Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det en tur till ridhuset. Kände mig allmänt less på livet när jag åkte till stallet och förhoppningen var låg. Surmaja har ju dessutom haft nån ide den här veckan om att man ska springa iväg när matte kommer och ska hämta i hagen, så för att inte göra nån konflikt med henne har jag helt enkelt struntat i henne och pratat med övriga hästar i hagen. Tids nog har hon kommit fram och varit nyfiken och då har det inte varit några problem, men det är ganska tålamodsprövande att ta 20 minuter i anspråk varje dag på att hämta in från hagen. Tur jag inte haft bråttom till jobbet.

Vilan igår var nog en bra grej. Hon var pigg men inte dryg trots kylan. Stel och tråkig till en början men jag jobbade med böjning och stretching i skritt som jag brukar, lite bogvikningar osv. Gjorde även strtech i halt enligt tipset här i tråden, vilket påminner om det jag lärde mig på gymnasiet och det köpte hon, sprang runt litegrann innan hon fattade att hon skulle stå stilla men det gav med sig.
Sedan hade jag lagt fram lite travbommar på böjt spår och gick några gånger över dom i båda varv, tyvärr slog hon i och ändrade avstånden så jag orkade inte sitta av och krångla med det så jag använde dom inte lika mkt som tanken var (förstår inte hur folk ids hoppa utan markservice).

Blev i princip bara böjt spår idag, volt, åttvolt och serpentiner. Jag försöker att rida mkt mindre på böjt spår eftersom veterinären sa att den här hästen behöver mkt rakt spår. Men vad gör man? Man kan ju inte harva runt på fyrkanten när hästen inte är igenom, så vi får väl leva med att det blir böjda spår nu och rakt får hon gå på uteritterna...

Jag tyckte att hon kändes betydligt smidigare idag och på slutet fick vi till det helt okej med tanke på förutsättningarna. Däremot har jag en ny teori om vart det tar emot och det är i vänster bog. Hon är lite stelare i muskulaturen i vänster bog och därmed är det ju inte konstigt om hon inte kan böja sig ordentligt för höger skänkel dvs sträcka ut vänster sida.
Jag brukar massera henne efter ridning, både bog/halsbas och rygg/rumpa. men jag tror att det är vissa ställen där det skulle vara bra med liniment också. Men vågar man använda liniment på klippt häst? Dessutom måste jag ju ha på henne täcket efteråt. Jag menar nu flytande Arnika, som är lite snällare, men jag har ändå inte vågat....
 
@Maja_Kandi Kan det vara så enkelt att hon nu är klippt och därför känsligare i skinnet? Dvs det är inte lika mysigt att bli borstad? Prova en mjukare borste och se om det blir skillnad?
Min häst kan vara sådär vid pälsbyte. Men en av mina ponnyer var extrem, jättesnäll alltid men just vid pälsbyte en jäkla surkärring. Var hälften fullblod i henne och jag antar att hon var fullblodskänslig i sitt skinn ;)
 
@Lilla_Gubben Sådär tänker jag också när jag vill sälja min. Vem fan vill ha en häst med hennes skadehistorik, 7 år gammal utan meriter och dessutom inte ens i gång, just pga att skadehistoriken är färsk? Hon har inte ens hunnit igång och visat att hon håller. Jag skulle rent krasst ge det 1-2 år med träning och tävling innan jag kan tycka att hon är nån ide att annonsera ens. Även om jag inte kommer få några stora summor för henne i vilket fall, så vill man iaf att hästen ska vara säljbar innan det känns som nån vits. Annars hamnar man bara i de där spåren att hästen varit på annons för länge och då drar sig köparna undan bara för det.
Jag skulle gissa att med det röntgenfynd hon hade i somras (som iofs inte är gravt men dock alltid kommer finnas) samt det fynd hon kommer att ha i höger has om man gör rtg nu (syntes inte då men vet sa att en sån här skada alltid ger någon form av fynd på rtg efter en tid) så kanske jag kan kräma ut runt 50k i bästa fall, och då med hyfsade tävlingsresultat. Som det är nu är det väl knappt slaktvärdet...

Känns väl sisådär muntert om jag ska vara ärlig. Hoppas hon nu blir rolig att rida framöver, så att man iaf kan ha roligt under tiden man försöker meritera henne. Jag har inget emot att ha kvar henne om det är roligt, men blir det två kommande år som varit som de tre vi har haft hittills då vetefan åt vilket håll man ska vända sig för att inte ha röven i nyllet. Så att säga :o

Kan inte ens slakta min, kommer att få betala för att bli av med honom, ätit för mycket mediciner:angel:...
Den tränaren som vi varit till sista tiden tycker vi ska exportera honom till USA, nåväl, återstår väl att se. Samtidigt är han så fantastisk rolig att rida när han är sitt vanliga jag. Idag tog jag häng ner till ridhuset, så han var avslappnad när han skrittade fram och då kändes han bättre att rida också, var nog lite mentalt lugnare av att det var andra hästar därinne också (både han och jag...) Men fortfarande får jag lite känslan att handbromsen är i, så min stallägare (kiro) ska klämma igenom honom och se om han fått tillbaka några spänningar efter att han har haft ont i fossingarna. Men det kändes ändå bra att han kändes så mycket bättre idag än i onsdags
 
@Maja_Kandi Kan det vara så enkelt att hon nu är klippt och därför känsligare i skinnet? Dvs det är inte lika mysigt att bli borstad? Prova en mjukare borste och se om det blir skillnad?
Min häst kan vara sådär vid pälsbyte. Men en av mina ponnyer var extrem, jättesnäll alltid men just vid pälsbyte en jäkla surkärring. Var hälften fullblod i henne och jag antar att hon var fullblodskänslig i sitt skinn ;)

Hon har aldrig reagerat så starkt förut nån gång när hon varit klippt. :o Har provat med olika borstar, varav en jättemjuk, men hon är lika bitchig ändå. På morgnarna när jag ska täcka hugget hon i väggarna och är skitsur. En gång hotade hon att hugga mig och fick en redig fetsmäll tillbaka, sen stod hon minsann snällt och lät det räcka med öronen bakåt. ;)
 
Ursäkta att jag lägger mig i såhär på semestern :p
@stjarnfrugt jag förstår vad @mackan menar.
Det var ju en reflektion och en fråga att det antagligen är så att hon inte är lösgjord i nacken som gör att hon inte släpper till.
Att hon inte sitter fast fysiskt är ju en helt annan sak. Hästen är ju inte automatiskt lösgjord för att den inte sitter fast fysiskt.
@mackan kunde dock varit tydligare i sitt svar om hur man ska göra det när man rider :p

Anyway så finns det bara ett sätt att få det att funka och det är att få hästen lösgjord och börja svinga med ryggen. Hon måste svinga i ryggen först för att kunna släppa till i nacken. För att få henne att svinga i ryggen så finns det enligt mig och mitt tyska system bara en lösning och det är på volt och sjukt mycket tempoväxlingar och övergångar och en jävla massa innerskänkel mot yttertygel. Hästen måste börja trava/galoppera igenom kroppen och bli los im genick som man säger på tyska. Finns inga speciella övningar och inga genvägar. Det är bara att sätta sig och ta jobbet. Det kommer sannolikt inte lösa sig på en dag utan du måste nog rida en 3-5 dagar i ridhuset och varje dag borde det kännas lite bättre.
Det ÄR svinsvårt men om det vore lätt skulle alla rida GP typ.
Det har inget alls med styrka att göra så att dra ut och galoppera kommer hjälpa nada. en 3 åring ska också kunna svinga i ryggen.

Tror det var ungefär så @mackan menade. Vi brukar tycka samma. Om inte så får Mackan korrigera mig :p


tack @Jfrelin för detta inlägg, precis vad jag behövde läsa nu och precis vad jag satt och gjorde ensam i ridhuset ikväll med resultat "äntligenlösgjordhäst".. Har tappat lite sug igen, inte kommit iväg på träning på ett tag mest pga att jag just nu måste jobba så mkt och mest lallat ute eller bråkat med kraken. Dock har vi börjat hoppa mer regelbundet igen nu och det gick ganska snabbt att vara tillbaka så att det känns som att vi lätt skulle kunna ut och tävla (även om det inte blir förrän nästa år).

Nu går jag in i 3 veckors hysteri med föreläsningsjobb fre-lör 2 veckor på rad (utan att hinna ta ut lördagen i komp.., hej endagshelger) , projektmöte för en ny enhet 1 heldag/vecka fram till jul och ett "eget" jobbprojekt som jag måste ha klart till 9/1. Utöver detta ska jag lyckas utföra mitt vanliga kliniska heltidsjobb, sen tar jag ledigt och åker skidor en vecka över jul.
hästen får gå lite på halvfart och kanske nån veckas vila i januari (då känns det alltid som tyngst med häst), sen är det snart vår igen :D
 
Jaha. Nu har vi konsaterat kvarka i ett av grannstallen. Fy helvete... Som tur är så ligger det mest avsides på hela området, är ett proffsstall och inga inackorderade. Framförallt är det inga ridhästar så de lär inte ha besökt ridanläggningen.

Men ändå. Inte kul att ha det så nära inpå :crazy: Mest orolig är jag att det ska ha spridit sig så att det kommit in på ridskolan, för är det där har ju folk säkert spridit det som en löpeld genom att klappa runt på hästar, ha samma kläder osv.
Tror det blir uteritter för oss här närmaste veckorna. Vetefan om jag vågar rida i ridhuset.
 
Nu har jag roat mig med att läsa x-antal sidor i denna tråden eftersom jag varit inne här på ett tag...tråden i sig är ju vansinnigt rolig o tänk er in i följande scenario: mackan, frugtis ochFiorano sitter runt ett bord, allt som har med hästar diskuteras och smockan hänger i luften! I bakgrunden hukar sig Sommarminne, Kirre, Marvin och Maja_Kandi, alla 4 har på olika sätt försökt lugna ned diskussionerna, Kirre genom logik, Marvin med humor medan Sommarminne o Maja smiter ut genom bakdörren... ;) Precis när allt är på väg att gå HELT över styr så seglar Jfrelin och med ett leende på sina läppar löser hon konflikten på ett litet kick....:bump:.

Skämt åsido, om ni tänker tillbaka något år i denna tråden så var ni alla mindre toleranta mot varandra, tycker allt här har utvecklats så otroligt bra och trots att jag inte har nån häst i "er ålder" kan jag inte låta bli att följa tråden. Nu ska jag åka till ridhuset och med mackans och Jfrelins råd i bakhuvudet (och även lite fulridning á la Frugtis! :D ) böja loss min slutpåsemesterfirande sega råtthäst!:bump:
 
Nu har jag roat mig med att läsa x-antal sidor i denna tråden eftersom jag varit inne här på ett tag...tråden i sig är ju vansinnigt rolig o tänk er in i följande scenario: mackan, frugtis ochFiorano sitter runt ett bord, allt som har med hästar diskuteras och smockan hänger i luften! I bakgrunden hukar sig Sommarminne, Kirre, Marvin och Maja_Kandi, alla 4 har på olika sätt försökt lugna ned diskussionerna, Kirre genom logik, Marvin med humor medan Sommarminne o Maja smiter ut genom bakdörren... ;) Precis när allt är på väg att gå HELT över styr så seglar Jfrelin och med ett leende på sina läppar löser hon konflikten på ett litet kick....:bump:.

Skämt åsido, om ni tänker tillbaka något år i denna tråden så var ni alla mindre toleranta mot varandra, tycker allt här har utvecklats så otroligt bra och trots att jag inte har nån häst i "er ålder" kan jag inte låta bli att följa tråden. Nu ska jag åka till ridhuset och med mackans och Jfrelins råd i bakhuvudet (och även lite fulridning á la Frugtis! :D ) böja loss min slutpåsemesterfirande sega råtthäst!:bump:

:laugh::laugh::laugh:

Huvudet på spiken! :D Å vad jag hade tyckt det var roligt om vi faktiskt var samlade runt ett bord!

@Jfrelin
Äh vadå, det kan du väl visst det! Bara att hyra ett värstingplan och stoppa in pålle i en resväska och åka! ;) :D

@stjarnfrugt
Nej men fy fan! :crazy: Håller alla tummar jag hittar för att ni slipper få skiten närmare... Låter klokt att undvika ridanläggningen.


Kl
Det har äntligen kommit SNÖÖÖÖÖ! Igen... Nu hoppas jag verkligen att den får ligga kvar!!! Och det är dressyrträning imorrn, Tjoho! Så pepp!
 
Haha underbart inlägg @Novali01


Idag har jag nog ridit efter alla tips som getts här det senaste och min bekväma herre blev riktigt trevlig:D så efter 40 min på ridbanan red jag ut tillsammans med en av dom lite vildare ryttarna i vårat stall. Vi red den vägen där min häst dummade sig senast och det gick riktigt bra. Lite tveksam vid vissa partier men snabbövertalad.
Men det var tur att han var avrastad innan för mitt sällskap fick rätt som det var för sig att börja galoppera och i farten hojta "ska vi galoppera här?" Och galloperat fick vi gjort utan några större incidenter :D
 
@Jfrelin Vad är problemet? Tinne lastar ju en flygmaskin och drar över Atlanten varje år...

*kl

Idag är jag så less på min häst. Red ut eftersom jag inte hade nåt alternativ, men lika bra det eftersom det ändå måste göras. Nya vinterstövlar hade jag också, vilket inte var en hit i hoppsadeln då skänkeln bara fladdrade och for omkring utan någon som helst antydan till stabilitet och inramning. Hoppas de går bättre i dressyrsadeln för annars har jag samma vanliga gamla vinterproblem, med den skillnaden att jag inte har ridhus och att vintrarna här faktiskt brukar vara jävligt kalla 2-3 mån per år så det är totalt omöjligt att rida i vanliga skorna + chaps...

Min häst går alltså ute dygnet runt, är fet och ur kondition. Men jag måste ändå trava och galoppera i princip hela tiden när vi rider ut. Fick dra 4 varv upp för backen idag, och den är gode seg. Sista rundan kände jag verkligen hur mkt mjölksyra hon hade och hon var ordentligt trött så jag avbröt efter halva. Men inte hindrar det ju henne från att jonglera omkring så fort vi måste gå lite långsammare då det sluttar ner. Sedan när vi kom på plan backe fick jag trava hela vägen tillbaka, kunde skritta ett par hundra meter på vägen utanför stallet, tackolov, då jag inte ville ställa in henne direkt.

Jag blir så jävla less. Inte för att hon var bråkig eller nåt sånt utan bara för grejen att hon är såhär laddad varje vinter. Verkar inte spela nån roll med utevistelsen osv. Hon vill ändå bara springa, så fort vi skrittar kastar hon med huvudet och det är hennes sätt att tala om att det händer för lite. Inte är det till att göra några njutbara harmoniska uteritter där man kan glädjas åt vackert väder eller naturen. Inte då. Bara rida så svetten sprutar från dess att man sitter upp tills man kliver av. Och vintern här är ju från november till april.

Idag är hon till salu. Eller ja, gratis. Det gör heller inte saken bättre att jag jobbat 12 tim natt och har 24 tim kvar tills jag går av nattskiften på måndag. Ibland önskar jag en lättsam häst...
 
Vi har haft säsongspremiär. Och säsongsavslutning. :p Första rundan nollade vi, kändes bra. Riktigt nöjd med ena linjen som jag tyckte kändes lång på de stegade sex men med lite flyt och jävlaranamma tog vi på sex.
Andra rundan avbröt jag. Hon kändes inte helt med ens på den korta framridningen jag fick till. Låg lite stort på ettan men inte värre än att hon kunnat ta det, men tvärnit. Kom rätt sen och hoppade. Till trean sen hamnade jag i min "ickeridning" och inväntade bara något så fick självklart ett stopp till. Då tog jag om ettan med ett fint språng och gick ut, istället för att trassla mer. Är ändå nöjd. :)

Tänkte ta metern på en pnj om två veckor, som enda klass. Är ju där nu att jag vill ha metern som "huvudklass" och onödigt att ta energi till 90 då så får jag träna flås och ork i vinter. (Även på den tvåbenta. :p )
 
Vi har varit på utflykt. Hästen är en lurvig och välgödd julegris men med lite piff kunde han nästan smälta in i sällskapet. Roligt var det i alla fall, fick först rida den nya S-bågen med överstrykningar som är med i LA:4 och sen hela programmet. Domarna satt på en rad och efteråt diskuterade de alla poäng och punkter och vi lade näsan i blöt och lyssnade så mycket som möjligt. Fick beröm för min sits och ridning och tycker nog att hästen skötte sig över förväntan, han kom ut ur transporten lite som ett popcorn. Om vi nu faktiskt någonsin hade ridit igenom programmet eller övat på bakdelsvändningar innan så skulle det nog kunna bli ganska bra procent :angel:

10363599_10152493911101299_8322467746243116092_n.jpg


Bildbevis på julegrisen, vars storlek väckte viss uppmärksamhet inne på banan. Särskilt när de fick höra stammen :p
 
Idag åkte klippmaskinen fram. Till Billys stora förtret ;) ska man klippa Billy behöver man vara typ 4 Pers. Steg ett är att få i bomull i öronen och på med en luva.
Det behövs då 2 som håller hans huvud nere, en som petar i bomullen och en som hivar på luvan fort som attans!
Steg två är att bremsa honom. 3 håller huvudet nere och stilla och en kämpar som en galning att få fatt på mulen och hinna på med bremsen på typ 0,002 sek.
Bremsprojektet fick vi göra om 5 ggr :banghead: Billy är stark som en oxe och envis som en åsna. Å slug som en räv kan jag lägga till. :cool::devil:
Nåväl allt på plats men då vill inte maskinskrället klippa! Gaaaaah :mad:
Efter ca 100 om och men fick vi till det (båda skären behövde bytas men vi var tvungna att hitta rätt kombo bland de många olika extra skär)
Vid detta laget svettades vi alla rejält. Men sen flöt det på. Å Billy är klippt igen (klipptes första gången för denna säsong för 6 veckor sedan)
Jag har lyckats stuka tummen ordentligt under brems matcherna. :yuck:
Men skam den som ger sig :up:
och japp jag fick permission från sjukhuset idag för detta :idea::idea:;)
 
@Fiorano pga hur bremsen fungerar på hästarnas signalsystem och hur de kan reagera nervsignalsmässigt när endorfinkicken som verkar lugnande i några minuter, vänds. Många hästar reagerar då med en energikick åt andra hållet, och kan få våldsamma energiryck där de kastar sig framåt, uppåt, nedåt eller bakåt osv. Varit en del skriverier om detta från veterinärer senare år, som reagerat på just användandet av brems i vanliga hästägarsammanhang främst gällande klippning, just för hur bremsen verkar och riskerna med sax och el osv i de sammanhangen, ffa som många hästägare inte riktigt känner till exakt hur bremsen tenderar att verka på hästen i fråga om just den senare möjliga reaktionen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp