Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Då ligger det troligen runt där även ute.

Kolla hur det blir med soja och någon högproteinlucern (inte Kraffts skitlucern dvs). Du borde kunna få ner kostnaden lite med det men annars är krafft muskel alt deras protein pluss, eller vad det heter nuförtiden, rel prisvärda. Kunde det där på mina fem fingrar när lillskit låg i magen och de första åren. Hade alla priser/100g protein i huvudet och jämförde med behovet av mineraler osv. Nördig? Lite. :p
 
@Maja_Kandi man får vara noga med att hästen oavsett tygellängd alltid ska vara loss i nacken . Dvs du får vara noga även om du tar tygeln det minsta dvs rider på halvlång tygel/minsta kontakt med bettet även när du i princip bara sitter igenom den för sitsen, att den inte ska/får spänna i nacken utan vara avslappnad där och fin sökning på bettet . Viktigt så man inte tror att hästen kan älga på ala planka utom när man kortar tygeln till en viss längd , sånt förstår ingen häst i fråga om skillnad utan det är samma tänk och konsekventa metod rakt igenom :)
 
Red lektion igår. Jobbade fortsatt på lösgjordheten, vänster skänkel mot höger hand då höger är den hon släpper direkt jag slappnar av. Och jisses vad jag får använda vänster ben. Och höger, när hon tappar drivet när hon ska jobba på med hö bak. Men sååå coolt när man känner båda bak, rakt fram.
Vi jobbade även lite sidvärts i trappa just för att hitta jämnt och rakt driv framåt. Var ordentligt skevt och vingligt i början men fick till några trevliga trappsekvenser. :)

Idag blev det samma tänk och jobb men runt i samhället, i skritt ffa. Jag förstår absolut spänd i nacken-diskussionen då det kommer direkt när vi är ute och det kommer något, i hennes smak, mer intressant. Hon jobbade dock riktigt trevligt och kom tillbaka snabbt och släppte nacken, snabbare än tidigare.

Imorgon laddar jag med julfest med jobbet, inför tävling på lördag. :nailbiting:
 
@Maja_Kandi man får vara noga med att hästen oavsett tygellängd alltid ska vara loss i nacken . Dvs du får vara noga även om du tar tygeln det minsta dvs rider på halvlång tygel/minsta kontakt med bettet även när du i princip bara sitter igenom den för sitsen, att den inte ska/får spänna i nacken utan vara avslappnad där och fin sökning på bettet . Viktigt så man inte tror att hästen kan älga på ala planka utom när man kortar tygeln till en viss längd , sånt förstår ingen häst i fråga om skillnad utan det är samma tänk och konsekventa metod rakt igenom :)

Du har så rätt! :) Problemet för oss är att hon alltid alltid alltid måste tjafsa och stöka så fort jag rör tyglarna efter att hon gått med helt lång tygel. Då ska hon genast dra i bettet, hänga sig i tygeln och dra/nicka, köra upp näsan och bita fast, eller börja gå på tvären och spänna emot. Det är i det läget jag har så lätt att börja kontrollera för mycket med händerna. Det är lätt att hamna i det berömda skruvstädet för att försöka få nån form av kontakt och kontroll. Men det löser ju ingenting i längden... :grin: Så jag har börjat försöka rida ur det. Skita i vad hon tjafsar med och istället börja tänka lite skänkelvikningar osv och försöka vara stilla i handen. Är jag konsekvent så hela turen blir hon jättetrevlig sista biten, men man måste alltid igenom samma tjafs varje gång innan hon lossnar. Nu har vi ju skrittorder och då finns det tydligen inga spöken överallt, men i vanliga fall när jag rider i alla gångarter ska det letas tigrar överallt, och allt hon ser blir ursäkter för att få spänna sig, bita fast och skutta iväg - också är man tillbaka på noll igen... :crazy:

När man kommer dit hon var idag sista halvtimmen hem så har hon mjukt jämnt stöd i båda tyglarna, ställer och böjer fint åt båda håll oavsett tygellängd, följer tygeln neråt när jag släpper efter och är sådär eftergiven som jag önskade att hon kunde bli mer direkt. Ur den skritten kan man ju göra halt utan mer är att krama lätt och spänna magen istället för viljornas maktkamp som det alltid är i början. Det är ju ur den skritten jag sen kommer gå över i trav för att sen förhoppningsvis kunna galoppera i samma mjuka, koncentrerade koncept. I vanliga fall är man som sagt tillbaka på ruta ett så fort man ber om högre gångart. :crazy:
 
@Maja_Kandi ja precis, det är så lätt att hamna där . Och svårt då man "vänjer" sig att "så gör min häst alltid"osv . Det var lite det jag avsåg med min fråga i ursprungsläget , om det gått långa perioder och man suttit själv länge osv , det blir för de flesta inkl mig själv att man "vänjer sig" och sen när man en dag känner att inget typ funkar så har man inte insett att små små grejer skett successivt utan att man märkt det, och då kan man inte lika lätt på egen hand detektera exakt var problemen grundar sig och har svårt att då komma på bana igen utan lite hjälp .

Dra i tygel, hänga sig osv är typiskt om det är nacke med i bilden utifrån vad du beskriver . Men som sagt , det är inget som behöver vara där, går relativt lätt att rätta med lite korrekt konsekvent tänk om det är just där problemet finns, och rättar ofta ganska mycket annat som konsekvens utifrån min första reflektion på ämnet :)
 
@Kirre Vilka lucernsorter menar du då? Jag bor som sagt i hästvärldens u-land så Granngården är det enda vi har inom räckhåll. Finns några privata leverantörer men jag har inte jättebra koll på deras utbud, men man kan ju fråga. Måste vara hackad strå dock, eftersom damen inte ens äter blöt mash längre så tänker jag inte köpa foder jag bara får kasta...

Jag tänker mest ang krafft och soja, att det inte är bra med proteinöverskott från annat än grovfoder. Därför har jag använt lucern.
 
@Jfrelin Åh det ser helt underbart ut!


Kl
Red ut och klättrade med min ko idag. Stundvis var han jättefin men tyvärr var han mer dum. Vill inte gå, segar sig och kastar sig, bockar och stegrar. Detta när han ser något som är farligt, dvs grushögar, stenar och stubbar. Jag blir så trött! :banghead::wtf:
Han har fungerat riktigt bra att rida ut på nu ett tag men idag tog vi en annan väg och då är det tydligen att börja om från början. Så i morrn tänkte jag att jag får väl rida samma väg även fast det inte är ett dugg kul, men vad gör man.
En sån buse! Vad modig du är :)
 
@stjarnfrugt Du får kolla proteininnehållet men tex Kraffts (både strå och pellets) innehåller typ 90-105g/kg vilket är en piss i mississippi om man ligger på kraftigt underskott. Det finns sorter på uppemot 160-180g men är hon kinkig så kan det ju bli svårt. (min stora äter inte ren lucernpellets tex)
Hippo Grow Alfa ligger på 135 och har relativt hög grönmjölsfaktor. Men du vill ju egentligen ha rent protein och ingen mer energi och då hamnar man på soja eller krafft muskel eller rent potatisprotein som jag vet en del använder men det är svårjobbat och kan vara svårt att få tag på.
 
@Kirre Precis, det mesta faller på energiinnehållet... Gillar inte att det ska blandas i olja i lucern osv. Lucernpellets vägrar hon äta öht. Eftersom hon får mat när hon tas in måste det vara smakligt då jag ogärna står och väntar i två timmar på att hon ska pilla i sig fodret... förr när hon fick till natten hade hon ofta ätit upp till morgonen, men då kan hon ju peta under hela natten om hon ska tjura. Ge ute i hagen går inte med en häst som pillar, eftersom kompisarna tuggar i sig allt då.

Hittade inget soja i granngårdens sortiment. Undrar vart man får tag i potatisprotein... Har lyckligtvis klarat mig på hösilage och lucernhack under åren hittills. Detta var besvärligare ;)
 
@stjarnfrugt Soja borde du kunna hitta, även i ditt u-land.

Räknade bara lite snabbt på ditt sämsta hö och med 15kg skulle jag lägga till 0.5kg muskel alt soja. Då täcks proteinbehovet väl, energin lite hög men ok. Kvoten blir förvisso aningens låg men iom att behoven ändå är täckta så skulle jag inte oroa mig jättemycket.

Edit; Såg till min förskräckelse att en av Kraffts lucernprodukter innehåller hela 65g protein per kg. Allvarligt? Tänk om någon får råd av tex veterinär att ge lucern som tillskott för att få i mer protein och så köper de det? :banghead:
 
@Maja_Kandi ja precis, det är så lätt att hamna där . Och svårt då man "vänjer" sig att "så gör min häst alltid"osv . Det var lite det jag avsåg med min fråga i ursprungsläget , om det gått långa perioder och man suttit själv länge osv , det blir för de flesta inkl mig själv att man "vänjer sig" och sen när man en dag känner att inget typ funkar så har man inte insett att små små grejer skett successivt utan att man märkt det, och då kan man inte lika lätt på egen hand detektera exakt var problemen grundar sig och har svårt att då komma på bana igen utan lite hjälp .

Dra i tygel, hänga sig osv är typiskt om det är nacke med i bilden utifrån vad du beskriver . Men som sagt , det är inget som behöver vara där, går relativt lätt att rätta med lite korrekt konsekvent tänk om det är just där problemet finns, och rättar ofta ganska mycket annat som konsekvens utifrån min första reflektion på ämnet :)

Precis! :) I det här har min dressyrtränare hjälpt enormt. Jag har verkligen fått ut så himla mycket av att rida för henne! Alla passen i början var ju bara lösgörande och det enda vi gjorde på hela passet var som @Jfrelin skrev, trav på volter och massa innerskänkel, för att få igång ryggen och därigenom kunna runda och sänka nacken. Det var det enda fokuset på hela första lektionerna. Jag har bara galopperat två gånger på alla träningar. :p Och varje gång jag kommer dit gör tränaren en utvärdering medan jag rider fram (samtidigt som hon har en annan lektion) och utifrån hur uppvärmningen går så tar vi dagens lektion. Många gånger är det tillbaka på noll med samma jobb. Men det är så jäkla nyttigt! Nu sist kunde jag ju äntligen komma till det läget själv innan lektionen, fick massa beröm för uppvärmningen också kunde vi börja jobba ordentligt direkt för första gången. Annars har vi alltid gått tillbaka till det där grundjobbet i början. Så nog har vi gått framåt alltid. :)

Det var ju även mycket detta som låg till grund för mina skrittorder. För att komma ur den onda cirkeln med spöken i dikena och spänningar och dragkamper. Och handen på hjärtat så har det verkligen hjälpt, även fast det är tråkigt. ;) Nu hoppas jag att vi ska komma till det där mjuka läget snabbare och snabbare framöver så att vi snart kan gå upp i trav och galopp ute också.

På söndag är det träning igen, ska bli så kul! :)
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Soja borde du kunna hitta, även i ditt u-land.

Räknade bara lite snabbt på ditt sämsta hö och med 15kg skulle jag lägga till 0.5kg muskel alt soja. Då täcks proteinbehovet väl, energin lite hög men ok. Kvoten blir förvisso aningens låg men iom att behoven ändå är täckta så skulle jag inte oroa mig jättemycket.

Edit; Såg till min förskräckelse att en av Kraffts lucernprodukter innehåller hela 65g protein per kg. Allvarligt? Tänk om någon får råd av tex veterinär att ge lucern som tillskott för att få i mer protein och så köper de det? :banghead:
65 gram bara? Så dåligt :down:
 
Jag funderar lite över mitt strö. Använder halmbädd där jag bara mockar ut högarna dagligen. Men vill ha något som torkar upp underifrån. På jobbet använder vi nu halmpellets och jag är uppriktigt förvånad hur bra det torkar upp. Även till de värsta smutsgrisarna blir det ju en mycket torrare miljö i hela boxen.

Min tanke var då att kanske lägga in ett tunnt lager med halmpellets och sen ha halm ovanpå. Någon som har erfarenhet av det? En kompis till mig använder spånpellets och det tycker hon är bra, men hon har då ingen halmbädd ovanpå som jag tänkt ha.
 
Jag funderar lite över mitt strö. Använder halmbädd där jag bara mockar ut högarna dagligen. Men vill ha något som torkar upp underifrån. På jobbet använder vi nu halmpellets och jag är uppriktigt förvånad hur bra det torkar upp. Även till de värsta smutsgrisarna blir det ju en mycket torrare miljö i hela boxen.

Min tanke var då att kanske lägga in ett tunnt lager med halmpellets och sen ha halm ovanpå. Någon som har erfarenhet av det? En kompis till mig använder spånpellets och det tycker hon är bra, men hon har då ingen halmbädd ovanpå som jag tänkt ha.

På jobbet har vi vanligt spån under halmbädden till kalvarna. Det funkar rätt bra men då är det djupströbädd och vi mockar ur hela bädden typ en gång/månad - varannan månad beroende på hur många kalvar det är och hur skitigt det blir. Det ströas nytt två gånger/dag istället för att mockas, kalvskit är inte så lätt att städa. ;) Kan tänka mig att pellets funkar bättre att ha under i en ligghall för hästar som underhålls lite bättre och mockas ur helt kanske en gång/år istället. :)
 
Hej och hå, vi har inte lämnat stallplanen på nästan två månader och bara tränat hemmavid. Och vips så ska vi ut och flänga en hel helg. Visserligen utan någon särskild uppladdning, med lång man och lurvig päls. Men imorgon ska vi i alla fall visa upp nya LA-programmet på en domarutbildning och på söndag ska vi sticka iväg på en P&J och hoppa runt en 110.

Får väl knoppa honom så kanske faktumet att han aldrig har gått ens det gamla LA:4 blir sekundärt, jag har inte heller ridit igenom det innan. Men vi gjorde ju några bakdelsvändningar för ett par månade sen :angel:
 
@Undret
Låter som roliga äventyr! :) Kul att höra från er igen!


Kl
Var precis ute på tur med fröken pigg. Slängde på dressyrsadeln och konstaterade snabbt att 1, hon verkligen gillar sadeln och 2, gårdagens envishet gav resultat. Hon var kalasfin redan från start! :) Visserligen spände hon sig lite här och där och ville springa, men det var så mycket lättare att komma tillbaka till rätt mode. Vi kunde göra halt enbart genom att jag spände magen och hon stod stilla och sög på bettet hela halten och gick igång lika samlat och fint som innan. Det är ett smärre genombrott och förtjänar ett stort kryss i taket! :) Sen när hon hade känts fantastiskt fin säkert en kvart i streck släppte jag ut på lång tygel hemåt. Gjorde sen misstaget att försöka ta upp henne igen, men herregud vad sur hon blev! Började streta och sura dra... Blev många volter på en lägda och sen tillbaka en bit längs vägen igen innan hon gav med sig och blev lika fin igen. Då släppte jag tyglarna och lät henne skritta fritt hela vägen hem. Varken hann eller orkade med nån liknande dust igen.

Hon har för övrigt blivit jäkligt sur i hanteringen också, vilket hon aldrig varit tidigare. Brukar stå och sova i stallet men nu hugger hon i luften när jag lägger på täcke och har öronen slickade bakåt när jag ska borsta, framför allt magen och i ljumskarna men där har hon alltid brukat vara lite sur. Men det har liksom eskalerat nu sista tiden. Aldrig så att hon faktiskt gjort nåt dumt, men hon ser ut som en eldsprutande drake. Nån annan som varit med om liknande personlighetsförändring?
 
65 gram bara? Så dåligt :down:

Den ena av hackprodukterna gör bara det och den andra ligger på över 100. Jag blandar alltid ihop dom där två.. men nu ska vi se, lusern hackad strå och lucernmix. Tror tanken är att lucernmix är det man kan använda som hö, medans lucern hackad strå mer är för att få upp proteinet.
 
@stjarnfrugt
Är det vanligt att hovslagaren verkar för mkt? Det verkar inte helt okej enligt mig ...[/QUOTE]

Nej, det är inte vanligt, här är det frågan om att inte kunna göra en normal verkning (har haft samma hovslagare i 10 år, vet vad han gör), utan man måste liksom lämna lite grann extra.

Min häst verkar ha lite samma drag som din, om än lite lugnare (kanske för att han är valack:p), men vi kör också spänd passgång när han inte är avslappnad, rycker och har sig när man försöker rida ut. Men jag ska erkänna att det är mest med mig (säkert för att jag är den fegaste av hans ryttare). Ibland är jag lite inne på att sälja, då han, när han är så här, inte passar mig alls, men sen har han dagar då han är fantastiskt snäll med mig och då försvinner tankarna direkt. Och om man ska vara ärlig, vem vill ha en 7 åring utan större resultat som redan har opererat ett bakknä, tappat över ett halvår pga ryggskada med efterföljande hovledsproblem och taskiga hovben... Nej, får nog se till att få lite resultat först (och se att han håller) innan jag fortsätter den tanken

Idag är det ut i tråkvädret som gäller, fick vila igår, kunde inte stänga handen ordentligt efter onsdagens vrickning, så får se vad vi hittar på idag.
 
@Lilla_Gubben Sådär tänker jag också när jag vill sälja min. Vem fan vill ha en häst med hennes skadehistorik, 7 år gammal utan meriter och dessutom inte ens i gång, just pga att skadehistoriken är färsk? Hon har inte ens hunnit igång och visat att hon håller. Jag skulle rent krasst ge det 1-2 år med träning och tävling innan jag kan tycka att hon är nån ide att annonsera ens. Även om jag inte kommer få några stora summor för henne i vilket fall, så vill man iaf att hästen ska vara säljbar innan det känns som nån vits. Annars hamnar man bara i de där spåren att hästen varit på annons för länge och då drar sig köparna undan bara för det.
Jag skulle gissa att med det röntgenfynd hon hade i somras (som iofs inte är gravt men dock alltid kommer finnas) samt det fynd hon kommer att ha i höger has om man gör rtg nu (syntes inte då men vet sa att en sån här skada alltid ger någon form av fynd på rtg efter en tid) så kanske jag kan kräma ut runt 50k i bästa fall, och då med hyfsade tävlingsresultat. Som det är nu är det väl knappt slaktvärdet...

Känns väl sisådär muntert om jag ska vara ärlig. Hoppas hon nu blir rolig att rida framöver, så att man iaf kan ha roligt under tiden man försöker meritera henne. Jag har inget emot att ha kvar henne om det är roligt, men blir det två kommande år som varit som de tre vi har haft hittills då vetefan åt vilket håll man ska vända sig för att inte ha röven i nyllet. Så att säga :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp