07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Nej, mina ambitioner dör inte ut om jag tränar oftare. Men problemet är ju just avsaknaden av möjlighet att träna oftare. Alternativet är att träna för många olika vilket för mig blir jäkligt spretigt och jag tycker det är för svårt då att få till nån tydlig linje och system. Ena veckan ditt och andra veckan datt, till slut vet ju varken jag eller hästen vad vi jobbar mot. Därför vill jag ju ha kontinuitet med ett fåtal tränare så man bygger upp ett vettigt system. Speciellt viktigt nu då jag tycker det mesta är spretigt och ringrostigt i sig, då vill jag ha samma eller ett fåtal ögon som hittar lösningar. Det blir svårt annars att få till det tror jag. Som sagt är jag inget proffs, jag tränar på det som tränaren gett i läxa. Om man har fytioelva olika läxor och lösningar på ett problem blir det kortslutning i min hjärna. Jag är rätt trög. Och är det nånting som dödar motivation förutom bristfällig träning, så är det när jag inte förstår hur och varför jag skulle göra si eller så och det är för svårt att få till det ensam.

Jag letar med ljus och lykta efter nån att komplettera med som passar in med den filosofi jag har med min "huvudtränare" eftersom jag tycker att det ger mig en positiv känsla och en tro om att det jag gör är långsiktigt. Jag märker ju när jag rider för denne hur jäkla mkt bättre det känns och hur självklart allting blir. Går alltid från de träningarna med en nöjd känsla och hopp om framtiden. Inte med en känsla av att det är en massa spänning i min häst. Tyska tränaren är ett mellanting, skiljer sig lite från min huvudtränare i fråga in mjukhet men har å andra sidan ett väldigt pedagogiskt sätt att förklara varför vi gör si eller så ändå. När jag då rider ensam efteråt kan jag ta det med mig och försöka få in den där mjukheten i det på egen hand och kombinera båda deras instruktioner.
Nu senast då jag red för denna helt nya bekantskap så kände jag mest att hela passet var ett kroppsarbete, bända hit och bända dit och innerhanden rakt ut och ytterhanden kvar eller svagt medgående och hålla emot med magen och överskänklarna och tempoväxlingar och bogen in. Det funkar så länge jag har nån där som säger åt mig men inte fasen kommer jag ihåg allt det där samtidigt då jag rider ensam :o Det blir så mkt tekniskt samtidigt att jag inte får nåt utrymme att faktiskt känna in hur min häst rör sig eller vart hon har de olika delarna. Därför fungerar det bara när jag har nån som står på marken och säger åt mig vart min häst befinner sig pga att jag inte hinner känna det själv för jag har fullt upp med att göra allt samtidigt.

Jag känner mig verkligen skitkorkad nu när jag försöker beskriva problemet. Kanske är det därför jag inte kan ha en massa olika tränare och tillgodogöra mig det, jag är helt enkelt för trög för det :o :(
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt , har kollat på många olika hingstar senaste veckorna. Valde till sist PRE- hingsten Imperioso HM.
Ville ha en hingst med bra psyke, över 160 och som är kollad. Han har även haft 100% dräktighet hitintills.
Jag kollade ju framför allt de som är inriktade dressyr.
Nu är ju inte jag någon tävlingsryttare och om det blir ett föl kommer jag ju ändå ha den som ren hobbyhäst. Men ville ändå försöka göra ett så seriöst val som möjligt.
Hästgrannar till mig tyckte att jag lika gärna kunde ta grannens "fina" hingst, kan säga att det inte var något av alternativen över huvud taget!;)
 
@Novalisa Vilket spännande hingstval!

________________________

Förhoppningen för mig är att rida följande tävlingar:

17/5 LB1, tänkte efteranmäla mig och göra en mjukstart.
24/5 LA3
7/6 Inte bestämt mig än, antingen LA3 eller MsvC1
12,13,14/6 LA4, MsvC1, MsvC1

I juli åker jag kanske och rider en LA1 eftersom det är det enda som finns bara för att det är kul att komma ut och göra nåt enklare om MsvC-starterna känns som skit. Sen är det inge tävlingar förrän i augusti.
 
Senast ändrad:
Jag har inga inplanerade tävlingar i det närmaste, vill se så att ryggen är OK först.

Men funderar på

13-14/6 Inte funderat riktigt över dag/klasser men finns både LA:4, MsvC:1 och MsvC:2 att välja på. Eller MsvB:2 om jag känner mig riktigt wild and crazy.
21/6 MsvC:1, ev MsvB:2
3el4/7 Hoppning 90 + 100
18/7 FT 90
 
Om vi håller oss friska och på mattan ska jag och C starta

LA:3 29/5 (samma ställe som förra gången)

LB:2, LB:3 6/6

... Sen får vi se. Måste fixa en annan sadel, och börja rodda med stallplats för hösten och ev också trailer för att komma igång bättre med träningen.
 
Idag kändes det riktigt bra att rida! Övergångar och struktur är da shit:D!
11265133_10205591309893985_5391902718592780315_n.jpg
 
Idag har jag ridit ut själv. Bara 25 minuter, en väg som vi har promenerat typ 20 gånger för hand men det var ändå lite spänt eftersom det var första gången jag red ut själv sen jag trillade av i påskas. Självklart träffade vi en köttätande kanin (en vädur i en bur, men C var övertygad om att den var utsänd för att döda honom), och en pansarvagn utklädd till en barnvagn. Han blir så otroligt kort i kroppen när han blir rädd. Som en liten sköldpadda som drar in alla kroppsdelar i skalet i typ. Men vi klarade det. Och det kändes ok. Kanske inte så stort för mänskligheten, men för mig. Nu har jag hästledigt i två dagar och ska ut i skärgården och sätta potatis..
 
Min lite klena tävlingsplan ser ut såhär:

23/5: LB 2
30/5: 0,80 och 0,90 hoppning med annan ryttare
17/6: LB 1
4/7: nån LB (proppen ej ute)
2/8: LB 3

Känns trist att jag missar tre tävlingar i rad i juni pga att jag jobbar alla tävlingshelger då. För sen är det ju öken hela juli. Hoppas på nån start i augusti när jag har semester. Ev får hon hoppa nån till tävling om det är en ledig helg och den andra ryttaren vill rida, annars fortsätter vi ostört med bantningen som är vår största utmaning i år...
 
Vi tränade terräng igår och Chatsi var fin! Galopperade på och var med. Har bytt från novabett till ett rakt gummibett med fullcheek i terrängen då jag upplever att hon har ignorerat förhållningar inför hinder på novat. Tråkigt när man väl fått upp farten så går det inte att reglera. Men igår var hon super, och jag kände att jag kunde korta upp galoppen inför t.ex bank och trappa, men ändå få lite tryck i den! Åh, den dagen hon känns sån på tävling på en annan bana... :love:

Gav oss på nerhoppet i vattnet igen på slutet, där hon skadade sig sist. Red på det låga, och hon tvärnitade och funderade en minut, men sen hoppade hon i. Red på en gång till och då hoppade hon i efter en kortare tvekan, modig pålla!
 
@sommarminne , vad kul att du "känner" hingsten. Verkar vara en hingst som passar men man vet ju aldrig förrän efter några år vad det verkligen
blir.;)
Fick väldigt bra intryck av ägaren och hennes upplägg runt omkring.
 
Idag försökte jag att inte tänka så mkt på att jag stör mig på "rattandet" utan bara rida. Det funkade hyfsat. Tycker som vanligt att det blir för yvigt i handen och för mkt kraftiga hjälper i förhållande till vad jag tränat med min gamla tränare. Hen skulle inte vara stolt.
Men min häst tjafsar faktiskt mindre än innan, antagligen för att utrymme inte ges. Märkligt, det känns som att det borde vara tvärtom eftersom jag rider för mkt med handen :confused:

Red bara 40 min på banan och tänkte inte köra slut på henne så vi gick hem när hon börjat lossna. Däremot kändes hon inte som att hon ville avsluta, så jag red dressyr hela vägen hem och skrittade av vid stallet. Bara nyttigt att göra det ute, när hästen är vettigt framriden på banan och på hjälperna. Är mkt stolt över hur bra hon koncentrerade sig trots halv storm och intag av hästarna som stod jämsides med ridbanan :)
 
@stjarnfrugt även fast det känns annorlunda så verkar det ju funka bra och just nu kanske din häst inte är så lösgjord och framme att du kan rida med dina små hjälper som är målet.
Jag tycker du är duktig som tar dig ur din komfortzon!

*kl*
Har tränat idag och herregud jag VAR Charlotte D. Jag skämtar inte. Satt som en smäck. Hästen uppe och framme för hjälpen. Utmärkta skolor OCH skänkelvikningar. Jag är som på moln. Så typiskt att ingen filmade idag men det här passet kan jag leva på länge. Iallafall till nästa träning :p
 
Har fö fått ett nytt problem senaste månaderna. Hennes regntäcken i stl 140 har blivit för små :confused: Först trodde jag att det var kompisarna som bet av svansen, men har nu insett att det är täckena som skaver av svansroten??!!
Det åker liksom fram och skaver när hon äter, har aldrig gjort så förr. Jag har en teori om att det är pga att hon är så tjock att hon liksom fyller ut täckena på bredden som gör att de blir för korta. Har faktiskt ingen annan teori om varför detta annars kommit nu. En häst i den här åldern växer ju liksom inte ur saker.
Ser i vilket fall förjäkligt ut, precis som sommarskav :banghead: Vet heller inte hur jag ska lösa detta, då hon måste ha täcke dygnet runt. Nu har vi ju haft storm och snöblandat regn i flera dagar. Det är 1-2 täcken på som gäller.

Har suttit och grunnat på om jag ska köpa ett Rambo 0g eller ett Rambo 100g. Blir 140 eftersom det är så pass mkt rymligare än Bucas. Jag gillar att det är nåt foder i, så att ett kallt blött täcke inte ligger direkt på ryggen. Men 100g är ju snart för varmt, dock mkt användbart övriga årstider.
Jag har ju fleecefodrat Bucas Smartex och Bucas Irish 50g redan, men det är ju dessa som är för små. Har även ett ofodrat Horze med halvhals i 145 som ligger bra men jag litar inte riktigt på det när det är mkt nederbörd dygnet runt.

@Jfrelin Tack :o
Det om hjälperna tror jag bara handlar om oskicklighet från mig dock. En häst känner ju en fluga. Jag tror mest det handlar om vad man lär dom att reagera på, men jag blir liksom yvig i hela mitt kroppsspråk nä jag ska rida såhär. Vilket även gör att hjälperna blir därefter.
Ska rida såhär när tyska tränaren kommer hit nästa vecka, blir jag sågad så vet jag att det är fel. Är hen nöjd är det rätt. Det är iaf en person som aldrig lindar in saker så man vet att det som sägs är ärligheten Amen :o :angel:

Kul att läsa om ditt pass :) Jäkla synd att det inte fastnade på film. Jag hade behövt nån förebild ;)
 
Senast ändrad:
Jag skulle tömköra idag, longerade ute i paddocken igår så hade tänkt vara i ridhuset. Var dock provridning eller något där så jag tog utomhus i alla fall.

När vi var nästan klara blev det ett "litet" missförstånd, jag bytte varv och skulle sedan fortsätta flytta honom längs med staketet med bakdelen innanför. Istället försöker Bruce hoppa över staketet men får inte upp benen så det blir ett äkta rotationsfall och han river ner staketet och landar på halsen/ryggen på andra sidan :crazy::nailbiting:.
Förutom lite gräsfläckar hittade jag inget på honom och han rörde sig normalt precis efteråt, men det återstår väl att se hur stel han är imorgon :cautious:.
 
@stjarnfrugt även fast det känns annorlunda så verkar det ju funka bra och just nu kanske din häst inte är så lösgjord och framme att du kan rida med dina små hjälper som är målet.
Jag tycker du är duktig som tar dig ur din komfortzon!

*kl*
Har tränat idag och herregud jag VAR Charlotte D. Jag skämtar inte. Satt som en smäck. Hästen uppe och framme för hjälpen. Utmärkta skolor OCH skänkelvikningar. Jag är som på moln. Så typiskt att ingen filmade idag men det här passet kan jag leva på länge. Iallafall till nästa träning :p
Ja det är härligt de passen när man är sin stjärnryttare mentalt och fysiskt osv och allt bara stämmer enligt känslan :)

@stjarnfrugt tror vi fortsätter missförstå varandra i skrift:( har aldrig avsett att du ska rida för fjortonfemtielva tränare :(
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Du känner dig säkert mer yvigare än vad du är. Det brukar vara så :D
Jag har ett så sjukt bra täcke. Eurostar Move. Sitter som en smäck stor svanslapp och litet foder men ändå 0g.
Knäppningen sitter på sidan av bogen vilket är sjukt bra. Det är även lite resår framtill. På allvar är det ett av de bästa täckena jag haft och det kostar typ hälften mot Rambo.

@mackan Ja herregud vad kul det är att rida när man har det så här.
 
@mackan Jamen det har ju blivit lite av våran grej ;) Tänk om vi helt plötsligt skulle förstå varandra, vad skulle vi då ha att stöta och blöta? ;) Skämt åsido, men det har blivit ett lite frustrations-komiskt inslag här i tråden :)

Jag tror inte du menar att jag ska träna för hemskt många olika. Jag försöker bara tydliggöra att det är det enda alternativet om man inte vill vänta flera månader mellan tillfällena :)

@Gabby_Ossi Herregud! :eek: Hoppas verkligen att han inte sträckt sig eller nånting sånt. Lät onekligen mkt dramatiskt...
 
@Jfrelin Jag hoppas det. Nästa vecka kommer jag att ha möjlighet att bli filmad. Det ska bli mkt intressant. Tyvärr inte då tränaren kommer men ändå väldigt nyttigt att se hur detta kan se ut...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp