Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Jag kan ju verkligen inte banta häst så är väl egentligen fel person att fråga. Men jag tror att din kommer att gå ihop sig allteftersom hon kommer igång mer. Nu när det kommer mer snö är det bara att ut och galoppera bort kilona. Så är min plan med mina och till i mars var Barbie riktigt slimmad och fin förra året trots alldeles för mycket mat:p.
 
@sommarminne min häst älskar att flytta :D Alltså bokstavligen !
Han är så himla smidig och enkel, och tycker bara allt är jättekul och spännande . Har aldrig varit några problem någonsin genom alla år jag haft honom, han är guld . Lugn och trygg och "jamen nu bor jag här" direkt, bara nyfiken och glad runt det nya.

Dock även han kan bli lite gnäggig första veckan, det är som flera sagt redan, helt naturligt, de är ju flockdjur och på ny plats med nya hästar osv blir flockbehovet extra viktigt för dom .

Kl
Ang. Foder och feta hästar osv: här fodrar stallägarna hästarna. Dvs vi gör inga påsar och hästarna står på spån. Jag var lite orolig innan men de gör precis som de redovisat innan, är generösa med givorna och snålar inte, samtidigt anpassar de utifrån hur hästarna hanterar fodret så grisar ngn bara runt får de lite mindre, äter de upp får de mera osv. Känns jättebra och jag som har en lättfödd som ändå inte för den skull vräker i sig eller sopar rent på en timma, är supernöjd. Min häst har att göra måååånga timmar med grovfodret och är ändå i perfekt hull, jmf med när jag själv fodrade för jag lade alltid till lite "extra" ;)

Sen är det trots ovan inte så att man inte själv får sticka till sin egen lite extra silage om man vill när man är ute, om de tex lagt in giva redan och man tar in lite tidigare och vill ge lite extra utöver sen innan man åker hem osv. Superbra :)
 
Senast ändrad:
Här är det också så nära lösdrift man kan utan att det är det. Ut före 05 när jag jobbar morgon och 06 när jag är ledig. In mellan 21-23. Att banta häst fick jag helt enkelt lära mig när jag fick hem både Queenie och treåriga nordisen. De blir ju feta av att titta på mat. :cautious: Nu äter de 8 kg hö och ca 0,5 kg lusern/dag. Kommer antagligen öka lite till 10 kg hö när de båda är klippta, Queenie kommit igång igen och när det dessutom äntligen blivit kallt. :)
 
Tack för alla reflektioner ang bantningen :) Normalt sett är min inte svår att hålla i form, det är ju bara det att hon nu förfallit under året och det är ju då svårt att komma ikapp. Jag hoppas också att det går ihop sig av sig självt, men är ändå orolig att det inte gör det. Jag vill inte ha en fet häst som sliter extra mkt på kroppen, tur att hon iaf har en liten ryttare :o

Optimala hade varit att ha som vissa av er andra, ut jättetidigt och in sent. I rehabstallet gick de ut vid 6-8 och in vid 22-24 när vädret tillät och stallägaren skötte allting själv. Då kan man ju reglera fodertillgången i och med att dom inte äter precis hela dygnet, och dessutom kommer dom in och får vila lite ordentligt. Men jag har inte hittat den lösningen någonstans, funkar ju bara för folk som själva bor på gården och sköter ut- och insläpp själva och här bygger hyrstallen på att alla tar stallpass.

Hur löser ni det med fodring under dagarna, när ni har dom ute så länge?

Fö har jag löshoppat idag. Förra gången hade hon ju så jäkla bråttom (hade serien från treårstestet då) så att hon rusade in för snabbt på sista hindret och kom fel. Idag byggde jag två studs o ett enkelhinder, dvs räcke, 3,5 m, räcke, 7,5 m, räcke. Skulle väl ha haft en oxer sist men blev lat eftersom löshoppningsringen inte funkade, plastband inte existerade och man var tvungen att bygga avskärmningen med hinderstöd och bommar....
Gick hur bra som helst, studsen gjorde nytta och stoppade upp lite, hon fick tänka till och ta tag i sista räcket bättre. Hon hoppar fint min dressyrhäst, framförallt är det så skönt med en häst som vet precis vad den ska göra. Inget vändande och krånglande utan hon bjuder in fint själv trots avsaknaden av löshoppningsring, och stannar sedan fint vid godishinken i slutet :)
 
Mina får hö på morgonen när de går ut, runt elva (antingen innan jag börjar jobba eftermiddagspass eller så åker jag hem en sväng och släpper ut hundarna samtidigt), sen runt fem när sambon kommer hem (ställer höpåsarna på bron så han inte missarna ;)) och på kvällen vid intag. Har funkat jättebra!

Nu ska vi bort i helgen, åker på fredag och hemma på måndag. En vän till mamma ska bo här under tiden och ta hand om alla fyrbenta, hon har haft häst förut så jag är inte orolig. Men för att underlätta för henne så mycket som möjligt tänkte jag köpa halm av jobbet som de kan ha i hagen under dagen. Då räcker det ju att de får hö morgon och kväll egentligen, de har ju ändå att göra under dagen. Vill inte låsa fast M som är så snäll och ska bo här, hon vill ju kunna åka runt lite också och då känns det taskigt om hon måste passa alla fodringar. Det enda hon måste göra då är ju egentligen att släppa in/ut, täcka Queenie, ge vatten nån gång under dan ute (jag önskar mig en thermobar i julklapp) och mocka. Jag hoppas det kommer fungera...
 
Mina har fri tillgång, dvs stor hösilagebal i hagen och uppvärmd vattenkopp. Hagen är ca 2 hektar stor och maten står på ett ställe, vattnet på ett annat. Det finns 2 dungar att ta skydd i och de äter faktiskt på bestämda tider! :D Kl 0600-0645 serveras tydligen frukost, sen är det fri tid att associera med grannarna över staketet i dunge 1. Kl 0900 är det mellis, ta ca 15 min och sen är det fritt bete fram till 11 då det är lunch! Lunch 11-1130 och sen är det gymnastik....den går till så att man tar en galopp ned på betet, springer lite planlöst runt o ruskar på huvudet i ca 6-7 min och sen är det fritt bete till kl 15....;)
De äter mest på förmiddagen och sen eftermiddag/kväll på balen, eftersom vi inte fått nån snö än så "betar" dom i gräset däremellan.
 
Jag tycker ju egentligen inte att de bara stå vid balen. Jag är ju ute lite olika tider på dygnet, men nog är det ganska ofta jag får gå runt i hagen och hämta häst när hon ska in. Sen verkar det som att dom äter lite i taget och står inte där oavbrutet i timtal. Framförallt dagtid när det är ljust tycker jag de står rätt lite vid balen.
Ändå har hon ju lyckats bli fet. Antingen har hängmagen gått ihop lite så att hon ser fetare ut uppepå, eller så har hon lagt ut med fett. Strax framför virveln är det liksom en "hylla", vilket då säkert även förstärks av att överlinjen inte är vad den varit.
 
Supercool polle idag som verkar ha varit lugnare än någonsin under natten verkarde som.
Hade bajsat i ett hörn vilket aldrig någonsin har hänt innan under dom tre och ett halvt åren jag ägt honom. Han brukar grisar runt hemskt mycket annars så mina ögon ploppade nästan ut :-D Antar att de är utevistelsen som tar ut sin rätt.

Va ute på promenad och de tog han också med ro. Dehär stallbytet känns så otroligt bra!

 
Vi har tränat idag igen och det kändes sååå himla bra! Jobbade jättemycket med sidförande. Först på långa diagonaler och sen på volt. Avslutade med att galoppera och rida förvänd. Märktes verkligen att vi inte är i form:p. Men det kändes ändå jättebra idag, fin kontakt och jämnt skum i munnen:). Sååå glad:D.

...och det har börjat snöa!
10420283_10204557903059460_8023358103405476526_n.jpg
 
@Fiorano är så avundsjuk på den där yllefilten. Men jag har en häst som 1. kastar sig ner och rullar så fort hon ser en box 2. inte är tillräckligt stabil för att ha lösa filtar på när man rider alt sitta på halkig filt istället för i sadeln :(
 
@stjarnfrugt Aldrig att jag ställer mina lösa i boxen med den filten:p! Eftersom den är ren ylle är det mycket tyngd i den och den ligger stadigt även om hästen rör sig hastigt sas. Har provat med Juno;). Är helt oslagbart skönt att ha filten över benen nu när det är så här kallt!
 
Ville önska alla en God Jul ! Vet inte om jag är inne så mycket innan /under helgen , så ha en jättefin julhelg allihopa ! Tack för ett trevligt år i tråden och dessutom att jag är välkommen i den trots att 07:an är såld och jag bara har min 00:a sen ett långt tag tillbaka nu ! Gillar er massor !
 
Gud Jul på er alla!

Jag har börjat titta på tävlingar nu, lite sugen på att åka till Flyinge Kungsgård 31 Januari eller 1 Februari och/eller Helsingborg den 14e Februari... Men tycker det känns dyrt, över 300 för MsvC :wtf:

Förresten så köpte jag nyss de två sista (?) biljetterna till Carl Hester-clinicen, har såklart varit sugen på att gå men velat lite fram och tillbaka, funderade ev på att följa med mina systrar på skidresa då också. Men så såg jag idag listan på vilka ryttare som ska rida och gick in och kollade hur det såg ut med biljetterna bara för att ha lite koll. Såg i varje fall ut som att det bara fanns två platser kvar, så då var jag ju tvungen att köpa dem :angel:. Får se om jag kan få någon med mig dit nu också bara :p
 
@Gabby_Ossi Om du inte får nån med dig så skulle jag väl kunna... ;)
Helt rätt prioriterat att gå på clinicen istället för skidresa. Skidor kan man ju åka en annan gång ^^

God Jul på er alla :)
 
Jag red iväg till ridhuset idag. Blev ett bra arbete på slutet men gud så snabbt man glömmer och tappar bort alla knep man fick till på träningen. Snart är vi väl tillbaka i gamla spåren igen... Måste rida mer i ridhuset, det går inte att rida ut och indirekt träna på helt motsatta saker och sedan tro att hästen ska vara trevlig och lösgjord på under 30 min de dagar man går till ridhuset... Men det är så bökigt att ta sig dit, ofta upptaget av lektioner och de få tiderna det är ledigt ska hela socknen trängas. Samma var det idag men tackolov hade jag hunnit rida fram och då kan jag få till det på en liten volt bättre när man redan fått göra uppvärmningen på stora spår.

Dessutom måste jag rida i min hoppsadel nu. Idag gick ännu en söm upp i dressyrsadeln, jättebra inför jul och nyår då det är superlätt att få tag på nån sadelmakare. Som fö inte går speciellt bra annars heller... Samma sak med skorna, idag hade det gått iväg några sömmar till, fick försöka slå fast och nita om de som hängde kvar. Men det är inte speciellt lätt med hammare och rasp tycker jag. Hoppas dom sitter kvar nu för jag är inte sugen på någon ofrivillig helvila under julveckan + min lediga nyårsvecka.
Känner mig verkligen pepp nu. Inte.

Provred även an annan häst idag. Måste ju börja se mig om efter medryttarhäst nu när jag får bojkotta iden på en till egen. Jättegullig häst och ägare. Men det var kanske inte direkt vad jag sökte. Hästen var supergrön, ungefär som en treåring. Hade inte hittat bjudningen och i skritten vinglade vi mest runt och hästen förstod inte vad som var poängen. I trav något bättre såklart med egen motor men svårt med takten eftersom den bevisligen inte kommit dit i sin utbildning ännu. Mkt av och på, hackigt. Fick rida den på rösten och försöka få den att gå framåt och hitta sin takt och det blev bättre eftersom. I skritten försökte jag renodla hjälperna och använda rösten så att den skulle gå framåt. Lyckades väl sisådär.
Jag sa att jag ska fundera på saken. Men jag sa även att jag är nog mera ute efter en häst som jag kan rida på i ridhuset och trimma mig själv och den. Jag tycker att den här hästen behöver ridas ut i skogen tills den hittat bjudning och har ett naturligt framåttänk. Den vet liksom inte vad den ska göra på banan ännu. Och rida ut i skogen gör jag ju på min egen häst flera dagar i veckan så jag vet inte ärligt talat om det känns värt att åka runt mellan olika stall och krångla för att rida i skogen på en häst som är såpass grön och dessutom inte mkt uteriden.
Ska jag rida den i ridhus vill jag gärna ha lite hjälp eftersom jag har svårt att få till det ensam. Tror man skulle behöva backa nåt steg i utbildningen och kanske rida med ledare tills den går framåt för skänkeln ordentligt. Och medryttargrejen är ju för att ägaren inte har tid, jag kan ju heller inte klona mig. Sitta ensam i ridhuset och försöka få en häst att tänka framåt känns lite... ovärt.
 
KL
Queenie har fått nog av att vila säger hon, kommer fram till grinden direkt jag visar mig, hummar och pockar på uppmärksamhet. Flyttar inte på sig när jag går in i hagen utan vill ut. Såhär står hon hela tiden och tittar på mig. :p

IMG_20141223_131403_zpstzqizswn.jpg


Som synes så har det kommit massa snö nu ÄNTLIGEN! Nästan en halvmeter pudersnö. :love: Jag vill ut och galoppeeeeera och pulsa!!! :love:
 
Jag blir så avundsjuk på alla som har snö!!!!!!
Vill också ha snö istället för antingen slabb eller fruset grus. Inget kul ridväder alls!:wtf:
God jul till alla och hoppas ni får några fina dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp