Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin nej det har du inte sagt, jag ville bara förtydliga vad jag själv menade med "bända loss" :)

Den enda gången det är okej att rida hårt i mina ögon, är när det krävs för säkerheten. Och för mig är det när min häst fullständigt exploderar om jag inte sätter henne i skruvstädet. Oftast vid uteritter, eller som härom veckan i ridhuset när det smackades runt på en ponny konstant i varje steg, efter att min vilat 6 veckor i vinterklimat... Det är dom enda gångerna jag tycker att det är försvarbart att ta i. Faktiskt. Och då gör jag det. Ordentligt. Men det är ju inte den ridningen jag tycker man ska behöva använda sig av till vardags, isåfall kan man börja analysera sina tillkortakommanden som ryttare.
 
@Jfrelin du har tolkat rätt.

Ang nacken så om en häst går och spänner där kan man även lossa just själva nacken på flera sätt. Ett sätt är att göra halt, hästen ska stå uppställd jämnt och vara rak i bogarna, sen böjer man hästen mjuk åt bägge håll, många upprepade gånger. Eftergift direkt hästen släpper nacken. I samtliga gångarter kan man även påminna hästen att släppa nacken genom att lyfta innerhanden samtidigt som man har ett jämnt och ganska stadigt stöd på ytter tygel, eftergift direkt hästen släpper till.
Hästarna lär sig väldigt fort om man skolar dem så, dvs även hästar som tidigare haft lätt att spänna till i nacken, är relativt lätta att skola om tycker jag, om man använder sig av detta.

Tror en del refererar till detta som att "skola munnen" på hästen, men personligen anser jag nog att det snarare är just nacken. Munnen blir en påföljd för när nacken slappnar av gör även käkarna det.

@tuaphua jobbar ju mycket med liknande arbete som jag förstått det.
 
För övrigt har jag det bra. Såhär fint hade vi det i Tulum
Amen vafan? Allt som jag har önskat mig: Palmer + turkost vatten (+ paraplydrink)!! :love::love:
Jag har varit ledig nu i 2 veckor för just detta, men eftersom den andra i hushållet inte tog ledigt så sket det sig. Superkul att sitta hemma ensam i fucking jävla skitnovember med lera långt upp över öronen. Vi tog en övernattningstripp till Köpenhamn, där det blåste isande kallt. :meh:
 
Roar mig här med att räkna foderstat på nya analyserna. Det vi ger mest av har tackolov bättre värden än det jag skrev här igår, men eftersom det inte kommer räcka hela säsongen har vi även varit tvungna att köpa in ett annat parti vilket hade sämre värden.

Jag skrev lite i höanalystråden eftersom jag inte ville kapa för mkt här. Men en snabb fråga: Hur gör ni när kvoterna är åt helsike samtidigt som behoven är uppfyllda?
Den enda lösningen jag ser är att ge Krafft Muskel, vilket blir 1 kg för det bättre hösilaget och 1,5 kg för det dåliga. Får då upp kvoten från 2,9 resp 4,1 till 5,8-5,9. Men överskotten är ju höga så det bara sjunger om det. Är det verkligen sunt? :o

Har aldrig haft fri tillgång förr, och behövt räkna med såhär kassa värden. Är faktiskt helt grön på båda delarna.
 
Roar mig här med att räkna foderstat på nya analyserna. Det vi ger mest av har tackolov bättre värden än det jag skrev här igår, men eftersom det inte kommer räcka hela säsongen har vi även varit tvungna att köpa in ett annat parti vilket hade sämre värden.

Jag skrev lite i höanalystråden eftersom jag inte ville kapa för mkt här. Men en snabb fråga: Hur gör ni när kvoterna är åt helsike samtidigt som behoven är uppfyllda?
Den enda lösningen jag ser är att ge Krafft Muskel, vilket blir 1 kg för det bättre hösilaget och 1,5 kg för det dåliga. Får då upp kvoten från 2,9 resp 4,1 till 5,8-5,9. Men överskotten är ju höga så det bara sjunger om det. Är det verkligen sunt? :o

Har aldrig haft fri tillgång förr, och behövt räkna med såhär kassa värden. Är faktiskt helt grön på båda delarna.[/QUOTE
[terkommer n'r jag har ett fungerande tangentbord haha dottern skulle hj'lpa till att skriva
 
@mackan
Bra tips! :)

@Jfrelin
Shit vad underbart det där såg ut! :love:


Kl
Lite liknande som mackan precis skrev har jag försökt göra med Q nu sista ridturerna. Lossa hals/nacke och försöka stretcha djupt och långt åt sidorna i skritt. Funkar klockrent åt höger, men vänster är som vanligt svårare. Försöker hela tiden utvärdera vad jag gör för skillnad som gör att det inte funkar, och idag hittade jag plötsligt till rätt sits och då funkade det! :) Vilket aber det är att vara så satans sned själv... :meh:

Efter tisdagens träning blev det vila igår och idag en barbackatur. Bara skritt, passar rätt bra nu när det är stenhårt i backen och snön vägrar komma. :mad: Hon var stel och seg i början, skrittade länge bara på lång tygel. Sen lite återgång till tidigare jobb, variera formen och olika sidvärts. Tog lååååååång tid innan hon äntligen släppte efter och gav stöd i handen. Hon tycker det är så tråkigt så hon biter tag och drar och nickar och surar, vägrar stanna osv. Jag har så lätt att börja reglera med handen när hon tjafsar, men har börjat lära mig att låta det ta tid, då blir det så mycket bättre sen. Var ute 1,5 timme, sista halvtimmen kunde vi ÄNTLIGEN göra halt och skritta igång kvar i form med koncentrationen kvar, korta och länga formen om vartannat och ställa mjukt åt båda håll. Så jag var stelfrusen men jättenöjd när vi kom hem i bäckmörkret. :)
 
Roar mig här med att räkna foderstat på nya analyserna. Det vi ger mest av har tackolov bättre värden än det jag skrev här igår, men eftersom det inte kommer räcka hela säsongen har vi även varit tvungna att köpa in ett annat parti vilket hade sämre värden.

Jag skrev lite i höanalystråden eftersom jag inte ville kapa för mkt här. Men en snabb fråga: Hur gör ni när kvoterna är åt helsike samtidigt som behoven är uppfyllda?
Den enda lösningen jag ser är att ge Krafft Muskel, vilket blir 1 kg för det bättre hösilaget och 1,5 kg för det dåliga. Får då upp kvoten från 2,9 resp 4,1 till 5,8-5,9. Men överskotten är ju höga så det bara sjunger om det. Är det verkligen sunt? :o

Har aldrig haft fri tillgång förr, och behövt räkna med såhär kassa värden. Är faktiskt helt grön på båda delarna.
Vad är det du har överskott på? jag brukar få överskott på magnesium bl a men så länge programmet säger att det inte är skadligt så litar jag på det. Jag lägger till sojamjöl och grönpellets för att få upp proteinet till mina unghästar.

Vad kostar krafft muskel per kg?
 
@sassiball Jag tänker främst på proteinet. Mj är såklart också ett grovt överskott, även allting annat men det är okej enligt programmet. Som det ser ut med 1 kg Krafft muskel så blir det 1070g i tilldelat protein (behov 467) och MJ tilldelat 184 (behov 78).

Det kostar 19 kr per kilo, dvs runt 600 kr/mån. Skitkul.
 
@stjarnfrugt Men jisses, hur räknar du nu?
Hur många kg räknade du på att hon äter?

edit; du får gärna skicka alla siffror så kan jag peta in dom i mitt eget program där jag har diverse foder inlagda med priser och värden så kan jag kika på det.
 
@sassiball Jag tänker främst på proteinet. Mj är såklart också ett grovt överskott, även allting annat men det är okej enligt programmet. Som det ser ut med 1 kg Krafft muskel så blir det 1070g i tilldelat protein (behov 467) och MJ tilldelat 184 (behov 78).

Det kostar 19 kr per kilo, dvs runt 600 kr/mån. Skitkul.
Är det här räknat på 20 kg grovfoder? tror du hon äter så mycket? eftersom hon inte växer längre så tänker jag att huvudsaken att behovet är tillgodosett, inte så farligt om kvoten mellan mj o protein inte blir bra? för mycket mj till en växande unghäst är ju inte så bra om inte proteinet följer med.

Ush det var dyrt, jag köper grönpellets med 160 gr smrp och det kostar 6 kr kg.
 
@Jfrelin Åh det ser helt underbart ut!


Kl
Red ut och klättrade med min ko idag. Stundvis var han jättefin men tyvärr var han mer dum. Vill inte gå, segar sig och kastar sig, bockar och stegrar. Detta när han ser något som är farligt, dvs grushögar, stenar och stubbar. Jag blir så trött! :banghead::wtf:
Han har fungerat riktigt bra att rida ut på nu ett tag men idag tog vi en annan väg och då är det tydligen att börja om från början. Så i morrn tänkte jag att jag får väl rida samma väg även fast det inte är ett dugg kul, men vad gör man.
 
@Kirre och @sassiball Jag räknade på 20 kg, jag vet inte vad man ska räkna på fri tillgång? Dom står ju och tuggar rätt friskt i balen...

Få se nu, det är 4 likvärdigt stora hästar. Har för mig att balarna väger runt 200 kg. 200/4 = 50 kg. Men jag tror inte alls dom bara äter 10 kg/dygn, så balarna borde väga mer. Vi får byta bal var 5-6e dag.
 
Men om behoven är uppfyllda hade jag nog avvaktat med att ösa på med kraftfoder och sett hur hon verkar må? du ser rätt snabbt om hon tappar rygglinjen pga proteinbrist.
 
@oxo Lider med dig. Man blir så less på sånt där tjafsande... tur att min aldrig lärt sig att stegra. Nu är det ju mest att hon sprättar och far, vänder om händer aldrig. Möjligen om det kommer en travare skramlande framifrån att hon kan försöka vända men det är inget hon satt i system. Det handlar mer om att hålla henne i rätt kurs så går hon framåt även om hon sprättar. Dikena verkar hon ha släppt nu för den här omgången...
 
@sassiball Jo så har jag tänkt men vill vara på säkra sidan. Hon har ju ätit detta nu sedan mitten på september och jag tycker inte hon tappat rygglinjen, möjligen lite men det är ju inte så konstigt när hon inte tränats vettigt på i princip hela året. Magen är ju stor men det är nog mer avsaknad av bukmuskler samt att hon fått röra sig för lite. Inte de typiska "revben med kulmage", men jag vill inte att det blir nåt fel och så ska man sinkas pga det, nu när vi sinkat bort hela året pga en massa eländen...
 
@stjarnfrugt När hon stått inne, har hon fått mer eller mindre så mycket hon velat ha då? I så fall kan du gå på det + ngt kilo. 20kg tror jag är i mesta laget faktiskt.
 
@Kirre När hon stått inne har jag bara öst på, har inte varit så noga att väga eftersom jag ändå betalar för fri tillgång. Skulle tro att hon ätit 12-15 kg då, ofta när jag kom dagen efter hade hon lämnat av natthöet.
 
@stjarnfrugt Ja, hade han bara sprattlat lite hade det inte varit nån fara. Jag tycker det är obehagligt när dom stegrar för att sen dra en bockning. Inte min grej, jag känner mig för gammal och är tydligen inte odödlig längre:p
 
@oxå Jag känner likadant faktiskt. Man är inte odödlig. Tackolov gör min inte några såna manövrar så att jag känner mig obehaglig till mods, jag blir bara less och arg för att man inte kan rida en trevlig avslappnad ridtur. Det har jag inte gjort på över ett år nu, bortsett från en kort period innan hostan, då hon faktiskt var riktigt trevlig ute för att hon fick jobba på i alla gångarter...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp