på med fyra ess där huden är oskyddad, jag hoppas verkligen att de ger sig då.

Foten har svullnat upp nu, har sovit väldigt dåligt och vaknat av smärtan flera gånger. Borde kanske röntga den men jag är rädd för ridförbud...
 
@Lilla_Gubben hahaha eller förstår att det inte är roligt men jag skrattade åt ditt inlägg för man känner såväl igen sig. Lagen om alltings jävlighet liksom.
Hoppas ni kommer i väg på tävling.

Som tur är så är tävlingen inte förrän 6 juni, men eftersom han är så jättekänslig i sina fötter och om han har ont där brukar det sätta sig i ryggen, så blir det segdraget.
Men det är verkligen lagen om alltings jävlighet, så fort man hittar något man vill göra, så händer något. Sist var det en hoppkurs vi anmälde till, då slet han sig på väg in från hagen, slet sönder en muskel i ryggen och det tog 8 mån innan vi var tillbaka där vi var. Gången innan det var det 2v innan kvalitén, då drog han sönder ett bakknä vilket innebar 8mån rehab... Nu tyckte han väl att det var lite jobbigt igen :meh:.

Problemet nu är ju att få tag på hovslagare (min bor inte i närheten och är bara här typ var 6:e vecka, fungerar för det mesta, förutom när djuret gör så här), min förra medryttare kunde slå på tappskor, men nu ska det dit massa equi-pak och då känns det bättre ifall det är en hovslagare som gör det. Och inte ville han stå i någon ruta idag heller, så min snälla stallägare har lindat och tejpat hans hov, så han kunde hänga med till gräshagen, älskar att stå i ett stall där verkligen hästarnas bästa alltid går först:bow:
 
Dels sprayar jag den där sprayen i svart flaska på en svamp och drar över honom, sen går jag på med fyra ess där huden är oskyddad, jag hoppas verkligen att de ger sig då.

Foten har svullnat upp nu, har sovit väldigt dåligt och vaknat av smärtan flera gånger. Borde kanske röntga den men jag är rädd för ridförbud...
Ush din stackare, du kanske ändå inte ska rida med den foten. Glömmer aldrig när mitt förra halvblodssto (stl XL, 175 i manke) trampade mig på foten dagen innan hon skulle föla, hon var ju helt enorm vid detta tillfälle! Fick låna en arbetskamrats arbetsskor på jobbet i flera veckor efteråt, foten gick inte ner i mina vanliga stövlar.
 
Är rädd för viss otur även har drabbat mig:(. Barbie hostade i början på passen både i lördags och i tisdags vilket inte alls är helt ovanligt sen den där segdragna hostan för tre år sen. Luftvägarna blev känsligare av den infektionen verkar det som. Men igårkväll och imorse hostade hon varsin gång helt oprovocerat i stallet/på väg till hagen. Hon är feberfri och dunderpigg och har känts precis som vanligt att rida. Men är verkligen nervös över att detta kommer sluta i ytterligare en lång hostkonvalescens och alla tävlingar går upp i rök:(. Hoppas att det "bara" är nån liten överkänslighet för att hon kanske blivit för kall nu när jag plockat av täcket allt mer.
 
@Fiorano jag vet inte hur det är uppe hos er men här är det rejält med pollen och en del hästar har börjat hosta helt oprovocerat. Ta inte ut något i förskott men förstår att du blir orolig.
 
@Jfrelin Ah men det har du rätt i! Vi ligger ju lite efter här i våren men har hört det pratas en del om pollen och att detta beräknas bli ett riktigt horribelt pollenår för alla som är känsliga mot det. Hoppas att det kan vara så enkelt..!
 
Ush din stackare, du kanske ändå inte ska rida med den foten. Glömmer aldrig när mitt förra halvblodssto (stl XL, 175 i manke) trampade mig på foten dagen innan hon skulle föla, hon var ju helt enorm vid detta tillfälle! Fick låna en arbetskamrats arbetsskor på jobbet i flera veckor efteråt, foten gick inte ner i mina vanliga stövlar.
Inga sprickor den här gången så jag får avgöra själv hur mkt foten klarar. Näsan var värre, en inflammation av modell värre som tackochlov inte spridit sig som de gör ibland. Massa antibiotika och vila sa doktorn. Pillren tar jag men vila är svårare... Bildbevis på ledsen näsa på insta.

Idag får Caspian nya skor, tydligen väldigt lätt att sko och behöver inget special-fluff. Känns ganska skönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp