Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kirre Mja, mina Pikeur Ciara sitter som ett smäck i 36. Även dessa Eurostar (minns ej modell) som jag hittade på rean förra veckan. Mitt största problem är ju att alla byxor är för långa i benen, men Pikeur finns ju i korta ben och Eurostar hade elastiskt benslut vilket gör att det nog går ann även i ridstövlarna. Har dock inte haft möjlighet att rida i dem ännu, har varit så kallt att jag varit tvungen ha softshell även i ridhuset...
 
@sassiball Haha, är han asfaltsmänniska eller? Den var väldigt basic men lite tjockare fleece än vanligt, figursydd.

Måste ju visa jackan. Grönt brukar jag inte ha men gillade den ändå. Nertill är den typ gråblå.
1007231-002_pic1.jpg
 
@sassiball Haha, är han asfaltsmänniska eller? Den var väldigt basic men lite tjockare fleece än vanligt, figursydd.

Måste ju visa jackan. Grönt brukar jag inte ha men gillade den ändå. Nertill är den typ gråblå.
1007231-002_pic1.jpg
Ja det kan man kanske säga haha, han har sina roliga kommentarer emellanåt. Snygg jacka!
 
Åh vilken härlig dag! Läste precis att en i tråden förlovat sig och så blir det inget nyval :banana::banana:

Det enda hästiga jag fick i julklapp var fortsatt prenumeration på Equipage. Hade iofs inte önskat mig något hästigt heller.

Annars fortsätter jag och Divan men tömkörningen. Boooooring men nu är det ju bara 1,5 vecka kvar till kirop kommer.
På töm går det bra men man ser att hon inte tar för sig lika mycket med höger bak.
Jag som egentligen älskar att tömköra men när man är tvungen att bara hålla sig till det blir det inte lika roligt och iom att hon har låsningen så kan jag inte tömköra som vanligt med lite piaff och början till arbetspiruetter då jag inte vill sätta sån press på henne så det blir mest lite skolor och volt och bara få henne att släppa manken.
 
God fortsättning till alla!

Min superfriska pålla har nu för första gången blivit ofräsch...jag tror mest på sträckning i kylan. Hon ville inte riktigt ta för sig med hö fram, såg väldigt underligt ut när jag linade henne igår. Hade förväntat mig en pigg och busig häst nu när det är kallt och hon hade vilat...men istället hade jag en häst som inte ville gå fram och som travade med ryggen som en ostbåge på något skumt vis. Skönt i alla fall att man (jag) kan se på hästen när något är fel, jag har tvivlat på att jag kunnat det, men detta var så uppenbart inte hon!

Hon får vila, sen blir det tömkörning och så får vi se.
 
Här har jag börjat tömkörde efter ca 2 veckors vila. Tyvärr har det blivit superhalt. Men det är bara att brodda och bege sig ut. Tänkte tömkörde ut nu ett tag för att vinn stegräkningen nu mot min granne :D

Plutten var pigg men ingenting mot min gamla ponny som mamma skulle rida med ut på. Hon blir 24 år nu nästa år men det märks då inte. Mamma fick sitta av för hon höll på att explodera:) resten av promenaden taktade hon som en unghäst. Som tur är så bryr sig inte Plutten om att hon hoppar och far runt.
 
Mycket tömkörning i tråden nu visst :)

Här är det stenhårt o knöligt i hagen så hästarna tycker det är rätt tjatigt för tillfället. Kommit lite snö idag men fortfarande hårt i marken. Har en gräshage som fungerar att rida i men GP blir alltid så exalterad för så fort jag ska rida ska grannen till hagen ut o antingen köra med cirkelsågen, eller snickra något, eller varför inte fälla ett träd :meh:
 
Är också glad över ungefär samma anledningar som @Jfrelin :D!

Men alltså det här med ridhusridning. Det är snö nu och det går utmärkt att rida ut, vilket jag förstås gör. Barb är tokpigg och tycker förstås att det är jättekul och det blir förstås inte s mycket arbete utan hon får lattja runt och ha lite roligt. Så det blir en del mer ridning på bana än vad jag gjort innan, ca 2 pass i rihus/skogspass. Tycker ni det är för mycket ridhusridning? Det är ganska korta pass på 25-30 minuters arbete.
 
@Fiorano Det är väl inte många pass i ridhus om du rider 2 pass i veckan där. Eller missförstod jag dig?

Jag hade säkert ridit minst 3 pass i veckan i ridhus om jag hade haft något nu den här perioden.

Jag tänkte tömköra lite nu eftersom han är såpass pigg och då blir uteritterna inte speciellt skojiga ändå. Hade han inte varit tittig och fjantig när jag suttit på nu när han inte riktigt är igång hade jag ridit. :)
 
@Fiorano :D
Tycker inte det blir för mycket ridhus. Divan går ju på banan/ridhus 5 dagar i veckan året runt.
Allt beror ju på VAD du gör i ridhuset. I ditt fall tror jag faktiskt det kan vara bra att rida Barbie mycket i ridhuset där du kan jobba med form. lösgjordhet och rakriktning. Något som är svårt att få till ute till 100% och just med den problematiken ni haft så tror jag som sagt att det är bra att du rider mer på bana.
 
@oxo Nej, det blir fyra pass i ridhus och två i skogen/vecka.

@Jfrelin Ja det är ju lite så jag tänker. Att det har slarvats med just lösgjordhet och rakrikting och det måste fixas till.
 
@Fiorano Tycker inte du ska vara för hård mot dig själv. Du har inte slarvat. Du har ridit ut mycket och det är ju bra men om du ska ha en dressyrhäst som du vill rida lite högre på och som ska hålla och om du inte heter Ulla Håkansson, som antagligen skulle kunna lösgöra en elefant i skogen, så måste du rida mer på bana. Så är det.

Jag är definitivt inte tillräckligt duktig för att verkligen jobba Divan ute. Hon är alltid lite mer spänd ute och jag med och jag får inte till det så bra som i ridhuset, alltså kan jag inte rida ut 4 dagar i veckan. Skulle jag göra det så skulle hon vara halt inom 2 månader.
 
@Fiorano Okej, men det är fortfarande inte överdrivet mycket. Precis som jfrelin säger beror det ju på vad man gör i ridhuset.

Jag rider i perioder väldigt mycket på ridbanan och det märks verkligen att det ger resultat.
 
Måste vara jag som haft otur med Hööks. Jag är väldigt sugen på ridbyxorna med bling :D

testade mina nya skor idag och dom är klart godkända! Första gången jag rider ut i snö utan att frysa.



i morgon blir första passet på banan sedan jag flyttade. Tror de kommer kännas rätt ringrostigt haha
 
@Fiorano Precis som de svar du redan fått, så tror jag att det är viktigare att rida i ridhuset och få till det, än att rida ut och få till det halvdant, när man haft problem. Jag får tänka om med min häst också vad gäller den saken. Hon behöver nog snarare 4 pass på banan/vecka än att ridas ut 4 pass. Just för att få till lösgjordheten och harmonin.

Mitt stora problem med henne nu är dock att hon är så fet. Man kan ju inte banta en häst i ridhuset tycker jag, då jag inte gillar att nöta där utan avslutar då jag är nöjd. Skulle jag konditionsträna henne i ridhuset hade jag haft en häst som hatade att jobba där.
Jag är oerhört frustrerad över detta, då jag vill både ha en ridbar häst Och en normalviktig. Tyckte igår att hon blivit fetare igen, och det beror mest troligt på ökade mängden kraftfoder för att få upp proteinet. Får nog dra ner på det, men då får jag en kvot som ligger under 5. Har 5,3 idag på 0,5 kg Krafft Muskel.
Ett annat alternativ är att ta bort henne från lösdriften så att man kan begränsa maten. Men då måste jag även se över ev ny stallplats, då rutinerna för de uppstallade i mina ögon inte håller. Och hon trivs väldigt bra på lösdriften, förutom problemet med att skorna lossnar så är det bara detta med vikten som är problemet nu när hon hade lite för mkt hull från början så att säga. Hon skulle antagligen kunna gå såhär om hon varit i form, men man kommer aldrig ikapp nu :(

Får väl ge det till februari och utvärdera om nåt hänt. Ska börja mäta henne istället för att gå på ögonmått och sadelgjord.
 
@stjarnfrugt En behöver ju inte lägga in regelrätt konditionsträning i ridhuset. Men jag har börjat med att avsluta Barb i en fräsch arbetsgalopp i låg form ett antal varv som lite fettbränning. Hon frustar och frustar och verkar väldigt nöjd över att få galoppera på sådär:). Är den galoppen jag egentligen hade velat rulla på i ute i skogen men det kan jag ju fetglömma. .. Funkar kanske med ditt spöke också:).
 
@Fiorano Jo jag brukar faktisk avsluta henne i galopp runt fyrkanen om utrymme finns. Har faktiskt börjat använda det mer än trav nu på sistone, om det finns plats ridhuset vill säga. Funkar mkt bra för ryggen.
Nu då jag måste rida i den jäkla hoppsadeln när det väldigt bra att rulla på i lätt sits i galopp.
 
Har jag missat nåt eller är det alltså du @Fiorano som förlovat dig? :d :bump: Isf, GRATTIS!!! :love:


Kl
Jag är hos pappa i Ockelbo, var på Ikea idag och shoppade bort 3000 spänn, så Hööks fick va... :angel:

Har faktiskt inte fått en enda julklapp i år, men har heller inte önskat mig nånting, snarare undanbett liknande. ;)
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Jag var också på Ikea idag. Riktigt nöjd när klädskåpet vi skulle köpa visade sig vara nedsatt med 1000kr :D

Hästen fick skritta i paddocken idag. Vi har kallt och isgata överallt :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp