07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men din toka, hur vågar du :D :p Jag hade slarvat bort mitt körkort för ett par år sedan och då jag inte ens hade ett pass så körde jag inte bil förrän mitt nya kort var hemma, samåkte med en kompis till jobbet bla a. Kan vakna kallsvettig over att jag inte ska hinna byta till sommardäck/vinterdäck innan datumet trader in. Önskar jag kunde bry mig lite mindre.
Har jag körkort i sak så att det är glömt hemma orsakar ju isåfall bara böter .
Att dra släp olagligt deluxe vikt och dragmässigt, eller köra bil som har körförbud osv är ju lite annat . Att ha indraget körkort är inget alternativ för mig jag skulle vilja riskera . Det finns inget som skulle vara värt det riskmässigt för min del , allra minst pga en enstaka tävling eller träning .den enstaka tävlingen/träningen eller vad det nu skulle handla om - en tripp till ICA för att handla osv . Jämfört med att förlora körkortet, och hamna i registret och ffa eftersom mitt jobb förutsätter att jag kör bil i tjänsten .
 
@stjarnfrugt fast det du upplever är ju helt inga konstigheter i fråga om att rida för ny tränare osv tänker jag . Att du spänner dig osv är ju liksom inte tränarens fel utan det gör många när de rider för ny tränare och upplägget /komfortzonen ändras osv . Helt naturligt och normalt . Däremot är det ju tränarens uppdrag sen att få dig bort från såna spänningar och hjälpa dig framåt - samtidigt som hästen även den behöver skolas .
 
Har jag körkort i sak så att det är glömt hemma orsakar ju isåfall bara böter .
Att dra släp olagligt deluxe vikt och dragmässigt, eller köra bil som har körförbud osv är ju lite annat . Att ha indraget körkort är inget alternativ för mig jag skulle vilja riskera . Det finns inget som skulle vara värt det riskmässigt för min del , allra minst pga en enstaka tävling eller träning .den enstaka tävlingen/träningen eller vad det nu skulle handla om - en tripp till ICA för att handla osv . Jämfört med att förlora körkortet, och hamna i registret och ffa eftersom mitt jobb förutsätter att jag kör bil i tjänsten .
Håller med. Kan dock berätta att mina fd stallkamrater som båda är poliser är de som kör mest olagligt av alla gällande häst-släp-bil. Alltid 2 stora hästar i vanligt släp på b-körkort runt halva Sverige. Vad jag menar är att risken att åka fast är nog väldigt liten men jag vågar inte chansa.

Min häst har fortsatt att sköta sig. Minskar ner dosen lugnande lite stegvis. Nu åker jag till Skåne över helgen och hoppas att jag kan rida lite själv nästa vecka.
 
Herregud att ni orkar analysera så mycket när ni rider. @stjarnfrugt du och @Fiorano är ganska lika. Ni fokuserar på fel saker och hamnar i onda cirklar. Det är så ni blir ineffektiva i er ridning.
Ni är inte Charlotte D så sluta att jämföra er med henne.
Vi är inte tillräckligt duktiga att sitta avslappnat och snyggt, ha hästen 100% lösgjord, perfekt framme för hjälpen osv.

Jag skiter ärligt talat i hur jag sitter. Man måste bli effektiv i sin ridning. Och vet ni? När hästen går bra så sitter jag snyggt.

Idag hade jag alldeles för mycket i handen mot vad jag vill ha MEN idag var det viktigaste att rida skolorna med bra böjning och tvärning. Det tycker hon är svårt och blir då stark och spänd. Då måste jag göra ett val: antingen lägga ner och kräva mindre eller acceptera att känslan inte är tipp topp. Det är så man går framåt för när hon är bekväm med mer tvärning och böjning så kommer hon slappna av.
Imorgon kommer jag rida ett mer lösgörande jobb och fokusera mer på avspänning och lägre form.

Jag tror det är precis den här ridningen du behöver just nu @stjarnfrugt
Du måste komma mer till ridning och få igång henne.
 
Herregud att ni orkar analysera så mycket när ni rider. @stjarnfrugt du och @Fiorano är ganska lika. Ni fokuserar på fel saker och hamnar i onda cirklar. Det är så ni blir ineffektiva i er ridning.
Ni är inte Charlotte D så sluta att jämföra er med henne.
Vi är inte tillräckligt duktiga att sitta avslappnat och snyggt, ha hästen 100% lösgjord, perfekt framme för hjälpen osv.

Jag skiter ärligt talat i hur jag sitter. Man måste bli effektiv i sin ridning. Och vet ni? När hästen går bra så sitter jag snyggt.

Idag hade jag alldeles för mycket i handen mot vad jag vill ha MEN idag var det viktigaste att rida skolorna med bra böjning och tvärning. Det tycker hon är svårt och blir då stark och spänd. Då måste jag göra ett val: antingen lägga ner och kräva mindre eller acceptera att känslan inte är tipp topp. Det är så man går framåt för när hon är bekväm med mer tvärning och böjning så kommer hon slappna av.
Imorgon kommer jag rida ett mer lösgörande jobb och fokusera mer på avspänning och lägre form.

Jag tror det är precis den här ridningen du behöver just nu @stjarnfrugt
Du måste komma mer till ridning och få igång henne.

Jag tänker tvärtemot hur du tänker. Jag tänker på att sitta bra, då går hästen bra. Red lektion på min förra ridskola idag, och fick bevis på just detta. När jag satt rätt och rakt och inte gjorde för mkt så fick jag en lugn och fin häst som inte bråkade. När jag breddade mellan händerna blev hon ostadig, hade jag öppnar upp i höften så gick hon inte alls. Så för mig är sitsen grunden, utifrån den får jag rida på det jag får... Typ.
 
@Jfrelin håller med dig i stort fast inte om att skita i att fokusera på sin sits och hjälpgivning i sak ;)

Jag analyserar och jobbar hela tiden på min sits och hjälpgivning och hela tiden utifrån brister jag vet jag har som ryttare och fysiskt hur jag tenderar att agera som ryttare . Tror inte man kan ignorera sitsen och hur hjälperna bör vara - i den aspekten anser jag tvärtom mot dig - när hjälperna och sitsen är rätt får man kvitto från hästen - inte det omvända .

I övrigt är vi överrens i fråga om tänk .

Ser att @Amanda_F svarat under tiden jag skrev - så skriver under på hennes reflektion .
 
@Amanda_F
Självklart är det så att man inte kan sitta hursomhelst men det gör inte @stjarnfrugt heller. Hon sitter fint och i balans.

Ska man utbilda en häst så kommer man inte sitta perfekt hela tiden. Ibland behöver man ha en högre hand eller en lägre. Ibland måste man kicka till hästen, ibland kommer man sitta studsa för att hästen inte släpper ner en på ryggen.

För mig är lösgjordheten och bakbenen under alltid viktigare än att jag har skänklar som inte rör sig 1 mm. Vad är hönan och vad är ägget liksom.
 
Alltså kanske uttrycker mig märkligt
Klart man ska ha en mjuk, följsam och balanserad sits. Det går ju inte att rida alls annars.
En korrekt sits ger korrekta hjälper men ibland blir folk så fokuserade på att sitta så fint och perfekt att de tappar inverkan. Det är det jag menar att man måste våga släppa på.
Idag kunde jag tex inte ha så buren hand som man ska ha för då tappade jag för mycket kontakt.

Jag analyserar också mycket när jag rider men jag rider mest på känsla. Är inte så duktig tekniskt så vet inte exakt vad jag gör fel och hur jag ska korrigera men vet hur det ska kännas och testar mig fram tills jag får det resultatet jag vill ha. Till mina tränares stora förtret.
- nu är hon jättefin
- ja kanske det men det känns förjävligt hahaha
 
@Amanda_F
Självklart är det så att man inte kan sitta hursomhelst men det gör inte @stjarnfrugt heller. Hon sitter fint och i balans.

Ska man utbilda en häst så kommer man inte sitta perfekt hela tiden. Ibland behöver man ha en högre hand eller en lägre. Ibland måste man kicka till hästen, ibland kommer man sitta studsa för att hästen inte släpper ner en på ryggen.

För mig är lösgjordheten och bakbenen under alltid viktigare än att jag har skänklar som inte rör sig 1 mm. Vad är hönan och vad är ägget liksom.


Tror utifrån den beskrivningen att vi pratar om samma sak men din formulering som gjorde att du fick frågetecken var den att du skiter i hur du sitter du sitter bra när hästen går bra osv . Den formuleringen blev lite bakvänd för fortfarande är det ju så att ryttarens grund i fråga om inverkan bottnar i en faktiskt etablerad sits och inverkan som förutsättning till god ridning . Sen har jag förutsatt att en god sits/hjälpgivning osv inte betyder en ryttare som sitter stilla i perfekt programridningsform - det trodde jag var självklart för alla som öht rider att givetvis funkar det inte så ? Däremot så är ju sits och hjälper alltid grunden oavsett - därav reflektionerna både till dig och @stjarnfrugt :)
 
@Jfrelin Fast nej, så himla mycket analyserar jag inte. Det senaste med att jag kände mig obalanserad är inte att överanalysera. Det var en reflektion över att nånting är fel. Det kom dessutom ur att jag ridit en del i hoppsadeln och i den har jag en stark skänkel med mycket knäslut. När jag sen kom upp i dressyrsadeln och knep med näna blev det ju inget bra. Hör förstås ihop med min långsamlärande kropp att jag åter fick påminna mig om hur jag ska sitta i dressyrsadeln. När jag väl kom på det så var det bara voilá och tillbaka i god form:).

Och nej, så himla mycket bryr jag mig inte om hur det ser ut i jämförelse med effektivitet. Det blir väldigt tydligt när jag rider den prickiga... Inte så vackert ens på helgens tävling, men jag är effektiv och får hästen att funka. Fick även beröm för detta av domaren i slutkommentaren:). När jag väl rider då rider jag, tunnelseende och fullt fokus gäller. Det är sen hemma i soffan eller alla timmar jag sitter och kör bil jag reflekterar över vad jag gör när jag rider och hur jag kan göra det bättre osv.
 
@Fiorano menade inte att du överanalyserar. Jag ska tydligen inte skriva sådär sent på kvällen :p Jag kom och tänka på det här som vi diskutera för några dagar sen.

@Jfrelin Haha, det är inget övertramp. Det är helt sant:p. Jag vill inte vara sån som sitter och tänker på hur det ser ut, men det smyger sig på ändå. Men jag rider faktiskt precis som du säger, mycket övergångar och upp till yttertygeln. Har hittat två favoritövningar som jag kör stenhårt på. Dels övningen från Hippson med volt tillbaka varje långsida, tycker den är toppen för att få hästen på yttertygeln och rakrikta.

Den andra är att rida på fyrkanten och göra volter vid A,B,C och E. Varannan volt galopperar jag och varannan travar jag, gör övergångarna vid väggen efter volterna. Går förstås att variera i oändlighet.

Det var alltså lite mer det här med att inte komma till ridning utan att sitta och se fin ut. Det var där du kom in. Sorry för sjukt förvirrat. :D
 
@Jfrelin Att jag bryr mig om hur andra tycker det ser ut när jag rider är lite svårt att komma ifrån. Det blir bättre och bättre ffa för att jag skapar ett tunnelseende istället för att titta på andra tex. Ridning är till stor del en mental träning också utöver den fysiska träningen tycker jag, särskilt när man ska dressyra. För även om en självklart inte ska överanalysera så krävs det en förmåga att bryta ner problemen i mindre delar för att komma åt dom och ta sig genom. Sen är det en helt sjukt svår balansgång mellan att vara ödmjuk inför sina brister och att inte bli självdestruktiv för min del.

Just idag känns det som att formen som jag hade med Barbie innan hon blev dålig är mil borta, hittar inte riktigt alls den där härliga känslan som jag vet finns där. Det var bättre på slutet när jag red genom nya LB1 (tänte ev åka till en liten tävling på söndag och rida det), så det kan nog bero på lite planlös ridning. När jag var inne i programmet blir det mer struktur och det passar mig.
 
Jäklar vad det skrivits mkt ang mitt senast upptagna ämne i tråden ;)

Vill bara poängtera att jag inte analyserar och ändrar så mkt under mina ritter. Jag har en plan innan jag påbörjar ett pass om vad jag ska fokusera på, om det är program, en senaste tränings övningar eller vad det nu kan vara. Precis som @Fiorano skriver så kommer det mesta analyserandet när jag är på jobbet, hemma, eller vad som helst annat än rider aktivt pass. Skulle jag analysera så mkt under ridpassen skulle de vara flera timmar långa...

Jag anser dock att det är detta som för oss ryttare framåt. Saknar man förmåga eller intresse att reflektera och analysera varför det blev si eller så och hur man kan förbättra det, då blir det ju omöjligt att komma framåt. Detta är dock nåt som inte får ta överhanden, man måste ju även prova på och se. Dessutom måste man påminna sig om att det faktiskt är mkt av det man gör som är bra. Det är annars lätt att fasta i de stegrade kraven när man kommit en bit i sin ridning, tycker jag. Man var mkt mer nlöjd för 20 år sen än nu trots att man red uselt i jämförelse ;)

Själv tycker jag att detta funderande blivit jäkligt besvärligt sedan jag flyttade hit och det går långa perioder mellan träningar. För att våga köra på något som inte känns jättebra behöver iaf jag en tränare på marken som kan försäkra mig om att det jag gör är rätt fastän det känns skit. Det är avsaknaden av den tryggheten som gör att jag håller på att bli knäpp. Det som krävs är regelbunden träning för 1-2 stadiga tränare som man kan följas åt med. Dvs träna minst varannan vecka. När det ska prövas olika tränare och dessutom sporadiskt är det faktiskt inte så himla lätt att veta vad som är fram eller bak till slut. Men det är så verkligheten ser ut här, jag kan inte göra nåt åt det.

Fö så har jag varit ute och kört intervallträning idag. Perfekt väder dvs mulet och blåst. Min häst som alltid känts mer död än levande i slutet av dessa pass kändes snarare piggare och piggare ju fler varv vi tog. Hade högsta tempot ever på henne, möjligen att vi nådde detta tempo när jag hade ett stort fält att galoppträna på och hon var i full träning ^^ Fattar inte att hon orkar springa med det hullet hon drar runt på, men är givetvis glad att hon gör det och dessutom tyckte det var riktigt roligt :)
 
Fö har min inbokade tävling sista helgen i maj blivit inställd :( Skittråkigt då jag såg fram emot denna, det var två dagar och bara 4-5 mil bort. Så jag hade tänkt rida LB:2 lördag och LB:3 söndag.
Nu har jag bara en LB:2 nästa helg och sedan ingen start förrän ev i mitten på juni då det är en kvällstävling 10 mil bort på kort bana. Eller så blir det inte nåt förrän juli.
Iofs ger det mig ju mkt bra utrymme till konditionsträning och att lära mig rida efter nåt system. men lite trist då jag sett fram emot just denna tävling.

Däremot får min häst tävla ändå. Tjejen som hoppade henne åt mig i höstas ska rida 0.80 och 0.90 i samband med att hon åker iväg med sin egen häst och rider 1.10. Passande nog ska hon rida henne på en hoppträning måndag samma vecka så jag hoppas att dom lär känna varandra lite igen. Hoppningen har ju legat nere pga våra små rehabåterfall under vintern. Dock har jag ju hoppat henne på lägre nivå litegranna på sistone så förhoppningsvis kan hon kravla sig runt 0.80 clear round och 0.90 bed A...
 
Jäklar vad det skrivits mkt ang mitt senast upptagna ämne i tråden ;)

Vill bara poängtera att jag inte analyserar och ändrar så mkt under mina ritter. Jag har en plan innan jag påbörjar ett pass om vad jag ska fokusera på, om det är program, en senaste tränings övningar eller vad det nu kan vara. Precis som @Fiorano skriver så kommer det mesta analyserandet när jag är på jobbet, hemma, eller vad som helst annat än rider aktivt pass. Skulle jag analysera så mkt under ridpassen skulle de vara flera timmar långa...

Jag anser dock att det är detta som för oss ryttare framåt. Saknar man förmåga eller intresse att reflektera och analysera varför det blev si eller så och hur man kan förbättra det, då blir det ju omöjligt att komma framåt. Detta är dock nåt som inte får ta överhanden, man måste ju även prova på och se. Dessutom måste man påminna sig om att det faktiskt är mkt av det man gör som är bra. Det är annars lätt att fasta i de stegrade kraven när man kommit en bit i sin ridning, tycker jag. Man var mkt mer nlöjd för 20 år sen än nu trots att man red uselt i jämförelse ;)

Själv tycker jag att detta funderande blivit jäkligt besvärligt sedan jag flyttade hit och det går långa perioder mellan träningar. För att våga köra på något som inte känns jättebra behöver iaf jag en tränare på marken som kan försäkra mig om att det jag gör är rätt fastän det känns skit. Det är avsaknaden av den tryggheten som gör att jag håller på att bli knäpp. Det som krävs är regelbunden träning för 1-2 stadiga tränare som man kan följas åt med. Dvs träna minst varannan vecka. När det ska prövas olika tränare och dessutom sporadiskt är det faktiskt inte så himla lätt att veta vad som är fram eller bak till slut. Men det är så verkligheten ser ut här, jag kan inte göra nåt åt det.

Jag håller absolut med dig så är det ang nödvändighet att hela tiden analysera sin ridning !

Men sen lite utifrån den noten så är ju alla människor ;) utifrån det jag läst från dig sen du flyttade osv så har du ändrat tänk i fråga om tränare också i takt med att förutsättningarna ändrats och du själv ändrats osv . Från början var det helt otänkbart att träna för ngn tränare som inte passade dig helt perfekt , men nu har du landat lite mer i att det mesta är bättre i fråga om ett öga /coach från backen jmf med att sitta ensam i 3-4 månader och sen rida ett enda pass för en tränare som sen inte kommer återigen på 3-4 månader .

Så det jag menar i sammanhanget är ju att allt är föränderligt lite i fråga om perspektiv /åsikt - och att det är rätt sunt att det är så .
 
Mitt lösgörande pass idag blev inte som jag tänkt mig. Först kom det in 2 polohästar som bara galopperade runt runt. Divan tyckte de var mycket spännande. Antingen ville hon följa efter dem eller så vill hon döda dem. Svårt att bestämma sig
Sen kom monsunregnet. Har aldrig hört regn slå så hårt mot taket och då har jag varit i ridhuset när det haglat. Alla hästar flippade typ för de fattade inte var ljudet kom ifrån. Men regnet dränkte iallafall ljudet från motorsågen som var igång utanför
Bytte ridhus till slut och fick väl till 10 varv avslappnat. Hon frustade ur ett par ggr iallafall. Nya tag imorgon och på fredag ska jag rida lektion igen. Yay! Då ska det ridas halvhalter eftersom jag märkt att de fallerar lite.....

Snart börjar min tävlingssäsong också
6/6 LA3
13/6 LA3
14/6 MSV C 1
26/6 MSV C 1

Kanske en MSV C 25/6 också men är reserv 27 så har inte så höga förhoppningar.
Hon är dopad just nu så får inte tävla förrän 28/5.
Veterinären gav henne en kur metacam efter senaste klinikbesöket.
 
@mackan Jag är dock mest rädd att jag ska bli så slentrian och påverkad av de dåliga förutsättningarna, att jag blir förslöad i min noggrannhet. Alltså att jag ska bli som många "ja vi har det inte bättre, man får ta det för vad det är"-ryttarna och så rider dom (ursäkta mig) inte speciellt imponerande trots flera år med egen häst och "regelbunden" träning :o Jag har faktiskt högre ambitioner än så, trots att jag inte siktar på världscupen så har jag krav på bra utveckling. Som det känns just nu så är det tom inte otänkbart att flytta söderut igen, bara för att jag inte kan leva med att fastna som en halvkass ryttare och finna mig i att ta vad som bjuds om detta är vad som bjuds. Jag har bara ett liv och det består till 85% av häst och ridning, är över 30 år nu och det är dags att agera om man ska komma nån vart i tid.

Har lovat mig själv att aldrig bli som dom där som bara finner sig i att det är som det är. Jag måste antingen hitta på en lösning för att få kontinuitet i träningen eller så ger jag upp antingen tanken att kunna bo här eller iden om att rida dressyr på nån i mina ögon vettig nivå.

Möjligen att jag är insnöad i detta men jag är hellre insnöad än kastar bort mitt liv på att rida dåligt :o
 
@Marvin Jag säger som ovanstående. Fattar inte hur du har ork att uppskatta träning och tävling. Med ditt pressade livspussel hade jag haft skogsmulle, på sin höjd. Antagligen inte häst öht.
Men jag har å andra sidan inte den passionen för mitt jobb, jag har snarare skapat min karriär utifrån mitt hästintresse. Kanske är det skillnad om man brinner för jobbet, att låta det styra livet sådär hårt...

En tanke som slår mig är dock att ingen människa kan klara ett sånt där tempo i längden. Jag är ju inte den som tycker man ska plocka bort sitt intresse ur pusslet när livet inte går ihop, men jag tror att man får fundera lite kring att var sak har sin tid. Kanske är det så att när du är såhär hårt uppe i karriären så kanske du behöver omstrukturera hästlivet för att inte gå in i väggen? Kanske skulle det inte vara helt fel att ha nån som hjälper dig med ridningen osv ett par dagar i veckan så att du får vila? Förstår att det kanske inte är den lättaste hästen du har för att hitta nån hjälp, om du nu inte har möjlighet att köpa tjänster av nån kvalificerad ryttare och att stallet erbjuder fullservice. Men frågan är om du måste ha en häst som kräver så oerhört mkt av dig som ägare, nu när ditt övriga liv verkar kräva 110% dessutom..?

Du är så oerhört ambitiös och engagerad, att det känns som att du behöver medvind i fråga om hästeriet. Man ska inte skapa sig sämre förutsättningar än man måste, tycker jag.

Du har rätt i en hel del här.
Tyvärr finns det inga stall med fullservice här. Detta är det med mest service, och jag gör ändå en hel del själv. Min box är oftast lättmockad, så jag gör det hellre själv än betalar 800 kr i månaden för det. :o Nuförtiden brukar jag ta in min och kompisens två hästar själv, så att de slipper gå in vid 16. En dag kommer det att hända att jag blir fast på jobbet utan möjlighet att ta mig därifrån, hoppas jag hittat nån snäll som kan hjälpa mig då.
Vad jag verkligen önskar mig är möjlighet till service på helgerna, speciellt eftersom jag jobbar då också, och då ännu längre pass.

Jag skulle inte överleva utan hästeriet. Jag skulle jobba alldeles för mycket, och sen bara sova. Nu kommer jag ju ut och rör på mig, träffar folk, umgås med Chatsi. En dag i veckan, oftast tis eller ons, för då vet jag att jag är som tröttast, brukar jag lägga in vilodagen då jag bara mockar och fixar maten och ser till att hon har alla benen kvar. Men ibland tar vi en promenad då iaf, jag behöver ju ändå komma ut och röra mig lite.

Igår tömkörde jag, och blev lite less på att hon inte tar framåtdrivande hjälper så jag kortade upp tömmen lite så jag når henne med pisken. Hon har verkligen stenkoll på hur långt den når. :mad:
Tränade halvhalter/övergångar där jag ber henne sakta av från trav (och då sätter hon sig jättefint) och precis när hon har saktat av så ber jag henne att trava på framåt igen. Med kortare töm och lite mer kvickhet hos mig blev det mycket bättre (vi har ju tränat på det här i månader).

Idag red vi dressyr i paddocken, och plötsligt kunde hon fatta galopp från skritt, åt bägge hållen, kvar på tygeln. :banana: Gjorde även många övergångar/halvhalter som vi tränat på töm, och fick flera fina där jag verkligen kände att hon trampade in under sig, höjde ryggen och var kvar mjukt i handen utan stret! Äntligen!
Men nu längtar jag VERKLIGEN efter min dressyrsadel så att jag kan få prova allt i den!
 
@stjarnfrugt tror vi hela tiden går om varandra lite utifrån referensramar och åsikter utifrån det ? Jag har jättesvårt att relatera till att dina aspirationer osv skulle dö för att du väljer att få hjälp mer frekvent från backen jmf med hur sällan du rider med hjälp allmänt och den insikt /frustration du upplever utifrån det .

Jag förstår inte alls hur dina aspirationer skulle dö mer än nu , för att du skulle rida mer regelbundet för en vettig tränare eller ngn öht som ger ett öga /feedback osv jmf med att sitta ensam flera månader ?
Man ska vara typ bortom proffs för att avancera utan coach /träning i många månader i taget - är man inte proffs är det förödande att sitta själv och "trimma" i ensamhet så mycket på rutin.
 
Senast ändrad:
Här är det delvis ändrade planer. Kommer inte låna någon foderhäst under vintern. Vill inte riskera att stå med en skadad häst till!
Har hittat en liten privat ridskola där hästarna är tävlade upp till medelsvår dressyr, tränaren tävlar grand prix och är utbildad domare. Har varit och ridit privatlektion för att kolla hur det är och det var mitt livs bästa lektion!!!:D
Måste helt klart lära mig att rida med betydligt mindre hjälper!:o
Kommer rida 1 gång i veckan där för att kunna utveckla mig själv under tiden Nova är skadad. Blir betydligt mycket billigare också än att ha en häst till. Kommer ju rida min sambos häst ett par ggr i veckan, ut i skogen, så den ridningen får räcka för mig under vintern.
Blir att Nova åker iväg på betäckning också, jag hoppas att det är ett riktigt beslut. Kommer köra henne nästa vecka efter hon har varit på återbesök.
Kommer låta henne vila hela året om det inte är väldigt positivt på återbesöket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp