07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har vi varit på återbesök på kliniken.
Jag som hoppades att det var på väg åt rätt håll fick givetvis bli besviken!:(
Hon har ju blivit behandlad med kortison för en sträckning i kotan 2 ggr. Men har inte blivit helt ok på böjt spår och vid böjprov. Syns inget i skritt rakt fram.
Idag gjordes UL och visade tendinit i djupa böjsenan!
Har ingen erfarenhet alls av senskador men verkar som det kan bli långvarigt.
OM någon har erfarenhet får ni gärna berätta lite.
Vet inte hur vi ska gå vidare, funderar eventuellt på att betäcka om hon nu måste stå 6-12 månader.
Men förra veckan blev jag tillfrågad om jag ville köpa ett 3-årigt sto som snabbt måste säljas eftersom ägaren flyttar utomlands. Har velat hela veckan hur man ska göra, nu blir ju frågan köpa 3-åringen och låta Nova skrota i hagen eller betäcka Nova och få ett föl nästa år.
Får ju köpa 3-åringen till ett bra pris och blir Nova bra kan man ju alltid sälja vidare.
Många tankar som snurrar i mitt huvud idag!:confused:
 
@Novalisa Nej vad tråkigt. Jag har väldigt lite erfarenhet av senskador men vet att det blivit ganska långdraget när vänners hästar fått det.
 
@Novalisa så väldigt tråkigt :(

Senskador är väldigt individuella utifrån skadans art och gravhet på skada . Det går inte att svara ang prognos etc öht utan där måste veterinären konsulteras utifrån hur den unika skadan ser ut ...
Vissa ska öht inte gå i stora hagar med risk att de röjer runt i något ryck någongång då det kan bli förödande för läkning och prognos . Samtidigt ska de generellt för senskador röra på sig och belastas på hårt underlag dvs kontrollerad motion och belastning . Inte sällan innebär det liten hage med kontrollerad motion/belastning under promenad/ryttare i väldigt många månader . Prognos blir oftast beroende på hur detta lyckas utifrån hur hästen beter sig och vad ägaren orkar i fråga om långa månader med väldigt mycket engagemang osv .

Du måste kolla med din veterinär utifrån skadan i sig, hur det ser ut och vad prognosen är att hästen blir återställd osv , och hur den utifrån det , bör hanteras under konvalescens för att bäst läka .

Är det en mildare skada på en sena så kan det vara betydligt lättare . Tycker det låter lite tyvärr som du inte har en lättare sådan dvs det är en större skada och inte bara en liten blödning ?
Som sagt , veterinären är din bästa vän att exakt kunna delge dig vad som gäller utifrån skadans art och hur komplexa senskador som samlingsdiagnos är ...
 
Senast ändrad:
@Novalisa Verkligen jättetråkig skada :( Lider med dig oerhört.

Jag säger som mackan, varje senskada är unik. Det finns ett väldigt brett spann både vad gäller skadans omfattning, konvalescensens utformning, längd och svårighet, prognos för framtida hållbarhet osv. Bara behandlande vet kan ju uttala sig om skadan, och bara du kan uttala dig om huruvida din häst har förutsättningar att klara den typ av konvalescens som vet anser vara aktuell.

Hade det varit min häst hade jag tagit bort henne, med tanke på den historik vi redan har. Dessutom skulle min häst aldrig fungera varken under lång konvalescens eller efter (hon har ju inte hunnit bygga upp sig ännu och vi dras ju fortfarande med problem utifrån det, skulle aldrig hålla för ett år till i vila). Ännu värre om det ordineras liten hage och strikt motion.

Men nu gäller det ju din häst, och vad du känner själv. Jag tycker du ska ta ett samtal med din vet när detta sjunkit in lite. Dels vad detta kommer innebära i form av tid och hur vilan ska gå till. Sen inte minst vad du har för ambitioner med hästen och hennes förutsättningar för att hålla för det efteråt.

Vad gäller 3-åringen eller föl på Nova så skulle jag hellre tagit en häst jag kan börja jobba med direkt, istället för att bara ha en skadad, samt vänta i flera år på att fölet ska bli stort. Men det är ju jag det återigen ;)
Sen tycker jag att alla stoägare ska fundera en och tre ggr på varför man vill avla på just sitt sto.

.
 
Nej, vilket tråkigt besked @Novalisa ! :( Senskador är ju aldrig roligt.

*kl*
Red en sväng ner i samhället idag, det är alltid spännande. Idag slog vi följe med hemglassbilen. Vid ett tillfälle var vi bara typ 20m ifrån, ett hus emellan, när signalen drog igång. Hon hoppade till lite och spände sig men det gick bra. Tio min senare sågs vi igen på en annan gata och då bad försäljaren om ursäkt om han skrämt oss men han hade upptäckt oss för sent. :love: Supergulligt av honom. Kunde ju bjudit på en glass. :angel::d
 
Anar att Barbie blivit pollenallergiker.. Hon har hostat några gånger under dagen i hagen och en gång vid insläpp. Ytlig hosta och låter inte alls som sist. Vi har dessutom höga halter sälgpollen vilket jag förstått att en del hästar reagerar mycket på. Men alltså vad man? Allergimedicin?
 
Anar att Barbie blivit pollenallergiker.. Hon har hostat några gånger under dagen i hagen och en gång vid insläpp. Ytlig hosta och låter inte alls som sist. Vi har dessutom höga halter sälgpollen vilket jag förstått att en del hästar reagerar mycket på. Men alltså vad man? Allergimedicin?
Min gamla ponny fick allergimedicin de gångerna hon visade besvär. En gång var det fodret och en gång metallen i ett bett som utlöste det. Så det är bara att ringa och fråga vet vad denne tycker...
 
@Novalisa
Nej vad tråkigt! :( Senskador är ju bland det värsta... Styrkekramar!


@Fiorano
Har aldrig hört om pollenallergisk häst, men varför inte!? Det lär väl finnas nån form av allergimedicin?


Kl
Queenie tycker att hon vilat klart. Diverse luftkonster och rodeouppvisningar i hagen idag varvat med att rulla och få utbrott. Hm. Vila, vad är det? :meh: Hon markerar så otroligt lite så det är bara om man verkligen tittar efter det som det märks. Hoppas det fortsätter så. :)
 
Jättevanligt med pollenallergiska hästar nuförtiden. Folk tror de är förkylda men sen är det allergi. Kan tipsa om nostrilvet istället för receptbelagd medicin. Funkade utmärkt på Grå som också var allergisk. Man puffar nässpray i näsan strax innan ridning o sen brukar effekten vara ett par timmar. Försvinner sen ur kroppen o man puffar om vid nästa ridtur.
 
@Novalisa Om jag hade varit i din sits hade jag köpt 3 åringen. Jag köpte en häst med senskada och det va väldigt långdraget och slutade tyvärr illa men som alla sagt så är de ju väldigt individuellt.

Knatte tappade en framskon i förgår och har varit lite öm sedan dess. Hade planerat in att åka till ridbana igår men de blåste full storm så de ställdes in och tur va väl de då stallkompisens häst va halt märkte vi när vi kom ut i skogen.
Avanmälde mig från en LA4 jag hade anmält mig till pga lite omotivation och kände att det blev så stressigt att få in pass på banan ihop med skoning och jobb nästa vecka. Får bli en LA1 om ett par veckor och sen hoppas jag på att vi ska få komma iväg på lite solsemester. Hoppas så innerligt på att svärfars cancer inte strular allt för mycket men de ser inte bra ut. Tär så oerhört på en när någon är sjuk:(
 
@Novalisa Usch, det där låter inte kul alls. Har du möjlighet att ta föl, ha unghästen som kommer växa upp och att Nova (efter lite självransakan) kommer tillföra något i aveln tycker jag att det låter som ett bra alternativ. Du kan ju börja med att fråga veterinären om vad de tror om tid, på ett ungefär... Unghästen låter som ett kul komplement/alternativ och få möjlighet att rida lite och börja på något nytt!

Jag red Caspian på banan igår, och det kan gå så himla dåligt ibland när jag rider honom själv. Igår var det stört omöjligt att få någon ärlig bjudning, det var antingen långsamt eller lite för snabbt och inget stöd på bettet. Känns verkligen toppen inför tävlingen idag, NOT. Men jag ska inte ha några krav på mig själv, eller på honom, det är ju bara miljöträning.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Amanda_F
Usch de är ju så typiskt att ett sådant pass innan tävling men med tanke på hur fina ni sett ut på filmerna du visat här tror jag de kommer gå jättebra:up: stort lycka till :banana:
 
@Novalisa Jättetråkig diagnos, men köp treåringen och låt henne vila länge:). Är hopplöst att vara från ridningen så länge så borde bli roligare att ha en häst att jobba med och rida lite på under tiden.

@Amanda_F Sätt inte så stora krav på dig här i början! Känns det hackigt så trava runt på fyrkanten och försök bara hitta enjämn takt och rytm, tar tiiiid att lära känna varandra:)!

Själv har jag precis beställt hem NostrilVet och hoppas att det är lösningen på våra problem. Att det skulle vara ett virus tror jag inte alls, fortfarande feberfri, utan näsflöde och travade ut i hagen bredvid mig imorse:p. (vet att jag borde säga åt henne, men hon drar aldrig och jag blir så glad av att se henne så glad:D).
 
Hoppade lite i paddocken idag och det gick katastrof! :down: Min självkänsla och mod är sämre än på många, många år och jag har en klump i magen.
Vi tokkrascha en gång, när hon gjorde som jag sagt till henne :heart men det blev så fel. Hon trampade då också igenom en sockerbit som fastnade, blev som tur var inga skador.

Jag ska nog inte hoppa henne mer alls för hur roligt det än är när det känns bra så börjar jag tröttna på att kämpa emot mig själv och mina reflexmässiga rädslor. :cry:
 
@Kirre jag brukar också undvika att hoppa ensam, jag är så oanalytisk i hoppningen och lyckas sällan reda ut större fel. Har inget öga för det helt enkelt. Jag hoppar bara gymnastikserier typ studs och 5,5an utan instruktör just därför. Eller löshoppar liknande.
Jag är ju lite feg i hoppningen vilket gör att jag inte direkt tagit tag i det så mkt och lärt mig. Så jag känner att så länge min häst inte direkt är rutinerad upp till 1m så låter jag nån annan hoppa henne åt mig alt håller oss på nuvarande svårighetsgrad. Det viktigaste är gympan o variationen.


Tror inte alls du måste sluta hoppa henne, men kanske ta hjälp så länge du känner dig osäker. Det funkar för oss :)
 
Happ, då var det min tur att känna mig rätt uppgiven. Ingen jla pollenallergi. Snarare ordentlig förkylning:arghh:. Fortfarande ingen feber men nu vitt näsflöde och även Juno hade gegg i näsan idag, har dock inte hört honom hosta. Är en himla tur att stallet har höga väggar mellan boxarna så att de inte har någon kontakt alls med de andra hästarna. Mina går även sas på andra sidan om de andra i hagen och har ingen kontakt alls. Så nu fixar jag helt själv med mina och har andra kläder när jag grejar med dom andra.

So not happy.
 
@stjarnfrugt Nu har vi ju tränat regelbundet sen hon var fyra och låg i höstas på 110-120 på träningarna. Hemma hoppar jag också bara lätta övningar med hjälpbommar och aldrig över 80-90cm.

Jag har dock kämpat så länge nu med min osäkerhet (sen ridskoletiden) och visst har det blivit bättre tack vare min underbart schyssta häst men de sista träningarna innan jul rasade ganska mycket, mer än jag trodde, och det märks i hästen också nu att hon tröttnat på min inkompetens och osäkerhet. Det är inte kul att känna så längre.

Jag har faktiskt tittat lite på om någon enbart skulle vilja hoppa henne och gärna tävla. Hon är värd en duktigare hoppryttare. :heart
 
@Kirre Jag har ju försökt lösa det på så vis åt min häst, hitta medryttare. Hade en superbra innan vi flyttade, men min häst skadade ju sig och alla planer gick i stöpet. Hittade ju en här också som hoppade henne åt mig på ordnade träningar och kunde tänka sig att tävla henne. Men då var det ju småkrångel hos min häst som gjort att även det avstannat.
Dessvärre bor den tjejen 10 mil bort och kommer bara hit när hon ändå rider sin egen häst för en anlitad tränare på ridklubben. Tyvärr blir det ju inte så ofta. .Jag hade så gärna sluppit själv :o

@Fiorano Gud så drygt. Bra dock att ni har ett litet stall. Kommunala anläggningen här med 40 hästar (tror jag det är) har dragits med en sån där rundgång i sån där skit i en månads tid, och alla uppstallade där är förbjudna att åka nånstans tills det är över.
 
Åhhh va
Happ, då var det min tur att känna mig rätt uppgiven. Ingen jla pollenallergi. Snarare ordentlig förkylning:arghh:. Fortfarande ingen feber men nu vitt näsflöde och även Juno hade gegg i näsan idag, har dock inte hört honom hosta. Är en himla tur att stallet har höga väggar mellan boxarna så att de inte har någon kontakt alls med de andra hästarna. Mina går även sas på andra sidan om de andra i hagen och har ingen kontakt alls. Så nu fixar jag helt själv med mina och har andra kläder när jag grejar med dom andra.

So not happy.
åhhh va trist. Hostade B innan du va på MK? Eller drog de med de hem från kliniken?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp